Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Modjes: ik plaats het hier omdat het over het moederbord gaat... Als het verhuisd dient, mijn excuses.

Ik heb gisteren het BIOS van mijn AD10 bijgewerkt in de hoop dat dat het grillige gedrag van het systeem (wel booten van interne schijf met UEFI/GPT, niet booten van SD-kaart met UEFI/GPT) zou oplossen. Dat blijkt niet het geval, integendeel, het BIOS laat geen wijzigingen toe (systeem start niet meer op), S-ATA controller is standaard uitgeschakeld, fan control werkt in auto-modus waardoor het systeem oververhit (tenzij je manueel een permanente snelheid instelt), ...

Het brakke BIOS is versie 2K130509. Je zou denken dat Zotac op zijn site oudere versies aanbiedt, maar da's dus niet het geval, dus ik ben op zoek naar iemand die het ziet zitten om (bv. met FreeDOS of vanuit Windows) zijn (non-2K130509) BIOS te backuppen en te delen.

Bedankt :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online
Mijn excuses voor de verwarrende verwoording van de tweede alinea, maar dat is net het BIOS dat alles naar de vaantjes geholpen heeft. Ik ben dus op zoek naar het oudere BIOS dat Zotac niet aanbiedt (en ook niet op andere websites te vinden is).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Aha, ik had het over het "brakke" heen gelezen :) (Vond het al zo simpel dat ik het bios vond).

Voor de zekerheid (2K130509 is als versie nummer voor de AD10 plus maar ook voor de ID84). Niet perongeluk de verkeerde erop gezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online
Nee, hij rapporteert netjes alles, AMD C6 support etc., dus hij weet weldegelijk dat het om een AMD setup gaat. Ook gewoon van de AD10-pagina afgehaald bij Zotac.

Ik heb de tweede alinea aangepast zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Heb jij tijdens het flashen alle onderdelen van het bios ook geflasehd? Ik kan me herinneren dat één keer niet gedaan te hebben en toen werkte o.a. de systeem-fan niet meer. Een her-flash met het commando: AFUxxx.EXE /p /n /b /r [bios.bestand] zorgde voor een weer volledig werkend systeem.

Update BIOS
Boot up from MS-DOS without autoexec.bat and config.sys
Place the BIOS file in the same folder of the *AFUxxx.EXE utility.
Execute command: *AFUxxx.EXE /p /n /b /r [update BIOS .ROM / .BIN file]
The BIOS binary file could be ROM or BIN extension.
All BIOS update options must be added.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online
Bah. Nee, dat heb ik niet gedaan. Ik heb gewoon AFU303.EXE A195... gedaan.

De systeemfan heeft het hier inderdaad begeven, op een bepaald moment was mijn CPU 250°C volgens het BIOS. Leuk.

HDMI-out lijkt gefrituurd, er kwam al een brandgeurtje vanaf, ik ga es kijken of Displayport nog werkt, maar ik vermoed dat de GPU/CPU gaar is...

Bedankt voor de tip in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dan heb je het oorspronkelijke bios ook niet nodig. Het laatste (en enige?) werkt prima, mits goed geflashed. Normaal gesproken zou er een of andere thermische beveiliging in werking moeten treden tegen absolute oververhitting dus ik hoop dat je systeempje nog te redden is.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online
Heren, bedankt, hardware-lover, het waren inderdaad die argumenten die het 'm deden. Dat had Zotac wel wat duidelijker op hun pagina mogen zetten...

De instellingen staan nu standaard op zinnige waarden terug.

Het ding leeft terug, Displayport werkt, ik hoop HDMI ook.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Maar, om toch nog volledig te willen zijn al heb je hem niet meer nodig ;)

http://downloads.zotac.com/mediadrivers/mb/bios/pa183.zip

Enne, flash instructies staan in de zip vermeld :o

[ Voor 16% gewijzigd door hardware-lover op 30-11-2014 23:03 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online
Bedankt, hoe heb je die teruggevonden op hun site? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijzing naar het 191 bios bekeken, link aangepast en aan blijven passen tot ik een download kreeg aangeboden voor het correcte oudere bios. Fluitje van een cent dus :)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online
Bedankt voor alle moeite :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

You're welcome "I know you'd do the same for me." :D

Testing, one, two ...

Pagina: 1