Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Zou zonde zijn als je dat niet wist, weet niet of andere merken wel zonder jailbreak werkenAttention: When using iOS devices like iPhone, iPad, etc, it needs iOS jailbreaking.
[ Voor 27% gewijzigd door Fly-guy op 01-12-2014 15:18 ]
Omdat het kan.....
Thanks, is me inderdaad niet opgevallen. Overigens staan ze nu gewoon in de officiële App Store dus geldt denk ik alleen voor specifieke software.Fly-guy schreef op maandag 01 december 2014 @ 15:17:
Geen ervaring mee, maar dit wel gezien?
[...]
Zou zonde zijn als je dat niet wist, weet niet of andere merken wel zonder jailbreak werken
Klopt, alleen de software die te verkrijgen is doelt met name op controle IPV aanpassingen.Helixon schreef op maandag 01 december 2014 @ 15:20:
Ik heb ook gekeken voor zo'n OBD II stekker, maar dan het Bluetooth variant. Ik vertrouw die dingen niet echt... Via de OBD kun je veel schade aanrichten aan het motormanagement. Daarom heb ik er geen gekocht...
Ben nog wel opzoek naar een adresje voor VAG com instellingen, iemand enig idee in de buurt van Almere?
[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 01-12-2014 15:45 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Op zich valt dat wel mee, bij de Bluetooth of Wifi dongles praat je met de auto via een ELM327 chip, en die kan niets meer dan actuele waarden uitlezen en storingsgeheugen resetten. Programmeren is met die chip niet mogelijk.Helixon schreef op maandag 01 december 2014 @ 15:20:
Ik heb ook gekeken voor zo'n OBD II stekker, maar dan het Bluetooth variant. Ik vertrouw die dingen niet echt... Via de OBD kun je veel schade aanrichten aan het motormanagement. Daarom heb ik er geen gekocht...
Het enige waar je met moderne auto's wel meer op moet letten, is dat je ze niet laat zitten nadat de auto is uitgezet. Met de juiste software kan je namelijk wel de auto ontgrendelen en starten.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Het is trouwens wel fabrikant afhankelijk wat je kunt uitlezen. VW kun je meestal met een speciale kabel (VAGCOM?) uitlezen, dan kun je bij veel meer modules dan met zo'n ELM327 dongletje. Bij een Fiat Panda (2008) moest ik op de ELM327 module wat doorverbindingen solderen zodat ik het ABS storingslampje kon resetten (na de storing verholpen te helpen uiteraard).
Ik heb nu zelf een standaard ELM327 bluetooth dongle, maar heb net de VGate besteld. Wel ook in Bluetooth uitvoering, want ik heb zelf een Android toestel, en dan werkt wifi juist niet goed (Android negeert de adapter als deze geen internet verbinding kan geven).
[ Voor 31% gewijzigd door deepbass909 op 02-12-2014 00:23 ]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Verwijderd
Heb er 2 aangeschaft (verschillende merken/uitvoeringen), en beide werken ze niet zoals zou moeten.
Op tablet weigeren beide dongles te koppelen, op telefoon (nexus) koppelen ze wel, maar doet de telefoon spontane reboot bij het starten van de Torque (of andere OBD2 app) als de ELM327 gekoppeld is.
http://www.ebay.nl/itm/Wi...ain_3&hash=item5b07386d3b
met mijn Iphone het programmaatje;
https://itunes.apple.com/...r-doctor/id652142348?mt=8
Indien je wat meer functionaliteit wilt kun je dashcommand gebruiken. Er zijn nog wel meer programma's voorhanden, maar die werken niet altijd even lekker met alle chinese wifi dongels (veredelde seriele poort over wifi naar elm32x).
Alternatief is een duurdere dongle kopen waarbij de software gekoppeld is zeg maar. Dan is ook een bluetooth dongle + iphone mogelijk.
Enkel alleen om storing uit te lezen, een aantal parameters kun je live monitoren en het storingsgeheugen te wissen. Echt 'gevaarlijke' dingen doen kun je bij een VW wagen alleen met VAGCOM en daarvoor geschikte OBD2 adapter (!= ELM32x).
[ Voor 28% gewijzigd door houthakker op 02-12-2014 11:03 ]
Erg handig, foutcodes uitlezen, verwijderen, resetten. erg leuk icm met Torque (app op android)
Mensen die bang zijn om hun motormanagement te verneuken
Ik heb gewoon een el cheapo van DealExtreme alles werkt.
-=- specs mp3pc -=- specs server -=- specs workstation -=-
http://www.gerritspeek.nl...sis-info.html#protocollen
Ik gebruik voor mijn Golf uit 2010 een CAN-kabel uit China met VCDS software.
Je kan hier leuke dingen mee coderen, mits je auto het ondersteunt.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_aanpassingen_vw-up-1s.html
Zo heb ik ingesteld dat mijn knipperlicht 4x knippert bij het aantikken van de hendel (ipv 3x) en heb ik een achteruitrij camera geinstalleerd en gecodeerd via deze software.
