Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

XPS 13 goede keuze?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Ik heb een nieuwe laptop nodig nu mijn huidige laptop (Asus N55S) constant crasht, het toetsenbord beschadigd is en de batterij nog geen twee minuten meegaat.

Ik gebruik mijn laptop voor te browsen, programmeren en web development. De enige echt zware programma's die ik draai zijn FL Studio en Traktor.

Ik vind volgende elementen zeer belangrijk:
- Goed AZERTY toetsenbord, goede bouwkaliteit (Laptop N55S was van een zeer slechte kwaliteit, vandaar)
- SSD Kaart (Hoeft niet groot te zijn, 128 Gig is voldoende)
- Goede batterij (6uur+)
- 1920x1080 Resolutie (of hoger)
- 13inch - 14 inch of 15 inch, met een voorkeur voor kleiner
- 8 Gig RAM of meer
- Liefst een mat scherm, maar misschien valt een glanzend scherm op te lossen met een anti gloss screen protector?

Volgende elementen vind ik niet belangrijk:
- Grafische kaart (enige spelletje dat ik zou spelen is Tagpro (een echte aanrader overigens :p )
- Touch
- 2-in-1 toestanden, mix Tablet/Laptop (ik denk dat dit de prijs onnodig opdrijft)
- Moet geen zware computer zijn, moet wel vlot multitasken, maar zal er geen super zware applicaties op draaien (behalve mss FL Studio en Traktor)

Wat is je budget?
1300 max liefst.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, heel veel. Ik pendel elke dag met de trein. Ik plan ook volgend jaar terug een hogere studie aan te vatten, dus ook daar is een goede batterij wel een dikke plus. Ik haat het ook om telkens een lader te moeten gebruiken thuis, als ik even een uurtje beneden wil zitten ofzo. Dus een goede batterij is wel een vereiste.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
De Apple Macbook Pro Retina zou de perfecte laptop zijn. Goed scherm, batterijduur en performantie. Alleen is dit geen optie door het besturingssysteem.

Na heel wat dagen opzoekwerk, durf ik niet meer voor de Lenovo laptops gaan omdat deze nieuwe Lenovo's blijkbaar een immens irritant touchpad hebben en sommige types ervan zelfs onbruikbaar maken in de praktijk.

Uiteindelijk kwam ik uit op de Dell XPS 13 (http://www.dell.com/be/p/...9320&model_id=xps-13-9333) . Die kan ik via hun website met een 12% korting (geldig tot 1 december) voor € 1.231,09 kopen. Ziet er een mooi laptopje uit, goede bouwkwaliteit, goed toetsenbord. Enige minpunten: glanzend scherm en volgens sommige reviews een batterij die in de praktijk dik tegenvalt.

In dezelfde prijscategorie (ietsje duurder door die korting die ik bij de XPS 13 heb) is tweakers' high end aanrader voor oktober Asus Zenbook UX301. Ik ben wel een beetje bang van asus omwille van de slechte ervaringen met mijn huidige Asus laptop. (Levensduur batterij, bouwkwaliteit toetsenbord + vooral een gigantisch CTRL-key probleem (http://www.techspot.com/c...-series-windows-7.186720/) dat ik nooit echt heb kunnen oplossen en waar blijkbaar meerdere laptops van asus last van hebben/hadden)

Wat denken jullie? Iemand ervaring met de XPS 13? Of toch de Asus Zenbook? Of is er nog een ander alternatief?

Alvast bedankt!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 10:42
Ik ben nog steeds erg gelukkig met mijn ux301, gekocht toen deze net verscheen op de markt.
Het is de snelste, lichtste en meest stille laptop die ik ooit gehad heb. De accu houdt het bij mij +/- 6 uur uit bij licht/normaal gebruik.

Minpunten van de ux301:
- ssd voor mij net te klein en lastig te upgraden
- scherm is schitterend (goede resolutie en kleuren en goede/felle backlight) maar is wel glanzend.
- bij mij lijkt een van de twee ssds eens in de paar dagen / weken te hangen.

De xps heb ik destijds ook naar gekeken. Die was toen nog slecht leverbaar en mindere specs. Snelheid van de CPU en de ssds in de ux301 is echt fantastisch.

