Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe pc 1200-1300

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen e.d. Doel is een high end systeem dat 4-5 jaar meegaat, mag dan vervangen worden. Eventueel met lichte upgrades (oc, sli) tussendoor. Nu alles op hoog, over 2-3 jaar op medium, over 4-5 op low. Net als met mijn huidige systeem eigenlijk. Games die ik speel vallen grafisch meestal ook wel mee: Skyrim, Dragon Age, TW, CiV, Witcher

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ruim budget, maar het hoeft niet op. 1200-1300 met uitloopmogelijkheden afhankelijk van de verkoop van mijn huidige systeem

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis & toetsenbord, monitor is een twijfelgeval (Dell U2311H) mag op zich ook vervangen worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb de neiging voor de zwaarste processor te gaan, al is dat voor games misschien wat overkill. Heb echter vaak wel van alles naast elkaar lopen en loop nu af en toe tegen het probleem aan dat de pc het even niet meer weet c.q. traag wordt. Vandaar toch een i7 i.p.v. een i5.

Qua grafische kaart zou ik het allerbeste willen, maar een Titan o.i.d. gaat het niet worden. Keus hangt zodoende tussen een 970 en een 980. Neiging is voor een 980 te gaan – want sneller – maar het verschil in prijs is aanzienlijk en de hoogst geklokte 970 (EVGA/Zotac) doet nauwelijks onder voor 80% van de 980 kaarten. Toch knaagt het, misschien toch de 980? Of heeft AMD nog alternatieven die de keus makkelijker maken?

Een SSD is op zich heel handig, maar mijn vorige liep in de soep. Vandaar mijn neiging voor een wat duurder merk te gaan. Wel grappig overigens dat mijn OS dan snel opstart, maar internetverbinding krijgen is nu de bottleneck ;).

Moederbord vind ik de lastigste keus. Hou je opties open of ga je voor het minimum. Dit specifieke bord gekozen omdat het overclocken vrij eenvoudig schijnt te kunnen, de mogelijkheid tot SLI (al moet ik maar zien of ik het gebruik) en het feit dat het geluid vrij goed schijnt te zijn. Hij is echter wat duur, op zich geen punt, zo lang ie het maar waard is. Maar er zijn zoveel mogelijke moederborden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

De behuizing is ook nog een twijfelgeval. Deze heb ik nu ook en op zich bevalt hij prima. Enige eisen, naast passen e.d. zijn pootjes (hij staat op de grond), (midi)tower en usb e.d aan de bovenop of aan de bovenkant.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel & Dell

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Levensduur (relevantie), state of the art en natuurlijk moet ie niet klinken als een schoolplein voor krijsende kinderen.

Ga je overklokken?
Het is een idee om later wellicht een overclock te wagen, al was het maar vanuit het oogpunt van proberen. Zou dat met mijn oude kunnen doen, ware het niet dat ik die misschien verkoop.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 309,-€ 309,-
1MSI Z97 GAMING 7€ 156,90€ 156,90
1EVGA GeForce GTX 970 FTW ACX 2.0 4GB€ 372,50€ 372,50
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 70,-€ 70,-
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 73,94€ 73,94
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,95€ 72,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.232,19

• Tonkowonko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:16
opzich een mooie build maar ik zou een paar dingen veranderen:

Met het msi bord kan inderdaad geoverklokt worden alleen het bord van gigabyte is beter geoptimaliseerd etc.

De evga kaart is onder load een van de luidere daarom raad ik aan om de asus kaart te pakken tot 60 graden passief gekoeld en onder load niet zo luid.

Naar mijn mening niet echt waard om voor een samsung SSD te gaan je kan beter een mx100 pakken net iets minder snel maar een stuk goedkoper en 6gb meer.

Case is anders aangezien ik dit lijstje al had staan je kan hem natuurlijk weer terug veranderen.

