Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies kenner gevraagd bij laptopkeuze tot max 800.

Pagina: 1
Acties:

• JSA
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-01-2023
Sinds kort mij proberen te verdiepen in laptopland maar wie kan mij voorzien van een goed advies voor aanschaf van een nieuwe laptop.
Graag door een objectieve KENNER op dit gebied.Ik wil er zeker op vooruit gaan en er zeker weer een jaar of 3-4-5mee doen.

Huidige laptop: HP G62 - i3 M330 - 2.13GHZ - 3Gb ram. Windows 7 - 64 bit.
Laptop is nu ongeveer 3-4 jaar oud, voldeed prima maar wordt nu vrij snel warm (gaat blazen) en wordt steeds trager ondanks licht gebruik zonder echt te gamen.Laptop al 1x terug nr de fabrieksinstellingen gezet na een vreemde onverwachte chrash.

Wensen nieuwe laptop:
Gebruik: Multimedia - office - (vaste plek op tafel in woonkamer)
Merk: liefst Asus of gelijkwaardig
Scherm: 17 inch
Processor: i7 of goede/snelle i5. (scheelt dit veel met mijn huidige, toch wel hoge? 2.13Ghz processor??)
Videokaart: liefst geforce 850 of gelijkwaardig
Geheugen: voorzien of uitbreidbaar met SSD in toekomst.
Budget: max 700-800

Daarnaast ben ik benieuwd of mijn huidig laptop nog een update waard is/kan krijgen op hardware gebied.
En is een BTO tov een Asus wel een goede keus ivm garantie-en juiste samenstelling van specs etc?

Het gaat dus met name om het advies voor een nieuwe bestaande laptop.
Alvast bedankt en ik waardeer serieuze reacties , tips en liefst voorzien van bijv een link.
Gr Jacco

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat bedoel je met multimedia gebruik ?

Een i5 en helemaal een i7 is nergens voor nodig als je de laptop niet voor foto en videobewerking gebruikt. Zelfde verhaal met de videokaart als je niet gaat gamen.

Een SSD sowieso gelijk doen. Of hij moet er in zitten of gelijk bij aanschaf er in (laten) zetten. Voor normaal gebruik, dus internet, office en video kijken, heb je niets aan een i5 of i7. Ook heb je dan niets aan een dikke videokaart. Een i3 met SSD is bij normaal gebruik even snel als een i7 met dikke videokaart en SSD. Het is puur de SSD die je merkt bij normaal gebruik, niet de CPU of videokaart.

Ga je niet gamen of foto en videobewerken ga dan voor een i3 of i5 met een SSD, meer dan dat heb je niet nodig. Ga je dit wel doen, alleen dan heb je iets aan de i7 en snelle videokaart.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 30-11-2014 20:38 ]

• JSA
Alvast bedankt voor de eerste reactie.
Ik wil graag een SNELLE kwalitatief goede laptop die de hele avond aan staat zeg maar.
Soms wat kinderspelletjes als farmville wat vrij moeizaam ging op huidige laptop..Dus de i3 was / is dus te licht bevonden vandaar een i5 / i7 ? in combinatie met een goede videokaart?
Een goede Asus SSD laptop is toch vrij duur?

• PilatuS
  • Niet online
Voor een spel als farmville heb je geen speciale videokaart nodig. Een i5 is meer dan zat daarvoor, een i7 totaal nutteloos.

Helaas brengen nog maar weinig fabrikanten laptops uit met SSD. Behalve als je voor een 13 inch gaat, maar meestal zit je dan nog met 128GB.

Ik zou gaan voor een 17 inch laptop met i5 en daar een 250 of 500GB SSD in zetten. Meer dan dat heb je niet nodig. Qua opstarten van Windows en programma's laden is een i5 met SSD enorm snel. Maak je daar een i7 met dikke videokaart van merk je totaal geen verschil, behalve op je bankrekening.

• JSA
Wat ik veel zie is bijv een 500 HDD schijf inclusief bijvoorbeeld 8Gb aan cache SSD.
Alle overige grotere SSD schijven zijn veel duurder en betaal je vaak al 1200 euro of zo voor.
Ik zie vaak alleen HP laptops met zo'n 8gb cache SSD. Is zoiets aan te raden? Maakt zo'n soort type laptop je laptop snel?

• PilatuS
  • Niet online
Een cache SSD is niet te vergelijken met een echte SSD. Je hoeft ook helemaal geen laptop te kopen van 1200 euro waar al een SSD in zit. Je kan prima de HDD van de laptop die je wil kopen vervangen of laten vervangen. Dan heb je voor niet al te veel geld een hele snelle laptop.