• Rooverz
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:00
Waarom maak je de Macbook dan niet gewoon dual boot? (windows en OsX samen)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet, ik zou OsX niet meteen gebruiken en ik vind het ergens wel vreemd om een rMBA te kopen om er dan enkel Windows op te gebruiken. Wat de ux301 betreft, mijn Asus-trauma is misschien toch net wat te groot. Ik zal mijn geld voorlopig op zak houden en nog wat denktijd nemen en verder kijken. Beter te wachten dan overhaast te kopen, vooral met zulke bedragen! De schrik voor een miskoop zit er dik in, echt jammer dat je zulke toestellen niet gemakkelijk in het echt kunt gaan bekijken en testen.. Toch bedankt!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik heb er zelf nooit 1 gehad, maar iedereen die ik ken met zo'n XPS heeft zeer goede ervaringen met Dell XPS. Ik heb er ook wel eens naar gekeken en ze bieden mooie specs, een mooi en licht design en volgens mij is de bouwkwaliteit prima.

In dezelfde prijscategorie kun je ook kijken naar een Lenovo Thinkpad, vooral de T serie is interessant met jouw wensen en budget. Ze staan bekend om hun superieure bouwkwaliteit, en tegenwoordig zien ze er ook prima uit IMO. Misschien een idee om te kijken naar een T440 (14" ultrabook) of een T440s (14" ultrabook, dunner en lichter dan een "normale" T440, maar daar betaal je ook een stuk meer voor). Daarnaast heb je ook nog de T440p, een dikkere laptop waar beter hardware in kan maar je levert dus wel in op draagbaarheid, dus deze zou ik je niet aanraden.

http://shop.lenovo.com/nl/nl/laptops/thinkpad/t-series/

• Moodshifter
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-03 12:32
Ben toch benieuwd waarom osx geen optie voor je is?

Verwijderd

Topicstarter
Moodshifter schreef op zondag 30 november 2014 @ 11:16:
Ben toch benieuwd waarom osx geen optie voor je is?
Kan er geen FL Studio op draaien bijvoorbeeld. En zo zullen er wel nog een heel pak programma's zijn waar ik alternatieven voor zal moeten zoeken. En als ik volgend jaar Toegepaste Informatica wil studeren, ben ik beter af met Windows als besturingsysteem denk ik. Niet zo'n fan van virtuele machines en al die toestanden.

Verwijderd

Topicstarter
Thomasx4 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 22:45:
Misschien een idee om te kijken naar een T440 (14" ultrabook) of een T440s (14" ultrabook, dunner en lichter dan een "normale" T440, maar daar betaal je ook een stuk meer voor).
Ja die lijkt me wel echt nog het interessantst door de 10% korting die lenovo dit weekend aanbiedt.
Waar ik mij wel een beetje zorgen over maak is het volgende:

Mijn huidige laptop heeft een processor met een veel hogere score op de PassMark Performance Comparison:
http://www.cpubenchmark.n....php?cmp[]=2054&cmp[]=878

Welk verschil mag ik in de praktijk verwachten? Het is niet dat ik er op zal gamen, maar hij moet toch Traktor Pro vlot kunnen draaien bijvoorbeeld.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Het zijn inderdaad Ultra Low Voltage processoren, maar die zitten ook in een Dell XPS 13. Je kan zelf een snellere processor configureren bij Lenovo in ieder geval. Ik heb in mijn eigen laptop een i5 4210u, en kan daar moeiteloos mee werken. Natuurlijk is het niet echt fijn voor het ding als ik op 4K een video ga zitten bewerken, dat doe ik dan ook niet. Met "normaal" gebruik werk ik vaak met dingen als photoshop, illustrator, indesign, maar ook bijvoorbeeld Ableton Live (9) en digitale synthesizers van Korg, en hij doet dat perfect. Traktor Pro moet dan ook wel kunnen denk ik.

Het is wel aan te raden om in ieder geval een i5 of i7 te configureren (geldt voor alles wat je koopt, een i3 trekt Traktor denk ik niet).

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11 22:31
http://www.laptopshop.be/...vn7-591g-748z-azerty.html

dit lijkt mij de perfecte laptop, en high end acer heeft tegenwoordig ook een goede kwaliteit

hier een review
http://www.notebookcheck....book-Review.128435.0.html

[ Voor 23% gewijzigd door maevian op 30-11-2014 22:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie, is zeker het overwegen waard ook.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zoektocht lijkt een "spectaculaire" wending te nemen..

