PC voor alledaagse dingen

Pagina: 1
Acties:

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-03 21:05
Voor mijn vader probeer ik een PC samen te stellen, als controle zou ik mijn uitkomst even laten beoordelen door jullie.

Uitgangspunten:
- Budget is niet zo spannend, de bedoeling is wel om het rond de 750 euro te houden
- Ik ben uit gegaan van de recentste 2 BBG's
- Een I5 is het uitgangspunt
- PC wordt gebruikt voor af en toe een filmpje, office, internet. Af en toe eens (op amateurniveau) videobewerking. Hierom heb ik gekozen er geen aparte grafische kaart mee te nemen. Dit kan altijd nog, evt over 2 jaar als upgrade. Mij lijkt de GPU in de i5 voldoende.
- Een SSD is al aanwezig. Model niet helemaal bij de hand maar uit mijn hoofd een samsung 830 128gb

Nu kwam ik op het volgende uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,-€ 164,-
1MSI H97M-E35€ 66,95€ 66,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 70,-€ 70,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
2Samsung S22D300HY Zwart€ 93,-€ 186,-
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 69,95€ 69,95
1Logitech Corded Mouse M500€ 26,90€ 26,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1LG GH24NSB0 Zwart€ 11,77€ 11,77
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 54,05€ 54,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 747,07

Nu ben ik niet helemaal op de hoogte van de hardware. Vandaar dat het uitgangspunt de BBG's zijn.

Concrete vragen:
- Ik krijg toch geen kleurverschil als ik 1 monitor met HDMI, en de andere met VGA aansluit?
- Gaat alles met elkaar in de kast passen?
- Zijn er noemenswaardige alternatieven? (met noemenswaardig bedoel ik, tegen een minimale meerprijs opties die meerwaarde bieden, voornamelijk in de vorm van toekomstbestendigheid, of significante meerwaarde).

De bedoeling is wel dat de PC meer dan 3 jaar mee kan, met eventueel een tussentijdse upgrade in de vorm van een videokaart, of extra geheugen.

• teunw
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
- Ik krijg toch geen kleurverschil als ik 1 monitor met HDMI, en de andere met VGA aansluit?
Jawel, waarschijnlijk niet erg.
Gebruik als het kan op de tweede ook HDMI, DVI of DisplayPort
Dan moet je wel een ander moederbord, kiezen zoals deze: pricewatch: ASRock B85M Pro4

- Gaat alles met elkaar in de kast passen?
Ja
- Zijn er noemenswaardige alternatieven? (met noemenswaardig bedoel ik, tegen een minimale meerprijs opties die meerwaarde bieden, voornamelijk in de vorm van toekomstbestendigheid, of significante meerwaarde).
Een SSD kan een groot verschil maken, het laat je computer veel 'snappier' aanvoelen.
Kijk anders voor een MX 100

Dit topic hoort eerder thuis in Desktop Aankoopadvies?

[ Voor 13% gewijzigd door teunw op 01-12-2014 19:17 ]

• Jurgen
Dank voor je reactie, ik had hier een sticky met aadkoopadvies mag gezien, dus per abuis hier het topci geplaatst 8)7

Een SSD heb ik al, en ik kon niet een oplossing vinden die voor ca 50 euro meer 2 dezelfde aansluitmogelijkheden voor de monitoren geeft. dus vandaar ook mijn vraag.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan heb je de sticky niet gelezen, want daar staat juist in dat het hier niet mag.

Ik verplaats hem naar DAA. Voeg nog de standaard vragen toe die daar beantwoord moeten worden, te vinden onder DAA beleid, en er is weinig aan de hand.

• Jurgen
Ik heb even verder gekeken, de beste oplossing is dus een ander moederbord. Nu heb ik het niet zo met ASRock. (gevoel) en kom ik uit op pricewatch: MSI H97M-G43

Gaat dat allemaal passen? dan gooi ik de bestelling eruit :-)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik zou even kijken naar je scherm, volgens mij is dat TN en dat wil je niet. VA-schermen zijn veel beter, onder andere in kleurenechtheid, contrast, kijkhoeken, zwartwaardes...
pricewatch: BenQ DL2215 Zwart

Met AsRock is niks mis mee. H97 heb je niet direct nodig, B85 voldoet ook:
pricewatch: Gigabyte GA-B85M-DS3H

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:59

P_Tingen

omdat het KAN

Ik denk dat zowel je koeler als je processor overbemeten zijn. Je gaat geen gekke dingen doen met je pc dus waarom dan een dure i5? Ik zou er lekker een pentium inprikken, met wat je vader ermee wil doen kan die het prima aan lijkt mij.

Ook zit er niet zo gek veel in je pc dat stroom vreet, dus waarom niet gewoon een standaard pricewatch: be quiet! System Power 7 300W voeding?

Als geld je geen jota interesseert kan ik het me voorstellen, maar je kan volgens mij met gemak een 150 euro besparen op een pc en dat lijkt me geen klein bier meer.

En voordat je begint over futureproof: neem eens aan dat de Pentium nu voldoende is en over 3 jaar niet meer (al zou ik niet weten waarom). Koop dan over 3 jaar een snellere processor. Of - als de sockets veranderd zijn - een 2e hands i5. Die kosten tegen die tijd geen drol meer. Dat is veel meer futureproof voor je bankrekening :)

... en gaat over tot de orde van de dag

• Sjonniess
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11-2025
Wat ik niet snap dat je 95 euro uitgeeft aan een muis en toetsenbord. Hier kan je veel euro's op besparen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Logitech K120 (Internationaal)€ 8,95€ 8,95
1Sharkoon Shark Force Zwart€ 10,89€ 10,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 19,84

Toetsenbord is niets speciaals. De muis ligt fijn in de hand.

A good leader inspires by example. But if that fails, brutal violence will do just as well - Gnarl

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Ik heb de M500 (1,5 jaar nu) en ik vindt het een razend fijn ding, beter dan alle muizen die ik tot nu toe heb gehad en het blijft ook mooi, terwijl ik er echt niet voorzichtig mee omga.
€70 voor een toetsenbord is wel veel, ik zou dan toch kijken of je niet iets goedkopers kan vinden.

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• Jurgen
Dank voor de reacties,

Die gedachte had ik ook, dus ik heb reeds het toetsenbord vervangen door pricewatch: Sharkoon Skiller Pro

wbt de processor, ik doe het liever in een keer goed dan dat ik over 2 jaar de proc zou moeten vervangen, (evt ook mobo, en dan pak je toch weer RAM mee, en dit en dat. Dan wordt het al snel een hele nieuwe build). Dus de i5 blijft staan.

Ik las dat de standaard koeler bij deze i5 nogal wat lawaai maakt, dus vandaar mijn keus om voor die 25 euro er een andere koeler bij te doen.

Ik concludeer uit jullie reacties dat wel alles gaat passen. eventueel zou ik wat centen kunnen besparen, maar voor dat geld kies ik liever voor de merken waar ik een goed gevoel mee heb. Al dan niet terecht ;)

Ik ga op de knop drukken :-)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-03 12:36
Als je zoveel bespaart op je toetsenbord (terecht overigens :) ) En je hecht een beetje aan stilte dan zou ik als behuizing de pricewatch: Cooler Master Silencio 352 nemen.

Geluidsdempend, goede koeling door stille fans, stoffilters en (persoonlijk) erg mooi.
Erg fijne kast. De door jou gekozen koeler past daar dan niet in maar die kun je dan weer vervangen door de
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Dan heb je echt een heel stil geheel.
Pagina: 1