Laptop: Intel HD grafische kaart 4600 voldoende?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-01 16:09
Beste,

Ik sta op het punt om een laptop aan te kopen voor zakelijk gebruik. De keuze is gevallen op een Dell Latitude E6540. Ik configureer deze zelf dus heb een keuze voor de videokaart. Daar ik zal werken met 2 extern aangesloten full HD beelschermen zou ik graag weten dat de intel HD dit met gemak aankan of als de meerprijs van 60 euro voor de Radeon toch de betere keuze is. Hierbij wens ik ook rekening te houden met impact op gewicht/batterij/... Ik maak geen gebruik van software voor video/foto bewerking, een enkele keer zal er een CAD programma zoals Solidworks op draaien. Renderen is ook hier geen echte noodzaak.

Ik kan wel wat benchmarks terug vinden van deze kaarten maar dit zegt me eerlijk maar weinig.

De keuze is tussen:
  • AMD Radeon HD 8790M grafische kaart 2GB GDDR5
  • Intel HD grafische kaart 4600
Gekozen processor is De 4e generatie Intel® Core™ i5-4310M processor (2,7 GHz, 3MB cache).

Alle adviezen zijn welkom. Bedankt alvast

Met vriendelijke groeten,
Hendrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 471038

Even voor de duidelijkheid:
Gebruik je die twee externe schermen NAAST het ingebouwde scherm, dus in totaal 3?
Of gebruik je alleen de twee externe schermen, en gaat het ingebouwde scherm uit?

Ik zou je vraag niet zomaar durven beantwoorden.
Ik weet dat de iets oudere Intel GPUs sowieso maar 2 monitors ondersteunden. Ik weet niet of dat nog steeds het geval is.
Ik denk wel dat als de Intel GPU alle monitors ondersteunt, dat ie ook wel snel genoeg is voor normaal desktop-werk.
SolidWorks is een ander verhaal, denk ik. Met zwaardere modellen zal de GPU waarschijnlijk niet zo flitsend presteren (mede door matig geoptimaliseerde drivers voor dergelijke software. Daarvoor moet je toch een nVidia Quadro of AMD FireGL hebben).
Maar ik denk dat dat niet zo veel te maken zal hebben met hoeveel monitors je aangesloten hebt.
Ik denk dat je SolidWorks maar op 1 van de monitors draait? Dus niet meer pixels renderen dan wanneer je maar 1 scherm hebt. Het kost niet zo heel veel extra om 1 of 2 andere schermen ernaast te hebben, die op zich weinig of niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 13:27
Heb hier op het werk die configuratie draaien.

Dell Latitude E6540 met HD4600. Draai ik met 2 extra HD schermen, naast het Full HD laptop panel.
Dit gaat zonder problemen bij developmentwerk. Voor gamen over 3 schermen zal het mogelijk wel minder zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool3
Mocht solidworks een probleem geven kan ik best hier wel overschakelen naar een desktop voor die enkele keren ik het nodig heb. Ontwerpen is geen hoofdonderdeel van m'n job.

Ik zou voornamelijk graag 2 externe HD schermen + mijn laptop panel hebben draaien zonder problemen.

edit:
cannibal schreef op maandag 01 december 2014 @ 13:33:
Heb hier op het werk die configuratie draaien.

Dell Latitude E6540 met HD4600. Draai ik met 2 extra HD schermen, naast het Full HD laptop panel.
Dit gaat zonder problemen bij developmentwerk. Voor gamen over 3 schermen zal het mogelijk wel minder zijn ;)
Ah dit is goed nieuws, dus je zou me de keuze voor HD4600 aanraden? Gamen zal geen probleem zijn, is werklaptop. Verder dan eens een webinar/videoconference in combinatie met office toepassingen zal het normaal niet komen.

Bedankt voor reacties alvast

[ Voor 53% gewijzigd door zerocool3 op 01-12-2014 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 13:27
Dat durf ik best ja. Voor gewoon 2D werk gaat het meer dan prima.

Enige wat er anders is dan de default Latitude, is een SSD ipv HD en ik gebruik een dock om de 2 externe monitoren (via HDMI) te koppelen. Weet even niet precies welke aansluitingen er op de laptop zelf zitten, naast HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool3
Ik ga ook werken met een SSD en koop een dock aan. Dus hierin zullen we niet verschillen. Ik heb wel gekozen voor de i5 ipv i7 processor welke ze hier standaard gingen bij aanbieden.

• Jan_Hartog
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-11-2020
Ik sta op het punt een LG 32" 4k monitor te kopen voor Adobe LR fotobewerking.
Mijn zelf geassembleerde Intel PC i7 bevat ook de video chipset 4600.
Met de nieuwe driver van Intel moet dat toch goed gaan. Klop dat?

Vriendelijke groet,
Jan Hartog

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48
Hoi Jan,

Het is niet de bedoeling dat je een willekeurig, 6 jaar oud topic uit de sloot trekt om je vraag te stellen (omdat er hier ook een hd4600 in voorkomt).

Graag even een.nieuw topic maken waarbij je ook aangeeft wat precies de hardware van je pc is. (Je krijgt daar ook vragen over.)

Dat de gpu in je systeem een HD4600 is is leuk, maar het zegt niets over de aansluitingen en dus de mogelijkheden om een 4K-monitor aan te sluiten.

Ik kan al verklappen dat het alleen gaat werken als je een Displayport-aansluiting op je moederbord hebt. Dan haal je 4K op 60Hz.

Op HDMI haal je dan maximaal 30hz en vga en DVI halen überhaupt al geen 4K.
Pagina: 1