Wanhoop nabij BSOD atikmdag.sys

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-10 12:35
PRO64JQ ASUS is de laptop in kwestie;
ATI Mobility Radeon HD 5730 1GB
8GB RAM
i7 720QM
Windows 7 64bit SP1

Problemen begonnen vorige week toen ik besloot om mijn GPU driver eens te updaten, id hoop wat meer FPS te krijgen in een game.
Toen ik de nieuwste driver AMD Mobility Radeon™ Driver 14.9 succesvol had geïnstalleerd, zag ik echter niets meer op mijn hoofdscherm, enkel op mijn extern scherm zag ik beelden. Ook bleek het niet meer mogelijk om uit slaapstand te geraken, hij crashte toen.

Dan de stap gezet om te formatteren & weer vanaf 0 te beginnen. Opnieuw installeerde ik de 14.9, en opnieuw dezelfde problemen. Na wat Gegoogle bleek dat de laatste paar drivers van ATI onvoldoende getest zijn en dat een zwart scherm vaak voorkomt. Alle oplossingen geprobeerd, en het werkte redelijk met de originele drivers die ik specifiek vd ASUS website haal maar zeker niet perfect. Hij vertoonde matrix-achtige tekst bij het opstarten uit slaapstand.

Na enkele dagen kwamen en echter nog meer problemen, namelijk crashen (opnieuw met groene tekens) in Windows zelf. & nu loopt het helemaal mis, ik kan mijn GPU niet meer laten herkennen in Windows 7, enkel via de integrated GPU kan ik deze laptop gebruiken. Installeren van drivers, zelf de laatst werkende AMD driver (13.4) werkt niet goed, krijg een BSOD van het bestand atikmdag.sys. Ook daar al veel op Gegoogled maar bvb de Expand-methode werkt niet.

Wat ik al geprobeerd heb;
RAM getest met Memview, werkt naar behoren
Formatteren, niet geholpen
BIOS update
Alle drivers verwijderd mbv DDU, zowel de ASUS ATI als de AMD driver werken niet meer (BSOD)
alle ATI.sys bestanden manueel verwijderd uit System32/drivers

Dus, wat kan ik nog meer doen? Ik vind het erg frustrerend en raar dat 1 kaduuke driver van nota bene de officiële site mijn perfect werkende GPU helemaal id war stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Als zelfs formateren + herinstalleren niet helpt ben ik bang dat je kaart echt stuk is.
Toeval of door toedoen van de brakke driver durf ik geen uitspraak over te doen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een paar dagen geleden via driver fusion drivers weggehaald van Ati aangezien die mijn hele configuratie in de war had geschopt na een herinstallatie van mijn pc. Mijn crossfire/performance en eyefinity opties waren volledig weg, ook na meerdere keren oude en dan weer nieuwe CCC drivers te installeren. . Wellicht helpt dit ook bij jouw situatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 22:01:
Heb een paar dagen geleden via driver fusion drivers weggehaald van Ati aangezien die mijn hele configuratie in de war had geschopt na een herinstallatie van mijn pc. Mijn crossfire/performance en eyefinity opties waren volledig weg, ook na meerdere keren oude en dan weer nieuwe CCC drivers te installeren. . Wellicht helpt dit ook bij jouw situatie ?
Ik heb Display Driver Uninstaller gebruikt om drivers te uninstallen, denk je dat Driver Fusion echt een verschil gaat maken dan?
CCC is inderdaad een verschrikkelijk stuk software, heel onduidelijk of het nu weg is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Heb ongeveer de zelfde setup op mijn HP pavilion DV6, en ook het zelfde probleem.
Drivers van mijn Ati kaart proberen te updaten, en dit sloeg de hele boel in de war. Kan alleen nog fatsoenlijk gebruik maken van mijn Laptop d.m.v. de intel 7000 grapics in de i7.

