Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-07 08:58
Beste bezuinigers,
Wij hangen altijd de was op op de zolder cq overloop.
Nu komt de winter eraan en we de droogtijd van de was toch wat verkorten.
Nu was mij idee om een radiator op de overloop te plaatsen, maar weet nog niet welk type ik het beste kan installeren. Een vlakke plaat, plintradiator of een plaat met convector.
Wat is jullie idee? Heeft iemand ervaring met het drogen van de was bij de verwarming?
Welke radiator zouden jullie kiezen en hoeveel Watt gebruikt ie?
ps doet het plaatje het?

Afbeeldingslocatie: http://www.familieschimmel.nl/PB305668.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Bij ons hangt het ook op zolder, maar wij hebben daar gelukkig al wel een verwarming hangen.
Spullen van onze dochter hangen we eigenlijk al standaart aan de verwarming in onze slaapkamer.
Meestal is het dan na een uurtje droog en hangen we weer spullen van zolder eraan.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je realiseert je wel dat alle warmte die je in die radiator stopt samen met de vochtige lucht het huis (ergens) verlaat?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je kan beginnen met de isolatie van je verwarmingsleiding te helen dan :P

Een radiator moet je afstemmen op de ruimte, je meet de inhoud op en daar koop je de radiator op
(en dan neem ik zomaar even aan dat je ketel genoeg restvermogen heeft om het allemaal te voeden)

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 30-11-2014 23:09 ]

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat ik zelf doe, is gewoon met een ventilator naar de was blazen. Gewoon koude lucht. Werkt voor mij perfect.

Bedenk me net dat ik eens het stroomverbruik van dat ding zal meten. Volgens mij is het niet veel, maar dan weet ik het zeker :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
Juup schreef op zondag 30 november 2014 @ 23:07:
Je realiseert je wel dat alle warmte die je in die radiator stopt samen met de vochtige lucht het huis (ergens) verlaat?
Mee eens, ik heb onlangs een velux dakraam gekocht via marktplaats. Deze moet ik nog plaatsen . deze ben ik van plan om op ventilatiestand of op een kiertje open te zetten als er veel was hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372738

Volgens mij ben je beter af (en efficienter bezig) met een kleine ontvochtiger, was droog je niet met warm lucht, maar met droge lucht. (Al kan warm lucht meer vocht opnemen dan koud lucht.)

Wij hangen ook altijd de was boven, maar ik heb twee dakramen tegenover elkaar. Bij het ophangen van de was even beide ramen open om het goed door te laten tochten. Zodra ik klaar ben met ophangen ramen dicht (op kierstand) en het lucht boven is onder de 50% RLV.

(excuses voor mijn Nederlands, ik ben Engelstalig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-07 09:27

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Zelf drogen we de was op dezelfde manier (half Nederland?).
Zoals gezegd, vochtige lucht moet je kwijt raken dus een goede afzuiging/ventilatie/balansventilatie doet wonderen.

Ik zou eerst die stappen ondernemen voordat je warmte/luchtbeweging gaat toevoegen.

Wat bij ons de droogtijd vooral heel véél verminderde was het kopen een nieuwe wasmachine (1600 toeren). Dat levert bij de meeste was (fijn was kan 1600 toeren niet aan) een behoorlijke verlaging van de droogtijd.

Sinds 2009 geen wasdroger aan gehad, we moeten hem maar eens weg doen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Ik heb in m'n huur appartement een vrij stevige centrale afzuiging (hij trekt m'n woning op onderdruk 8)7 ).
De was zetten we op een rek in de badkamer. Door dat er vrij veel lucht wordt afgezogen is het behoorlijk snel droog.