Als je wil gaan overklokken is het handig om een aftermarket koeler te nemen anders wordt je cpu veels te heet. Heb een van de betere koelers erin gezet (mugen 4)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 309,-€ 309,-
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 122,95€ 122,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,90€ 349,90
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 91,-€ 91,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 98,80€ 98,80
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,95€ 72,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,60€ 93,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.237,65

Verwijderd

In theorie heeft de pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G een betere overklokbaarheid (want meer voedingslijnen) dan de Asus strix en dezelfde stille eigenschappen mbt passieve koeling.

zie ook hier voor reviews

http://www.computerbase.d...0-test-roundup-vergleich/
http://techreport.com/rev...rom-msi-and-asus-reviewed
http://www.bit-tech.net/h...-geforce-gtx-970-review/1

En je MSI graka past beter bij je mainboard :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2014 19:28 ]

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-11 14:28

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik zou als ik jou was even kijken welke games die je heb of wil hebben die meer support hebben.
Bijv. Battlefield 4: AMD (Mantle), Far Cry 4: Nvidea.

Dat zie je meestal in de PC trailers van games.

Ik zou de kiezen die de games die meeste van AMD/Nvidea GPu supporten!

Review QNAP TS-230 NAS

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-11 16:05
Dutchredgaming schreef op maandag 01 december 2014 @ 19:45:
Ik zou als ik jou was even kijken welke games die je heb of wil hebben die meer support hebben.
Bijv. Battlefield 4: AMD (Mantle), Far Cry 4: Nvidea.

Dat zie je meestal in de PC trailers van games.

Ik zou de kiezen die de games die meeste van AMD/Nvidea GPu supporten!
Bij BattleField 4 is het verschil tussen Mantle en de NVIDIA 9XX haast al verwaarloosbaar te noemen. De GTX 970 is volgens mij al sneller dan de R9 290X in dit spel.

Het is trouwens NVIDIA geen Nvidea

• Elzenaartje
  • Laatst online: 05-02-2018
Op hogere resolutie wint de 290X het nog, maar op een normale 1080P wint de GTX970 het.

Benchmarks

i7 4790k | MSI Gaming 5 | Sapp R9 290X

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Elzenaartje schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:08:
Op hogere resolutie wint de 290X het nog, maar op een normale 1080P wint de GTX970 het.

Benchmarks
Correct, en dat komt door hetzelfde symptoom als de vorige GTX-serie, en dat is een te kleine geheugenbus. Op 1080p merk je dit (nog) niet, maar de 4GB VRAM kan niet volledit benut worden indien nodig. Bij 1440p heb je dat wél nodig.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
Tonkowonko schreef op maandag 01 december 2014 @ 19:02:

Met het msi bord kan inderdaad geoverklokt worden alleen het bord van gigabyte is beter geoptimaliseerd etc.
Hoezo beter geoptimaliseerd? Begreep uit reviews dat Gigabyte borden zo hun problemen hebben, dus had ze wel overwogen, maar weer geschrapt. Moederbord blijft de lastigste keuze op dit moment. Vroeg me ook af of er significante verschillen zijn tussen bijv. de Gaming 7 en gaming 5 van MSI, anders dan wat meer poorten. Verder weet ik niet of ik wel rekening wil houden met alle mogelijke poorten die mogelijk binnenkort relevant worden, zoals M2 of SataExpresss. Als dat alleen om SSD en HDD gaat vind ik het misschien niet eens de moeite om extra voor te betalen. Dan kan ik misschien weer een goedkoper bord nemen, waardoor ik misschien weer een gtx 980 kan overwegen.
Andere tips wel overgenomen, al had ik kunnen verwachten van die EVGA dat ie veel geluid maakt, hij is immers aardig geoc'ed. Scheelt al weer wat. Crucial scheelt qua betrouwbaarheid weinig toch met Samsung?

Tenslotte, zoek ik nog een goede kast tip. Simpel, zwart, (midi)tower, poorten bovenop of aan de bovenkant. O en goedkoop liefst.

• Sjonniess
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11 19:05
Hieronder een lijst met enkele kasten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 72,95€ 72,95
1Cooler Master K380€ 37,95€ 37,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Corsair Carbide 200R Closed€ 52,85€ 52,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 194,25

A good leader inspires by example. But if that fails, brutal violence will do just as well - Gnarl

