Amazon intracommunautaire levering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 12:04
Hoi,

Heeft er iemand ervaring met de volgende situatie.

Ik heb gisteren op amazon een product gekocht dat in promotie staat via hun 'black-friday' deals. Aangezien dit een aankoop is voor ons bedrijfje in Oostenrijk wilt dit zeggen dat wij taks-vrij aankopen (intracommunautaire levering). Groot was mij verbazing dat de taksvrije som berekend werd op de oorspronkelijke prijs, en niet op de promotie prijs.

Ik heb amazon gecontacteerd, en ik kreeg dit als antwoord:
" The Lightning Deal price displayed on all Lightning Deals is the price paid by you wherever you are based and irrespective of your VAT registered status. Accordingly, the actual discount you receive (relative to the VAT inclusive price you would otherwise pay) may differ from the Lightning Deal Discount displayed. "

Ik heb de man proberen duidelijk te maken dat een intracommunautaire levering geen extra promotie is, maar gewoon de netto prijs zonder BTW, maar wat hij me zei was dat je ofwel de totale prijs van de promotie moet betalen (dus incl. BTW) ofwel de oorspronkelijke prijs - de BTW.

Kan dit zo maar? Ik bedoel, een promotie is altijd op de product prijs, niet op de BTW. Ik begrijp niet waarom men mij het product niet kan leveren met de promotie prijs, zonder de BTW. Is dit legaal?

Dank voor jullie input!

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heb je al gekeken of de voorwaarden van Amazon ook gelden voor bedrijven, en niet alleen voor consumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Dit vind ik op amazon.de terug:

" Der Blitzangebot-Preis ist für private und unternehmerische Kunden einheitlich und endgültig. Im Falle einer innergemeinschaftlichen Lieferung wird er nicht noch um die Umsatzsteuer reduziert. "

M.a.w. men zegt dat het voor zowel private consumenten als bedrijven geldt, maar bij een intracommunautaire levering trekt men de taks er niet vanaf. Kan dit zo maar?
Dit wil zeggen dat een bedrijf uit Duitsland de BTW kan terugvorderen via zijn/haar belastingen, en een bedrijf buiten Duitsland (binnen de EU) dit niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:25
In Nederland kan je de Duitse BTW terug vragen. Verwacht dat er voor Oostenrijk ook wel zo'n regeling is. Zorg wel dat je aan de voorwaarden voldoet anders wijzen ze je verzoek zo af. Kijk hier eens: http://www.belastingdiens...agen_uit_andere_eu_landen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Hoi,

Bedankt voor de info.

Het is echter gecompliceerder dan dat. Men zegt namelijk dat de aanbiedingen geldig zijn voor private en niet-private klanten. Echter wanneer een niet-private klant zich buiten Duitsland bevindt weigert men de BTW af te trekken van de promo prijs en neemt men de niet-promo prijs waar men dan de BTW vanaf trekt. Om het nog ingewikkelder te maken (althans zo verklaarde de man van Amazon): indien de promo prijs (inc. BTW) goedkoper is dan de niet-promo prijs excl. BTW wordt de promo prijs incl. BTW aangerekend. Ik vraag me af of dit alles wel koosjer is.
Ik kan de BTW in mijn geval dus niet terugvorderen aangezien de basisprijs exclusief BTW is aangrekend i.p.v. de promo prijs inclusief BTW.

Hun algemene voorwaarden lijken mij ook contradictorisch: enerzijds zeggen ze dat de aanbiedingen voor zowel private als niet-private klanten zijn, en anderzijds weigert men voor niet-private klanten de BTW af te trekken van de promo prijs indien je niet in het land van herkomst (i.e. Duitsland) woont.

Ik heb m'n bestelling dan ook proberen te annuleren, zowel telefonisch als schriftelijk (tot 2 maal toe zelfs), echter zonder enige reactie van Amazon. Ik heb dan in de loop van de namiddag zelf geprobeerd de bestelling te annuleren, maar slechts 1 van de 2 bestelde producten is geannuleerd (dit terwijl beide producten tezamen verzonden zouden worden). Vervolgens heb ik Amazon nogmaals gevraagd de bestelling voor mij te annuleren, maar in plaats hiervan heeft men het product doodleuk verstuurd. Ik heb dan ook ondertussen een terugzending aangevraagd en duidelijk gemaakt dat ik niet van plan ben op te draaien voor de terugzendkosten. Jammer dat het zo moet lopen. Ik hoop dat we alsnog tot een oplossing komen (kosteloze terugzending of de correcte prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-10 23:19
melwasul schreef op maandag 01 december 2014 @ 10:16:
Dit vind ik op amazon.de terug:

" Der Blitzangebot-Preis ist für private und unternehmerische Kunden einheitlich und endgültig. Im Falle einer innergemeinschaftlichen Lieferung wird er nicht noch um die Umsatzsteuer reduziert. "

M.a.w. men zegt dat het voor zowel private consumenten als bedrijven geldt, maar bij een intracommunautaire levering trekt men de taks er niet vanaf. Kan dit zo maar?
Dit wil zeggen dat een bedrijf uit Duitsland de BTW kan terugvorderen via zijn/haar belastingen, en een bedrijf buiten Duitsland (binnen de EU) dit niet kan.
Nee, het betekent dat men twee verschillende prijzen hanteert:
1. bij intracommunautaire leveringen bedraagt de vermelde prijs de prijs exclusief BTW
2. bij andere leveringen bedraagt de vermelde prijs de prijs inclusief BTW.
Gevolg is dat in het geval van een intracommunautaire levering door Amazon (zoals het hoort) 0% BTW is berekend. Daarmee is voor Amazon de kous af.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amazon heeft een prima service, als je het pakket niet aanneemt, gaat het gewoon kosteloos retour.
Zo is het hier iiig al enkele keren gegaan, soms zijn pakketten helaas al verstuurd waardoor annulering niet altijd mogelijk meer is. Niet aannemen is dan de handigste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Hartelijk dank voor de info.

@Voske:
Wat ik bedoel is dat men enerzijds zegt dat de promoties ook geldig zijn voor business klanten, maar men vervolgens voor een intracommunautaire levering niet de promotie prijs gebruikt om het juiste bedrag te berekenen zonder BTW, maar wel de oorspronkelijke prijs. Dit wil zeggen dat voor business klanten die niet in het thuisland gelegen zijn de promotie helemaal niet geldt. Dit is een contradictie.

@Automark:
Dank voor de info! Ondertussen heeft Amazon mij deze middag gecontacteerd via email om jou verhaal te bevestigen: men zal zelf proberen de bestelling alsnog tegen te houden, maar indien dit niet lukt kan ik de levering weigeren. Dit wist ik niet en is mij ook niet vertelt geworden door de vorige medewerker van Amazon.
Dit is idd prima service. Alleen jammer dat ik nu pas door een bereidwillige medewerker gecontacteerd ben die effectief met een oplossing komt. Ik had niet de indruk dat de vorige medewerker dit wist / mijn probleem effectief wou oplossen.

Eind goed, al goed!

Pagina: 1