Homeserver / NAS

Pagina: 1
Acties:

• Glenn023
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-02 00:16
Tweakers,

Ik ben van plan om mijn oude homeserver (athlon x2 240e) te vervangen aangezien deze zowel teveel stroom lurkt als te traag is. Ik ga hierbij ook overstappen naar intel omdat deze nou eenmaal zuiniger zijn per performance. Mijn eisen zijn hierbij;

- Moet 2 Plex 1080p transcoding streams tegelijk kunnen
- Moet 1 Plex stream + ~200 mbit download/parren tegelijk
- Moet Raid 5 o.i.d. kunnen.
- Moet gemakkelijk vanaf meerdere PCs & MAC kunnen backuppen
- Mag idle niet meer dan 30-40 Watt verbruiken.
- Moet binnen LxBxH 380x350x350 mm passen ivm plek in de meterkast.
- Plek voor minimaal 3 disks maar liever meer i.v.m. e.v.t. uitbreiding

Budget: ~ 300 euro ex HDDs

Ik heb twee setups gemaakt;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 109,-€ 109,-
1ASRock H81M-ITX€ 57,90€ 57,90
1Cooler Master Elite 110€ 35,01€ 35,01
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 232,86

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 109,-€ 109,-
1Asus B85M-G€ 63,-€ 63,-
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 64,51€ 64,51
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 267,46

Het verschil tussen deze twee setups is eigenlijk alleen dat de mATX versie een onboard RAID controller heeft. Ik denk dat dit de beste oplossing is maar ik zou graag jullie mening hierover willen. Daarnaast zou ik graag nog willen weten:

- WD Green VS WD Red
- Raid-Z VS Raid-5 VS Software raid
- FreeBSD/FreeNAS VS Windows vs Ubuntu (i.c.m. Plex/Sickbeard/Couchpotato e.d.)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :-)

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:49
Heb je geen geheugen nodig?

• Glenn023
Ik heb nog geheugen uit mijn oude server.

• dirkpostma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03 16:34
En, waar heb je uiteindelijk voor gekozen? En uiteraard: wat zijn je bevindingen? :-)

[ Voor 34% gewijzigd door dirkpostma op 16-12-2014 15:09 ]

• Glenn023
Nog geen keuze kunnen maken, en zoals gewoonlijk is het even wachten tot het einde van de maand.

Wat bij mij op dit moment de voorkeur heeft is de eerste build (mITX). Ik zal hem dan uitrusten met ZFS i.c.m. Ubuntu Server 14.04 LTS als ik ZFS aan de praat krijg (heb dit geprobeerd met mn huidige server maar dit nog niet werkend gekregen). Deze keuze is gedaan omdat:

- FreeBSD/FreeNAS niet naar behoren aan de praat krijg en mij dit teveel tijd/moeite gaat kosten (Ubuntu Server kostte weinig tot geen moeite om alles te installeren)
-Ik gelezen heb dat de RAID op het gemiddelde moederbord een soort software RAID is en dus nadelig voor de performance/betrouwbaarheid (dit was het voornaamste argument voor mATX over mITX)
- Hardware RAID kaarten serieus geld kosten
- mITX past e.v.t. nog in een mATX kast als ik ooit wil meer schijven wil plaatsen

Misschien dat ik mij nog bedenk en een duurder mITX bord koop dat wél onboard RAID heeft (al hoewel ik twijfel aan de betrouwbaarheid van dit). Of misschien nog een duurdere case met meer HDDs. Hoewel ik twijfel of ik binnenkort >6 TB aan storage nodig heb... Of zon mooi MSI bordje met 2 ethernet poorten & onboard RAID. Twijfels twijfels...

[ Voor 16% gewijzigd door Glenn023 op 16-12-2014 15:45 ]

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
In die Cooler Master Elite 110 gaan maar 2x 3,5" disks, dus die valt volgens mij af. Dan kun je beter zoiets nemen

Op basis waarvan heb je die i3 CPU gekozen? Vraag me af of in jouw specifieke situatie een echte quad-core (AMD of i5) het niet veel beter gaat doen. Anyway het zou zomaar goed kunnen zijn, ze raden 2000 passmark aan voor 1080p transcoding en de i3 zit daar meer dan het dubbele boven.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
wd WD Green is eigenlijk een WD Red met andere firmware. WD Green zou ik niet zo in je server stoppen. maar als je de firmware aanpast kunnen ze makkelijk in een server.
lees onderstande link maar eens goed door.
https://forums.freenas.or...s-with-wdidle3-exe.18171/

hoeveel geheugen ga je gebruiken? want zfs is leuk. maar vraag ook erg veel van ram. je moet uit gaan van ong 1gb per tb.

