Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router vraag

Pagina: 1
Acties:

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Beste Tweakers,

Recentelijk ondervind ik problemen met het wifi-bereik bij ons in huis. Het gaat al langer rond maar nu begint het echt vervelend te worden, tijdens het internetten (en vooral filmpjes kijken) valt het internet gewoon weg (qua bereik).

Wij hebben de 'nieuwste' modem van Ziggo, alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik daar niet trots op ben, in de afgelopen 4 maanden hebben we zo'n 5 verschillende modems gehad, omdat wij altijd internetproblemen hebben.

Maargoed, ik ben dus op zoek naar een router omdat het bereik van die Ziggo dingen gewoon bagger is. Nu heb ik zelf het een en ander opgezocht maar ik kom er niet uit. Ik kan een netgear nighthawk AC1900 kopen voor €150, maar daar zit ik ook niet naar uit te kijken. http://tweakers.net/price...i-router-(r7000)/reviews/

Dan zie ik een TP-linkarcher C5 http://tweakers.net/pricewatch/349236/tp-link-archer-c5.html en zie ik eigenlijk weinig verschil (behalve qua max. snelheden die toch niet gehaald worden en USB poorten die niet gebruikt worden).

Kan iemand mij helpen met het vinden van een fatsoenlijke router? Internetsnelheid is 90Mb/s down en 9Mb/s mocht dat uitmaken (bits, niet bytes).
Het gaat vooral om het bereik, we hebben nou niet zo'n heel groot huis en het modem hangt redelijk centraal. Vooral op de 1e en 2e verdieping begint het signaal al slecht te worden, en dat is ergerlijk.

Zit niet te wachten om de hoofdprijs van €150-200 te betalen voor een router, maar zo'n flutding van €30 is nou ook niet nodig. Hoe kan ik voor een redelijke prijs een goede router vinden? Zoals gezegd heb ik al het een en ander gezocht, maar kom ik niet precies verder.

Bij voorbaat dank!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Misschien kan je een wifi extender kopen. Of een extra router kopen en dan als acces point zetten.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

thibautb schreef op maandag 01 december 2014 @ 17:20:
Misschien kan je een wifi extender kopen. Of een extra router kopen en dan als acces point zetten.
Wifi-extenders zijn een fabeltje, en tevens een regelrechte ramp. Doe dat dan alsjeblieft niet.

Je wifi-bereik heeft vaak niet alleen met de kwaliteit van de apparatuur te maken.
De modem/router combo's van ISP's zijn vaker berucht om hun slechte prestaties. En het praatje dat een andere router een sterker signaal uitzend is ook niet waar. Er geldt een maximum vermogen van 100mW voor het signaal, en alle routers zenden dit ook zo hard uit (tenzij specefiek anders aangegeven in de settings uiteraard).

Mijn advies is sowieso om die router van ziggo in bridge modus te laten zetten (even n telefoontje naar de klantenservice en het is geregeld). Dan hang je er een andere router achter, en test je eerst of dit voldoet.
het bereik van je wifi-netwerk is namelijk van meer factoren afhankelijk, zoals: Samenstelling van de muren, plaatsing van de router, andere apparaten op die band, etc.

Zelf heb ik bij mijn ouders een MirkoTik RB951Ui-2HnD opgehangen, zorgt voor perfect bereik door het hele huis en een troughput van ongeveer 80Mbit/s over wifi, en de volle 90Mbit over kabel.
Al moet ik natuurlijk wel vermelden dat bovenstaand geval het e.e.a. aan netwerkkennis nodig heeft om in te stellen

Zelf heb ik niet veel ervaring met de huidige consumenten apparatuur, omdat ik deze mijd omdat er een helehoop troep op de markt is tegenwoordig.

Wil je het makkelijk houden dan zou ik het als volgt aanpakken:
1x pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND (hier schakel je de wireless op uit)
1x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm

De laatst genoemde is een access point ook goed voor 80Mbit/s over 2.4Ghz, en zo zit je rond de €100 in totaal. Het is gemakkelijk in te stellen en vereist dus niet veel kennis.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Processorkoeler schreef op maandag 01 december 2014 @ 17:18:
Beste Tweakers,

Recentelijk ondervind ik problemen met het wifi-bereik bij ons in huis. Het gaat al langer rond maar nu begint het echt vervelend te worden, tijdens het internetten (en vooral filmpjes kijken) valt het internet gewoon weg (qua bereik).
[...]