Ook heb ik ingesteld dat de rempedaal feller reageert en heb ik de melding uitgeschakeld als ik de gordel niet om heb.
Let op: met deze software kun je wel degelijk schade doen aan je auto. Doe dus nooit zomaar iets. De website van Gerrit Speek is een mooi hulpmiddel
[ Voor 67% gewijzigd door Blackouts op 09-12-2014 15:11 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Heb je voorbeelden van iemand die met zo'n ding z'n auto gesloopt heeft? Gelukkig kun je met goede bronnen mooi mensen voor een grote ramp behoeden die anders totaal hun auto gesloopt hadden!Helixon schreef op maandag 01 december 2014 @ 15:20:
-----------
Ik heb een ELM327 van Ebay die het perfect doet met de verschillende Android-telefoons die ik gehad heb, zelf gebruik ik Torque.
There is no replacement for displacement!
Gelukkig kun je door niet te lezen zo'n onnozele reactie plaatsen._eXistenZ_ schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 16:06:
[...]
Heb je voorbeelden van iemand die met zo'n ding z'n auto gesloopt heeft? Gelukkig kun je met goede bronnen mooi mensen voor een grote ramp behoeden die anders totaal hun auto gesloopt hadden!
*knip*
Omdat het kan.....
Door op de man te spelen en net te doen of ik onnozel ben kom je er bij een willekeurig ander persoon wellicht goed mee weg en zou je geen antwoord hoeven te geven op de vraag, maar bij mij dus niet.Helixon schreef op woensdag 10 december 2014 @ 09:31:
[...]
Gelukkig kun je door niet te lezen zo'n onnozele reactie plaatsen.
Dussss... had je nou een bron, of blaat je maar wat?
@bramv82, dan hebben we het niet meer over een ELM327 maar ben je daadwerkelijk dingen aan het flashen
[ Voor 41% gewijzigd door _eXistenZ_ op 10-12-2014 10:05 ]
Zucht.... Daar gaan we dan. Les 1; begrijpend lezen._eXistenZ_ schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:03:
[...]
Door op de man te spelen en net te doen of ik onnozel ben kom je er bij een willekeurig ander persoon wellicht goed mee weg en zou je geen antwoord hoeven te geven op de vraag, maar bij mij dus niet.
Dussss... had je nou een bron, of blaat je maar wat?
*knip*
Blijkbaar is lezen moeilijk voor je.Helixon schreef op maandag 01 december 2014 @ 15:20:
Ik heb ook gekeken voor zo'n OBD II stekker, maar dan het Bluetooth variant. (Hiermee bedoelend info opgezocht te hebben over het betreffende onderwerp.) Ik vertrouw (hiermee bedoelend dat men niet tot koop is over gegaan door het wantrouwen in het product) die dingen niet echt... Via de OBD kun je veel schade aanrichten aan het motormanagement. (Reden van wantrouwen) Daarom heb ik er geen gekocht...
Groetjes
[ Voor 1% gewijzigd door Helixon op 10-12-2014 20:28 . Reden: typo ]
Omdat het kan.....
Je opmerking en manier van reageren is nogal stellig, zonder dat je überhaupt ook maar enige onderbouwing geeft. Je presenteert je mening als een feit. Via OBD kan je echt niet zomaar schade aanrichten, er zitten diverse beveiligingen in het protocol ingebouwd. Deels ter bescherming tegen foutief gebruik, deels om domweg de software af te schermen van nieuwsgierige oogjes of oneigenlijke toegang door derden.
Ik rij al 3 jaar rond met een OBDII ELM327 plug in m'n auto en met de beschikbare standaard software kan je alleen uitlezen en fouten resetten. Tenzij je met specifieke software, speciaal voor je auto(merk), aan de slag gaat, gaat het je echt niet lukken om schade te berokken.
Prima. Suit yourself.Helixon schreef op maandag 01 december 2014 @ 15:20:
Ik heb ook gekeken voor zo'n OBD II stekker, maar dan het Bluetooth variant. Ik vertrouw die dingen niet echt...
Hier gaan we...Via de OBD kun je veel schade aanrichten aan het motormanagement.
Mijn eerste gedachte was: Oh? Kan dat? Is dat dus een feit? Of denk je dat maar? Als het een feit is, doe dan eens een bron? Kan heel goed zijn dat ik de gevaren niet ken en dat je zomaar middels OBD (On Board Diagnostics, dus het uitlezen van het systeem) de boel om zeep helpt, maar dat kun je mij alleen met een bron erbij laten geloven.
Ik geloof niet alles wat iedereen roept op het internet, namelijk.
Prima. Ook deze zin boeit me niet.Daarom heb ik er geen gekocht...
Nu ik je toch spreek, had je al een bron van het feit dat je presenteert?
haha je laat me er aan denken dat ik hem idd in de auto heb laten zittendeepbass909 schreef op maandag 01 december 2014 @ 17:20:
[...]
