FlashQ review door mrc4nl |
![]() IntroductieDe FlashQ is een kleine draadloze ontspanner voor je flitser.Ontspanners van andere merken zijn een stuk groter, vaak vanwege het gebruik van AAA of AA batterijen.De FlashQ gebruikt slechts een enkele knoopcel, en is daardoor niet veel groter dan de flitsschoen zelf. Het is een vrij "basic" set. Je hoeft geen TTL of HSS te verwachten.Waar zit er in de FlashQ kit?
IngebruiknameEen paar punten zijn mij opgevallen tijdens het gebruik. Om te beginnen de bevestiging.De transmitter schuift rechtstreeks in de flitsschoen van je camera. Er zit geen extra bevestiging die je vast moet draaien. Maar dat geeft ook niet ,de flashQ is klein, en kan er ook niet zomaar afvallen. Het ontbreken van een mogelijkheid om de flitschoen naast de flashQ apparaat te benutten is wel jammer. De FlashQ transmitter kan alleen het signaal draadloos doorgeven, via pc-sync is niet mogelijk. Er zitten 2 knoppen op, èèn voor aan/uit de ander om een testsignaal te sturen. Ik vond de knopjes erg klein, en het is lastig om rechtshandig de transmitter in te schakelen omdat mijn duim bijna de hele indicatie led blokkeerde, met de linkerhand aanzetten heft dit probleem grotendeels op. ![]() Met de linkerhand inschakelen De ontvanger bestaan uit 2 delen:een voetje en de losse ontvanger ![]() Het voetje is erg stevig, en heeft statief schroefdraad van metaal.Het kraakt het een beetje als er een grote flitser onder een hoek wordt bevestigd.De ontvanger is degelijk en heeft ook een gat voor een veiligheidspal zodat de flitser op zn plek blijft zitten. Wat wel ontbreekt is extra beveiliging om de het voetje met een pal vast te zetten in een andere flitschoen.Ik raad dus aan om het schroefdraad van de het voetstukje zelf te gebruiken als bevestiging en niet op een aparte "cold shoe" ![]() PC-Sync er is een pc-sync cabel meegeleverd, hij is wel vrij kort (9cm) De usb kant gaat in de FlashQ en klemt stevig zonder speling. ![]() Het is uiteraard niet nodig om de pc sync met een standaard flitser te gebruiken. Maximum sync snelheidZonder tussenkomst van een adapter haalt mijn GX7 met de Yongnuo 560 een Sluitertijd van 1/400e zonder problemen. Mèt de FlashQ haal ik 1/320. 1/3 stop minder dus. Ik denk dat andere camera's ook 1/3 stop minder dan hun max zullen halen.BereikIk heb geen problemen ondervonden met het bereik. 15 meter is geen enkel probleem,ook 2 stenen muren niet.Als er een persoon tussen staat neemt het effectieve bereik wel af,of zal hij niet 100% betrouwbaar flitsenSnelheidDe FlashQ is niet snel, hij blijft lang een signaal geven zodat de volgende niet door de flitser word opgepakt. een flitssignaal duur ong. 0.4 seconde.Ik haal ongeveer 1.8 flitsen per seconde met de YN560 II. Een voordeel van de lang flitssignaal is dat je nu de flitser in burst modus kan zetten en hij meerdere flitsen per foto kan geven.BatterijduurIk kan daar nu nog weinig over zeggen. Wel schakelt de flashq zich automatisch uit na een bepaalde tijd.Hoelang precies heb ik niet gemeten. Is waarschijnlijk iets rond de 7 minuten inactiviteit Hee je bent ... vergeten!Stuur een berichtje of plaats het in dit topic en ik zal je vraag proberen te beantwoorden |
Einde review |
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 02-12-2014 14:50 ]
ora et labora