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 08:49:
[...]
Hoezo beter geoptimaliseerd? Begreep uit reviews dat Gigabyte borden zo hun problemen hebben, dus had ze wel overwogen, maar weer geschrapt. Moederbord blijft de lastigste keuze op dit moment.
De MSI en Gigabyte ontlopen elkaar maar weinig voor wat betreft phases. Die MSI is zeker geen miskoop, alleen natuurlijk net wat duurder. Als je je beter voelt bij de MSI, is het zeker geen miskoop.
Verder weet ik niet of ik wel rekening wil houden met alle mogelijke poorten die mogelijk binnenkort relevant worden, zoals M2 of SataExpresss. Als dat alleen om SSD en HDD gaat vind ik het misschien niet eens de moeite om extra voor te betalen. Dan kan ik misschien weer een goedkoper bord nemen, waardoor ik misschien weer een gtx 980 kan overwegen.
Dat is een persoonlijke overweging. Ik zou alleen bij deze prijsstelling nooit een 980 overwegen. 60% duurder voor enkele procenten meer performance. Dat is nou eenmaal het nadeel van het vlaggenschip, daar gaat de prijs/performance helemaal scheef.
Crucial scheelt qua betrouwbaarheid weinig toch met Samsung?
De Crucial heeft caps die zouden beschermen tegen corruptie. In hoeverre dit echt werkt heb ik eigenlijk nooit gezien. Je zou daar eens achter aan kunnen gaan voor wat betreft (betrouwbare) bevindingen, ook ten aanzien van betrouwbaarheid. Die zou door die caps immers hoger moeten zijn.
Tenslotte, zoek ik nog een goede kast tip. Simpel, zwart, (midi)tower, poorten bovenop of aan de bovenkant. O en goedkoop liefst.
Wat vind je goedkoop? Een build van dit kaliber wil je neem ik aan wel in een fatsoenlijke case met wat demping, kabelmanagement en degelijke materialen (zoals die CM 690III of Fractal Design). Natuurlijk mag je het in een N300 hangen, maar dat zou ik persoonlijk zonde vinden van zo een mooie inhoud.

Verwijderd

br00ky schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:08:
De MSI en Gigabyte ontlopen elkaar maar weinig voor wat betreft phases. Die MSI is zeker geen miskoop, alleen natuurlijk net wat duurder. Als je je beter voelt bij de MSI, is het zeker geen miskoop.
Als je puur naar de kwaliteit van de stroomvoorziening kijkt, heeft MSI wel duidelijk wat bespaard. Bij de MSI Gaming 5 worden doublers gebruikt, hij heeft dus maar 4 fasen in het echt en de capacitors zijn ook van slechtere kwaliteit dan de Gigabyte Gaming 5. De MSI 7 is meer vergelijkbaar met de Gigabyte, maar heeft nog steeds de slechtere caps.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Over de databeschermende caps, ik denk niet dat je die nodig zult hebben. Ik heb (zoals je hieronder kunt zien) een Samsung 840 Evo 120GB, en na ruim 200x powerloss nog nooit problemen met dataverlies gehad. Waar die 200x vandaan komen moet je maar niet vragen :+

De reden dat wij de Crucial adviseren is omdat deze wél dat stukje extra zekerheid van databeschermende caps heeft, 6GB extra capaciteit t.o.v. de Samsung, en tegelijk een paar tientjes goedkoper is :)

¯\_(ツ)_/¯

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
MasterPrutser schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:42:
caps heeft, 6GB extra capaciteit t.o.v. de Samsung, en tegelijk een paar tientjes goedkoper is :)
En eigenlijk vooral omdat het een stuk goedkoper is dan de rest en toch nog heel goede kwaliteit is.

[ Voor 7% gewijzigd door thibautb op 02-12-2014 16:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik weet wat ik wil gaan aanschaffen, wilde ik nog één keer een check of ik niets vergeten ben. Ga het systeem zelf bouwen, maar wordt mijn eerste keer. Denk dat het in elkaar zetten niet al te ingewikkeld is, maar wat is de moeilijkste stap of waar zou ik op moeten letten? Tips?

Verder vroeg ik me nog af of ik wat extra case fans bestel (drie meegeleverd) en of ik meteen een aftermarket cooler er op zal zetten of later. In principe ga ik niet meteen overklokken, maar later, laat ik eerst het systeem maar eens gewoon aan de praat krijgen.

Tenslotte heb ik een dure smaak. Heb veel andere adviezen gelezen en weet dus goed dat zowel het moederbord als de processor goedkoper kunnen. Was echter erg gecharmeerd van de ASUS en op de maandelijkse afschrijving maakt het vrij weinig uit. De case is tevens aan de dure kant. Hoop wel dat ie het waard is, maar dat lijkt zo te zijn aangezien het alle punten raakt die ik van te voren wilde (pootjes, makkelijk toegang, veel ruimte, etc.).

