MacMini als portable werkstation; DIY portable USP mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:04

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
Sinds eind 2009 heb ik een MacBookPro die ik zeer regelmatig gebruikte voor werken op locatie of bij een klant. Dit werkte prima maar na verloop van jaren bleek hij toch erg traag te worden. Aangezien op 99.9% van de locaties waar ik ben zaken als toetsenbord, monitor, muis, etc. voor handen is besloot ik om te gaan voor een nieuwe MacMini en de MBP te blijven gebruiken voor het echte "laptop werk".

Dit werkt voor 99% geweldig met 2 downsides;
1. Je mist de 2e monitor van de laptop (maar dat is prima op te lossen met een extra scherm)
2. Een laptop klap je dicht en neem je mee (er zit een batterij in).

Het gaat mij om punt 2. Iets waar ik nooit bij stil had gestaan. Als je een mini sleept gaat hij standaard in idle mode. Met wat kunst en vliegwerk en tweaken aan de internal power settings functionaliteit kan je zorgen dat hij "direct" in hibernate mode gaat (ipv "sleep untill battery is low and hibernate"). In die stand gaat hij eerst in sleep mode (idle, lampje gaat knipperen/ademen) en vervolgens gaat het lampje uit waarna hij gaat hibernaten.

De ervaring is dat hij niet altijd hibernate, wat er in resulteert dat als ik de stekker er uit trek het 100% power loss is en je daarna moet rebooten. Dataverlies is er niet bij, maar het is wel hinderlijk.

Mijn vraag is of het mogelijk zou zijn om een soort eenvoudige batterypack te kunnen fabriceren die voldoende levert om de idle stand te supporten. Een mini in sleep mode vraagt maar een paar watt dus qua capaciteit moet het wel lukken. De vraag is je een potentiele power supply eenvoudig zou kunnen aansluiten.

Mensen die hier ervaring mee hebben? Of ideeën/suggesties in hebben?

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:56

Pat-Juh

Patrick

Technisch gezien zou het mogelijk MOETEN zijn, is het echter praktisch om een bolderwagen aan accu's mee te moeten nemen elke keer?

een Macbook Pro uit 2009 (in redelijke staat) levert nog altijd een mooi bedrag op, leg daarbij de kosten voor een nieuwe MacMini en je accu's en je hebt een mooie 13" rMBP welke veel sneller is dan jou keuzes.

Echter dit zou ik gewoon doen... Of heb ik het verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
De MacMini staat er al ;).

Een nieuwe MBP kopen was naar mijn mening geen optie; mijn huidige MBP is een 17" (matscherm) en voldoet qua laptop gebruik prima. 17" varianten zijn er helaas niet meer en een kleiner scherm vind ik dan een beetje zonde. Daarbij is de goedkoopste MBP nog altijd stevig aan de prijs. De meest uitgebreide MacMini (i7 3.3ghz cpu, 16gb) is ietsje duurder dan de goedkoopste 13" mbp i5 met 8gb. Natuurlijk heeft de MacMini een LP-CPU, maar dat is een gunstige bijkomstigheid.

Hij functioneert overigens uitstekend als desktop vervanger voor office en development werkzaamheden en verbruikt daarmee bovendien een flink stuk minder stroom.

Voor gaming en heavy tasks slinger ik mn gewone PC aan (haswell quadcore i7).

Overigens denk ik dat het niet persé een bolderwagen aan accu's hoeft te zijn. In theorie zou je met een accu die een uur lang een paar watt kan leveren perfect uit de voeten kunnen. Het gaat puur om het van spanning voorzien van de mac. Daarbij realiseer ik me zojuist dat je een soort passthrough functionaliteit moet hebben want je kunt niet 'even' de stekker er uit halen en hem in een ander apparaat stoppen :)

Om mn vraag te rephrasen:

"Wat zou er/is er nodig zijn om een MacMini in slaapstand 1 uur van stroom te kunnen voorzien?"

en aanvullend:

"Is dit mogelijk in een compacte en portable manier?"

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 16:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Een ietwat afwijkende optie: pas de hibernatemode van je Mac Mini aan. Standaard is de hibernatemode '3' op een Mac. Dat houdt in dat bij een 'sleep' event de computer in slaap gaat, maar er stroom op het geheugen blijft staan. Bij een hibernatemode '25' wordt het memory direct naar disk geschreven en gaat de Mac uit. Bij een herstart wordt de 'sleep image' weer ingelezen en kan je verder waar je gebleven was.

Overwegingen:
- als je geen SSD hebt kan het een beetje traag zijn
- als je wél een SSD hebt en je gebruikt sleep/wake vaak is er wel wat meer slijtage op je SSD

om het te gebruiken:
1. Open een Terminal en typ:
pmset -g | grep hibernatemode

2. Onthoud/noteer de numerieke waarde. Waarschijnlijk is het 3.
3. Pas nu de hibernatemode aan:
sudo pmset -a hibernatemode 25

4. Vul je password in, en druk op Enter.
5. Probeer je Mac in slaap te zetten.

Voor wat betreft het 'zonde' zijn van een kleinere MBP: ik gebruik tegenwoordig een 15" rMBP voor werk (privé een 13" rMBP) en ik schaal deze naar 'more space', wat overeenkomt met 1920x1200. Je scherm is dus weliswaar iets kleiner, maar de bruikbare desktop ruimte is gelijk aan de 17" MBP

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
Ik gebruikte inderdaad al optie 25. Ik vermoed dat hij, als je op sleep drukt, direct sleept en inderdaad wel gaat hibernaten, maar geen progress geeft over het hibernaten. Ofwel je moet op de gok wachten tot ie gehibernate is. Meestal wacht ik wel eventjes (snel een wc sessie) en gaat het goed. Maar soms ook niet.

Ik hoopte dat dit inderdaad de oplossing was. Maar heb ondertussen al een paar keer gehad dat hij uit was zonder gehibernate te hebben.