Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space_octopus
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 15:43
Laatst zag ik een reclame over een nieuwe thermostaat die zich aanpast op hoe jij je gedraagt.
Hij ziet wanneer je weg bent, wanneer je in de buurt bent, hoe warm jij het fijnst vind...

Leuk snufje. Dit kan nuttig zijn!
Maar wat wordt er met die gegevens gedaan? Die gegevens worden vast niet alleen beheerd door de thermostaat.
Op die manier - als er onzorgvuldig met data wordt omgegaan - zou het dus kunnen dat iemand die je niet kent tóch je dagelijkse ritme kan bekijken.

30 seconden later zag ik een tandenborstel die je met bluetooth kan verbinden met je smartphone, zodat je kan zien of je goed poetst. Je kunt heel veel gegevens zien, maar het enige handige is of je te hard drukt met je tandenborstel. Ook hier weet je niet wat er mee wordt gedaan(maar mijn gevoel zegt dat er niks mee wordt gedaan).
Vrij nutteloos, vind ik. Maar goed.

Wat is het volgende? Een koffiezetapparaat die je met je smartphone kan aanzetten, maar dat je vergeet dat je koffie hebt gezet en dat het dan staat af te koelen?

Bedenk is wat bedrijven in de toekomst kunnen doen als ze iemand haten. Ze kunnen dan misschien omkopen, zodat ze alles van je kunnen weten.
Of verzekeringsmaatschappijen die een deal sluiten met een grote internet-of-things leverancier, zodat ze de kans kunnen uitrekenen dat je huis in de fik vliegt(ofzo), zodat ze je premie kunnen aanpassen.

Ik heb er echt helemaal niks mee, ook al ben ik een fan van nieuwe tech. Ik wil een gewone thermostaat. Ik wil niet dat mijn thermostaat weet wanneer ik thuis kom, ook al is het maar een computer. De voordelen wegen minder als de nadelen.

Wat vinden jullie hiervan? Ik ben er heel benieuwd naar namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik hoor bij Internet Of Things (IOT) toepassingen heel vaak het voorbeeld van je koelkast die aan internet hangt en je voorraadbeheer doet. Klinkt misschien lekker begrijpelijk voor de leek, maar als er iets vergezocht (of ronduit onwerkbaar) is, is het dat wel. Denk er maar eens over na.

Wat andere apparaten betreft: ik denk dat je onderscheid moet maken tussen "connected" producten en producten die rechtstreeks verbonden aan het internet. Met connected bedoel ik lampen die je lokaal via je wifi netwerk kunt bedienen, of je draadloze speakerset. Dit zijn apparaten die je niet aan internet wilt hangen maar wel connected zijn, alleen dan lokaal. Of misschien wel benaderbaar via internet, maar dan via een algemene Smart Home omgeving waar je op in kunt loggen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Om het tandenborstelvoorbeeldje even te gebruiken:
Die is gekoppeld aan je foon, en daarmee aan internet. Op basis van het combineren van telefoondata (nummer, NAW, GPS) kan ik zien waar en wanneer er gebruik gemaakt wordt, hoe lang, en ook bijvoorbeeld waar niet. Voeg daarbij een analyze van andere geografische gegevens en ik kan voor bijvoorbeeld marketingdoeleinden aan bedrijven vertellen waar ze extra voor elektrische tandenborrstels moeten adverteren.

Maar simpelweg door het gebruik (duur) te analyzeren, kan ik ook voorspellen waar er slecht gepoetst wordt en er dus potentieel meer behoefte is aan tandartsen. Evenzo kan ik voorspellen waar er meer behoefte kan ontstaan aan tandpasta. En ik kan zelfs een gooi doen naar extra of minder gebruik van elektra of water. Handig voor nutsbedrijven. En dat allemaal met wat simpele gegevens. Heb ik feitelijk niet eens NAW voor nodig, maar als ik die wel heb kan ik wel heel precies targetten en is mass mailing veel effectiever en goedkoper te maken :)

Bij industriele apparaten zie je dit soort dingen al lang. Grote draaibank die zelf een servicemelding doet. Maar op basis van de logfiles van het apparaat kan de fabriek die de draaibank gemaakt heeft ook adviseren over het gebruik van het apparaat in het maakproces als geheel, en het efficienter maken van dat maakproces door beter inzetten van machines, andere procesinrichting (wat doe je wanneer) of er een machine bij zetten. Effectief verkoop je als fabrikant een klant zijn eigen data.
Voor draaibank kun je ook een koffiezetapparaat, waferstepper of een MRI scanner lezen btw, en zo kun je zelf vast nog wat machines bedenken die wat terugmelden naar de fabrikant ;)

De consumentenmarkt is de volgende stap. En die is met de opkomst van breedband en het alles draadloos willen hebben van de consument heel logisch. Om van het marktpotentieel maar te zwijgen.