• dirkpostma
pricewatch: Cooler Master Elite 130

Zou nét moeten passen, is nauwelijks duurder en kan 3x 3.5" schijven herbergen.

• dirkpostma
Heb je eraan gedacht dat een jaar lang 1W verstoken 2 euro kost?
Dus, 40W idle kost dus 80 euro per jaar aan elektriciteit.

edit: Het bordje lijkt iig behoorlijk zuinig:
mux' blog: BBG Zuinige Server Maart 2014

[ Voor 42% gewijzigd door dirkpostma op 16-12-2014 18:04 ]

• Glenn023
Genoil schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:48:
In die Cooler Master Elite 110 gaan maar 2x 3,5" disks, dus die valt volgens mij af. Dan kun je beter zoiets nemen

Op basis waarvan heb je die i3 CPU gekozen? Vraag me af of in jouw specifieke situatie een echte quad-core (AMD of i5) het niet veel beter gaat doen. Anyway het zou zomaar goed kunnen zijn, ze raden 2000 passmark aan voor 1080p transcoding en de i3 zit daar meer dan het dubbele boven.
Als je bij de CM 110 kijkt, staat er bij de bijzonderheden dat je de schijven ook op andere manieren kan installeren waaronder 3x 3,5" plus dat dit ik eigenlijk wel een mooi prijsje vind. De keus voor mijzelf ging tussen een Pentium of een i3 mede door de prijs en het verbruik waarbij ik twijfelde aan het voldoen van mijn specs door een Pentium mede hierdoor is het een i3 geworden die weliswaar iets duurder is en iets meer verbruikt.
loki504 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 17:25:
WD Green is eigenlijk een WD Red met andere firmware. WD Green zou ik niet zo in je server stoppen. maar als je de firmware aanpast kunnen ze makkelijk in een server.
lees onderstande link maar eens goed door.
https://forums.freenas.or...s-with-wdidle3-exe.18171/

hoeveel geheugen ga je gebruiken? want zfs is leuk. maar vraag ook erg veel van ram. je moet uit gaan van ong 1gb per tb.
Bedankt voor de link, WD Green it is! Ik neig naar 3x 3TB/4TB in raid 5/Raid Z. Is het ook zo dat bij Raid-Z er een volledige schijf gebruikt wordt voor parity? Als ik Raid-Z gebruik ga ik 8GB geheugen installeren.
dirkpostma schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 17:48:
Heb je eraan gedacht dat een jaar lang 1W verstoken 2 euro kost?
Dus, 40W idle kost dus 80 euro per jaar aan elektriciteit.
Yup heb ik aan gedacht. vandaar ook het maximum van 40W idle. Waarschijnlijk zal het systeem dat ik nu voor ogen heb, onder de 40W idle blijven door de Haswell sleepstates e.d.

-3x 4W voor HDDs (waarschijnlijk minder)
- ~10W CPU Idle (best guess?)
- ~4W MoBo idle (misschien minder als ik onnodige aansluitingen uitzet)
- ~75% efficientie voeding (waarschijnlijk iets beter)

Totaal: 26 * 1.25 = 32.5W idle.

hier staat een systeem met een overkill voeding (750W) en een minder efficient MoBo welke idle 33.6W verbruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Glenn023 op 17-12-2014 09:19 ]

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:55
Waarom niet de pricewatch: MSI H81M Eco? Die is volgens mij nog een tikje zuiniger en je kan ook beter voor de Intel 4160 ipv. 4330 gaan mocht dat nog het geval zijn.

Daarnaast kan je ook niet beter een pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt nemen? Die zal op de lange termijn je stroomverbruik lager maken doordat deze Gold ipv. Bronze is.

[ Voor 35% gewijzigd door Apart op 17-12-2014 09:54 ]

• Genoil
Glenn023 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:13:
[...]

Als je bij de CM 110 kijkt, staat er bij de bijzonderheden dat je de schijven ook op andere manieren kan installeren waaronder 3x 3,5" plus dat dit ik eigenlijk wel een mooi prijsje vind. De keus voor mijzelf ging tussen een Pentium of een i3 mede door de prijs en het verbruik waarbij ik twijfelde aan het voldoen van mijn specs door een Pentium mede hierdoor is het een i3 geworden die weliswaar iets duurder is en iets meer verbruikt.
En dan ga je je OS ook op RAID5 draaien? Niet zo lekker voor de performance. Ook qua stroomverbruik niet. Als er niets wordt gedownload of gestreamed, kunnen de HDs lekker gaan slapen met je OS op een kleine SSD.

