PC upgraden met 1155 socket

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 09:22
Hallo tweakers,

Inleiding:
Door het hedendaagse grafisch geweld ben ik van plan om mijn PC sinds 3-4 jaar weer eens te upgraden.
Omdat het toch een tijd terug is dat ik zoiets dergelijks heb gedaan wil ik toch voor de zekerheid nagaan bij de experts voordat ik veel geld uitgeef.

Inleiding componenten:
Zelf ben ik in het bezit van een i7 2600k processor. Ik ben van plan om die niet te upgraden, omdat ik op dit moment een moederbord heb waarmee ik het niet kan overclocken, dus ik ga wel het moederbord vervangen zodat dit wel kan. Ik had bedacht dat wanneer ik de 2600k overclock dat het nog prima mee zou moeten kunnen voor de nieuwe spellen die deze dagen zijn uitgekomen (denk aan Dragon Age Inquisition, Shadow of Mordor). Waar ik wel bang voor ben is dat de processor een soort van bottleneck maakt waardoor ik niet goed de videokaart en RAM geheugen kan benutten, maar hopelijk hebben jullie goed nieuws voor mij.

In bezit:

i7 2600k
GeForce 560 GTX
ASRock H67M
Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9 2x 4GB (8GB) DDR3 RAM 1333 MHz
1 harde schijf van Samsung HD200HJ 200GB
Voeding Cooler Master 520W Real Power

Wat ik wil halen (edit: 30-11-14 21:34):

EVGA GeForce GTX 970 Superclocked ACX 2.0
€ 349,-*

ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M, socket 1155 moederbord
€ 87,90*

Scythe Mugen 4 SCMG-4000, Actieve CPU koeler PWM-aansluiting
€ 39,99*

Arctic Silver 5 Koelpasta
€ 7,99*

Fractal Design Define R5 Zwart
€ 104,80

Volgens mij moet het wel allemaal samen kunnen, meer dan dit wil ik ook niet uitgeven.
Wat vinden jullie ervan? Nog op of aanmerkingen?
Ik heb trouwens nog nooit overgeclocked maar ben dat dus wel van plan om het te gaan doen, vandaar de Scythe Mugen 4 en de koelpasta van tweaker's verlanglijstje.

Alle kritiek is welkom, ik wil er graag van leren.

[ Voor 15% gewijzigd door Mangafan2 op 30-11-2014 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 21:48

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Die 16GB geheugen ga je denk ik niet nodig hebben, ik zou dat investeren in een betere kast. Als je het bij 8GB (of zelfs je oude geheugen, waarom niet?) houdt, kan je een Fractal Design R5 kopen.

En hoewel ik denk dat het wel moet kunnen, kan je niet gewoon een keer je kast open maken om te zien welke voeding erin zit?

Overigens, ik zie het nu pas, SSD? Je gaat enkele honderden euro's spenderen aan een upgrade maar je hebt nog steeds geen SSD. Zet er een SSD in. De Crucial MX100 256GB bijvoorbeeld.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
.ScorpionSquad schreef op zondag 30 november 2014 @ 20:37:
Die 16GB geheugen ga je denk ik niet nodig hebben, ik zou dat investeren in een betere kast. Als je het bij 8GB (of zelfs je oude geheugen, waarom niet?) houdt, kan je een Fractal Design R5 kopen.

En hoewel ik denk dat het wel moet kunnen, kan je niet gewoon een keer je kast open maken om te zien welke voeding erin zit?

Overigens, ik zie het nu pas, SSD? Je gaat enkele honderden euro's spenderen aan een upgrade maar je hebt nog steeds geen SSD. Zet er een SSD in. De Crucial MX100 256GB bijvoorbeeld.
Mijn huidige RAM heeft een snelheid van 667 MHz. Ik dacht dat 16 GB nu wel nodig was voor de huidige spellen en eventueel 1080P videobewerken. Is 8GB 667MHz nog steeds echt genoeg tegenwoordig?
Als mijn RAM geheugen snel genoeg is om mijn GPU te ondersteunen met spellen op hoge settings dan ga ik zeker de Fractal Design R5 halen, die ziet er erg mooi en handig uit.

