Toon posts:

Mijn pc loopt af en toe vast, is dat normaal??

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Mijn pc die loopt al vanaf het begin af en toe vast. Dit gebeurd voornamelijk als ik veel programma's tegelijk heb draaien, bijv. ik ben 10 dingen tegelijk aan het downloaden of 3 dingen tegelijk aan het installeren. Als ik dus veel taken tegelijk uitvoer en ooral waarbij de CPU wat meer belast wordt, wordt de kans op een vastloper groter. Ik heb het desbetreffende onderstaande systeem bij MyCom gekocht: zie signature.

Het enige wat ik in de tussentijd heb bijgeplaatst is 256 mb ram, heb nu dus 512 mb ram en een TV-kaart, maar die ligt er alweer uit, omdat dat helemaal alleen maar conflicten gaf.

Ik ga dus vrijdag maar weer eens langs met het systeem bijMyCom voor onder andere die TV-kaart en die vastlopers.

Maar goed, over die vastlopers. Als ik dus veel dingen tegelijk doe is de kans op een vastloper vrij groot. Echter heb ik ook een Pentium II 233, 64 mb SD-Ram (66 mhz), 4,3 gb quantum Fireball SE, 850 mb Maxtor hdd, Trident 9750 4 mb 3D AGP kaart, 4x4x32 philips, Lite-On 16X en een mobo: Eaglemax LX-2. Zoals je ziet is die Pentium II opgebouwt uit onderdelen die niet echt top-kwaliteit zijn (bijv. het mobo is van een goedkoop merk). Deze Pentium II loopt echter stukken stabieler dan dit systeem (zie signature), terwijl dit systeem juist is opgebouwd uit A-merk onderdelen.
Ik bedoel dat die Pentium II stabieler is in het opzicht als je meerdere dingen tegelijk installeert of iets anders wat de CPU aardig belast, ik heb op zo'n moment nog nooit voor zover ik weet een vastloper gehad met die Pentium II.

Mijn vraag is dus, is het normaal voor dit systeem dat hij vastloopt als je veel dingen tegelijk doet, zoals bijv. tegelijk 10 dingen downloaden? Trouwus, gek genoeg loopt hij nooit vast in spelletjes, terwijl die juist ook heel erg de CPU belasten. Het lijkt er dus op dat dit systeem Uitsluitend vastloopt zodra het veel taken tegenlijk moet uitvoeren.
Of is het juist uitzonderlijk voor die Pentium II, dat hij zoveel taken tegelijk kan uitvoeren.

Alvast bedankt,
Jeroen.

PS Het maakt niet uit of ik Windows 98 SE erop heb staan of ME, het systeem blijft ongeveer even vaak vastlopen als je veel taken tegelijk uitvoert.

Verwijderd

wat je kunt proberen is het core voltage 0,5 volt omhoog te zetten (wat normaalgesproken niet hoort) Of je OS een keer opnieuwe te installeren. Test eens met die geheugen modules, haal er eens 1 uit, en andersom, verschillende bankjes proberen.
Plenty mogelijkheden

Verwijderd

zijn je temperaturen niet te hoog ?

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 21:40
hmz.
optie 1: haal windows eraf (doe maar niet)
optie 2: niks overklokken, alle bios instellingen op standaard zetten en dan ff opnieuw proberen. Installeer daarna eventueel windows ff opnieuw. Je moet de nieuwste drivers ook ff installeren, dus de VIA drivers oa. (heel belangrijk.)

• Begbie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-01-2025
De heren die me voor waren hebben wel gelijk..
mycom heeft wel klote geheugen is mijn ervaring.

os was win98 he?
kijk eens wattie doet op win2k

me nieuwe systeem: AMD64 3400 Newcastle - Asus k8V - 2x 512 corsair TWINX - 3200LL cas2 - Radeon 9600XT 256mb - 36gig WD Raptor SATA @ 10.000rpm - 120 gig Maxtor @ 7200 - en ik kon ook dvd's bakken zelfs. Nu een MacBook

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 16:33 schreef sinterklaasrulez het volgende:
zijn je temperaturen niet te hoog ?
Nee, mijn mobo is nu 35 graden en mijn CPU 52,5. Niet echt hoog vind ik, na een dag al te hebben aangestaan.

