Stille alleskunner, €1500 max

Pagina: 1
Acties:

• pawnstorm
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-01-2015
Hallo menschen,

Mijn computer is nodig aan vervanging toe, dus vandaar dat ik op zoek ben naar een nieuwe. Nu lijkt het me wel een uitdaging om hem deze keer zelf in elkaar te sleutelen, ik heb al wel eens wat dingen in mijn computer moeten vervangen dus ik denk dat me dat wel moet gaan lukken.
Ik heb me al aardig in zitten lezen, maar ik zou toch graag nog even advies willen hebben of het allemaal een beetje in balans is en of ik niets over het hoofd heb gezien.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er in ieder geval fatsoenlijk mee kunnen gamen. Misschien af en toe een filmpje renderen, of wat photoshoppen. Soms heb ik ineens de behoefte om met dingen te gaan klooien gewoon omdat het kan, zoals linux, virtualisatie, een beetje onzinnige dingen programmeren of modden, etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1500,- is ongeveer mijn maximum budget.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB
pricewatch: Philips Brilliance C-line 220C1SB Zwart
pricewatch: Logitech Corded Mouse M500

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een lichte voorkeur voor intel omdat mijn enige AMD ervaring resulteerde in een gefrituurde chip, en Nvidia omdat deze ook drivers heeft voor bijvoorbeeld BSD en Solaris.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn computer komt op mijn bureau te staan, dus een stil systeem is wel wenselijk. Ze mag zachtjes tegen me fluisteren, maar het chagrijnige gemopper, geratel en gezucht van mijn huidige computer ben ik ondertussen wel een beetje zat. Een kast met stoffilters lijkt me ook wel prettig, aangezien mijn huidige kast er van binnen uitziet alsof er een harig knaagdier in geëxplodeerd is.

Ga je overklokken?
Hoeft niet percee, ligt eraan hoeveel winst er te behalen valt. Een stille kast zal waarschijnlijk toch wat sneller warm worden, aan de andere kant zal een 4690k toch op zijn minst dezelfde klokfrequentie als een 4790k moeten kunnen halen?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 305,95€ 305,95
1MSI Z97 GAMING 5€ 125,50€ 125,50
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 348,95€ 309,00
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 88,50€ 88,50
1Fractal Design Define R5 Wit€ 104,90€ 104,90
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1CM Storm QuickFire XT - Brown Switch€ 64,51€ 64,51
1CM Storm Mizar€ 36,-€ 36,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 132,95€ 132,95
1LG GH24NSB0 Zwart€ 11,77€ 13,00
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,95€ 72,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,60€ 93,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.381,81

Ik twijfel nog een beetje over de cpu, de kast en de voeding. De 4790k zou in bepaalde situaties misschien nog wat snelheidswinst op kunnen leveren, maar ik denk dat ik het de bijna 100 euro extra niet waard vind. De 4690k lijkt me een betere "prestatie-sweetspot" qua prijs. Ik vind de Corsair Carbide 330R eigenlijk ook best mooi, en volgens de buren is deze nog wat koeler dan de Define R5. De Carbide 330R is er alleen niet in het wit, en de Define R5 is wel net wat luxer, met een fan controller en met rubber afgewerkte kabelgaten.
De voeding van 750 watt is misschien een beetje overkill, maar hij is wel erg stil en efficient. In vergelijking maken de meeste voedingen van 500~600 watt die er op de markt zijn toch een stuk meer lawaai, of ze zijn al bijna net zo duur als de HX750i.
Ik heb er ook nog maar een nieuw muisje bij uitgezocht, omdat deze mooi combineert met het toetsenbord.

Heeft het nog zin om een extra casefan in de kast te hangen aan de voorkant? En heb ik verder nog dingen nodig voor het in elkaar zetten? Zo'n antistatisch polsbandje lijkt me wel wenselijk, en een magnetische schroevendraaier. En dan nog een flesje alcohol en een microvezeldoekje om de cpu mee af te nemen voordat ik de koelpasta erop doe?

[ Voor 0% gewijzigd door pawnstorm op 30-11-2014 22:01 . Reden: wenslijstje geüpdate ]

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
Ik moet inderdaad zeggen dat de HX750i in die testresultaten wel heel erg stil is.. in verhouding tot de overige geselecteerde voedingen. maar.. hoe stil wil je gaan dat is dan de vraag. en rechtvaardigt het de meerprijs:
in principe heb je voldoende aan pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W bijvoorbeeld, ook modulair.

verder is je moederbord wat aan de dure kant naar mijn idee. ga je wel/niet overclocken?
als je niet gaat overclocken kun je bijvoorbeeld overwegen om een goedkoper mobo te pakken.. bijv. de sniper B5, maar dan met het bespaarde budget kijken of je de keuze wilt maken voor een 4790k.
kom je qua totaalprijs ietsje hoger uit dan nu, echter hoef je niet meer te overclocken..

