Linksys WAG320N i.c.m. Cisco EPC3208 Caiway kabelmodem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsowiets
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02 20:10
Sinds vorige week ben ik overgestapt van Tele2 ADSL naar Caiway kabel internet. Voor velen niet de meest logische stap maar bij mij in de binnenstad van Gouda het snelste wat ik kan krijgen.
Nu heb ik van Caiway een Cisco EPC3208 gekregen zonder wifi en maar 1 ethernet poort. Daarom heb ik hierop een Linksys WAG320N modem/router aangesloten, op poort 1.
Hierop heb ik de DHCP aan staan omdat na navraag bij Caiway blijkt dat hun modem geen DHCP heeft en dus geen lokale IP adressen verdeeld. Het IP adres heb ik gewijzigd naar 192.168.1.50 om eventueel een conflict met het modem te voorkomen, en de range begint bij 192.168.1.70.
Nu werkt het internet alleen op mijn PC welke is verbonden via de wifi. Met mijn telefoon, tablet en mediaplayer kan ik de router zien en inloggen maar krijg ik geen IP adres. Ook kan ik alleen als de PC bedraad is aangesloten op de Linksys WAG320N het configuratiescherm benaderen.
Wat gaat er fout? Waarom geeft de Linksys WAG320N maar één IP adres uit en waarom kan ik het configuratiescherm alleen bedraad beneden?
Wie heeft de oplossing of suggesties.

I WAS HERE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:21
Je zal poort 1 van de Linksys moeten instellen als zijnde WAN poort, zoniet dan werken die 4 poorten gewoon als een switch.
Uit de handleiding van de WAG320N:

de poort Ethernet 1 kan ook als de WAN-poort worden geconfigureerd.
Open hiervoor het webgebaseerde hulpprogramma (raadpleeg
“Hoofdstuk 3:
Geavanceerde configuratie” ) en selecteer het tabblad Instellingen > Ethernet.

[ Voor 25% gewijzigd door EverLast2002 op 01-12-2014 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsowiets
Heb ik in eerste instantie ook gedaan. Helaas werkt dit niet, led van poort 1 gaat dan rood branden.
Sorry ben ik vergeten te melden.
De eerste instelling welke ik heb toegepast is poort 1 instellen als WAN en de DHCP uit. Deze configuratie vond ik op een forum. Na contact met Caiway heb ik de DHCP weer aangezet omdat deze functie dus niet in hun modem aanwezig is. Helaas werken beide combinaties werken niet.

I WAS HERE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Caiway geeft je modem 1 extern IP adres. Dat adres zal omgezet moeten worden (NAT) in de Linksys naar een interne adres reeks (bijv 192.168.1.0/24). De Linksys geef je een vast IP adres (bijv 192.168.1.1/24), je schakelt de DHCP server in zodat ie adressen uitdeelt aan je overige apparatuur.
Als je dit zo instelt en je zet beide apparaten een minuutje of twee uit, dan de Cisco aanzetten (wacht ook tot deze netjes is opgestart) en daarna de Linksys aanzetten. Werkt dit dan nog niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsowiets
Het IP adrs van de router is 192.168.1.50, dit had ik zo ingesteld om conflicten met het modem mogelijk te voorkomen.
Onder geavanceerde routing zag ik dat de NAT al aanstond maar er niets was ingevuld. Hier moet ik 3 IP adressen invoeren.
- Het doel-IP-adres (83.etc.etc.etc)
- Subnetmask (255.255.255.0)
- Gateway (83.etc.etc.etc)
Helaas ik krijg de melding dat het een ongeldig Gateway adres is.

[ Voor 13% gewijzigd door Larsowiets op 01-12-2014 23:15 ]

I WAS HERE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Wat heb je geconfigureerd onder : Instellingen > Ethernet (3 tabs naar links op je screenshot) ?
Zoiets is de bedoeling, in jouw geval vermoed ik DHCP (met Caiway als ISP). En let goed op dat je ook echt de UTP kabel in poort 1 aansluit ! (zie de verwarring tussen de beide modellen).
Ik heb verder niet gelezen in die manual, maar waar je nu in zit met routes aanmaken...... ik betwijfel of dit nodig is. En zoja, dan kun je daar geen publiek IP adres invullen, dit zal een intern adres moeten zijn (bijv 10.0.0.x, of 172.16.x.x).