Ik heb natuurlijk wel al een harde schijf maar waarvoor is een SSD zo nodig dan? Moet ik daar alleen Windows en wat standaard programma's opzetten zodat het lekker snel blijft? Is het echt nodig ipv mijn huidige ATA harde schijf? Ik heb gevonden welke ik heb pricewatch: Samsung Spinpoint S250 HD200HJ, 200GB

Ik heb een Cooler Master 520W Real Power als voeding. pricewatch: Cooler Master Real Power M520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:24

Tribits

Onkruid vergaat niet

Persoonlijk zou ik het eerst eens proberen met alleen die GTX970. Die 2600K is al weer een paar jaartjes oud maar wel een behoorlijk snelle processor. Ik betwijfel of dat echt de bottleneck zal worden. Volgens mij heeft je huidige kaart van je ook gewoon 2x6 pins voeding dus dat zal het probleem niet zijn. Tevens zal je aan die 8GB ook niet snel tekort hebben. 16GB hebben de huidige games gewoon niet nodig.

Het lastige wat betreft de aanschaf van een SSD is dat je huidige harddisk ook vrij klein is. Als je een aantal moderne games installeert kom je dan alsnog in de problemen. Desondanks is het wel de meest logische uitbereiding. Alternatief is denk ik om gewoon een grotere HDD te kopen. Je huidige HDD is trouwens een SATA, maar dat spreekt eigenlijk voor zich. Voor games gaat een SSD niet zo heel veel uitmaken, systeem start wat sneller op en de laadtijden zijn wat korter maar verder zal je er weinig van merken.

[ Voor 9% gewijzigd door Tribits op 30-11-2014 21:08 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
Tribits schreef op zondag 30 november 2014 @ 21:04:
Persoonlijk zou ik het eerst eens proberen met alleen die GTX970. Die 2600K is al weer een paar jaartjes oud maar wel een behoorlijke snelle processor. Ik betwijfel of dat echt de bottleneck zal worden. Volgens mij heeft je huidige kaart van je ook gewoon 2x6 pins voeding dus dat zal het probleem niet zijn. Tevens zal je aan die 8GB ook niet snel tekort hebben. 16GB hebben de huidige games gewoon niet nodig.

Het lastige wat betreft de aanschaf van een SSD is dat je huidige harddisk ook vrij klein is. Als je een aantal moderne games installeert kom je dan alsnog in de problemen. Desondanks is het wel de meest logische uitbereiding. Alternatief is denk ik om gewoon een grotere HDD te kopen. Je huidige HDD is trouwens een SATA, maar dat spreekt eigenlijk voor zich.
Bedankt, hiermee bespaar ik wat geld.
Ik heb trouwens nog een 2TB externe hardeschijf en een 4TB externe harde schijf. Ik had ze niet benoemd omdat ik dacht dat het niet relevant was ivm de voeding :F sorry daarvoor.
Kwa ruimte kom ik niet tekort.

Fijn om te weten dat de aantal pins hetzelfde is.

Is 520W genoeg voor deze setup?
Met een processor die ik een beetje ga overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Die 520W zal ruim zat zijn, al ben ik niet bekend met de kwaliteit van de voeding. Je kan dat navragen aan the mask in het voedingentopic, die weet t hoogstwaarschijnlijk wel. Overigens (ik ben geen geheugenexpert) is de effectieve frequentie van DDR3 2 keer zo hoog (ik ken geen DDR3 op 667MHz?) dus eigenlijk heb je 1333MHz RAM, wat ook meer in de tijdgeest van de i7 2600K past.

Tegenwoordig wordt er meestal 1600MHz gebruikt maar het verschil is eigenlijk onmerkbaar zolang je niet geheugenintensief bezig bent. Ik game ook nog op een i5-2310, 8GB 1333MHz DDR3, H61 bordje. Heb er wel een tijdje geleden een 7970GHz edition in gezet (toendertijd het snelste van het snelste), en het loopt eigenlijk allemaal nog prima op Full-HD.

Oftewel, met een 2600K (al helemaal overgeklokt) een een GTX970 zal het allemaal prima gaan.