Maevian door je link ben ik toevallig gebotst op deze laptop:
http://www.laptopshop.be/...ml#combinatieaanbiedingen

Als ik mij baseer op deze review

productreview: Acer Aspire V3-371-70VK review door RagingPenguin

Dan lijkt deze laptop perfect aant mijn eisen te voldoen. SSD + Full HD + redelijke processor + goede batterij.
En vooral zo goedkoop! 600 euro onder mijn maximum budget! Elke euro die ik kan sparen, is mooi meegenomen. Er is ook geen reden om high end te gaan, maar om een of andere reden kwam ik met mijn eisen (ssd + full hd + goede batterij) telkens high end uit, vooral in prijs dan ;).

Ik denk dat ik deze neem en morgen bestel, tenzij er een nog een beter alternatief is. Of een dikke adder onder het gras zit. (Toetsenbord? maar de reviews die ik tot nu toe tegenkwam waren vrij positief hierover).
Ik vraag mij wel af hoe acer deze laptop zo goedkoop kan verkopen? Er lijkt niet meteen een alternatief in die prijsklasse?. Edit: niet echt waar, maar acer is wel de goedkoopste :)

De Thinkpad E540 heb ik gisteren bij toeval kunnen testen bij een maat en dat touchpad vond ik een ramp (zat gewoon los naar mijn gevoel).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2014 21:50 ]

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Lijkt me een prima ding, hoop dat de bouwkwaliteit in orde is. Hardware is iig snel genoeg voor wat je er mee wil doen, dus er is eigenlijk geen reden om een duurdere te kopen inderdaad :P.

• luckeyluc
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-11 12:38
Ik heb zelf ook een xps en ben daar niet echt tevreden mee.
De support van dell is nog erger.

Ik had eerst de xps l502x, hierbij veel problemen gehad met het afspelen van audio en video.
Meerdere malen terug gestuurd, mobo laten vervangen enz enz. elke keer bellen, in de wachtrij staan voor 20m en dan vervolgens iemand aan de lijn met gebrekkig Nederlands.
Elke keer voor reparatie laten ophalen en laptop weer 1-3 weken kwijt, op een gegeven moment was ik dit zat.
Na lang aanhouden heb ik uiteindelijk een andere laptop(L521x) aangeboden gekregen, na telefonisch wat specs te horen hebben gekregen die beter waren werd mij beloofd een compleet lijstje toegestuurd te krijgen(dat het om de L521x ging kwam ik pas achter toen ik thuis de doos opende).
Het lijstje heb ik echter nooit gehad en na de laptop te hebben gekregen thuis gelijk wat dingen opgemerkt die toch echt wel een downgrade waren. Glazen scherm die na 3 weken al gebarsten was(als ik hem opstuurde kon deze voor maar 637 euro vervangen worden), dit terwijl hij dicht in mijn tas in het laptop vak zat. Slechtere speakers. Alleen HDMI ingang. Usb alleen aan de linkerkant.
Kortom niet heel blij met de zogenaamde upgrade, maar volgens Dell was ik akkoord gegaan omdat ik de doos heb aangenomen aan de deur.
Verder vertoont deze xps ook alweer problemen met het afspelen van audio door de speakers.
Maar goed.
Ik weet niet hoe het met de xps 13 series zit maar ik koop iig nooit meer een desktop of laptop bij Dell en zal het ook niemand aanbevelen na mijn ervaringen(verder kan je een deel van de hardware in een dell laptop ook niet zelf kopen als er iets vervangen moet worden).
Voor de service hoef je het ook zeker niet te doen, bij de aanschaf van een dergelijk product zoals een laptop zou ik zeggen dat je beter ietsje meer betaalt voor een goede service dan dat je met een hoop gezeur opgezadeld wordt.

Die Acer ziet er idd goed uit, heeft een mooie rekenkracht voor de gewenste dingen.
Enige probleem waar je op kan stuiten is de videokaart die er niet in zit, maar zoals je aangeeft vindt je dit niet erg.

