Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elisa9180
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo mede tweakers,
Ik wil een htpc bouwen rond het budget 300 euro.
Deze dient eigenlijk enkel voor Films af te spelen die op mijn Synology Nas staan zonder Transcoding.

De eisen van deze HTPC zijn:

- Plex Home Theater draaien (of iets soortgelijks/beters)
- Ingebouwede WIFI
- Zware Full HD 1080P, 3D en 4k kunnen afspelen
- Zo energiezuinig als mogelijk voor dit budget.
- HDMI (optioneel thunderbolt display port)
- Blu ray Speler (moet geen Blu ray cd kunnen branden)
- Optical Audio

Materialen die ik heb.

- Linux om PLEX af te spelen
- Deze kast. http://www.amazon.com/Fra...NODE-605-BL/dp/B009LHF4F4
- En Veel Zin om dit te bouwen :P

Zelf ben ik niet zo goed in hardware Componenten kiezen.
Dus hier bij vraag ik jullie hulp _/-\o_ .

Alvast Bedankt
Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46
Voor €300 ga je denk ik niet ver komen. En ook al heb je er misschien weinig verstand van, we zien toch graag eerst een eigen opzet. Anders laat je anderen al het werk doen, terwijl jij achterover leunt en toe zit te kijken ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Hahn op 30-11-2014 20:02 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c.schrijver
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-04 13:22
Je gaat voor €300 niet ver komen.
Een optie is een Intel NUC.
Er mist alleen nog wifi en een blu ray drive, maar dit is allemaal extern te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elisa9180
Zo als gevraagd heb ik even bekeken wat ik kan gebruiken.
maar 100% weet ik het niet
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-7400K Boxed€ 57,50€ 57,50
1MSI A78M-E35€ 47,90€ 47,90
1Asus Xonar DG€ 25,99€ 25,99
1Scythe Kodati - Mini ITX Cpu Cooler€ 19,67€ 19,67
1Noctua NF-R8 redux-1200, 80mm€ 11,43€ 11,43
1Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/8€ 69,80€ 69,80
1Seasonic S12II 350W 80+ Bronze€ 44,99€ 44,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46
Had je die kast nou al wel of niet? In je startpost zeg je dat je 'm al hebt, maar hij staat nu ook in je lijstje :P Scheelt namelijk nogal in de kosten. Als je budget €300 is en je hebt nog géén kast, dan zou ik geen kast van €120 nemen...

[ Voor 34% gewijzigd door Hahn op 30-11-2014 20:17 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elisa9180
Inderdaad de kast had ik al hier voor mijn Excusses.
Hier door komt mijn bedrag onder de 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik ben nieuw hier op tweakers.net, dus verbeter me als ik het fout heb, daar leer ik weer van :)

Ik zou dit nemen in plaats van het AMD systeem, (volgens mij een stuk sneller, energiezuiniger, en dus meer toekomstgericht): ik weet alleen niet of de AMD gpu beter is :(

Intel Core I3-4150: € 97,00
Gigabyte GA-B85M-D3H €54,99

Dit komt op een totaal uit van 297,21

Excuses als ik het mis heb

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Met jouw budget kan je nu niet echt een futureproof systeem maken. Je zou dan eigenlijk een deftige gpu nodig hebben, bijvoorbeeld een r9 270, en dat alleen dan voor video's af te spelen. En dat gaat dan nog niet zo goede kwaliteit zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik zie nu dat ik de ASUS Xonar DG er niet bij heb geteld, excuses

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
oke dankje voor het verbeteren, weer wat geleerd d:)b

-EDIT- had u het tegen mij of tegen degene die om het systeem vraagt?? Ik weet even niet hoe je dat noemt

[ Voor 50% gewijzigd door pwillemske op 30-11-2014 20:41 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:40

DarkSide

theres no place like ::1

voor standaard 1080p met h264 heb je niet zo veel nodig.
Een basis onboard intel gputje trekt dat makkelijk.
Maar als straks 4k films wilt draaien met h265 heb je nu nog heel wat power nodig.

Voor zover ik weet is daar nog geen hardware accelleratie voor.
Kan natuurlijk wel in de toekomst komen. Maar voor nu heb je daar een snelle CPU voor nodig.
Zelf zou ik denk ik nog even wachten met 4k. En nu kijken voor een systeem wat goed en goedkoop 1080p aan kan. En dan evt rekening houden met de mogelijkheid om later een losse GPU te kopen om 4k te kunnen doen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Dan zou denk ik een gtx 750ti een optie kunnen zijn, de voeding is er krachtig genoeg voor en de kaart is energiezuinig, alleen weet ik niet of deze gpu ook 4k ondersteunt

-EDIT- ik heb een gtx 750ti van ASUS gevonden en die ondersteunt 4k

[ Voor 17% gewijzigd door pwillemske op 30-11-2014 20:48 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

let op 4k voor resolutie is natuurlijk wat anders dan 4k voor films die gencodeerd zijn met h265.
Ik zelf ben nog niet aan het zoeken voor een 4k HTPC. maar meende dat er nog geen hardware decodering was voor h265 voor bv je mkv's.

Dat betekend dus dat het niet uitmaakt wat voor GPU je er inzet. Alles gaat toch via de CPU.