Als ik je systeem zo zie denk ik echt dat een SSD verreweg het belangrijkste is om te plaatsen. Het verschil tussen zo'n oude HDD en een moderne SSD is immens. Het is niet zo dat je alleen bij het laden van data iets merkt van een SSD. Je hele systeem wordt er merkbaar responsiever van. Zo merkbaar dat ik eigenlijk niet meer kan werken op een systeem zonder. Heb je er eenmaal een dan wil je nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
Ja ik heb het net nagekeken, ik heb inderdaad 1333MHZ.
pricewatch: Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9

Dus eigenlijk hoef ik dus alleen dit te halen:
€ 349,-*
€ 87,90*
€ 39,99*
€ 7,99*
Crucial MX100 256GB
€ 100 +-
Fractal Design R5
€ 99 +-

Ik ben dan sowieso van plan om Windows op de SSD te zetten maar is het dan ook handig om mijn spellen daarop te zetten? Of word het dan trager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Mangafan2 schreef op zondag 30 november 2014 @ 21:33:

Ik ben dan sowieso van plan om Windows op de SSD te zetten maar is het dan ook handig om mijn spellen daarop te zetten? Of word het dan trager?
Je kan er zeker een paar spellen op zetten. Tegenwoordig kan een SSD behoorlijk vol zitten voordat de prestaties echt inzakken. Je kan hem rustig 80%-90% vol zetten als je dat wilt. Als je weer meer data op een SSD wil zetten is dat een mooi excuus om een 2e SSD bij te plaatsen.

Er zijn overigens wel wat zaken waar je op moet letten als je je SSD plaatst, zoals in je bios AHCI aan zetten, als het dat al niet staat, en hardeschijfdefragmentatie uit zetten. Maar hier zijn snel goede lijstjes voor te vinden met google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
€ 349,-*
€ 87,90*
€ 39,99*
€ 7,99*
Crucial MX100 256GB
€ 100 +-
Fractal Design R5
€ 99 +-

Dit gaat het worden. Als ik meer RAM geheugen nodig krijg dan kan ik dat altijd later nog halen natuurlijk, maar ik vertrouw in jullie ervaring dat mijn huidige 8GB RAM genoeg is.

Dit is nogal een grote onderneming voor mij, bedankt voor het ondersteunen! Ik ben benieuwd :) mocht iemand nog meer advies hebben dan is dat altijd welkom, ik bestel het morgen en er kan altijd wel wat geannuleerd, extra gekocht of omgeruild worden.

Voor de SSD moet ik dus even goed nakijken hoe het in de BIOS ingesteld moet worden? Dan ga ik dat doen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mangafan2 op 01-12-2014 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 19:35

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Als je Windows 7 hebt dan zal hoogstwaarschijnlijk al het een en ander voor je SSD worden geoptimaliseerd. Bij mijn laptop in ieder geval werd defragmenteren uitgeschakeld. Wel heb ik een Samsung EVO erin zitten omdat deze snel voorhanden was bij de mediamarkt. Maar een cruciaal is natuurlijk ook een zeer goede SSD.

Het kan zijn dat je trim aan moet zetten maar hoogstwaarschijnlijk zal die dit al standaard doen.

Zoals gezegd is 8gb nu nog voldoende wordt vaak reccomended die de nieuwe games maar het hoogste wat ik mij ram gebruik heb zitten oplopen is ongeveer 6gb. Met dingen zoals browser teamspeak én de DRM programma's op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
Oh dat is fijn om te horen, ik heb ondertussen alles besteld en ik krijg het denk ik morgen of overmorgen, maar ik ben er dan niet. In het weekend heb ik de tijd en zal dan zeker laten weten hoe het gaat.
Ik had de Curcial MX100 op verschillende websites bekeken en hij scoorde overal enorm goed.