Zit niet te wachten om de hoofdprijs van €150-200 te betalen voor een router, maar zo'n flutding van €30 is nou ook niet nodig. Hoe kan ik voor een redelijke prijs een goede router vinden? Zoals gezegd heb ik al het een en ander gezocht, maar kom ik niet precies verder.

Bij voorbaat dank!
Wat ik hier mis (en wat ook nodig is om een goed antwoord te geven!) is *waarom* het steeds fout gaat.

Je hebt al tig modems van Ziggo gekregen dus van een enkele maandagmorgenexemplaar is geen sprake. Bovendien heb je daarbij verschillende types gekregen, dus een specifieke brakke type verklaart het ook al niet.

Dat betekent dat het probleem vrijwel zeker niet aan het apparaat zelf ligt, maar aan een van twee dingen (of beide):
1) demping door muren, vloeren, tegels en/of isolatielagen.
2) interferentie van andere netwerken (of non-WiFi apparaten)

Wat je het beste kunt doen hangt af van welk van deze twee speelt. Grof gezegd kun je bij teveel demping (dus te weinig signaal) proberen je AP (modem/router in dit geval) te verplaatsen - maar het is prima mogelijk dat jouw huis gewoon niet met een enkele AP te dekken valt, dus dat je sowieso een tweede ernaast wilt. Bij interferentie kun je soms wat winnen door van kanaal te veranderen, maar meestal zul je zien dat die ook snel genoeg vol raakt - het is ook prima mogelijk dat de gehele 2.4GHz-band volkomen onbruikbaar is, dus moet je naar een andere band (dus ipv 2.4GHz naar 5GHz). Nu ken ik die nieuwste Ziggo modem/router niet, maar die zal vast 5GHz kunnen naast 2.4GHz - maar 5GHz penetreert minder goed door vloeren en muren, waardoor je al gauw ook een AP nodig hebt.

Maw een tweede AP is al snel een aanrader, maar exact welke en wat hij moet kunnen is een tweede. Bovendien kan het zijn (als 2.4GHz gewoon vol zit) dat je ook naar je client devices moet kijken. Als zij in dat geval geen 5GHz aankunnen moet je ze ofwel upgraden, danwel vervangen.

Oslik blyat! Oslik!

• squaadgras
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:41
Ik heb nog een nieuwe, ongebruikte (op 1x na) TP-LINK WR1043ND (nieuwste versie) liggen, mocht je geïnteresseerd zijn. Week of 4 geleden gekocht, 1 middagje gebruikt; EUR 25,- issie voor jou.

Zat zelf met ongeveer hetzelfde probleem, maar opgelost door een fatsoenlijke netwerkkaart in m'n PC te schuiven (bedraad was geen optie).

pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Op de een of andere manier is het opgelost door het huidige modem op een ander kanaal te zetten..
Raar, maar bedankt allemaal in ieder geval!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Processorkoeler schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 18:42:
Op de een of andere manier is het opgelost door het huidige modem op een ander kanaal te zetten..
Raar, maar bedankt allemaal in ieder geval!
Je hebt dus vrijwel zeker last van interferentie.

Dit zal goed gaan totdat een van de buren ook op dat kanaal gaat zitten. Dan kan het feest opnieuw beginnen...

Definitieve oplossing is om naar 5GHz te kijken. Die TP-Link 2.4GHz-only schroot die de posters boven je spammen gaan in ieder geval nul meerwaarde bieden, die mooie 2.4GHz-only Ubiquit evenmin. Zo'n AC1900 gaat enorme meerwaarde bieden maar is mogelijk totaal overkill.

Wat te doen:
- van al je clients nagaan of ze 5GHz ondersteunen (tip: b/g/n=2.4GHz only, a/g/n=2.4GHz+5GHz)
- als alles 5GHz aankan: gefeliciteerd, zodra je weer problemen hebt op 5GHz overgaan
- zo niet: je gaat nog 2.4GHz legacy moeten aanhouden en 5GHz ernaast draaien. Dat wordt minimaal een extra AP.

Gelukkig gaat het nu even goed, maar het kan geen kwaad om alvast orde op zaken te stellen zodat je straks niet weer opnieuw kan beginnen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Smartphone e.d zit al op de 5GHz, maar laptops en andere draadloze (verouderde) apparatuur niet.
Wat is een AP?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Access Point. Zo'n ding waar je wireless clients/stations mee verbinden. Kan ingebouwd zitten in router. Hoeft niet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1