Gamen op 4k resolutie zal geen probleem zijn.
Controleer dus goed of de GPU goed overweg kan me 4k filmpjes.
En kijk ook naar je media player (xbmc bv ondersteunt straks wel h265 codecs maar wederom niet via hardware decoderen. Je hebt dan een sterke en dure i7 nodig)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Als ik eerlijk moet zijn weet ik absoluut niet wat h265, xbmc is, daar heb ik me nog niet op verdiept etc. Dus maar ff opzoeken, nog een vraagje, hoe kan je zelf een Forum (of hoe je het ook noemt) starten, ik heb zelf ook nog wat advies nodig :p

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ach tegen de tijd dat h265 gemeengoed is geworden en we daadwerkelijk films in 4k kunnen kijken zijn we al weer even verder. Neem nu een HTPC met simpele IGP waar je dan later een GPU bij stopt als blijkt dat je die nodig hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Afgelopen maand een 4k tv gekocht en op mijn vertrouwde antieke Dell Optiplex aangesloten met Kodi.
4k speelde niet goed en zeker niet via een instabiele wifi verbinding...
Inmiddels is er achter de TV een extra router gekomen voor repeating en is de Optiplex vervangen voor een zelfbouw i3(55w)/Asrock B85 Pro4

Zoals er al een aantal mensen hebben aangegeven is er (nog) geen HW ondersteuning voor h265
Mijn advies is dan ook om een goeie investering te doen in CPU etc en evt in de toekomst een GPU toe te voegen voor de HW decoding.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
ik ben het met u eens raymondw, ziet u als een goeie investering een i3 of iets dergelijks??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Voor software matige decodering van 4k films kan je beter een i7 nemen volgens mij.
Maar dat is voor de rest van je doelen echt overkill. Ook een GTX750 is overkill. wat dat betreft

Het is wachten op HW decodering.
Las wel dat de GTX750 deels hw decodering kan van hevc. Maar daar schiet je nog weinig mee op.
Omdat XBMC, en ik vermoed ook plex, daar dus geen gebruik van maken.

Voor nu zal ik gewoon een goedkoop HTPC kopen en gebruik maken van de onboard graphics cards en een "simpele" CPU (AMD A6 bv zoals aangegeven in je config).
Je kan dan volgend jaar gaan kijken naar een nieuwe GPU die wel goede HW decodering van 4k aan kan.
Tegen die tijd kan ook Plex er vast gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
maar waarom die externe geluidskaart?? ga je dat verschil tussen die kaart en de onboard geluidskaart echt merken?? Dit is niet alleen voor deze tweaker, maar ook voor mezelf, ik ben nieuw op dit vlak ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kies liever voor het geluid digitaal doorsturen naar een fatsoenlijke versterker :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
ah oke, maar zou ik het als gamer merken vergeleken met een 898 onboard geluidskaart??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Tsurany schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:08:
Kies liever voor het geluid digitaal doorsturen naar een fatsoenlijke versterker receiver :)
Even aangepast, aangezien de meeste "fatsoenlijke" versterkers namelijk uitsluitend over analoge input en output beschikken. Digitale technieken en meer-kanaals audio kan je het beste met een receiver afhandelen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

raymondw schreef op zondag 30 november 2014 @ 21:22:
Afgelopen maand een 4k tv gekocht en op mijn vertrouwde antieke Dell Optiplex aangesloten met Kodi.
4k speelde niet goed en zeker niet via een instabiele wifi verbinding...
Inmiddels is er achter de TV een extra router gekomen voor repeating en is de Optiplex vervangen voor een zelfbouw i3(55w)/Asrock B85 Pro4

Zoals er al een aantal mensen hebben aangegeven is er (nog) geen HW ondersteuning voor h265
Mijn advies is dan ook om een goeie investering te doen in CPU etc en evt in de toekomst een GPU toe te voegen voor de HW decoding.
Zelfs met een i7 4790k draait h265 4k beeld niet volledig vloeiend (hij schokt soms), termijlk mijn 55HU7500 (met hardware h265 ondersteuning) het zelfde bestand probleemloos vanaf USB hdd leest :P.

Er is momenteel voor zover ik weet geen videokaart die h265 ondersteund, een (voor dit doeleinde) erg dure Nvidia 970GTX kopen is b.v. ook zinloos.
Enige pre van de 970/980's is dat ze HDMI 2.0 ondersteunen en je scherm dus op 4k @ 60hz aan kunnen sturen.

Ik heb een i3 NUC gekocht wetende dat deze geen 4k h265 en HDMI 2.0 heeft. Tegen de tijd dat je dit echt nodig zult hebben kun je net zo goed je NUC vervangen, zo extreem duur zijn ze niet.
h265 1080p materiaal speelt de i3 NUC overigens probleemloos af!.
H264 4k materiaal werkt ook probleemloos op mijn NUC.
Tsurany schreef op zondag 30 november 2014 @ 21:04:
Ach tegen de tijd dat h265 gemeengoed is geworden en we daadwerkelijk films in 4k kunnen kijken zijn we al weer even verder. Neem nu een HTPC met simpele IGP waar je dan later een GPU bij stopt als blijkt dat je die nodig hebt.
Als je een "grote" mediacenter wil is dit het beste advies denk ik. Er komen vanzelf (goedkope) videokaarten met HDMI 2.0 en hardware h265 acceleratie.

[ Voor 16% gewijzigd door Tortelli op 02-12-2014 19:14 ]

Pagina: 1