Succes iig!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dell heeft wel support aan huis (iets duurder), dat is wel prima. Heb zelf met diverse merken bagger ervaringen gehad met klantenservice (Dell, Lenovo), maar hun monteurs zijn wel erg goed, on-site garantie is wat voor merk je koopt wel aan te raden. Je betaalt iets meer maar het is echt een verademing vergeleken bij je laptop extreem lang kwijt zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Danku iedereen voor de bijdrage, heb de aspire v3 voor €699 besteld via coolblue. Ik laat weten wat ik er van vind.

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11 22:31
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 21:04:
Danku iedereen voor de bijdrage, heb de aspire v3 voor €699 besteld via coolblue. Ik laat weten wat ik er van vind.
weet dat als hij je niet bevalt je hem de eerste twee weken gewoon kan terugsturen, en ze je je geld moeten terug geven ;)

Verwijderd

Topicstarter
maevian schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 02:41:
[...]

weet dat als hij je niet bevalt je hem de eerste twee weken gewoon kan terugsturen, en ze je je geld moeten terug geven ;)
Jup, dat zal ik misschien toch overwegen omwille van de volgende zaken: het scherm en het touchpad. En misschien ook wel het toetsenbord. Maar eerst eens een paar dagen uitproberen, zien of het een kwestie van gewenninig is. Verder is dit de snelste (let op: snelste, niet krachtigste ^^) computer die ik al gehad heb, SSD FTW :p klein en compact maar 13 inch scherm is groot genoeg voor mij! Super licht laptopje dat ik gemakkelijk kan meepakken op de trein, de lader die erbij komt is ook heel klein en compact, vind ik ook wel handig. Batterij gaat op gebalanceerd bij normaal internet ongeveer 9 uur mee!

De negatieve indrukken: - scherm is zeer korrelig en voelt daarom niet Full HD aan (tekst ziet er soms wazig uit), verticale kijkhoeken zijn slecht (maar dat laatste vind ik niet zo erg)
- touchpad is zoals aangegeven in veel reviews niet schitterend
- toetsen zijn mss net wat te "plattekes"

Ook eens zien hoe Windows 8 dingen schaalt, want alles valt net iets te groot uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2014 12:03 ]

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Best snel hé zo'n SSD (heb een laptop met bijna dezelfde hardware, en die is ook stukken sneller dan m'n desktop) :P. Denk dat het touchpad en toetsenbord wel wennen, jammer om te horen van het scherm, maar ik neem aan dat het een TN paneel is, die zijn nooit geweldig (idem dito voor mijn laptop), maar zolang je geen perfecte kleurweergave nodig hebt en gewoon recht voor je laptop zit is er meestal niet veel aan de hand.

Zoals gezegd inderdaad, je kan hem gewoon terugsturen binnen 2 weken.

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik de scaling heb aangepast naar 135% ipv 150% in Windows 8 bevalt het scherm me wel nog eigenlijk. Het is niet fantastisch maar als ik hem in de juiste kijkhoek zet dan is het zeker ok, zeker in deze prijsklasse en het blijft een mooie resolutie natuurlijk!

Wat het keyboard en het touchpad betreft, daar zal ik na een weekje wijzer over zijn denk ik. Het voelt best cheap aan eigenlijk. De response op de toetsen is niet schitterend, voelt zo dun en breekbaar. En het touchpad zit een klein beetje los precies en je cursor "springt" soms wel eens. Maar eigenlijk typt het best vlot en eenmaal ik het gewend ben valt het me misschien helemaal niet meer op.

De batterij is een dikke meevaller! Als die batterij niet even snel "sterft" als mijn batterij van mij vorige laptop (in het begin 4uur, na 3 maand nog een uur ofzo, een jaar later nog geen 30 min :p) dan is het echt meer dan voldoende en kan sowieso altijd een nieuwe bestellen na verloop van tijd, zo duur is dat niet. Wel opmerking: batterij kan je niet zomaar vervangen, je moet onderkant openschroeven dus.

Wel iets dat echt verkeerd is: de onderkant is niet helemaal waterpas, de linkeronderkant zweeft heel lichtjes, dat merk je als je er met je pols op steunt bij het typen. Ik vermoed dat dit een productiefout is, zou het misschien best terugsturen naar coolblue?

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Als het je echt stoort, terugsturen ja. Coolblue kennende heb je dan binnen een werkdag of 3 een nieuwe binnen.
Pagina: 1