[ Voor 22% gewijzigd door TweakerXs op 29-11-2014 12:55 ]

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-03 04:04

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Omdat je systeem onder load ongeveer 300W verbruikt in een HX750i helemaal niet zo efficiënt als je verwacht. Een Seasonic platinum series 660W zou er beter bij passen. En eigenlijk kan je ook gewoon toe met hun 460W fanless voeding. Dat is in elk geval altijd stil.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• pawnstorm
Ik zie net dat er een puike cashback actie is voor de 4690k of 4790k in combinatie een Z97 moederbord, waaronder de MSI Z97 GAMING 5. Dus ik denk dat ik mezelf toch trakteer op de 4790k, krijg ik zelfs nog iets meer terug dan bij de 4690k.

De videokaart heb ik alvast besteld, ik heb hem ergens kunnen vinden voor €309,- (+ €4,- verzendkosten) dus ik dacht laat ik er maar snel bij zijn.

Ik vind de Corsair HX750i voeding toch nog steeds wel erg aantrekkelijk omdat hij zo stil is, en zelfs met een lage belasting nog behoorlijk efficient is. De Seasonic M12II Evo maakt toch een stuk meer lawaai, en de Seasonic Platinum Series 660W v2 ziet er best goed uit maar is al wel weer ongeveer net zo duur als de HX750i.
Misschien dat de Cooler Master V550 Semi-Modular nog een goed alternatief is, die is ook redelijk stil en wel een stuk goedkoper.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-03 04:04

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

De Seasonic 460W Fanless sluit een stuk beter aan op je wensen. En die Cooler Master die je aanhaalt is eigenlijk gewoon de beste keus. Zodra die geluid gaat maken maakt de overstemt de GPU hem waarschijnlijk toch al.

Overigens zijn de Seasonics nog een stap beter op efficiëntie op lage belasting dan de HX750i, al helemaal de 460W versie omdat die nu eenmaal vrij snel een relatief groot deel van zijn maximale vermogen levert.

Ik zou dus ofwel voor de Seasonic 460W versie gaan of voor de CM V550S.

Verder kan je hem wat mij betreft zo bestellen. 512GB SSD'tje misschien iets?

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

Verwijderd

Mooie build alleen onderstaand mobo is aanmerkelijk goedkoper heeft een Intel nic en ondersteunt naast M.2 ook extra SATA express :

1Gigabyte GA-Z97X-SLI€ 95,95€ 95,95

• pawnstorm
Lijstje even geüpdate. Ik ga toch voor de CM V550S denk ik.

Bij dat Gigabyte moederbord krijg ik een stuk minder terug via de cashback actie, dus ik laat het toch maar bij de MSI Z97 Gaming 5.

Bedankt voor de suggesties, ik denk dat dit hem wordt. Nog even een mailtje gestuurd over de lever[tijd/baarheid] van het toetsenbord en de witte case, en als dat allemaal geen probleem is ga ik hem bestellen.

Nog een paar vragen met betrekking tot het in elkaar sleutelen van het geheel:
- Heeft het nog zin om een extra casefan in de kast te hangen aan de voorkant?
- Zal ik een antistatisch polsbandje erbij kopen? En zo ja, hoe kan ik zo'n ding eigenlijk het beste gebruiken? Ik lees veel tegenstrijdige dingen, aan de kast vastmaken met de voeding wel/niet aangesloten, aan de aarde in een stopcontact, aan de verwarming, etc.
- Heb ik nog een flesje alcohol en een microvezeldoekje nodig om de cpu mee af te nemen voor ik de koelpasta erop doe?

• Tonkowonko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-03 12:43
Volgens mij werkt die cashback niet, je kan bij je claimformulier geen datum invullen na 3 oktober dus wordt het vrij lastig om een cashback te claimen.

• pawnstorm
Volgens mij klopt dat wel hoor, in de regels staat dat je minimaal 30 dagen moet wachten na aankoop totdat je kan claimen. De tweede cashback ronde is 16 november begonnen, dus daarvoor kan je pas halverwege december je cashback claimen.
Pagina: 1