Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik heb onlangs mijn bestelde HP SmartArray P410 (met FBWC) binnen gekregen. Nu heb ik deze gisteravond willen installeren in mijn Asus P8Z77-V LX moederbord, maar ik kom niet verder dan "Initializing".

Nu heb ik zowel hier als met Google gelezen dat Option ROM messages uitgeschakeld moeten worden, maar dan zie ik zelfs het Initializing niet meer en herstart de PC even goed, ongeacht of de Option ROM messages op Force BIOS staat of op Keep Current.

Ik kwam ook een optie in de UEFI tegen, getiteld Interrupt 19 capture (en wat ook eerder bij iemand anders werd geadviseerd: Verwijderd in "HP P410 niet gedecteerd icm H67"), maar ook met die optie aan of uit maakt het niets uit, zowel met Option ROM op Keep current of force BIOS, de machine blijft rebooten na de Initializing fase, met het verschil dat ik bij Force BIOS de initialization fase wel in beeld zie en anders niet.

Ik kom verder (zowel hier als op Google) geen andere opties meer tegen en ik vraag mij af wat ik nog meer kan doen. Doordat de Initializing blijft steken en een reboot forceert, kan ik moeilijk checken of de firmware up to date is. Het moederbord ga ik flashen naar de nieuwste bios, maar ik betwijfel of dat de oplossing is, aangezien het vooral stability en memory improvements zijn nog volgens de changelog op de Asus site.

Wellicht vragen jullie je af, waarom een HP P410, dat komt omdat mijn array (4x 2TB) is aangemaakt op een HP P400 (met BBWC) controller, deze niet goed meer presteert (het lijkt er zelfs op dat de batterij gebarsten is) en ik later wil upgraden met 4x 4TB en de P400 geen 4TB disks ondersteund, maar ik wel mijn array met 4x 2TB wil kunnen blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
http://hardforum.com/showthread.php?t=1639411

Die gezien?

Weet je welke Firmware versie er op de P410 staat? Dat ding gaat al zo lang mee dat er misschien al een paar major nieuwe versies zijn als het bijvoorbeeld gaat om UEFI... Als je een firmware uit < 2010 hebt ofzo, dan zal het ding niet goed samenwerken met UEFI.

[ Voor 68% gewijzigd door FireDrunk op 29-11-2014 09:28 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ja, daar had ik de info van de option rom vandaan.
Zojuist overigens een bios update gedaan, maar dat mocht niet baten, de machine blijft rebooten... :(
Ook nadat ik wederom bovengenoemde UEFI / BIOS opties heb doorlopen.

Voor de volledigheid: dit heb ik zowel met als zonder mini sas naar sata kabel!

EDIT nav bovenstaande edit:
Hoe kan ik zien welke bios erop staat dan? Hij komt niet verder dan de initialization fase! :(
Dat is letterlijk het enige wat ik zie, met Force BIOS als option ROM setting.
Mijn huidige desktop, waar ik dit mee typ, heeft zelfs een iets ouder moederbord er in zitten, dus ik betwijfel of die dan wél werkt.

[ Voor 107% gewijzigd door CH4OS op 29-11-2014 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Probeer het, dan weet je het...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Dat is waar, maar dan moet ik nog wel even zien te achterhalen hoe ik de BIOS-versie achterhaal...
Blindelings gaan flashen vind ik ook zo raar. Wel heb ik overigens de kaart als nieuw gekocht.

EDIT:
Net in mijn desktop geprobeerd, maar ook daar functioneerd hij niet. Wederom de UEFI / BIOS opties doorgelopen, maar mocht niet baten en de interrupt 19 mist zelfs, ook een ASUS plank, maar wat ouder.

[ Voor 67% gewijzigd door CH4OS op 29-11-2014 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Na Initializing krijg je (als hij doorstart) een rode regel in beeld, met de controller naam een daarachter de versie.

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://h30499.www3.hp.com/t5/image/serverpage/image-id/41382iC5379DFE6E4F31C0/image-size/original?v=mpbl-1&px=-1

Let niet op de foutmelding, random plaatje van internet.

[ Voor 46% gewijzigd door FireDrunk op 29-11-2014 09:53 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik zie enkel regel 1, met Initializing en de steeds meer wordende draaiende sterretjes, daarna reboot hij dus. De tekst die in de screenshot eronder zit, krijg ik dus nooit te zien. Net zag ik wel uiteindelijk 512M, maar de versie erachter heb ik helaas niet kunnen zien, dat ging te snel weg.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 29-11-2014 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ook in die andere PC?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Helaas wel. Moet ik nu richting DOA gaan denken? Lijkt me niet, immers zie ik wel de Initialization. Incompatability dan misschien... Zou wel balen zijn zeg! :(

[ Voor 103% gewijzigd door CH4OS op 29-11-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klinkt toch alsof het ding stuk is... Misschien oproepje plaatsen op V&A of iemand in de buurt een HP server heeft? Daar moeten ze gegarandeerd in werken. Reboot het ding dan alsnog, dan is de kaart kapot denk ik.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Collega van me heeft een HP Microserver (exact type weet ik even niet), die woont in de buurt,
maar zou de controller ook daarin moeten werken?