• JSA
Dus dan beter een goede laptop net hdd en een ssd er later in laten zetten. Heb je dan ook een advies welke laptop zich hier goed voor leent (inbouw)en tevens een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft? Liefst een Asus.

• PilatuS
  • Niet online
De SSD zou ik er gelijk in laten zetten. Het liefst met een verse installatie van Windows. Wil je dit later doen moet je gaan clonen of alles weer opnieuw laten installeren. Het is nou juist de SSD die er voor zorgt dat de laptop snel is. Als je dit later doet zit je nog al die tijd met een langzaam ding.

Een goede laptop van Asus is bijvoorbeeld deze:pricewatch: Asus X750LN-TY110H

Zet hier een SSD in en je hebt een enorm snelle machine staan. Qua specs zit deze eigenlijk zelfs hoger dan je wat nodg hebt, maar dan zit je ook gelijk jaren goed. Ik zou wel gelijk voor die SSD gaan en niet later.

• JSA
Bedankt voor deze tip! Ik kijk er nu heel anders tegen aan. :*) Ondanks weinig of helemaal geen beoordelingen / testen over deze laptop lijkt mij het wel een goede mooie laptop!

Bij welke site bijv zou je er dan tegelijk een SSD erin kunnen laten zetten/bestellen? Een standaard 128 of 256 Gb SSD?

Verwijderd

Wel geen Full HD wat ik persoonlijk toch een zwaar minpunt vind voor een 17 inch laptop, maar misschien is dit helemaal geen minpunt voor JSA?

• JSA
Dat is inderdaad wel een beetje jammer en ik weet ook niet of je dat ook echt zal merken/missen.
Hetzelfde type MET Full HD scherm zal een stuk duurder zijn waarschijnlijk? Want voor de rest ziet deze laptop er echt goed uit qua specs helemaal wanneer je er een SSD in laat zetten.

Ik weet overigens nog steeds niet OF en op WELKE wijze (makkelijk of moeilijk) zon SSD erin kan worden gezet door de winkel en of je bijv ook iets moet verwijderen uit de laptop (de dvd lade bijv?)

Daarnaast zoek ik een winkel of shop waar ze dit kunnen doen bij aanschaf.

Verwijderd

Die Asus heeft ook een low voltage cpu, welke een stuk trager is dan een 'normale' i5.
Dat zie je heel veel in die prijsklasse.
Verder is het niet zo dat je niets hebt aan een i7. Het is wellicht alleen overkill, maar altijd handig voor de toekomst.

• JSA
Dus met de i5 4210U plus een SSD erin is geen goede combinatie dan qua prestaties? Welke i5 zou je dan moeten hebben?

Er zijn ook veel i7 laptops (bijv i7 4500U) deze zijn dan ook allemaal laag voltage? Is het echt een nadeel deze laag voltage gpu's ??

[ Voor 39% gewijzigd door JSA op 02-12-2014 10:17 ]

Verwijderd

Ja, een cpu van het U-type zijn low voltage. Deze zijn lager geklokt en dus minder snel.
Maar voor spellen als Farmville is dat gewoon ruim voldoende. En zoals eerder gezegd heb je daar ook geen GTX850 voor nodig..

• JSA
Dus al met al zou deze i5 4210U met een SSD wel kunnen? Of heeft het nog "zin" om toch voor bijv een laagvoltage i7 (ivm de prijs) te kiezen? En merk je dat dan echt tov een i5?

Ik heb nl niet zoveel verstand van wat nu een goede CPU qua prijs/kwaliteitverhouding en prestatie. (weinig tot niet gamen)

Lastig voor mij om een juiste keuze te maken heb ik door :-)
Tips zijn welkom uiteraard.

Verwijderd

Dan zou ik gewoon die i5 pakken

• JSA
Zon i5 is wel duidelijk sneller / krachtiger dan mijn huidige i3 M330 - 2.13GHZ - 3Gb ram??

Ik bedoel ook de kloksnelheid welke van de i3 toch wel vrij hoog is tov de nieuwere i5??

Verwijderd

i5 U is 1,7 - 2,7 Ghz, dus wel iets sneller op de turbo. En qua RAM natuurlijk stuk sneller dan je huidige 3 GB.

