Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nihilimus
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-07-2022

Nihilimus

Verdomme wat kinderachtig...

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Ik zit met mijn handen in de haren door dit probleem.
Allereerst even de specificaties van mijn PC:

MB: Asus Sabertooth 990FX R2.0
Processor: AMD FX9590 met standaard bijgeleverde Coolermaster waterkoeling
Graphicscard: Asus Geforce GTX 980 4GDDR5 (de nvidia-versie dus geen strix)
RAM: (16GB) 4x Corsair Vengeance 4GB DDR3 C9 2133Mhz
PSU: Coolermaster Silent Pro M2 620W
1x OCZ 480GB SSD (opstart + gameinstallatieschijf)
1x HDD 250GB

Welnu; het probleem.
Ik heb vorige maand mijn pc geupgrade met een nieuw moederbord, processor en ssd. Daarbovenop heb ik een Asus GTX980 gekocht, die mijn eerdere Asus HD7850 verving. In afwachting van Farcry 4 heb ik niet zo veel gegamed. Uiteraard nu Farcry gekocht en geinstalleerd. Echter na 5/10 minuten spelen bevriest mijn pc compleet, en dat blijft net zo lang aanhouden tot ik hem uit zet. Ik dacht uiteraard direct aan de temperatuur van gpu/cpu maar daarmee blijkt niks aan de hand te zijn. (bij 79graden hoort er niks te gebeuren.
http://www.plaatjesdump.n...8b9b12cd07d605b4c7e3c.png

Hierna heb ik mijn oude Asus HD7850 nog eens geinstalleerd en hierbij gebeurde tijdens Arma III precies hetzelfde bij een veel lagere temperatuur.:
http://www.plaatjesdump.n...2f6c31ac8b732175a10b.jpeg

De laatste foto laat zien dat de temperaturen normaal zijn.

Als laatste dacht ik aan de PSU van 620W, maar na navraag bij Nvidia support blijkt dat 620w ruim voldoende zou moeten zijn om een GTX980 en deze zware processor aan te kunnen drijven.

Heeft iemand een idee???

Sabertooth 990FX R2.0 - AMD FX9590 - ASUS Geforce GTX980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:34

Nemesizz

Untouchable

In je afbeeldingen kan ik niet achterhalen wat je CPU temperatuur is (2e afbeelding staat wel wat, maar kan niet zien welk onderdeel welke temperatuur heeft).

Overigens staat er op de Asus site nog het volgende bij de FX9000 CPU's:
Due to the high TDP, please be noted there are limitations while using this CPU(i.e. special thermal required..)
Je CPU koel houden met waterkoeling is leuk en aardig (ik weet het, zit standaard bij die FX9000), maar dan krijgen je VRM's vaak niet voldoende koeling meer (geen airflow). Je moet een verrekt goede airflow in je kast hebben wil je de VRM's goed koel houden.

Het is gelukkig geen goedkoop flut bordje met weinig VRM fases (wat je helaas al te vaak ziet), maar met een FX9000 CPU moet je toch zorgen dat er genoeg airflow over de heatsinks gaat want anders kan die alsnog oververhitten (metname bij tower coolers en water coolers).

Ik zou het probleem daar eerst even zoeken, en niet zo zeer bij GPU of CPU temperaturen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nihilimus

Nihilimus

Topicstarter
De 61 graden die je ziet bij het tweede plaatje is Vcore 1.
Airflow is goed in de kast: de waterkoeler zit aan de achterkant, en aan de bovenkant twee (psw) fans. Deze werken als exhaust. Aan de voorkant zitten twee (psw) voor intake, als ook aan de onderkant zodat de gpu extra koude lucht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:34

Nemesizz

Untouchable

Gebeurt het overigens elke keer, of is het willekeurig?

Dat ie het soms wel een dag goed doet, en een dag later bijvoorbeeld bevriest na die 5 a 10 minuten?

Paar dingen wat je kan proberen/checken:
- oude drivers goed verwijderd met een drivercleaner?
- Memtest een nachtje laten lopen
- gezondheid van je HDD/SSD controleren
- CPU (ja de processor), eens (flink) underclocken. Ik weet dat je daar geen FX 9590 voor koopt om hem te underclocken, maar gewoon even om uit te sluiten dat die geen probleem veroorzaakt.
De CPU werd origineel ook eigenlijk niet ondersteund toen het bord gemaakt werd, dat is eigenlijk later pas toegevoegd. Zoals gezegd, puur om even te kijken of het verschil maakt (tussen wel of niet bevriezen van je systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-05 07:34
Memory timings? Ik heb net een nieuwe pc geïnstalleerd en die was zo instabiel als de pest tot ok door had dat ik in de BIOS moest aanvinken dat de meegeleverde memory timings (XMP profile) moest gebruikt worden. Ik ging er eerst van uit dat het moederbord zelf (automatisch) bruikbare instellingen zou vinden maar dat was mooi niet het geval. Facepalm.

