GeForce GTX 970 in combinatie met AMD Phenom 2 X4 955

Pagina: 1
Acties:

• Marcoevich
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
Wegens krap budget wil ik de aanschaf van een compleet nieuw systeem toch maar even uitstellen. In plaats daarvan zit ik er sterk over te denken om enkel een nieuwe videokaart aan te schaffen, wat op dit moment de grootste bottleneck is om een beetje serieus te kunnen gamen. Op dit moment heb ik een Radeon HD 5770.

Ik zat te denken om deze te halen: https://www.alternate.nl/...rt/html/product/1158591?. Pluspunt is dat hij in mijn kast past en ik er gratis AC: Unity bij krijg ;)

Mijn CPU begint echter ook al een beetje oud te worden. Het is een AMD Phenom II X4 955.

Mijn vraag is: In hoeverre is het waard om in combinatie met deze CPU enkel de videokaart te upgraden naar een GTX 970? Heeft dat echt een enorme bottleneck? Of zou mijn systeem er toch zo op vooruitgaan dat de aanschaf toch wel de moeite waard is?

Alvast bedankt! ;)

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Er zal zeker een bottleneck zijn. Maar als je in de toekomst nog je cpu en mobo upgrade is het niet zon probleem. Ik denk dat de geschikste/beste gpu voor deze processor een gtx 760 is zonder bottleneck. Je systeem zal er zeker op vooruitgaan maar vanaf een 760 denk ik niet veel meer.

In minder cpu intensiefe spellen zal je meer fps krijgen.

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-02 15:01

D33F

Tweelingtemmer

Toen ik nog een Phenom II X4 955 had merkte ik in combinatie met een HD 7950 al de nodige bottlenecks. Het was in sommige gevallen zelfs zo drastisch dat ik in sommige situaties van 30 naar 60FPS ging enkel door te upgrade naar een i7 2600K (@ stock).

Nu ik met dit systeem sinds kort een GTX 970 heb aangeschaft merk ik dat deze een stuk krachtiger is dan de HD 7950, dus als de 7950 al zorgde voor een behoorlijke bottleneck zal dat zeer zeker het geval zijn bij de GTX 970.

Lies are obvious to read because the truth is already written

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Je kunt natuurlijk altijd nog je 955BE overclocken als je dat al niet gedaan had. Het zijn sterke chips maar beginnen toch een klein beetje op leeftijd te geraken.

Ja, je gaat er sterk op vooruit.
Ja, je gaat in sommige situatie gebottlenecked worden.

En wat is een bottleneck, zo gigantisch droppen zal dat ook niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er zijn wel testen gedaan met oudere cpu's icm nieuwere videokaarten. Als ik me niet vergis was de conclusie dat het erg spelafhankelijk was of er bottleneck aanwezig was ja of nee.

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:18

Steef

GoT's Most Eaten

Het gaat met mijn 955 BE @ stock nipt goed met een 760 GTX, zo laat Far Cry 4 een CPU belasting van ~60-80% zien bij een GPU belasting van ~98%.

Bottlenecken zal het zeker, in hoeverre dit van invloed is op je framerate is lastig te voorspellen en zeer sterk afhankelijk van je resolutie en het spel.

De upgrade naar een GTX 970 zal zeker een significantie verbetering opleveren, wees je wel bewust dat je in geen geval framerates / benchmark scores zult behalen die je elders online vindt.

i5-4460 + moederbordje gaat voor ~210 over de toonbank :P Nog even doorsparen, misschien begin 2015 kijken wat NVIDIA van de GTX 960 maakt?

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• Marcoevich
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
ThaRabbit schreef op zondag 30 november 2014 @ 22:46:
i5-4460 + moederbordje gaat voor ~210 over de toonbank :P Nog even doorsparen, misschien begin 2015 kijken wat NVIDIA van de GTX 960 maakt?
Hmm ja misschien :) Ik krijg echter maar tot 31 december die gratis AC Unity. Met weinig budget is dat mooi meegenomen :)

Ik denk toch dat ik dit jaar die GTX 970 ga halen. Dan kan ik 't begin volgend jaar altijd nog uitbreiden met dat moederbordje + i5-4660 :)
Pagina: 1