Weet iemand trouwens of de Scythe Mugen 4 wel in een Fractal Design R5 past? Haha, ik heb het gekocht en ging er zomaar vanuit, maar nu begin ik toch te twijfelen. Ik zie de afmetingen wel maar ik kan het mij niet visualiseren of het ook daadwerkelijk gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Mangafan2 schreef op maandag 01 december 2014 @ 19:47:
Weet iemand trouwens of de Scythe Mugen 4 wel in een Fractal Design R5 past? Haha, ik heb het gekocht en ging er zomaar vanuit, maar nu begin ik toch te twijfelen. Ik zie de afmetingen wel maar ik kan het mij niet visualiseren of het ook daadwerkelijk gaat passen.
Volgens de specs van tweakers: Max. hoogte in de R5 = 180mm. De Mugen 4 is 156mm hoog. Gaat dus helemaal goedkomen, als tweakers gelijk heeft tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
.ScorpionSquad schreef op maandag 01 december 2014 @ 20:33:
[...]

Volgens de specs van tweakers: Max. hoogte in de R5 = 180mm. De Mugen 4 is 156mm hoog. Gaat dus helemaal goedkomen, als tweakers gelijk heeft tenminste.
maar word de moederbord niet verticaal gemonteerd waardoor je op de breedte moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty-2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Mangafan2 schreef op maandag 01 december 2014 @ 21:24:
[...]

maar word de moederbord niet verticaal gemonteerd waardoor je op de breedte moet letten?
De breedte van de kast is dan ook de belangrijkste verklarende factor voor de opgegeven maximum hoogte CPU-koeler. In bredere kasten passen hogere CPU-koelers. De maximum hoogte CPU-koeler voor de R5 is 180 mm, het past dus makkelijk. Laten we het niet moeilijker gaan maken dan het is.

[ Voor 4% gewijzigd door dusty-2011 op 01-12-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
dusty-2011 schreef op maandag 01 december 2014 @ 21:28:
[...]

De breedte van de kast is dan ook de belangrijkste verklarende factor voor de opgegeven maximum hoogte CPU-koeler. In bredere kasten passen hogere CPU-koelers. De maximum hoogte CPU-koeler voor de R5 is 180 mm, het past dus makkelijk. Laten we het niet moeilijker gaan maken dan het is.
dat is mooi _/-\o_ , maar beter veel vragen ipv tijd en geld steken in dingen niet werken hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
Ik heb het ingebouwd en het draait als een zonnetje, wat een wereld van verschil met de Crucial MX 100 zeg! Ik heb alleen nog geen tijd gehad om games te testen, dat kan ik pas dit weekend doen, ik laat het weten! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
Nou, ik kan niets anders zeggen dan dat het geweldig draait.
Alles is super snel, Dragon Age Inquisition kan ik spelen alles op max, echt bizar.
Rome 2 Total War ook alles op max maar daar heb ik in cinematic mode wel FPS drops, en op sommige momenten, maar volgens mij komt het gewoon dat CA het niet goed geprogrammeerd heeft.
Maar alles ziet er super mooi uit, en de laad tijden zijn zo snel met een SSD.
Echt een droom computer!

Bedankt iedereen!
Nu ga ik op mijn gemak uitzoeken hoe ik moet overclocken haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Deze gaat bij favorieten. Je (TS) hebt ongeveer exact dezelfde config als ik heb (alleen heb ik dan al een SSD).
Ook ik sta op het punt om up te gaan graden. Ook voor hetzelfde doel; ik wil er ook moderne games op kunnen spelen.
Maar een videokaart van 350 euro is toch wel prijzig. Zou een videokaart van 200 euro ook mee kunnen met de nieuwste games of wordt dat te krap?
Budget is niet het probleem, maar het idee.

[ Voor 3% gewijzigd door jimh307 op 12-12-2014 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

jimh307 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 01:05:
Deze gaat bij favorieten. Je (TS) hebt ongeveer exact dezelfde config als ik heb (alleen heb ik dan al een SSD).
Ook ik sta op het punt om up te gaan graden. Ook voor hetzelfde doel; ik wil er ook moderne games op kunnen spelen.
Maar een videokaart van 350 euro is toch wel prijzig. Zou een videokaart van 200 euro ook mee kunnen met de nieuwste games of wordt dat te krap?
Budget is niet het probleem, maar het idee.
Voor €200 kan je een leuke R9 280 halen (Asus; semi-passief, Sapphire; goedkoop, MSI/Gigabyte; goed gekoeld) of als je ietsjes meer wil uitgeven een R9 290, de Asus kost net €250 :D
Mangafan2 schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 17:55:
Bedankt iedereen!
Nu ga ik op mijn gemak uitzoeken hoe ik moet overclocken haha.
Kijk eens naar MSI Afterburner. daar kom je al een heel eind mee. Wat schuifjes verschuiven, een kind kan de was doen!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

MK1998NL schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 07:13:
[...]

