Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 14:58
Maandag mag ik op gesprek gaan bij Base voor de functie van verkoper in een lokale Base winkel, ze hebben mij gezegd dat ik hier ook een rollenspel moest doen en dat ik mij hier best wat voorbereiding voor doe, nu was mijn vraag of er hier iemand weet hoe ik mij hier best op voorbereid?

voor de nederlanders: Base is een Belgische provider( een dochteronderneming van KPN), zij zijn begonnen als mobiele provider, maar bieden nu ook internet, tv en vaste telefonie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat houdt je tegen om contact op te nemen met Base/je contactpersoon van HR om te vragen hoe je het beste kan voorbereiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ga naar een andere lokale winkel, en doe je voor als klant. En leer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Hier hebben we WI voor. Move die kant op. Overigens zijn hier meerdere, vrij recente topics over te vinden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 20:44

Leejow(saait)

Blater

Is het een verkoopgesprek of een bijvoorbeeld een vraag of een klacht van een klant? Als het een verkoopgesprek is zijn er een paar (vanzelfsprekende) tips:
- Wees beleefd, begroet de klant. Spreek de klant aan met u, hoewel dat in België meer gemeengoed is dan in Nederland.
- Stel zoveel mogelijk open vragen. Begin bijvoorbeeld met: "Waar kan ik u mee helpen?" Als je als antwoord krijgt "Ik kijk even rond" dan kan je altijd weer verder breien met bijvoorbeeld "En waar was u dan naar op zoek?".
- Geef keuzes, maar niet te veel. Bij een klant die iets wil kopen is het meestal het ene of het andere ding, en jij kan altijd helpen om de keuze te vergemakkelijken.
- Maak de koop definitief door de knoop door te hakken voor de klant. Wees hierin direct, vraag bijvoorbeeld: "Mag dit het dan worden?" of "Zal ik dit toestel er maar dan bij pakken en alles voor u in orde maken?"
- Als de klant iets vraagt wat je niet weet, dan is het antwoord altijd: "Goede vraag, dat zoek ik even op/vraag ik even na".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

KopjeThee schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 14:45:
Ga naar een andere lokale winkel, en doe je voor als klant. En leer...
Dat inderdaad.

Belangrijk is dat je inspeelt op dingen die de klant zegt in het rollenspel en hem op basis daarvan een product aan kan bevelen denk ik. De voordelen benoemen etc.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:26
Heej Maevian,

Ik denk dat ik je hier wel mee kan helpen. Ik heb 5 jaar in een telefoonbedrijf gewerkt en heb een achtergrond als organisatiepsycholoog (veel selectietechnieken gehad).

Ik zou zelf proberen het gesprek in fases te zien.

Fase 1
Begroeting, vriendelijk open. (open vraag: waarmee kan ik u helpen)

Fase 1
Zoveel mogelijk te weten komen over de klant. Als jij precies wilt weten wat je gaat aanbieden, dan pas ga je naar fase 3. Voor deze fase zou ik een aantal vragen voorbereiden. Voorbeelden die sowieso goed zijn.
1. Gaat u de telefoon zakelijk of prive gebruiken?
(vervolgvraag gaat u ook veel bellen?, gebruikt u het internet? etc)
2. Waar moet een uw smartphone aan voldoen? Wat gaat u naast bellen nog meer op uw smartphone doen? (vervolgvraag als ze zeggen internet: waarvoor gebruikt u het internet of waarvoor uw camera etc.)
Als je alles weet sluit je af met een "preliminary sales agreement". Hierin herhaal je wat de klant aangeeft als wensen en zegt. "Dus als ik dat voor u zou kunnen regelen zou u dit een interesante aanbieding vinden."
(bijvoorbeeld: Dus als ik voor een u smartphone kan vinden met een touchscreen en internet voor onder de 200 euro dan hebben wij een deal; Of als ik zorg dat u heel snel kan internetten voor een lage prijs hebben wij een deal etc.)

Fase 3
Het daadwerkelijke aanbod
Als je fase 2 goed hebt afgesloten is dit een gegeven. Je bedenkt een product wat bij de klant past (mag je vaak zelf bedenken tijdens rollenspellen) en legt uit waarom je dit product kiest.

Bij u past heel erg abonnement X, daar zitten juist wat minder minuten in maar 10 GB 4g internet. (klantvoordeel benoemen; wat kan hij ermee) dat betekent supersnel fotos kunt versturen naar vrienden en videos kunt kijken, terwijl u bespaard omdat u niet voor veel minuten betaald.

Fase 4
Vraag naar de order
Zullen we het zo doen ? (heel simpel en scoor je bonuspunten mee)

Bonus
Upselling: Probeer duurdere dingen te verkopen dan de klant wou. Zegt de klant dat hij 200 minuten wil, vraag door, misschien belt die wel 300 minuten.

Crosselling (deze bonus is makkelijk verdient): Probeer dingen die bij het product horen te verkopen. Denk aan een verzekering, SMS bundel, hoesje, autolader etc.

Natuurlijk gaat dit je niet in 1x lukken, maar ik zou zeggen probeerd de algemene structuur te begrijpen en oefen een paar keer. Twee dingen waar ik denk dat mensen meestal op afgaan.

1. Stellen niet genoeg of de juiste vragen
2. Doen geen concreet aanbod/vragen niet naar de order.

Laatste iets met voorbeeld van een pen (beetje overt-the-top)
http://senatorclub.co/bes...his-pen-i-have-ever-seen/

[ Voor 8% gewijzigd door 11supplier op 29-11-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 14:58
bedankt voor de vele reactie's, ik reageer misschien wat laat, maar heb ze allen ter harte genomen en zal er zeker rekening mee houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Misschien wat overbodig maar aan te raden is om alle producten die ze verkopen uit je hoofd te leren. Alle abonnementen, acties,... dat komt wat sterker over.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 17:23
Het allerbelangrijkste wat mij betreft: luisteren en daarop doorvragen. Laten merken dat je luisterd door dingen kort samen te vatten. "LSD". http://www.leren.nl/cursus/management/coaching/lsd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Misschien krijg je ook wel een boze klant bij je rollenspel!
Probeer in dat geval vriendelijk te blijven. Blijf je realiseren dat de klant niet op jou persoonlijk boos is, maar op het bedrijf. Verplaats je in de positie van de klant: hoe zou je zelf handelen en wat hoor je in zo'n situatie het liefst van de verkoper?
Als je een boze klant tegenover je hebt, moet je beleefd maar duidelijk zijn. Niet "ik weet niet of ik dat kan oplossen" maar "ik doe wat ik kan om dat op te lossen".

Verder is het verstandig om aandacht te besteden aan je uiterlijke verzorging. Zorg ervoor dat je geschoren bent, met schone gestreken kleding en nette schoenen. Niet te veel eau de toilette, geen opvallende sieraden.

Succes!

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivan0123
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-02-2024
ook tips als je bv, iemand die prepaid heeft, een abonnement moet verkopen? om te kunnen winnen met target game nationaal?
Pagina: 1