Op zich valt dat wel mee, bij de Bluetooth of Wifi dongles praat je met de auto via een ELM327 chip, en die kan niets meer dan actuele waarden uitlezen en storingsgeheugen resetten. Programmeren is met die chip niet mogelijk.
Het enige waar je met moderne auto's wel meer op moet letten, is dat je ze niet laat zitten nadat de auto is uitgezet. Met de juiste software kan je namelijk wel de auto ontgrendelen en starten.
torque waarchuwd btw wel als je je eigen obd code gaat maken dat dat wel een rare effecten kan hebben. en er ander dingen aan kunne gaan dan jij bedoelt had ...
[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 10-12-2014 21:39 ]
Als je een beetje verstand van die dingen hebt, weet je dat je bepaalde waardes niet alleen kunt uitlezen, maar ook kunt veranderen. Om dan maar even bij Volkswagen te blijven. Via de VAG-COM (OBD) kun je van alles veranderen, en daarmee dus ook dingen om zeep helpen._eXistenZ_ schreef op woensdag 10 december 2014 @ 21:33:
[...]
Hier gaan we...
Mijn eerste gedachte was: Oh? Kan dat? Is dat dus een feit? Of denk je dat maar? Als het een feit is, doe dan eens een bron? Kan heel goed zijn dat ik de gevaren niet ken en dat je zomaar middels OBD (On Board Diagnostics, dus het uitlezen van het systeem) de boel om zeep helpt, maar dat kun je mij alleen met een bron erbij laten geloven. (moeilijk hé; op Google zoeken)
Ik geloof niet alles wat iedereen roept op het internet, namelijk.
Dus.
Omdat je zo graag een bron wilt: http://bit.ly/1yRp664
groetjes!
Omdat het kan.....
---RAWE CEEK!!!---
Maar die hebben beide nog niets gesloopt
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Bluetooth ELM327 werken met Android en niet met iOS (zonder jailbreak), WIFI dongles werken met beide systemen (mits de gebruikte app het ondersteunt).
Ik heb zelf een Vgate iCar 2 (WIFI) module, die het prima doet in mijn Volvo V40 i.c.m. DashCommand op iOS. Kan er prima mee zien wat ik wil: RPM, torque, current en recommended gear, uitstoot en nog veel meer.
[ Voor 21% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-12-2014 17:43 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Hackaday: Remotely Controlling Automobiles Via Insecure Dongles
[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2015 10:23 ]
Wifi lijkt te werken met Android, alleen heeft Android een nare eigenschap bij verbindingen via Wifi. Android wil namelijk een internetverbinding opzetten en als dat niet lukt, gooit hij automatisch de bewuste Wifi-verbinding op een zwarte lijst en zal er geen verbinding meer mee maken. Vziw wordt ook je mobiel internet uitgeschakeld zodra je een wifi-verbinding opzet, wat die wifi-dongles juist weer ongeschikt maakt voor Android.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:22:
Even terug naar de originele vraag...
Bluetooth ELM327 werken met Android en niet met iOS (zonder jailbreak), WIFI dongles werken met beide systemen (mits de gebruikte app het ondersteunt).
Ik heb zelf een Vgate iCar 2 (WIFI) module, die het prima doet in mijn Volvo V40 i.c.m. DashCommand op iOS. Kan er prima mee zien wat ik wil: RPM, torque, current en recommended gear, uitstoot en nog veel meer.
Mijn advies is daarom om een verbinding te kiezen op basis van het OS van je toestel, dus
Android -> Bluetooth
iOS -> Wifi
Windows Mobile -> Bluetooth
Ik heb de volgende dongle besteld: VGate iCar2 Wifi:

Maar er zijn zoveel apps voor iOS dat ik door de bomen het bos even niet meer zie, welke app zouden jullie mij aanraden voor mijn Audi A3 uit 2005?
DashCommand en Torque Pro zien er goed uit? Zijn er nog meer aanraders?
Ik heb geen ervaring met de iPhone specifiek, maar ik gebruik zelf al jaren Torque Pro en dat is voor zo ver ik weet nog steeds de benchmark qua ondersteuning en flexibiliteit. Maar er zijn ook wat andere apps die wat beter zijn in het uitlezen van storingen.
ELM327 Bluetooth dongle in combinatie met de 'Torque PRO' app is eigenlijk alles wat je nodig hebt en wil gebruiken. De app zelf is goedkoop en prima werkend in combinatie met een oudere Android Tablet/Telefoon. Je kan deze ook laten aan staan tijdens het rijden om rij en motorgedrag uit te lezen. Leuk als je zuiniger wil gaan rijden (of juist harder/sneller optrekken).
Ik zou zelf voor een tablet gaan gezien het grotere scherm voor uitlezen van data e.d.
Die Bluetooth dongle is te vinden op bol.com tussen de 10 en 30 euro, ligt aan de verkoper.
Verder bestaan er ook OBD2 kabels voor de PC waar je gratis software bij krijgt, liggen op bol.com rond de 50 euro. Zit vaak OBDWiz bij inbegrepen. Een redelijk softwarepakket.