Met alleen warmte kom je er niet, het gaat er juist om dat je het vocht afvoert. De tip om een ventilator te plaatsen is dus niet eens zo gek. Maar je moet dus wel ventileren, zodat de vochtige lucht weg kan.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 01-12-2014 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-07 08:55
Als luchtdrogen niet meer goed werkt, is het dan niet goedkoper/beter om een goede wasdroger aan te schaffen? Zo heb je ook geen vocht in de lucht. Een warmtepomp droger schijnt ook niet heel veel te verbruiken.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 636436

Als je een relatief te droog huis hebt, is het toevoegen van warmte zeker te overwegen. Dat kun je in jouw geval makkelijk doen, en tegelijkertijd je ketel rendement verhogen.

Plaats links van de trapopgang een T11 radiator. En die sluit je aan door de retour die daar al loopt te onderbreken.

Je onderbreekt de retour naar de ketel met een T-stuk 22-15-22 en daar zet je de retour van de nieuwe radiator op. Dan een schuifkraan 22mm of 3/4 om iets weerstand in te kunnen stellen om zo een gedeelte van de retourflow vanuit de overige radiatoren door de nieuwe radiator te dwingen. Daarna weer een T-stuk 22-15-22 waar je de aanvoer van de nieuwe radiator op aansluit.

Zo maak je de delta T over de ketel weer wat groter waardoor je ketel nog iets meer kan condenseren.

Is je huis al te vochtig dan moet je er niet aan beginnen.

Groet, Cp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Verwarmingsmatten?

1st hit op Google: http://www.quickheat-floo...cht&rubriekID=91019163359

R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-07 16:19
Voor een ideale oplossing moet je de problemen op een rij hebben.
- hoeveel kg uitgeslingerd wasgoed per week ,- temperatuur overloop,- grootte van de ruimte
- vochtigheid ruimte ,- ventilatie openingen,
Het is zonde om warme lucht naar buiten te ventileren, maar een te vochtige ruimte is no go.
Ik heb op de begane grond de hal/trappenhuis met een radiator op 12- 15 graden. Op zolder droogt de was als een tierelier met velux op kierstand. Er gaat warmte verloren, dat accepteer ik, maar is gas niet 3x zo goedkoop als elektrisch was drogen?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-07 18:08
Wel interessant om eens uit te rekenen, wat is het meest efficiënt, WP-droger of waslijn?

Velen gaan ervan uit dat de waslijn sowieso wint, maar vergeten dat je meer moet ventileren en verwarmen als je de was aan de waslijn hangt. Ik zou nog geen fles wijn willen inzetten op een winnaar :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:54
Als het niet regent kan je was schijnbaar het efficiëntst buiten drogen, zelfs als het vriest :)
Ik ben er zelf te lui voor, ik hang het binnen op een rekje. (waar ik naar aanleiding van dit topic een fan bij ga zetten)

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-07 13:16
Als luie student kan ik melden dat een ventilator op de was een zeer gunstig effect heeft op droogtijd van je was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
Anoniem: 636436 schreef op maandag 01 december 2014 @ 13:26:
Als je een relatief te droog huis hebt, is het toevoegen van warmte zeker te overwegen. Dat kun je in jouw geval makkelijk doen, en tegelijkertijd je ketel rendement verhogen.

Plaats links van de trapopgang een T11 radiator. En die sluit je aan door de retour die daar al loopt te onderbreken.

Je onderbreekt de retour naar de ketel met een T-stuk 22-15-22 en daar zet je de retour van de nieuwe radiator op. Dan een schuifkraan 22mm of 3/4 om iets weerstand in te kunnen stellen om zo een gedeelte van de retourflow vanuit de overige radiatoren door de nieuwe radiator te dwingen. Daarna weer een T-stuk 22-15-22 waar je de aanvoer van de nieuwe radiator op aansluit.

Zo maak je de delta T over de ketel weer wat groter waardoor je ketel nog iets meer kan condenseren.

Is je huis al te vochtig dan moet je er niet aan beginnen.

