Seagate 3000dm001 van extern naar intern probleem

Pagina: 1
Acties:

• MatthijsTange
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-01 15:39
Vandaag wilde ik vol goede moed mijn externe seagate drive intern in mijn mediacenter inbouwen, maar helaas ging dit niet zo als het met andere schijven ging.. hierover een vraag:

Toen ik mijn schijf in de pc aansloot met uiteraard de sata en stroom zag ik in deze computer de 2 partities staan staan maar zonder grootte er bij vernoemd. toen ging er al een lichtje bij mij branden dat het niet goed was.. Ik dus HDTune gedownload en gedraaid, met als gevolgd de volgende error:

(BE) Airflow Temperature CURRENT 71 WORST 42 TRESHOLD 45 DATA 43438112... STATUS Failed

Als extra informatie gaf de tool: Airflow temperature: 29 graden Error Treshold reached.

Toen ik in apparaat beheer keek zag ik dat de schijf er nog wel met volledige grootte op stond en hoogstwaarschijnlijk ook ging werken na formateren, maar er staat nog wat belangrijke data op welke ik veilig wil stellen.

Als ik de schijf weer via de externe bay aansluit op de usb 3 dan doet hij het gewoon weer en is er niks aan de hand.

Weet iemand hier een oplossing voor zonder alle data naar een andere schijf te schrijven en daarna formateren?

Het systeem:
i3-4130
8gb vengeance
asus gryphon z87
gtx570
intenso 120 gb ssd voor windows

en de schijf: Seagate Barracuda ST3000DM001

alvast bedankt voor het meedenken!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
De externe behuizing is dat een kant en klare waar de hdd bij hoort? Wellicht dat er via de behuizing een soort encryptie op komt? Die alleen gelezen word door de hdd behuizing?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• MatthijsTange
Het is inderdaad een standaard behuizing, geen universele zeg maar..

Ik zal eens gaan zoeken of ik iets kan vinden over die encryptie..

• MatthijsTange
geen woord gerept over een evt encryptie op de schijf of de behuizing..

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:29

TommieW

Numa numa.

Je moet je niet te druk maken om die SMART error. Deze error betekent dat je schijf een keertje 3 graden Celcius te warm is geworden. Hoewel het zeker niet goed is voor je HDD, zal hij het hier niet meteen van begeven.

Je kan ook proberen om even met een opstartbaar Linux CD'tje te kijken of je de HDD kan benaderen. Als je de data die op de schijf staat geback-uped hebt, kan je proberen om met een tooltje als GParted de partitietabel opnieuw aan te maken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• MatthijsTange
De data staat zeker nog op de harde schijf!

Het volgende heb ik getest(per ongelijk):

ik had pas de nieuwe AC unity geinstalleerd op de schijf, een paar maanden geleden een ander ouders spel er op gezet terwijl hij via de usb aangesloten was. Ik wilde van ellende maar een spelletje gaan doen en kwam tot de ontdekking dat ik het oude spel wel kon spelen maar de nieuwe niet.

Toen ging ik in beheer kijken wat er aan de hand was. Ik zag dat er 2 partities van ongeveer 200gb nog op stonden en dat de andere helft opgedeeld was is 2 vrije zwarte velden.

Ik vrees dat ik toch alles maar over moet gaan zetten en de schijf helemaal leeg trekken... Dan doet hij het gewoon weer denk ik..
Pagina: 1