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 29-11-2014 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Denk het wel, voor zover ik weet, is die controller officieel supported in HP MicroServers.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Neem aan dat je ook alle mogelijke pci-e sloten geprobeerd heb? Om uit te sluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 29-11-2014 11:10 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Klopt, dat heb ik, in beide PC's is dat namelijk maar 1 slot. In mijn server zou ik nog een andere kunnen doen, maar die is graphics only, heeft ook een andere kleur en zo.

[ Voor 81% gewijzigd door CH4OS op 29-11-2014 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Staar je daar niet blind op, dat zou best eens kunnen werken hoor.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
De P400 werkt er iig niet in, waarom zou een P410 (die blijkbaar wat kieskeuriger is) dan wel dienst doen? In de huidige poort werkt het immers ook, alleen loopt het spaak ná de initialization fase. Ach, proberen kan altijd, be right back...

EDIT:
Ook dan loopt het spaak bij de initialization fase. Wel zie ik 512M verschijnen en versie is niet te zien.
Wel laat hij zien dat er 6 logical drives zouden zijn, vreemd, want zijn slechts 4x 2TB schijven in een RAID 5 array.

EDIT2:
Oude situatie hersteld, krijg bij die - zoals ik al dacht - de melding dat de batterij stuk is en BBWC dus uitgeschakeld is. Dus nu zit ik in dubio: P410 onder WKOA terugsturen evenals de mini SAS kabels, zodat ik de batterij kan vervangen en 'dan maar' met 4x 2TB moet gaan upgraden, of voet bij stuk houden en strakjes met 4x 4TB upgraden.

[ Voor 59% gewijzigd door CH4OS op 29-11-2014 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Sorry voor de kick, maar zijn er alternatieve controllers die ik eventueel zou kunnen overwegen tov de HP SA P410? :) Eentje die de array van mijn P410 (waar een LSI chip op zit) kan herkennen? Of is dat werkelijk alleen de P410, als ik straks wil uitbreiden met 4x 4TB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik denk dat je inderdaad weinig keus hebt...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Net in ieder geval de controller getest bij een collega die in dezelfde wijk woont als ik in zijn HP Microserver, dan doet de controller het wel. Voor mij is dat best balen; ik kan nu nog onder KOA de controller terug sturen, of ik neem contact op met Asus. Ergens nijg ik naar Asus, al is dat wel een gok natuurlijk: doet Asus aan (aangepaste) BIOS'en voor hun klanten? Want het moge duidelijk zijn, dat het toch echt aan het moederbord ligt (de Asus P8Z77-V LX).

Of de gok wagen met Asus en als het niet lukt, de controller via V&A verkopen, en een nieuwe batterij aanschaffen voor mijn P400, al kan ik dan met maar 4x 2TB uitbreiden. :(

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 02-12-2014 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kan je niet beter gewoon een nieuw moederbord kopen, waarvan zeker is dat hij die controller slikt?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Dan blijf ik bezig; ik pas daarvoor. :) Ik heb besloten de controller terug te gaan sturen en te ruilen voor een batterij voor de P400i, de huidige is defect, dan breid ik uit met 4x 2TB. :) Kan ik ook goed vooruit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Een p400 kan ook gewoon zonder batterij?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:21

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Je kan ook zonder batterij de P400 op Write Back caching instellen, kan zelfs in de BIOS dacht ik.

Anders heb ik nog wel een werkende batterij voor je(eventueel ook met een extra P400)

[ Voor 4% gewijzigd door fordrwd4ever op 03-12-2014 13:54 ]

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
FireDrunk schreef op woensdag 03 december 2014 @ 06:29:
Een p400 kan ook gewoon zonder batterij?
Ja, maar dan is de performance 3x niks, die is bij mij nu he-le-maal 0, zeg maar. Ik heb in het verleden wel eens berichten gelezen dat dat komt door de BBWC, als die gebruikt kan worden, dat dan de performance een heel stuk hoger is.
fordrwd4ever schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:53:
Je kan ook zonder batterij de P400 op Write Back caching instellen, kan zelfs in de BIOS dacht ik.
Aan de andere kant wordt er niet voor niets gezegd dat de batterij nodig is voor BBWC. ;) En zo duur zijn ze niet meer.
Anders heb ik nog wel een werkende batterij voor je(eventueel ook met een extra P400)
Dank voor het aanbod, maar de controller heb ik zelf nog en ga nu dus de P410 controller omruilen voor een of twee batterijtjes.

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 03-12-2014 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 16:04
ben helaas zelf ook in de upgrade gestonken - Kaartje werkte prima ( 3.66 firmware ) in mijn Asus P8H77-I totdat ik 'm naar de 6.x versie flashte. Is er een tweaker die deze oude firmware package nog ergens heeft gearchiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 16:04
Op dit moment van schrijven lijkt op onderstaande link nog e.e.a. te verhapstukken; nu maar bidden dat de controller inderdaad gewoon wil downgraden naar firmware 3.66(B) ...

http://h20564.www2.hpe.co...2359c32f676c6#tab-history
Pagina: 1