Verwijderd

Topicstarter
OK, mensen bedankt voor alle tips (meer tips zijn altijd welkom). Aangezien mijn pc al de hele dag heeft open gelegen voor een TV-kaart zonder resultaat heb ik nu ffies geen zin meer om hem open te gooien of Windows 98SE weer opnieuw te installeren want dat heb ik gister al gedaan. :D

Ik denk dat ik het gewoon ff aankaart bij MyCom aankomende vrijdag als ik er toch ben met dat systeem en dan mogen zij er eens naar kijken. Het valt tog onder de garantie, dus reparatiekosten zullen waarschijnlijk er niet bijkomen :D.

Nogmaals bedankt voor alle tips en meer tips zijn altijd welkom.

Verwijderd

Als je heelveel programma`s tegelijk open hebt staan is dat niet extreme belasting van je geheugen maar extreme belasting voor je proc.

Dus extra geheugen erbij zetten helpt meestal niet echt veel

je kunt eigenlijk maar 2 dingen doen
a. Niet zoeveel programma`s tegelijk openen
b. snellere proc kopen

Suc6

Verwijderd

Frot dat xtra geheugen er eens uit. Misschien heb je wel een slecht reepje te pakken.

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 16:46 schreef BlackCobra het volgende:
Als je heelveel programma`s tegelijk open hebt staan is dat niet extreme belasting van je geheugen maar extreme belasting voor je proc.

b. snellere proc kopen

Suc6
Beetje domme uitspraak |:( (no flame intended)
Als je bijv. veel schermpjes open hebt, zoals download schermpjes en browsers waar je nix mee doet, dan vreet dat bakken met geheugen, maar heus geen processor kracht.
oh oh oh waar moet dit heen met deze wereld!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 20:35
nee is niet normaal

Verwijderd

Kijk je vrije bronnen na, eventueel kan die 512 Mb geheugen ook een probleem geven:

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q253/9/12.asp?LN=EN-GB&SD=gn&FR=0

"Out of Memory" Error Messages with Large Amounts of RAM Installed

--------------------------------------------------------------------------------
The information in this article applies to:

Microsoft Windows Millennium Edition
Microsoft Windows 98 Second Edition
Microsoft Windows 98
Microsoft Windows 95

--------------------------------------------------------------------------------
If this article does not describe your hardware-related issue, please see the following Microsoft Web site to view more articles about hardware:
http://support.microsoft.com/support/windows/topics/hardware/hwddresctr.asp

SYMPTOMS
If a computer that is running any of the versions of Windows that are listed above contains more than 512 megabytes (for example, 768 megabytes) of physical memory (RAM), you may experience one or more of the following symptoms:

You may be unable to open an MS-DOS session (or command prompt) while Windows is running. Attempts to do so may generate the following error message:

There is not enough memory available to run this program.
Quit one or more programs, and then try again.
The computer may stop responding (hang) while Windows is starting, or halt and display the following error message:

Insufficient memory to initialize windows. Quit one or more memory-resident programs or remove unnecessary utilities from your Config.sys and Autoexec.bat files, and restart your computer.

succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat er niet zozeer omdat geheugen, want dat heb ik pas gister bijgeplaatst die 256 mb, zodat het 512 mb werd. Mijn systeem liep al veel langer vast, ookal toen ik die 256 mb had.....maar goed, maybe ligt het an die eerste 256 mb....

Verwijderd

Haal het eerste chippie er uit en kijk wat er met die nieuwe er in gebeurt

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:21
wat voor bios-versie heb je ?

• superjoost

b. snellere proc kopen

Suc6
jemig.. wat een onin.. ik had een pentium 1 - 200 mhz.. die belastte ik volop, bijvoorbeeld tegelijk autocad R14, browser, + photoshop 5.0
en die liep nooit vast....

Verwijderd

check je interupts * conflicten*: die sb live lust er wel een paar: haal hem er desnoods ff uit en kijk wat er dan gebeurt

• Tupolev
  • Laatst online: 20-08 15:10
Op woensdag 13 juni 2001 16:30 schreef Neobazz het volgende:
Hallo.

Mijn pc die loopt al vanaf het begin af en toe vast. Dit gebeurd voornamelijk als ik ........ 3 dingen tegelijk aan het installeren.
Je moet ook geen 3 dingen tegelijk installeren, dat is ook vragen om problemen.

