Waarom zou je een ICC Color Profile in een jpeg zetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat ik wel begrijp:
Een color profile geef je mee bij een monitor of printer zodat afwijkingen van deze apparaten gecorrigeerd kunnen worden. Idealiter zou dit in de fabriek/hardware gebeuren maar dat is te duur en bovendien kan het in de loop van de tijd veranderen (bv bij ccfl's) dus is een color profile een handige goedkope oplossing.

Wat ik niet begrijp:
Waarom jpegs of psd's soms Color Profiles bevatten. Zodra je een foto genomen hebt zou fototoestel zijn profiel meteen op de pixels los moeten laten en vanaf dat moment heb je niks meer aan het kleurprofiel van het fototoestel. Waarom krijg je dat soms toch jpegs en psd's met een kleurprofiel?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb moeite je vraag te begrijpen. Waar gaat het nou om? Waarom een jpeg een profiel kan bevatten wanneer je een foto van een fototoestel haalt? (Dus waarom de hardware er een profiel aan hangt?)

Of

Waarom een jpeg of psd überhaupt een profiel kan bevatten?

Ook begrijp ik niet waarom je een psd erbij haalt. Jpeg en psd's zijn als appels en peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 17:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ehm... ja mijn vraag is eigenlijk waarom peg of psd überhaupt een profiel kan bevatten.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 14:23

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Zodat software weet in welk kleurprofiel het document opgebouwd/door de maker bedoelt is.

RGB is net als bij CMYK niet vanzelfsprekend voor alle profielen hetzelfde. Je hebt diverse profielen zoals sRGB, Adobe RGB etc.