• PilatuS
  • Niet online
Ik bedoel ook de kloksnelheid welke van de i3 toch wel vrij hoog is tov de nieuwere i5??
Kloksnelheid zegt helaas niets over de prestaties. Een huidige i5 op 3GHz is 10x zo snel als een Pentium 4 op 3GHz.
Verder is het niet zo dat je niets hebt aan een i7. Het is wellicht alleen overkill, maar altijd handig voor de toekomst.
Alleen als hij gaat foto en videobewerken heeff hij er iets aan. Nu en in de toekomst. Ik zie geen reden om meer geld uit te geven voor iets wat je niet gaat gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door PilatuS op 02-12-2014 15:10 ]

• JSA
voor 50,= euro meer heb dezelfde laptop met een:
Intel Core i7-4500U 1,8GHz - 3GHz
IPV een Intel Core i5-4210U - 1.7 GHZ- 2.7GHZ

Is dit dan ook echt merkbaar of bijna niet en is het meer een marketingskwestie/gevoelskwestie?
Ik doe dus eigenlijk niet aan gamen maar hoofdzakelijk standaard office / internet / filmpjes etc.

Sorry voor mijn (misschien vreemde) vragen maar wil er dus wel behoorlijk op vooruit gaan tov van mijn huidige laptop maar ook niet teveel geld uitgeven want er moet ook nog een SSD ingezet worden.
Montage van een SSD is 30 euro (excl SSD zelf) en opnieuw install windows/OS is 70 euro wat ik heb opgevraagd. dus al met al komt er dus zon dik 220 euro bovenop de prijs.

• PilatuS
  • Niet online
Met de dingen die jij er mee doet is de i7 niet merkbaar. Beetje hetzelfde als je een auto koopt met 300pk ipv 200pk terwijl je altijd rustig optrekt en nooit hard rijd. Daar ga je dan ook niets van merken.

De kosten voor de installatie van SSD vind ik dan wel weer hoog. Ik zou het 100% zeker doen een SSD maar de installatie moet goedkoper kunnen.

Sowieso is Windows installeren erg makkelijk. Stop de SSD er in en installeer een kale Windows. Sluit de oude HDD aan via USB en laat Windows naar alle drivers zoeken op de oude HDD. Op die manier pakt ie alle drivers in apparaatbeheer en stelt de installatie van Windows niets voor.

Je zou de installatie van de SSD met Windows ook ergens anders kunnen laten doen als je het zelf niet kan. Bijvoorbeeld door een Tweaker in de buurt via een Vraag en Aanbod advertentie. Het hele inbouwen en Windows installeren stelt niets voor. 100 euro is daar een hele hoop geld voor. Het kost misschien iets van 10 min werk aan inbouwen. De installatie Windows duurt wel lang maar is ook echt maar 10 min werk dat je er mee bezig bent.

Een i5 met SSD ga je enorm op vooruit tegenover de oude laptop. Het laden van Windows vanaf de aanknop tot volledig klaar met laden word iets van 10 tot 15 seconden.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 02-12-2014 16:38 ]

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11 22:31
pricewatch: Asus R751LB-T4021H

17", full HD, asus, gt740m (geen top kaart, maar voor gewone multimedia laptop genoeg)
en je kan er nog een ssd insteken zonder over budget te gaan

pricewatch: HP Pavilion 17-f084nd

dit zou ook moeten gaan, zit een amd apu in, heeft 6gb ram, full HD en je houd nog 290 euro over hiermee koop je gemakkelijk een 512gb ssd
pricewatch: Crucial MX100 512GB
en nog 6gb extra ram, waarmee hij helemaal future proof is!

pricewatch: HP Pavilion 17-f049nd
een iets snellere APU al 12gb ram, je houd nog 134 euro over, hiermee koop je een mooie 256 gb SSD
pricewatch: Crucial MX100 256GB

Met het budget dat je nu geeft zijn je opties nogal beperkt, indien je er nog 200 (misschien zelf 300) euro bijdoet vindt je wel iets dat beter bij je noden aansluit, je kan ook nog altijd gaan voor een 15 incher, deze zijn over het algemeen iets minder prijzig.

Waarom kosten voor de montage van een SSD? kan je toch zelf doen? En je kan toch gewoon de windows licentie die met jouw laptop wordt geleverd gebruiken? desnoods vraag je op het forum of er geen tweaker in je buurt woont die het voor jou wil doen

• JSA
Waarschijnlijk 1 van mijn laatste vragen :-)
Wie geeft mij een goed advies?
Welke van onderstaande is dan het meest handige / beste om aan te schaffen? Er komt dan wel een SSD in. En zit hier een merkbaar verschil in deze laptops qua prestatie/kwaliteit naast die 85 euro extra die laptop A meer kost?

