Synology & HTPC gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Soulplayer123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-11-2025
Dag iedereen,

Ik heb hier eerder al eens gepost voor netwerkadvies. Nu wil ik graag de stap maken voor een synology te kopen. Ik weet dat er hier elke dag zulke vragen gepost worden (al op voorhand sorry) en ik zal proberen duidelijk omschrijven waarvoor ik hem zou gebruiken:

1. Fotobibliotheek (lightroom) waardoor alle foto's op alle apparaten hetzelfde zijn + deelmogelijkheden
2. iTunes server: zodat alle apparaten aan de muziek kunnen.
3. Timemachine / windows backup
4. Cloud station

5. KODI/XBMC server (mysql database): ik heb al een redelijk grote bibliotheek vol films en series. Ik zou deze graag kunnen bekijken op mijn TV, iPad & computer (zowel windows als macbook).
6. Wordpress: momenteel host ik mijn website bij Neostrada. Dit is echter helemaal geen zware site en ik zou hem dan ook graag thuis hosten.

Ik ben ook aan het kijken naar een manier om series op mijn TV te kijken. Momenteel gebeurt dit via een MED500X2, maar daar ben ik eigenlijk niet tevreden over (ik wil echt naar kodi/xbmc). Ik zou dan graag een HTPC zetten die een IR poort heeft zodat ik hem met mijn logitech Harmony kan bedienen. Graag ook Full HD afspelen en snel! Ik weet genoeg over hoe ik een OS moet installeren, maar ik zou eigenlijk graag openelec gebruiken. Echter weet ik niet of de IR poort dan nog werkt?

Mijn budget ligt voor de NAS (zonder harde schijven natuurlijk) + HTPC op 900uro.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

Sander

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Over syno heb ik niet veel verstand maar denk dat je met de populaire modellen wel een eind komt. Dus een recent model moet voldoende zijn imho. Moet je alleen bedenken of je een 1 of 2 of 4 bays nas wilt.

Voor je mediacenter, een harmony werkt toch ook via een usb poort? Verder denk ik dan al snel aan een zelfbouw of een Intel nuc, al zijn die wel prijzig... Je zou ook kunnen kijken naar een Android box. Deze worden al snel volwassen en werken best goed. Heeft wel het nodige gepruts nodig om het werkend te krijgen. Overigens ondersteunen sommige Android boxen ook Linux en een enkele openelec. Geen Android omgeving, maar s dat niet hoeft wel makkelijker

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 01:01
Of je bouwt zelf een NAS op basis van een AM1 platform en zet daar DSM op d.m.v. XPenology.
Scheelt je een paar 100 euro, en is sneller dan de 214/215 serie. Bouw vervolgens ook een HTPC op basis van ditzelfde platform en je bent voor max 500 euro klaar.

• Soulplayer123
Mijn harmony werkt niet via USB.Ik wil graag een synology omdat die zeer veel ondersteuning hebben en een goeie community waar ik terecht kan. 4 bay is noodzakelijk.

Wat de HTPC betreft, was ik ook al aan het kijken naar een Intel NUC. Op azerty vind ik echter nog zeer veel verschillende componenten. Echter geraak ik er niet echt aan uit... Daarom deze post ^^.

• EJPostema
Voor een HTpc is elke nuc in principe wel geschikt. Je moet alleen even nadenken wat je er wel en niet op wilt hebben aan aansluitingen. Daarnaast moet je zelf een harde schijf kopen etc, al is voor openelec een USB stick geschikt.

Al met al is een nuc een mooie compacte oplossing maar ook prijzig. Een zelfbouw systeem is goedkoper en een Android doosje al helemaal

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:21
Voor zover ik weet werkt harmony gewoon met USB. Alleen power on via usb is een probleem. Maar via slaapstand gewoon makker te maken

• Soulplayer123
http://www.logitech.com/nl-be/product/harmony-touch?crid=60
=> ik vind nergens hoe je hem als USB kan gebruiken?

• loki504
http://www.tigerdirect.co...sp?EdpNo=1644435&csid=_21

deze werkt perfect met de harmony 880. dus zie geen reden waarom het niet met de touch zal werken. alleen moet de ir usb als onvanger programmeren.

maar als je geen heb in een usb dongel. kan je ook voor 1 van de cases gaan die ir aan de voorkant hebben.
http://tweakers.net/categ...MQXRZYo6SVbSShbmFUmxtbS0A

alleen moet je dan wel een mobo hebben die ondersteunt.

[ Voor 39% gewijzigd door loki504 op 01-12-2014 19:55 ]

• Soulplayer123
Ik ben voorlopig naar de INTEL NUC KIT DN2820FYKH. Ik vermoed dat dit apparaat perfect de meeste formaten kan afspelen + IR ontvangst heeft. 8GB ram zal waarschijnlijk al overkill zijn...

• loki504
klopt ik heb zelf een 4gb stick in mijn htpc. en heeft nog nooit een hapering gehad. zelfs mijn raspberry pi met 512 heeft geen problemen met het afspelen van 1080p content(alleen de menus zijn drama) 2x2 is meer dan genoeg.

• Soulplayer123
Ik vermoed dat de menu's geen drama zijn met die HTPC? Ben zelfs van plan om mijn library op de NAS te draaien dus updaten zal dan ook iets minder inspanning vragen (of ben ik daar fout in?).

• EJPostema
Soulplayer123 schreef op maandag 01 december 2014 @ 21:12:
Ik vermoed dat de menu's geen drama zijn met die HTPC? Ben zelfs van plan om mijn library op de NAS te draaien dus updaten zal dan ook iets minder inspanning vragen (of ben ik daar fout in?).
Nee, een celeron trekt dat prima

• Soulplayer123
Voor een NAS ben ik aan het kijken naar de DS415+.

Voor de harde schijven naar de WD RED reeks. Ik twijfel alleen nog maar tussen 3 of 4TB. Ik zou graag in RAID 5 of SHR werken. RAID blijft voor mij zoiets vaags, maar ik begrijp dat als er dan 1 van de 4 kapot zou gaan, ik nog steeds aan al mijn data kan? Het is geen backup, want als er meer dan 1 kapot gaan = dataverlies?

[ Voor 8% gewijzigd door Soulplayer123 op 01-12-2014 21:25 ]

• EJPostema
Bij raid 5 gebruik je 1 schijf voor metadata en de andere voor data. Dus 1 schijf kan je verliezen en vervangen. Als er meer dan 1 tegelijk stuk gaat heb je wel dataverlies.

• Soulplayer123
Conclusie:
Voorlopig kom ik uit bij volgende componenten.
Intel NUC Kit DN2820FYKH + SSD-schijf
Crucial 8 GB SODIMM DDR3-1600

Synology DS415+
WD Red WD30EFRX 3 TB X4

Zijn er mensen met nare ervaringen of opmerkingen die ik niet direct zie?

• EJPostema
Als je openelec draait kan je ook af met een usb stick. Scheelt een paar tientjes

• Soulplayer123
Ja maar ik wil graag de mogelijkheid openhouden om windows te draaien. Daarom de SSD schijf.
Pagina: 1