Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

(budget) laptop voor GoPro editing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een (budget) laptop.
In principe draai ik over het algemeen geen zware programma's, maar heb ik wel een GoPro (3+)waar ik graag de filmpjes van inelkaar wil kunnen monteren. Het budget wilde ik het liefst max. €650-700 houden, echter weet ik niet of dit reëel is (ik ben totaal niet bekend met welke specificaties nodig zijn).

Mijn oude laptop (MSI CX500-444NL) kan dit niet goed aan en crasht regelmatig bij het editen, daarnaast valt de laptop zelf ook uitelkaar.

Tijd voor een nieuwe laptop dus. In de winkel werden de volgende mij aangeraden (obv GoPro editing):
De Lenovo g710, echter is deze wel 17,3 inch en wel erg groot, maar wel budget (€700).
http://www.norrod.nl/zkb-...s-g710-00725/details.aspx

De Asus n56-cn089, relatief één van de goedkoperen met goede specificaties, echter wel ruim €800. http://www.norrod.nl/zkb-...n56jn-cn089h/details.aspx

En nu vind ik zelf de lenovo ideapad g505, die uiteraard een stuk minder zal zijn, maar wel maar €500 kost,
http://www.laptopshop.nl/...-ideapad-g505s-01213.html

De hamvraag is eigenlijk: kan ik met die lenovo ideapad mijn GoPro-filmpjes editen?? of heb ik daarvoor toch echt een sterkere laptop nodig? Ik zou het anders wel zonde vinden om honderden euro's extra te betalen om alleen mijn GoPro filmpjes beter te kunnen editen..

Wat is jullie advies?

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:35
Het zal prima kunnen, wellicht wat langzamer. Als snelheid je niks interesseert kun je het doen.

Verwijderd

Topicstarter
Beste KnoxNL,

Bedankt voor je vlotte reactie!
Wat betreft de snelheid v/h editen - ben ik redelijk ongeduldig, dus als het erg lang duurt kan ik me er misschien wel flink aan ergeren.

Ik weet niet in hoeverre de quadcore AMD processor vd ideapad in de buurt komt van de i7-quadcore van de andere 2. De winkelbediende vertelde me dat met name quadcore processors zorgen dat het editen sneller kan en dat de videokaart niet zo erg voor editing van belang was.

de systeem vereisten voor de GoPro zijn overigens als volgt:
"Minimum System Requirements
Operating System
Windows® XP SP3, Vista, 7, 8
CPU
Intel® Core 2 Duo™
Recommended: Intel Quad Core™i7 or better

Graphics Card
Graphics card that supports OpenGL 1.2 or higher

RAM
4GB or greater

Hard Drive
Minimum: 5400 RPM internal drive
Recommended: 7200 RPM drive
If external, USB 3.0 or eSATA Minimum: 5400 RPM internal drive

QuickTime
Version 7.6 or greater

Ik vraag me af in hoeverre het 'overbodig' is om als standaard computergebruiker (geen gamer oid) toch een laptop van >(700/)800 aan te schaffen.. (of het dan niet overbodige functies heeft die ik niet gebruik - naast GoPro editing). Of dat het z'n geld echt wel waard is.

• KnoxNL
Je moet vooral opletten hoeveel cores de software waarmee je edit efficiënt kan benutten, en de doorvoersnelheid van je opslagmedia kan ook van belang zijn .

De minimum eisen zijn van systemen van jaaaaaraen geleden, dus elke nieuwe laptop voldoet. Zet je eisen en wensen op een rijtje en maak dan een gebalanceerde keuze tov het budget.

En ja, puur technisch is die I7 veel sneller, maar of de software het ook benut? Kloksnelheid per core kan belangrijker zijn dan het aantal cores. Dat is belangrijker bij virtualisatie e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. Ik ga er eens even over nadenken. Ik weet dat het de basiseisen haalt, maar de 'recommended requirements' niet.

Ergens ben ik namelijk wel geneigd om voor een Asus uit de N56 serie te gaan, dan hoef ik me sowieso nergens zorgen over te maken heb ik het idee..
Het is meer dat je voor hetzelfde geld ook een vliegticket naar een ander continent zou kunnen boeken ;).
Maar misschien is het de investering waard :). Ik moet er nog maar eens een nacht over slapen.

• KnoxNL
Je hebt volkomen gelijk. Het is ook een kwestie van: hoe toekomstbestendig wil ik zijn, voor zover dat te voorspellen is en hoeveel geld je daar tegenover wilt stellen. De nieuwste hardware heeft altijd de hoogste afschrijving, het goedkoopste is altijd outdated en je betaalt dus te veel.

Middelen dus.
Pagina: 1