A: Asus R751LB-T4021H - Intel Core i5-4200U - 1.6 ghz - 2.6 ghz - 8 GB - 1920x1080 (Full HD 1080p) - GeForce GT740M

OF

B: Asus X750LN-TY110H - Core i5-4210U - 1.7 GHZ- 2.7GHZ - 6GB - 1600x900 (WXGA++) - GeForce GT840M

• PilatuS
  • Niet online
Processor snelheid verschilt vrijwel niet. Videokaart maakt voor wat je doet ook niets uit. RAM boeit voor wat je doet ook weinig. Enige echte verschil is dan het Full-HD scherm wat wel prettig is. Of dat de 85 euro waard is moet je zelf beslissen. Persoonlijk zou ik dan voor optie A gaan, puur voor het scherm.

• Guzanni
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-11 11:31
Ik heb zelf deze Medion op het oog:

http://www.medion.com/nl/...47-laptop-30017612a1.html

800 euro.
128 GB SSD
NVIDIA® GeForce GT825M
i5-4210M Processor
Full-HD scherm

• JSA
specs zien er goed uit. helaas geen 17 inch.
ik ben een beetje een Asus fan dus ik ben niet echt objectief in dit geval.

zoiets zoek ik dus qua specs ook en dan van Asus en met 17 inch.

Welkom in de wereld van, pfff :-)

• Guzanni
JSA schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 20:31:
specs zien er goed uit. helaas geen 17 inch.
ik ben een beetje een Asus fan dus ik ben niet echt objectief in dit geval.

zoiets zoek ik dus qua specs ook en dan van Asus en met 17 inch.

Welkom in de wereld van, pfff :-)
Haha, ik weet precies wat je bedoelt. Ik ben ook op zoek naar zoiets, ook het liefst 17 inch en dan precies de specs als de Medion, maar dat is niet te vinden voor max. 800 euro.. maar ik heb het hele internet afgezocht en deze Medion is voor die prijs en qua specs de beste keus..

• JSA
tja lastig allemaal hahah
veel goede tips gehad en toch blijft het lastig omdat je eigenlijk het beste prijs/kwaliteit wilt en je geen spijt wilt krijgen van je keuze achteraf.
voor rond de 700 euro heb je wel zoiets van Asus .. alleen moet je er dan nog wel een SSD in laten zetten. Je moet blijkbaar consessies doen helaas wil je het betaalbaar houden.

• Guzanni
JSA schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 20:58:
tja lastig allemaal hahah
veel goede tips gehad en toch blijft het lastig omdat je eigenlijk het beste prijs/kwaliteit wilt en je geen spijt wilt krijgen van je keuze achteraf.
voor rond de 700 euro heb je wel zoiets van Asus .. alleen moet je er dan nog wel een SSD in laten zetten. Je moet blijkbaar consessies doen helaas wil je het betaalbaar houden.
Ja precies. Ik weet niet hoe 'moeilijk' het is om SSD erin te laten zetten? De gemiddelde tweaker zal dat waarschijnlijk zelf wel kunnen, maar ik begin daar niet aan. Ik kan het in principe wel erin laten zetten door iemand, dat is geen probleem.
Heb je een link van die Asus toevallig?

• JSA
Op de site van Asus zelf staan alleen de allernieuwste types maar je hebt zo ontzettend veel modellen...
Ik zie het bijv op: http://www.mycom.nl/lapto...RCAESDUludGVsIENvcmUgaTc=

Ik wil er dan eentje aanschaffen waarbij de winkel er tegelijk een SSD erbij in zet zeg maar. bij hun kost dat dus 30 euro voor deze montage en 70 voor herinstallatie van windows. daarnaast de SSD zelf van ongev 120 euro. http://www.ssdcenter.nl/category/208063/beste-ssd.html

• Guzanni
JSA schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 21:09:
Op de site van Asus zelf staan alleen de allernieuwste types maar je hebt zo ontzettend veel modellen...
Ik zie het bijv op: http://www.mycom.nl/lapto...RCAESDUludGVsIENvcmUgaTc=

Ik wil er dan eentje aanschaffen waarbij de winkel er tegelijk een SSD erbij in zet zeg maar. bij hun kost dat dus 30 euro voor deze montage en 70 voor herinstallatie van windows. daarnaast de SSD zelf van ongev 120 euro. http://www.ssdcenter.nl/category/208063/beste-ssd.html
Ah oke, thanks!

http://www.medion.com/nl/...31-laptop-30017644a1.html

Je kunt ook deze Medion even bekijken, 17 inch met full-hd etc, wel 64 GB SSD ipv 128..

• JSA
pricewatch: Asus R751LB-T4021H

pricewatch: Asus X750LN-TY111H

ik dacht een van deze twee en dan een SSD er in zetten.

• JSA
Pagina: 1