Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meerdere programma's in Windows '''verbinden''

Pagina: 1
Acties:

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 20:01
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk. Ik maak met een vriend van me een soort elektrisch circuit voor een energiezuinig huis. Het idee is om dit te doen met systeemborden. Voor degene die niet weet wat dit is, heb ik hieronder een plaatje gezet. (klik om groter te maken)

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/tenhorn/Img/systeembord-uva-2003.png

We hebben echter ongeveer 25 systeemborden nodig, terwijl we er op school maar 15 hebben. Daarom gebruiken we simulatiesoftware voor het aansluiten en testen van de systeemborden. We gebruiken hiervoor ISSN systematic 4.0. Dit werkt erg goed, maar we kunnen er geen fysieke sensoren op aansluiten.

Om ons systeem aan te sluiten hebben we deze helaas wel nodig. We hebben gezocht naar andere software die het systeembord simuleert en waarop ook sensoren aangesloten kunnen worden, maar dit hebben we niet gevonden. Daarom willen we een apart programma gebruiken om de sensoren mee 'af te lezen' en we willen dat op een of andere manier verbinden met het simulatieprogramma.

Daarom zoeken we een soort programma dat twee aparte programma's kan verbinden. Wat het programma dus ongeveer moet doen is dat, als er een bepaalde pixel verandert, het programma automatisch klikt op een andere pixel op het scherm (de gekozen pixels moet je kunnen instellen natuurlijk.). Als er een andere manier is om twee programma's te verbinden, staan we er natuurlijk ook voor open. We hopen dat zoiets bestaat, want dat zou het allemaal een stuk makkelijker maken. Helaas hebben we dus niks kunnen vinden en hopen we dat jullie ons kunnen helpen! Alvast bedankt.

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 20:17

wontcachme

You catch me? No you wont

Ik ken je probleem met dit. Toen ik mijn profielwerkstuk moest maken (2004/2005, damn ik voel mij opeens oud :X ) hadden wij ook ook 15+ borden nodig waar er maar 10 waren.

Ik weet niet wat voor een soort sensoren je nodig hebt, maar wij hebben uiteindelijk onze schakeling in delen op de borden opgebouwd en getest. Daarna zijn we naar de lokale electronicaboer gegaan en een lading ic's ingeslagen (en poorten, of poorten, inverters, transistoren (wij wilden motoren aansturen), enz....) en aan het solderen/breadborderen geslagen. Op deze manier gaf het veel voordelen vergeleken met de systeemborden (veel minder werkruimte/opbouw ruimte nodig, makkelijker fouten zoeken). En zeker als je voornamelijk logica gebruikt zijn ic's niet lastig te gebruiken.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• WouterT13
Bedankt voor de reactie, dat is op zich wel een goed idee inderdaad. Ik heb alleen nog weinig ervaring (eigenlijk geen) met ic's. Begrijp ik het goed dat er dus gewoon EN-poorten enzo te koop zijn? Of hebben deze een andere naam? Het klinkt in ieder geval als een heel goed idee!

• wontcachme

wontcachme

Ervaring met die dingen had ik toen ook niet. En zo moeilijk is het in principe niet.

EN poorten zijn gewoon los te koop (in een IC). Er zitten bijvoorbeeld 4 EN poorten in één ic vaak. Overigens zijn EN en OF poorten minder makkelijk te koop dan NEN en NOF. Die laatste twee zijn makkelijker te produceren in een IC.

Dit is bijvoorbeeld een NEN (NAND) ic:
Afbeeldingslocatie: http://www.techniek-breed.nl/uploads/1/2/8/2/12822218/9777537.gif?243

En gooi er nog een inverter achter en je hebt weer een gewone EN poort.

Hier staat een lijst met ic's uit de 4000 en 7400 serie met betrekking tot logica. Alle namen zijn natuurlijk is het engels, maar het geeft een idee wat er beschikbaar is.

En je zal engels namen moeten gaan gebruiken, maar dat is niet zo lastig. Een lijstje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Logische_poort

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• WouterT13
ah, dat verduidelijkt een hoop! Ik denk dat we hier wel wat mee kunnen. Heel erg bedankt voor je hulp! Nog een vraagje; weet jij of je het systeembord ook aan een breadboard kunt aansluiten? Of gaat dat niet werken door verschillende voltages etc?

• wontcachme

wontcachme

Dat durf ik niet te zeggen. Maar een breadbord heeft geen voeding nodig zolang er niks op zit. Hoeveel voeding je op de breadbord nodig hebt hangt dus af van de componenten die je er op zet. En aansluiten op het systeem bord hangt dan weer af van wat er op het breadbord gebeurt met de voltages van je signalen.

• WouterT13
hmm, dat wordt even het een en ander meten dus. Alsnog hartstikke bedankt! Hier kunnen we wat mee. _/-\o_

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:00
Je kunt ook een Arduino pakken. Daar kan je gewoon software in stoppen.
Er is tevens een groot aanbod van sensoren en actuatoren te koop.

Als je duizenden van die poorten wil moet je naar een fpga of cpld, maar dat valt buiten de mogelijkheden.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je natuurlijk ook kunt doen, om maar eens buiten de doos te denken: stuur de leverancier een mailtje of je een aantal van deze borden kunt gebruiken, waarbij je de naam van de leverancier natuurlijk netjes vermeld in je eindverslag.

De bordjes gaan uiteraard onbeschadigd retour na gebruik, dat is wel iets wat je toe moet zeggen...

• WouterT13
jeroen3 schreef op zondag 30 november 2014 @ 17:44:
Je kunt ook een Arduino pakken. Daar kan je gewoon software in stoppen.
Er is tevens een groot aanbod van sensoren en actuatoren te koop.

Als je duizenden van die poorten wil moet je naar een fpga of cpld, maar dat valt buiten de mogelijkheden.
Dat zou ook kunnen inderdaad. Helaas hebben we geen ervaring met arduino en het breadboard valt meer binnen ons PWS-onderwerp. We gaan even met onze docent overleggen, dus het zou kunnen dat we uiteindelijk hierop uitkomen. In ieder geval bedankt.
sypie schreef op zondag 30 november 2014 @ 17:48:
Wat je natuurlijk ook kunt doen, om maar eens buiten de doos te denken: stuur de leverancier een mailtje of je een aantal van deze borden kunt gebruiken, waarbij je de naam van de leverancier natuurlijk netjes vermeld in je eindverslag.

De bordjes gaan uiteraard onbeschadigd retour na gebruik, dat is wel iets wat je toe moet zeggen...
Dat is inderdaad ook nog een idee! Dat zouden we nog kunnen proberen. Bedankt! _/-\o_

Ik zal laten weten wat onze docent gezegd heeft. Helaas spreken we hem waarschijnlijk pas dinsdag weer. :|

Edit: We hebben met onze docent overlegd en gaan het proberen net breadboards! Heel erg bedankt allemaal!

[ Voor 8% gewijzigd door WouterT13 op 02-12-2014 20:52 ]

Pagina: 1