Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• veldsla
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-11 12:54
Voorheen had ik een oudere slimme meter waar ik een USBtoSerial voor had gemaakt mbv vaan een FTDI 5v kabel.

Ik had 3 draadjes aangesloten, RXD RTS en GND volgens dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://www.domotiga.nl/attachments/download/1374/rj11.png

Ik ben verhuisd en heb nu een nieuwere DSMR 4.0 meter. De oude kabel werkt niet meer. Ik heb flink rondgekeken en heb de volgende info gevonden.

In dit bericht wordt gesuggereerd dat ik over de RTS en de RXD een 1kOhm weerstand moet zetten. 2 posts later wordt dat nog eens bevestigd, maar bij mij werkt dit niet niet. Als ik die link uit die post volg naar het domiticaforum dan hebben ze het daar over een 1kOhm weerstand over VCC en RXD. VCC heb ik nu niet aangesloten. Nu staat mij vaag bij dat RTS altijd hoog moest zijn en dat er daarom de +5v op werd gezet. Maar de kabel die ik geknutseld voor mijn mijn oude meter werkte wel.

Kan er iemand bevestigen dat RTS eigenlijk VCC moet zijn?

Oh en ik heb ook al de settings al van 96007E1 naar 1152008N1 gewijzigd natuurlijk.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
RTS knoop je aan +5V
GND aan GND
RxD knoop je aan je ontvangende pin op de Pi

Wat voor meter heb je hangen trouwens?

De data kan ook geïnverteerd zijn namelijk. Probeer eens met Putty (Windows) uit te lezen. Als hij geïnverteerd is krijg je onleesbare bagger eruit.

Ik heb een Kaifa MA105 (ook DSMR 4.0) en die doet 115200 @ 8N1, maar dus wel met geinverteerde datalijn. Ik lees hem uit met een Arduino. Zie ook m'n blogpost. Inverteren kun je als volgt doen: http://iproto.nl/uploads/Ian/p1_uitlezen_arduino_BS170.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 30-11-2014 21:16 ]

• veldsla
Het is een Landis+GYR E350. De P1 poort zit achter een klepje.

Ik gebruik dus niet de Pi GPIO pinnen, maar een serieel naar USB van FTDI. Die kabel is al geconfigureerd om het signaal te inverteren, dus dat zou goed moeten gaan.

Maar dan zou ik dus geen weestand nodig hebben tussen RTS en RxD? Ik ga wel even klooien!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb geen weerstand nodig nee. Misschien dat dat bij jouw meter wel nodig is, maar volgens mij hoeft het niet.

• veldsla
Net even geknutseld. Zonder weerstand krijg ik soms bij het inpluggen een telegram, maar daarna niet meer. Met weerstand blijf ik berichten ontvangen!

Opgelost dus, dank!