Canon geeft geen 2 jaar fabrieksgarantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 15:54
op 17-11-2012 heb ik bij een inmiddels bekende failliete electronica zaak een SX220 HS camera gekocht.
Sinds 2 a 3 maanden hebben we problemen met het nemen met foto's. Op zeer regelmatige basis zijn de foto's namelijk overbelicht.

Door o.a. tijdgebrek en er niet bij stil te staan dat de camera daadwerkelijk een probleem heeft, zijn we gister naar een fotospeciaalzaak gegaan en daar werd ons verteld dat de camera stuk is en gerepareerd moet worden.

Dus vervolgens de verkoopbon erbij gehaald en uiteraard kom je er dan achter dat de camera 2 jaar en 2 weken oud is. Shit :(

Nu heb ik gister toch een mail gestuurd naar Canon met de vraag of ze de camera uit coulance toch kunnen repareren, maar dat willen ze niet doen. Het officiele antwoord van Canon:
Op het de betreffende camera heeft u recht op één jaar fabrieksgarantie. Daarbij geeft Canon één jaar coulancegarantie. Het is helaas daarom niet mogelijk om hierbuiten nogmaals coulance toe te kennen.
Ben ik nu gek? Er zit toch hoe dan ook 2 jaar garantie op? Dit is toch europees wettelijk geregeld?
Hier heb ik Canon op gewezen, echter is dit volgens Canon de garantie welke de handelaar moet geven en niet de fabrikant. Is dat zo?

In ieder geval heel zuur dat ze de camera niet willen repareren, terwijl ik kan aantonen dat ik dit probleem al in Oktober had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Klopt, de fabrikant mag 1 dag fabrieksgarantie geven, of 14 jaar. Als ze dat maar duidelijk communiceren. Jij hebt een overeenkomst met de winkel (en nu met de curator van die winkel), maar niet met Canon. Zij zijn jou niets verplicht.

Natuurlijk is het wel een goede maatstaf, als de fabrieksgarantie maar een jaar is, dan weet je bijna zeker dat je bij een kleine webshop een probleem gaat krijgen als je na 1,5 jaar een reparatie wil afdwingen. Zij willen het namelijk met de fabrikant oplossen, en die geeft niet thuis. Shop wil jou vervolgens afwimpelen en wil geen geld teruggeven enzo. Dat soort zaken zou ik dan, om gezeik te voorkomen, bij een grote shop bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 15:54
ok, dan heb ik dus dikke vette pech.

Ps., ik had hem gekocht bij De Block, dit was best een grote winkel.. totdat het failliet ging :)