Kijk eens naar MSI Afterburner. daar kom je al een heel eind mee. Wat schuifjes verschuiven, een kind kan de was doen!
Hij bedoelde waarschijnlijk vooral de CPU, en aan MSI Afterburner heb je dan niks.

In je bios kun je volop aan de CPU-klok en -multiplier sleutelen. Als je echt hard gaat overklokken zul je ook de Vcore wat moeten opschroeven. Hiervoor zijn hele guides te vinden, succes :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dank je.

Dan ga ik toch eens even kijken voor een R9 290 kaart. Ik zou liever een Nvidia kaart willen hebben, maar misschien zit dit tussen de oren. Mijn resolutie is 1920*1080 en Skyrim kan ik aan met maxed out settings en 4xAA, maar dan schokt het beeld af en toe wel. Zou de R9 290 kaart moeite hebben met de modernste games op 4xAA of moet ik dan toch kijken voor een GTX 970 kaart?
PS: Ik heb louter een SSD in mijn systeem zitten en geen harddisk. Deze zal ik bij de upgrade wel kopen want een 256 GB SSD is nu nog genoeg, maar als ik moderne games wil gaan spelen wordt het erg krap. Nu heb ik 47,5 GB in gebruik en 3 games. Volgens maten om mij heen zijn next gen games al gauw 50 gigabyte ...

Mijn moederbord behoud ik want deze is uiterst stabiel en nog nooit een issue mee gehad. Geheugen is ook stabiel en voeding ook (heb 600 watt). Ik post in dit topic omdat TS dezelfde wensen had en om dan een nieuw topic aan te maken is ook twijfelachtig.
Het is eigenlijk alleen mijn videokaart die er moeite mee gaat krijgen. De rest is nog prima in orde.

• jimh307
  • Niet online
Toch een besluit kunnen maken. Ik ga begin volgend jaar toch voor de GTX 970 kaart. Misschien heb ik nu niet al zijn potentie nodig, maar het is fijn om power achter de hand te hebben. Ten eerste wil ik Skyrim met maxed out settings vloeiend willen laten lopen. Nu hapert het beeld regelmatig (geen defect, maar ik eis te veel van mijn GTX 560 kaartje zoals 4xAA op fullHD). Ook wil ik in de nabije toekomst de nieuwste games willen spelen en graag vloeiend.

Ik heb me al wat ingelezen over de 970. Voor boven de 100 Hz met maxed out settings is ook deze kaart net te licht, maar ik ben dik tevreden met 60 Hz op 1920*1080. Vandaar dat ik met deze kaart prima uit te voeten kan. Ik wilde eerst een MSI Ghost series gaming laptop kopen, maar mijn PC upgraden is ten eerste goedkoper en mijn PC mankeert verder helemaal niets, geen fouten of wat ook. CPU en RAM kunnen nog prima mee. Dus waarom dan zoveel geld uitgeven voor een gaming laptop?! Op mijn huidige laptop (Asus X202E CT009H) kan ik nog wel wat oudere games prima spelen. Leuk voor op vakantie natuurlijk, maar achter mij PC is het toch een stuk vetter.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
MasterPrutser schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 07:54:
[...]

Hij bedoelde waarschijnlijk vooral de CPU, en aan MSI Afterburner heb je dan niks.

In je bios kun je volop aan de CPU-klok en -multiplier sleutelen. Als je echt hard gaat overklokken zul je ook de Vcore wat moeten opschroeven. Hiervoor zijn hele guides te vinden, succes :)
Intel cpu variant zoals msi afterburner is Intel XTU. Ook geen nood meer om in bios te gaan en je kan overklokken per App enzo
Pagina: 1