Skype setup met handicap

Pagina: 1
Acties:

• bitrocks
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-11-2022
Hallo,

Voor mij moeder ben ik op zoek naar een manier om haar middels Skype op de hoogte te houden van de ontwikkelingen van haar kleinzoon.

De uitdaging daarbij is dat m'n moeder a.g.v. haar ziekte niet heel erg in staat is om apparatuur te bedienen. (Ter illustratie: ze heeft een voorkeuzepaneel met toetsen van 3 bij 4 cm naast haar telefoon en toch krijgt ze geregeld nog de verkeerde persoon aan de lijn) Daarnaast gaat haar zicht ook achteruit, dus een Skype telefoon met relatief klein scherm valt ook af.

Daarom wil ik graag een webcam/microfoon in haar kamer installeren en gebruik gaan maken van haar Sharp Aquos LC42XD1E voor het beeld en wel zodanig dat zij zo weinig mogelijk acties hoeft te doen om een binnenkomend gesprek aan te kunnen nemen. Zelf bellen is niet relevant, aangezien ze dat via haar telefoon kan doen.

Idealiter zou ik iets als een Logitech TV Cam HD willen gebruiken. Dan hoeft ze maar 1 knopje op een afstandbediening te drukken om een inkomende verbinding te accepteren en dan wisselt de tv automatisch van input en krijgt ze haar kleinzoon te zien. Ben alleen bang dat dat ding niet samenwerkt met haar tv. Volgens http://nl.hardware.info/r...-de-bank-in-gebruik-nemen moet je tv HDMI-CEC ondersteunen en dat vind ik in de handleiding van de tv nergens terug. Ook niet onder de naam Aquos Link waarmee Sharp HDMI-CEC aan schijnt te duiden.
Mijn vragen hierbij:
- Kan iemand bevestigen of dit wel of niet werkt?
- Als het niet werkt, is het dan alleen het handmatig wisselen van input wat er bij komt kijken of werkt het echt helemaal niet?
- Kent iemand nog een alternatief voor de Logitech TV Cam HD? Op de Skype site wordt telyHD genoemd, maar dat is volgens mij meer op de zakelijke markt gericht. (Maar als het een alternatief is, dan houdt ons dat natuurlijk niet tegen)

Een andere, duurdere en voor mij bewerkelijkere optie zou kunnen zijn om een mini-pc bij haar neer te zetten, die ik vanaf mijn huis via wake on wifi/lan aan kan zetten en over kan nemen (vpn/remote desktop/teamviewer/whatever) om vervolgens zo een skype verbinding op te zetten. Maar ook hier zit je met het moeten wisselen van input op de tv. Voordeel van deze optie is natuurlijk wel dat we dan ook een slideshow van foto's op de tv kunnen tonen, als digitaal fotolijstje dat we van afstand kunnen voorzien van de nieuwste foto's.

Qua budget maakt het allemaal niet zoveel uit. Als blijkt dat de tv het gewoon niet ondersteund en we een modernere moeten hebben, dan is dat ook een optie.

Ik hoor graag jullie mening hierover. En wellicht hebben jullie nog een heel ander idee om dit te kunnen realiseren.

Groet,
Ruud