Groet, Cp
toon volledige bericht
Maar mijn DeltaT is al erg laag, retour is rond de 30 graden. Om voldoende stralingswarmte te genereren om de was warm te maken moet temperatuur van wel hoger zijn als 30 graden. Ik dacht eerder om de de T11 gewoon op conventionele manier op de aanvoer en afvoer aan te sluiten. Om de doorvoer te beperken voor de andere radiatoren zet ik er wel een voetventiel op.
Iemand al een plintverwarming overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
Plint verwarming heeft het grote voordeel dat er een ventilator gebruikt word om de convector te afkoelen.
Als je de warmte uitgestoten lucht kunt reguleren en richten dan sla je 2 vliegen in 1 klap; warme lucht en ventilator.
Tis alleen wel redelijk duur. Weet niet wat het stroomverbruik is, en wat de kosten van elctra zijn. Je hebt wel een prima Delta T bij plintverwarming denk ik.

http://www.cvtotaal.nl/verwarming/plintverwarming/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-07 13:16

koudepinda

Don't Panic

elleP schreef op maandag 01 december 2014 @ 16:59:
Als het niet regent kan je was schijnbaar het efficiëntst buiten drogen, zelfs als het vriest :)
Ik ben er zelf te lui voor, ik hang het binnen op een rekje. (waar ik naar aanleiding van dit topic een fan bij ga zetten)
moet het wel waaien/in beweging blijven als het vriest, anders bevriest het gewoon.

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-07 18:17
Ik heb in mijn apartement niet veel mogelijkheden. Daarom heb ik meteen dat ik hier kwam wonen een paar fans bij conras gekocht. Om de meter een( bij mij 3 stuks).Zijn stil en met een totaal verbruik van 12 watt. Hoef je over kosten niet druk te maken.
Totaal was ik iets van 50 euro kwijt. Kleding is binnen een dag droog.
Veel goedkoper dan een verwarming.
Gas is niet bepaald goedkoop plus dat je c.v. Niet de hele dag aanstaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330244

Hallo Mark184,

De energie om een bepaalde hoeveelheid massa water te verdampen blijft - bij temperaturen waar wij thuis mee te maken hebben - nagenoeg gelijk.

Het verschil gaat hem dan zitten in welke bron van energie je gaat gebruiken. Als je een radiator gebruikt als warmtebron, zal de rest van je huis minder warmte krijgen aangezien de kinetische energie in de watermoleculen gaan zitten. Als je kleding eenmaal droog is, moet je radiator een vochtiger lucht warm houden, wat uiteraard meer energie kost. Daarnaast geeft een erg vochtige lucht een klammer en kouder gevoel in de winter. Niet comfortabel.

Een droger werkt op hogere temperaturen, waarbij de verdampingswarmte van water iets omlaag gaat. Daartegenover staat weer de efficientie van het gebruikte vermogen en het nuttige vermogen. Een voordeel is wel dat de lucht in je huis droog blijft omdat de droger het water vloeibaar afvoert. Daardoor verbruikt je radiator weer minder energie om de lucht warm te houden en het voelt behagelijker aan.Tenzij je lucht te droog is natuurlijk. Misschien is het handig daar een meter voor aan te schaffen?

Dus als je over zuinigheid begint. Het is niet makkelijk om het verschil te meten. Ik denk daarnaast ook dat het loont om de voor- en nadelen voor jezelf af te wegen. Ik droog mijn kleding wel aan een rek. Maar ik vind de vochtige koude lucht tijdens de winter niet comfortabel. Ik zit er aan de denken om alles in de badkamer te drogen met een luchtontvochtigingsapparaat. My two cents.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 330244 op 01-12-2014 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 26-06-2016 18:22 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04 17:03

bbr

Silence is but another sound

Stoken voor de pietjes noemen we dat. Al die warmte op zolder gebruik je niet - echt zonde.
Tevens, het vocht wat uit je kleding komt gaat ook "ergens" heen, je verhoogt de kans op schadelijke schimmels in je huis, erg slecht voor je gezondheid - tenzij je er weer een vochtvreter naast zet of in de buurt.

Listen to the voices in your head.

Pagina: 1