Sinds ik de timings op 1 van de twee XMP profiles ingesteld heb is het beestje (Kingston HyperX Beast 2400Mhz) rock solid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 12:42
Ik zat zelf te denken aan de voeding. Ik heb ooit een Zalman 750 watt voeding gehad voor een systeem dat maximaal misschien net boven de 400 watt uitkwam. De voeding was uiteindelijk defect. Een probleem met die voedingen was dat de ampere output te laag was (ook al kon die volgens de specs ruim voldoende amps leveren).
Wattage is zelden het probleem van een voeding. Het is vaker een probleem dat de voeding niet genoeg ampere levert of gewoon kwalitatief hele slechte onderdelen gebruikt.

Maar jouw voeding staat hier als Tier 3: http://www.tomshardware.c...upply-unit-tier-list.html (druk in de eerste post op 'More about : power supply unit tier list')
Ik heb zelf de Gold serie van Cooler Master die ook Tier 3 is. De voeding is hoogstwaarschijnlijk niet het probleem. Als je de mogelijkheid hebt kan je natuurlijk altijd het proberen met een andere voeding. Dat is wel wat werk om alles weer opnieuw aan te sluiten.

Ik heb trouwens nog niemand de meest logische oplossing horen zeggen. Probeer Windows eens opnieuw te installeren. Dat doet vaak wonderen.
En ook een goede 'best practice' is om één RAM module in je computer te zetten en de andere 3 eruit te halen. En dat met meerdere RAM modules te proberen. Zo sluit je uit dat het niet aan een van je RAM modules ligt. Die dingen kunnen ook nog wel eens kapot gaan.
Kijk eveneens of je 24 pins ATX aansluiting goed op het moederbord zit. Je moet vaak hard duwen om die er goed in te krijgen. Doet dit ook voor de 4 of 8 pins (ligt er aan of je 1x4 of 2x4 hebt aangesloten) aansluiting op het moederbord.
De dingen die Nemesizz benoemt zou ik ook proberen. Vooral dat van die HDD/SSD gezondheid. Is heel makkelijk te checken met software. Dan kun je meteen zien of er 'bad sectors' bij zitten.

Ik zou trouwens als eerste mijn mogelijke oplossingen van de ATX stekkers en RAM modules proberen. Die zijn heel makkelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nihilimus

Nihilimus

Topicstarter
Dank allen voor jullie antwoorden.

Echter heb ik het probleem waarschijnlijk ontdekt.
De Vcore temperaturen lopen tijdens het gamen op tot 65 graden. Ik denk dat dit te warm is. Ik heb namelijk de processor via Catalyst ondergeklokt naar 1,4Ghz (dus minder voltages door de Vcore) en het probleem is niet meer voorgekomen. Alle temperaturen bleven tussen de 20-35 graden tijdens FarCry4 op ultra settings. Gezien de Vcores de meeste temperatuur hebben ingeleverd (meer dan de helft) mag het wel duidelijk zijn dat dat het probleem was. Dus videokaart, processor, voeding, ram, hdd/ssds zijn niet het probleem.

Echter; Ik heb natuurlijk niet deze processor van 5Ghz gekocht om hem te laten draaien op 1,4Ghz. Ik heb een kast met aan de bovenkant twee fans exhaust, onder een fan intake, voorkant 3 fans intake en aan de achterkant twee exhaust-fans met koelradiator. Meer fans/luchtcirculatie kan gewoon bijna niet.

Hoe kan het zo zijn dat de Vcore zo heet word dat het systeem begint te haperen? Ik snap dat dat door de voltages komt die daar doorheen komen, maar dan nog zou dit niet moeten kunnen? Zoiezo een Sabertooth is gemaakt voor extreme overclocking en met speciale extreme hitte onderdelen (zeggen ze).

Ik hoop dat iemand hier ook ervaring mee heeft of dat er iemand is die een goede uitleg kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 12:42
De Sabertooth 990FX is inderdaad daarvoor gemaakt.
Ik zou overigens je Processor nooit met software over/underclocken. Ik zou de bios gebruiken.

[edit:]
Post eerst eens een plaatje van je metingen. Welke temps haalt je processor, de cores en het moederbord? Niet een plaatje waar de temps half geblockt zijn door een ander venster :P

Nihilimus schreef op donderdag 04 december 2014 @ 17:48:
Hoe kan het zo zijn dat de Vcore zo heet word dat het systeem begint te haperen?
Hapert je PC of liep die nou vast? Het kan best dat de safe core temps van AMD al op 60 graden liggen en er dan throttle optreedt wat jij ervaart als hapering.

Oh, en welke behuizing heb je? Ik heb ergens gelezen dat zelfs high end moederborden (en daar schaar ik die van jou toch wel bij) ook problemen met de VRM koeling op het moederbord kunnen hebben omdat er ook hitte achter het moederbord komt dat bijna niet weg kan.

[ Voor 88% gewijzigd door Fleximex op 05-12-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander7897
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-04 17:04
Oke, ik zie dat je opzich maar een kleine voeding (620 watt) op dit hele systeem gebruikt, ik zelf gebruik al een 750 watt voeding op mijn fx-8350 en gtx 760 om er zeker van te zijn dat ik genoeg wattage heb, en een sabertooth is niet gemaakt om te overclocken, ik zelf heb een sabertooth gen3/rev 2.0...
ik weet, dit mb kan er wel wat van maar ze zijn gericht op pure stabiliteit. dus ik zal rustig aan doen met je processor en een zwaardere voeding kopen.
Pagina: 1