Waarom wil je ueberhaupt RAID (5) draaien op een homeserver? Als ik zo naar de gemiddelde bezigheden uit je lijstje kijk kun je gewoon beter voor JBOD gaan en de echt belangijke backups naar een remote server syncen.

• Glenn023
Apart schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:52:
Waarom niet de pricewatch: MSI H81M Eco? Die is volgens mij nog een tikje zuiniger en je kan ook beter voor de Intel 4160 ipv. 4330 gaan mocht dat nog het geval zijn.

Daarnaast kan je ook niet beter een pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt nemen? Die zal op de lange termijn je stroomverbruik lager maken doordat deze Gold ipv. Bronze is.
Dat MSI bordje zal inderdaad een goeie keus zijn als ik een mATX build neem, thanks. De Seasonic voeding heb ik naar gekeken maar het verschil is dermate groot dat het >3 jaar zou duren om dat geld terug te verdienen en dat vind ik de extra 30€ niet waard.
Genoil schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:20:
[...]

En dan ga je je OS ook op RAID5 draaien? Niet zo lekker voor de performance. Ook qua stroomverbruik niet. Als er niets wordt gedownload of gestreamed, kunnen de HDs lekker gaan slapen met je OS op een kleine SSD.

Waarom wil je ueberhaupt RAID (5) draaien op een homeserver? Als ik zo naar de gemiddelde bezigheden uit je lijstje kijk kun je gewoon beter voor JBOD gaan en de echt belangijke backups naar een remote server syncen.
Een extra SSD voor het OS heb ik naar gekeken maar kost €60, en stel dat de HDDs permanent 4W per stuk zouden verbruiken kost dit ~€24 per jaar dus een terugverdien tijd van ~2,5 jaar mits de SSD totaal geen vermogen verbruikt én de HDDs permanent slapen. Maar dit zal e.v.t. een goeie investering zijn omdat de reactiesnelheid van de server hierdoor ook hoger wordt (al hoewel data transfers nog steeds gebonden is aan 1 gbit ethernet)

RAID 5 omdat mijn vader (waarschijnlijk) de server ook zal gebruiken voor backup van zijn bedrijfsgegevens. Anders zal JBOD (of helemaal geen RAID) inderdaad een goeie optie zijn.

• Mijnenveger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 18:29

Mijnenveger

Veegt mijnen

Als je eventueel in RAID 5 wilt draaien en 6 SATA-600 sloten wilt met een H97 chipset zou je ook voor deze mobo kunnen kiezen: pricewatch: MSI H97M Eco
Heeft ook 4 ram sloten wil je ooit nog uitbreiden in de toekomst

• Genoil
Glenn023 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:38:
[...]

Een extra SSD voor het OS heb ik naar gekeken maar kost €60, en stel dat de HDDs permanent 4W per stuk zouden verbruiken kost dit ~€24 per jaar dus een terugverdien tijd van ~2,5 jaar mits de SSD totaal geen vermogen verbruikt. Maar dit zal e.v.t. een goeie investering zijn omdat de reactiesnelheid van de server hierdoor ook hoger wordt (al hoewel data transfers nog steeds gebonden is aan 1 gbit ethernet)
Als je nou gewoon JBOD gaat doen scheelt je dat weer 1 drive (met behoud van opslagcapaciteit), kun je daar een SSD voor kopen :)
RAID 5 omdat mijn vader (waarschijnlijk) de server ook zal gebruiken voor backup van zijn bedrijfsgegevens. Anders zal JBOD (of helemaal geen RAID) inderdaad een goeie optie zijn.
En je vader heeft bedrijf aan huis? Dan zou ik als ik hem was zeker investeren in remote backups. RAID is geen backup technologie maar een redundantie technologie. Het enige waartegen het beschermt is drive failure. Niet tegen file corruptie, virussen, brand, etc..

[ Voor 15% gewijzigd door Genoil op 17-12-2014 12:02 ]

• Glenn023
Genoil schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:57:
[...]

Als je nou gewoon JBOD gaat doen scheelt je dat weer 1 drive (met behoud van opslagcapaciteit), kun je daar een SSD voor kopen :)

[...]