Engineering

Verwijderd

b. snellere proc kopen

Suc6
Lijkt me niet helemaal te kloppen. Heb zelf een p166mmx met 32mb EDO-ram en twee volle harde schijven, maar kan nog steeds zo tien schermpjes tegelijk draaien onder windhoos, of een spel spelen en tegelijk winamp draaien zonder dat hij vastloopt. (Gaat wel een beetje traag natuurlijk)

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Op woensdag 13 juni 2001 16:32 schreef arjo_kamp het volgende:
wat je kunt proberen is het core voltage 0,5 volt omhoog te zetten (wat normaalgesproken niet hoort) Of je OS een keer opnieuwe te installeren. Test eens met die geheugen modules, haal er eens 1 uit, en andersom, verschillende bankjes proberen.
Plenty mogelijkheden
halve volt, niet een beetje rigoreus ?? k zou beginnen met 0,2 volt ofzo....

Mother, will they like this song?

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Mijn Windhoos loopt ook regelmatig vast, dat ligt gewoon aan de software. Vooral IE5.5 die ik heb loopt wel eens vast bij bepaalde sights (bijv. bij het Fokzine forum).
Gewoon CTRL-ALT-DEL en sluiten wat vast is gelopen.

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 17:26 schreef superjoost het volgende:
is misschien wel een tip. mijn pc (vergelijkbaar met die van Neobazz) liep in het begin ook regelmatig vast totdat ik er een nieuwere biosversie op zette. sindsdien geen problemen meer.

Verwijderd

Via 4in1 drivers geinstalleerd? Alles loopt brak als dat vergeten is...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 20:38 schreef ___kingston___ het volgende:
Via 4in1 drivers geinstalleerd? Alles loopt brak als dat vergeten is...
Voor zover ik weet zijn die geinstalleerd, althans heb ze wel geinstalleerd, maar waar kan ik het terugvinden of ze goed geinstalleerd zijn...??

• superjoost
tonyy en kingston hebben heel erg gelijk ! ik heb een a7v133... had eerst biosversie 1004... : vaaaaaaaaak vastlopen ! (om de 1,5-3 uur)
heb nu biosversie 1007...
en kan nu moeiteloos 20 uur achter mekaar draaien..... ook als ik af en toe tussendoor black and white speel, of af en toe flink aan het photo-soepen ben..

Ik was met win98.. een tijdje terug vergeten om die VIA 4 in 1 drivers te installeren.. probeer dan maar's wat te kopieren ofzo.. duurt echt uren.. alles hapert..

Verwijderd

http://www.tweakers.net/meuktracker.dsp

voor de nieuwste bios/4in1 drivers..

in 98 : moeten er 4 via apparaten onder apparaatbeheet-systeemapparaten staan
als er 2 of minder staan is het goed mis

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 17:26 schreef superjoost het volgende:
edit:

gelukt, ik heb het bios geflashed naar versie 1.05A van 6 juni 2001

• marteltor
  • Laatst online: 11:55
zijn je videokaart drivers up to date? Want hij pakt ook je tv-kaart niet,
dus misschien zit het daarin.

Gewoon even een algemene driver update doen.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 20:44 schreef superjoost het volgende:
tonyy en kingston hebben heel erg gelijk ! ik heb een a7v133... had eerst biosversie 1004... : vaaaaaaaaak vastlopen ! (om de 1,5-3 uur)
heb nu biosversie 1007...
en kan nu moeiteloos 20 uur achter mekaar draaien..... ook als ik af en toe tussendoor black and white speel, of af en toe flink aan het photo-soepen ben..

Ik was met win98.. een tijdje terug vergeten om die VIA 4 in 1 drivers te installeren.. probeer dan maar's wat te kopieren ofzo.. duurt echt uren.. alles hapert..
Bios-versie 1007, waar haal je die vandaan?? ik heb 1005......

• superjoost
Uh.. ik heb hem gewoon van asus.com
draait ie wel goed met 1005 ?
Ik weet echt zeker dat het bij mij aan de bios ligt... draai nu al iets meer als 7 uur stabiel.. zit te scannen/printen, Black&white-en
Afbeeldingslocatie: http://www.jamathi.nl/stabiel.jpg

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 15-08 11:12
Lijkt me wel normaal ja!
M$ WindHoze '98,
ME= More exceptions
Windoze NT Doesn't Workstation

Ook zoiets vreemds: HEt kostte destijds 2 commodore 64's op een raket naar de maan te sturen, nu heb je minimaal een P200 nodig om '98 te trekken?? Waar ging het fout!!

• superjoost
Is dat zo ?
Ik was van plan om win98 op een P1-133 (80mb ram)
te installeren..
kan toch wel ?
Pagina: 1