Wat ik nu probeer is de drivers van HP zelf te downloaden, dit op laptop type gezocht natuurlijk.
Werkt dit ook niet dan smijt ik er een nieuwe Widows op. Ik hou je op de hoogte

Edit: wat ik ook heb gedaan is windows terug zetten via systeem herstel

start uitvoeren systeem herstel

Vervolgens ben ik weer aan het kloten gegaan met nieuwe drivers, en was de boel weer in de stress haha

Edit 2: Drivers via HP gedownload en geïnstalleerd en het probleem is volledig verdwenen! Dit zijn volgens mij oudere drivers gezien het type nr dat ik heb gekregen. Hoe dan ook, ati's nieuwe drivers zijn nog niet helemaal bug free zal ik maar zeggen dan hahah 8)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2014 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Nog 2 x geformatteerd ondertussen, en niets werkt. Vrees dus dat hij echt kapot is, wat een verschrikkelijke drivers van ATI zeg.
Ik update naar de nieuwste versie en opeens is mijn GPU kapot, wist zelfs niet dat zoiets mogelijk was. Zal dus nooit meer updaten bij een ATI kaart, bij Nvidia had ik niet zulke problemen....

Hoe kan ik mijn laptop nu nog bruikbaar maken? Ik wil hem nl. nog niet weg doen, rest van de componenten zijn zeker nog bruikbaar.
Is er een soort externe GPU of zo mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Drivers kunnen een videokaart over het algemeen niet slopen, er zijn genoeg failsaves die de boel uitschakelen als er iets fout gaat door bijv. hitte. Dit zal dus ook niet zijn gebeurt, het kan wel zo zijn dat je kaart gewoon is overleden (wat net zo klote is). Het kan helaas gewoon voorkomen, je laptop is onderhand al 4 jaar oud.

Zit er in je laptop een MXM kaart, indien ja dan kan je hem vervangen? Anders zou je kunnen proberen het moederbord icm gpu te bakken in de oven. Grote kans dat dit niks uitmaakt omdat zowel Nvidia (en AMD al wat langer) een ander materiaal underfill gebruiken sinds het Nvidia 8xxx debacle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Nee geen MXM...

Heb nu Windows 8.1 erop gezet, en nu kan ik tenminste al in Windows geraken zonder in Safe Mode te moeten zitten.
Resolutie staat vast op 1024*768, hoger is onmogelijk. Hij blijft weigeren mijn GPU te herkennen, zal blijven proberen met verschillende drivers. Toen ik de nieuwste installeerde sloot hij gewoon af, toonde niets op het scherm en bleef eigenlijk gewoon resetten.

Verder zoeken hoe ik dus mijn Mobility Radeon HD 5730 kan gebruiken op een Windows 8.1 omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Je kunt blijven proberen drivers te installeren maar dat zal niks uitmaken. Het zit hem niet in de drivers dat alles crashed maar in een brakke kaart. Dit was je ook gebeurd met een kapotte nvidia kaart.
Die resolutie die je krijgt van 1024*768 is gewoon een failsafe resolutie. Als ik mijn videokaart niet installeer krijg ik mijn monitor ook echt niet op 2560*1440.

Dit is dus het nadeel als alles geintregeerd is, gaat een vitaal onderdeel kapot kun je alles nieuw kopen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hmm, bekend probleem bij AMD inderdaad, had er zelf ook last van met een gloednieuwe AMD 280X. Sinds 14.9 is het bij mij echter wel weg. Heb soms alleen nog problemen als de PC in idle is geweest, alleen krijg ik dan geen BSOD als ik hem snel in slaapstand zet en er weer uit gehaald heb.

Wat je nog kan proberen is om Windows 8.1 zelf naar drivers te laten zoeken, deze ontberen het control center maar zijn wel net anders wat misschien het verschil kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik blankers
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-09-2018
Hallo,
Intern werkt het schermpje niet, extern wel
Heel simpel, kan het niet zijn dat je met de Fn toets en samen met de toets ( dubbel scherm) samen indrukken.
Dan krijg je 1e intern scherm, 2e extern scherm, 3e intern en extern scherm
( en iedere keer die Fn toets en dat dubbelschermtoets indrukken.
resultaat is meteen zichtbaar.
erik b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:10
erik blankers schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:56:
Hallo,
Intern werkt het schermpje niet, extern wel
Heel simpel, kan het niet zijn dat je met de Fn toets en samen met de toets ( dubbel scherm) samen indrukken.
Dan krijg je 1e intern scherm, 2e extern scherm, 3e intern en extern scherm
( en iedere keer die Fn toets en dat dubbelschermtoets indrukken.
resultaat is meteen zichtbaar.
erik b
Ik denk dat na bijna 4 jaar er al een nieuwe laptop is..
Pagina: 1