En je vader heeft bedrijf aan huis? Dan zou ik als ik hem was zeker investeren in remote backups. RAID is geen backup technologie maar een redundantie technologie. Het enige waartegen het beschermt is drive failure. Niet tegen file corruptie, virussen, brand, etc..
Dat is eigenlijk wel een hele goeie...! Ik vraag me alleen af wat de meerwaarde is voor een homeserver om een SSD te hebben? Op het energieverbruik argument na. Aangezien ik toch vast zit aan de 1gbit ethernet.. En een webapplicatie laden is niet echt heel erg zwaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Glenn023 op 17-12-2014 12:05 ]

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:22
Ik wil je topic niet kapen, maar ik hou dit ook even in de gaten. Ik heb dezelfde behoefte, alleen wil ik voorlopig Xpenology als OS gaan gebruiken. Mijn behoefte is films/series via Plex en prive en zakelijke bestanden, waarvan ik de belangrijke bestanden extern back-up bij mij thuis en bij iemand anders. Dus dubbele backup.

I don't have dreams, I have goals!!

• Glenn023
Komisch dat het me nu pas opvalt, het gekozen moederbord heeft maar 2 Sata-600 aansluitingen 8)7

Dan wordt het denk ik deze.
In het geval van dit moederbord. Denk ik niet dat twee ethernetporten + WiFi + RAID in dit geval €30 meer waard is?

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:47
Ik ben ook geïnteresseerd in het bouwen van iets gelijkaardig als NAS/Plexserver. Is het eigenlijk handig om dit te bouwen met consumer moederborden en cpu's? Ik zie een hoop mensen met zeer radicale meningen omtrent het gebruik van ECC geheugen in combinatie met ZFS en RAID-Z. Zijn functies zoals IPMI en ECC ram eigenlijk handig hiervoor? Heb je eraan gedacht om iets servergrade te nemen Glenn?

Ik dacht aan een systeem gebaseerd op intel Avoton:
pricewatch: ASRock C2750D4I

Die cpu is weliswaar een atom maar kan volgens plex forums toch met gemak 3 1080p streams transcoden.
Waren een paar mensen vol lof over dit bordje op de fora van plex.

Het bord heeft 10 sata aansluitingen en ondersteunt ECC geheugen en IPMI 2.0. Zitten ook twee ethernetaansluitingen op die je volgens mij kan bundelen tot 1 2gbit verbinding?

Verder zie ik wel niet echt voordelen tegenover een normaal I3/I5 systeem, sommige core i3's ondersteunen naar het schijnt ook ECC ram als je het combineert met een intel server chipset.

Edit: Ik weet niet hoe het zit met idle verbruik maar onder load verbruikt die cpu slechts 20 watt dus het spaart wel op je energierekening lijkt me vergeleken met een i3/i5 voor transcoden. Idle zou het verbruik ook wel is lager kunnen zijn maar heb hiervan geen cijfers.

[ Voor 11% gewijzigd door cedrix5 op 18-12-2014 10:45 ]

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:22
cedrix5 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:43:
Ik ben ook geïnteresseerd in het bouwen van iets gelijkaardig als NAS/Plexserver. Is het eigenlijk handig om dit te bouwen met consumer moederborden en cpu's? Ik zie een hoop mensen met zeer radicale meningen omtrent het gebruik van ECC geheugen in combinatie met ZFS en RAID-Z. Zijn functies zoals IPMI en ECC ram eigenlijk handig hiervoor? Heb je eraan gedacht om iets servergrade te nemen Glenn?

Ik dacht aan een systeem gebaseerd op intel Avoton:
pricewatch: ASRock C2750D4I

Die cpu is weliswaar een atom maar kan volgens plex forums toch met gemak 3 1080p streams transcoden.
Waren een paar mensen vol lof over dit bordje op de fora van plex.

Het bord heeft 10 sata aansluitingen en ondersteunt ECC geheugen en IPMI 2.0. Zitten ook twee ethernetaansluitingen op die je volgens mij kan bundelen tot 1 2gbit verbinding?

Verder zie ik wel niet echt voordelen tegenover een normaal I3/I5 systeem, sommige core i3's ondersteunen naar het schijnt ook ECC ram als je het combineert met een intel server chipset.

Edit: Ik weet niet hoe het zit met idle verbruik maar onder load verbruikt die cpu slechts 20 watt dus het spaart wel op je energierekening lijkt me vergeleken met een i3/i5 voor transcoden. Idle zou het verbruik ook wel is lager kunnen zijn maar heb hiervan geen cijfers.
Je trapt een hoop open deuren in en ook laat je in je eigen verhaal een hoop vragen onbeantwoord. Dus mijn vraag is: Wil je hier de antwoorden op hebben of weet je het zelf al? Gaat de TS dit helpen of kaap jij echt even eigenhandig zijn topic. En heb je zijn openingspost gelezen en is zijn budget je misschien opgevallen?

I don't have dreams, I have goals!!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:47
Ik heb zijn budget verward met een ander topic 8)7 Dacht dat het om 750 excl hdd's ging. Dan is dat idd niet echt een constructieve comment.
Pagina: 1