- Ik zou je Caiway IP adres afschermen/wegstrepen wanneer je screenshots post, ook in je tekst hierboven...

[ Voor 61% gewijzigd door EverLast2002 op 01-12-2014 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsowiets
Configureren naar een WAN poort gaat helaas niet werken, eerder geprobeerd. Mijn verwarring is echter meer wat ze nou precies bedoelen met doel-IP-adres.
Morgenavond krijg ik wat hulp van een van de buurtjes, ff kijken wat hij kan verzinnen.

I WAS HERE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Zonder wan poort ga je dit nooit (goed) werkend krijgen, op een kabel modem zonder router functies.

Ik zou voor een paar tientjes een andere router halen en niet gaan klooien met een adsl modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
Larsowiets schreef op maandag 01 december 2014 @ 23:21:
Configureren naar een WAN poort gaat helaas niet werken, eerder geprobeerd. Mijn verwarring is echter meer wat ze nou precies bedoelen met doel-IP-adres.
Morgenavond krijg ik wat hulp van een van de buurtjes, ff kijken wat hij kan verzinnen.
Het verbaast me dat je zo snel de conclusie trekt dat "het helaas niet gaat werken".
Wat Gero71 zegt over die WAN-router functies klopt, maar waarom geld uitgeven als je een prima Linksys apparaat tot je beschikking hebt ?
Ik zou het niet zo snel opgeven :)
Heb je het Caiway modem al eens > 5 minuten uitgezet ? Ik spreek uit eigen ervaring en zit ook bij Caiway, dat wanneer je een device ná het modem aangesloten hebt en hier wijzigingen op toepast, dat de combinatie publiek IP en MAC adres niet meer overeenkomen. Je krijgt dan een 0.0.0.0 adres in je router op de WAN poort. Met andere woorden, zorg dat je het modem lang genoeg laat uitstaan zodat Caiway een nieuw IP uitdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsowiets
De WAN configuratie heb ik eerder geprobeerd maar wellicht niet lang genoeg gewacht.
Dus alles uitzetten, 10 minuten wachten, Cisco modem aan, 5 minuten wachten en dan Linksys router aan.
Of eerst router aanzetten, wachten en dan het modem aan?

I WAS HERE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Larsowiets schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 13:37:
De WAN configuratie heb ik eerder geprobeerd maar wellicht niet lang genoeg gewacht.
Dus alles uitzetten, 10 minuten wachten, Cisco modem aan, 5 minuten wachten en dan Linksys router aan.
Of eerst router aanzetten, wachten en dan het modem aan?
Optie 1: alles uit, 10 min wachten, modem aan, router aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsowiets
Nou het is gelukt hoor!
Router poort 1 ingesteld naar WAN, DHCP staat standaard aan, opslaan en router uitgezet.
Modem uitgezet, 10 minuten gewacht, modem aangezet, 5 minuten gewacht, router aangezet, netwerk kabel tussen modem en router aangesloten ff gewacht en iedereen kreeg een IP adres van mobiel naar tablet tot aan de mediaplayer.
Heel bizar het lampje van poort 1 blijft rood maar het werkt toch.
Scheelt weer ff 50 eurootjes voor een router :>
Super bedankt voor het meedenken EverLast, zo zien we maar(nou ja ik dan vooral :$ ), geduld is een schone zaak!
https://drive.google.com/...YZUt2V28/view?usp=sharing

[ Voor 7% gewijzigd door Larsowiets op 02-12-2014 19:32 ]

I WAS HERE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Goed om te horen dat het gelukt is. Inderdaad, niet te snel opgeven d:)b :)
(ik zit te denken, is het rode ledje misschien om aan te geven dat het een WAN poort is ipv een "normale" poort?)
- Edit : het rode lampje van poort 1 wordt bevestigd icm WAN functie. Bron : www.google.nl :)

[ Voor 68% gewijzigd door EverLast2002 op 02-12-2014 19:22 ]

Pagina: 1