Als je hier meer over wilt weten: verdiep je maar eens in Big Data. Snap je meteen waarom bedrijven als Google en Facebook zo graag gegevens van je hebben ;)

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 01-12-2014 22:04 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 23:10
Ik heb ooit een gastcollege van iemand van netbeheerder Enexis gehad, daar werd onder andere een energienet voorspeld waarbij de elektriciteitsprijs zich continu aanpast aan de vraag en het aanbod van energie op dat moment in plaats van een vaste stroomprijs of een piek-/daltarief. Op die manier kan het IOT bijdragen aan lagere pieken in het elektriciteitsverbruik waardoor de opwekking en het transport van energie efficiënter en dus goedkoper wordt door bijvoorbeeld wasmachines of drogers op een dalmoment in te schakelen.

Verder kan het denk ik een grote bijdrage leveren aan het zuinig met energie omgaan (en dus ook kosten besparen). Ik heb eens gelezen dat er een Brits onderzoek is gedaan waaruit bleek dat er vrijwel altijd (veel) meer water in de waterkoker wordt gedaan dan nodig is waardoor dus ook veel elektriciteit verspild wordt. In Engeland zou het zelfs zoveel zijn dat ze er (uit m'n hoofd) 80% van de gehele straatverlichting van het land mee kunnen laten branden. Andere voorbeelden zijn het licht aanlaten als er niemand in een kamer is en sluipstroom van apparaten die uit/stand-by staan, zulke onbewuste gewoontes kan je simpel met een app inzichtelijk maken voor de gebruiker zodat het bewustzijn van gebruikers vergroot wordt en er maatregelen getroffen kunnen worden. Ander voorbeeldje is de mogelijkheid om efficiëntie van apparaten te monitoren via een app die bijvoorbeeld aangeeft dat je je vriezer nodig moet ontdooien of je CV moet ontluchten. Ook kan je makkelijk inzichtelijk krijgen hoe je (apparaat) in vergelijking met anderen presteert door bijvoorbeeld te laten zien in welk percentiel je valt (ik zag laatst een reclamespotje over het vanwege het hoge verbruik vervangen van vriezers die ouder dan 7 jaar oud waren).

De grote keerzijde is echter inderdaad de privacy en beveiliging van de gegevens. Wanneer je veel data aan elkaar gaat koppelen is een mens makkelijk te volgen en te voorspellen. En dat kan ook negatief uitpakken bij misbruik van de gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk maar hoe de grote IT bedrijven het idee van Big Data aan overheden willen verkopen:

http://www.computable.nl/...aken-de-stad-slimmer.html

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/4149781_pda.html
Het orginele filmpje is weggehaald vanwege de verontwaardiging.

Voeg hier nog biometrische identificatie aan toe en betalen via met biometrische identificatie. Dan kan een gemeente/overheid je afsluiten van het systeem onder het mom dat je niet volgens de richtlijnen gedraagt.
http://www.nrc.nl/opklari...ofiel-ook-gij-lodewijk-a/

Gedeeltes van deze systemen zijn al online en aanvullende systemen worden nu gepland en zijn over een paar jaar ook online. Niet voor niets dat nu al het opslaan van internetverkeer gegevens en auto verkeer/parkeer gegevens via de belastingdienst worden opgeslagen om de bestaande systemen nu al te voeden met data om in de toekomst meer nauwkeurige analyses te kunnen maken.

Let wel dat dit allemaal in de media bekend is en dus geen verzonnen verhalen zijn van paranoide mensen. Het punt is hoe Big Data gebruikt gaat worden en hoe ver de feature creep kan doorgroeien in een totalitaire staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Even inhaken op bestaand topic. Als het elders beter op zijn plek is; graag verplaatsen.

Wat is er momentele bekend over Nederlandse IoT / LoRa netwerken?? Zowel qua aanbieders als leveranciers/bouwers van opstelpunten als qua hardware?

nieuws: Ondernemer bouwt LoRa-netwerk voor internet-of-things in Amsterdam
nieuws: KPN doet proef met LoRa-netwerk voor internet-of-things
nieuws: KPN wil lora-netwerk al in tweede kwartaal van 2016 landelijk dekkend...

KPN schijnt in de Randstad al iets te hebben staan. Recentelijk heb ik bij een paar KPN masten (die nieuwe, witte buizenmasten) een flinke rondstraler in de top gezien die voor LoRa bedoeld zou moeten zijn. Ik ben wel benieuwd wat voor hardware hiervoor gebruikt wordt en of dit in een afzonderlijke kast gebouwd wordt of in een bestaande (GSM/LTE) kast.

Ook schijnen er verschillende aanbieders te zijn (of te komen), ook daar ben ik wel benieuwd naar qua hardware, antennes en opstelpunten.
Pagina: 1