Dank voor nog een laatste blik, hoop vanavond alles te bestellen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 309,95€ 309,95
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 143,95€ 143,95
1EVGA GeForce GTX 970 FTW ACX 2.0 4GB€ 372,50€ 372,50
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 70,-€ 70,-
1Corsair Graphite Graphite 730T€ 118,30€ 118,30
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 206,95€ 206,95
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 87,95€ 87,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,54€ 13,54
1Seasonic S12G 450W€ 64,-€ 64,-
1Crucial MX100 256GB€ 93,60€ 93,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.546,69

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Weet wel dat je meer dan honderd euro extra betaalt voor die i7, terwijl je daar weinig profijt van hebt. Als voorbeeld, Skyrim (maar ik had net zo goed een andere game kunnen pakken), die paar frames voor 100 euro, seriously :P?

• QuZyX
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-11 08:40
Ik heb ook een dergelijke config besteld als hierboven. Maar ik ben nu zo hard beginnen twijfelen of 450Watt voldoende is ? :( Waarom zie ik overal 650 - 800 Watt gebruikt worden voor dergelijke config ?

dat is toch MEGA overkilld an ? :o

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
QuZyX schreef op donderdag 11 december 2014 @ 08:44:
dat is toch MEGA overkilld an ? :o
Absoluut. Voedingen zijn voor de meeste mensen een erg ingewikkeld topic, terwijl het eigenlijk zo simpel is. Kijk wat je systeem gebruikt (ik gebruik altijd reviews van de videokaart, dat is de grootverbruiker), in dit geval dus eentje van een 970. Kijk wat het hele systeem onder maximale load gebruikt, dus rond de 275W. Met een goede voeding heb je dus genoeg aan 450W. Dat is alles. Ik benadruk nog maar eens góede voeding, want dan weet je zeker dat die ook echt dat kan leveren wat nodig is. Een slecht merk heeft inderdaad misschien wel 800W als aanduiding op de sticker nodig, omdat dat "stiekem" helemaal niet is wat die constant kan leveren. De voedingen die hier worden aanbevolen zijn goed, dus meer dan voldoende.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:54

Esumontere

Floep, banaan.

Ik snap echt helemaal niet waarom je een i7 wil. Voor de taken die jij opgeeft is een i5 4690 echt zat. Ik neem aan dat je maar 1 game tegelijk speelt toch? Daarnaast hebben maar bijzonder weinig games nut van hyperthreading. Imho is dit gewoon geldverspilling.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Kortom, het prestatieverschil tussen de i5 en de i7 in games is het prijsverschil niet waard. :N

[ Voor 1% gewijzigd door Pwuts op 11-12-2014 10:24 . Reden: Smileys :D ]

¯\_(ツ)_/¯

• zwartbaard
  • Laatst online: 14-10 16:09
Zou eerder voor een SLI 970 ipv een single 980.

Verwijderd

Topicstarter
MasterPrutser schreef op donderdag 11 december 2014 @ 10:24:
Kortom, het prestatieverschil tussen de i5 en de i7 in games is het prijsverschil niet waard. :N
Dat had ik inmiddels begrepen inderdaad. Desalniettemin blijf ik bij de i7. De processor zal ik niet snel los vervangen en in principe moet het systeem (minstens) 4 jaar mee, de cyclus van mijn pc aankopen. Qua afschrijven per maand/jaar maakt het dan te weinig uit om niet eigenwijs te zijn. De enige rationalisatie die ik er voor heb, is dat veel van spelletjes hou die ook wat rekenkracht eisen en ik hoop dat de i7 ze net iets langer van ondragelijk traagheid afhoudt (zoals TW). Wel uiteindelijk voor de 970 gekozen i.p.v. de 980 omdat de videokaart wellicht nog een keer vervangen wordt.

Vroeg me alleen nog af of ik meteen een andere processorkoeler instaleer of pas als ik me aan het overklokken waag en of drie casesfans voldoende zijn of een paar extra nuttig. PC staat dicht bij de verwarming dus trekt in de winter wel wat warmere lucht aan. Tenslotte heeft iemand nog een paar pc-boxen om aan te raden? Niet te duur, liefst wel met een beetje bass, metal moet er lekker op klinken (voor zover mogelijk).
Pagina: 1