W7-x64 crasht bij boot na nieuwe processor

Pagina: 1
Acties:

• VirtualGuineaPig
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Twee weken geleden startte mijn pc niet meer nadat ik een nieuwe harde schijf had bijgeplaatst. Na veel gedoe er achter gekomen dat de processor op de een of andere manier kaduuk is gegaan. Heb nu dus een nieuwe processor maar in dit hele proces heb ik ook mijn BIOS volledig gereset.

PC bestaat uit:
- Asrock F<2A75-Pro4
- 8GB mem (Ballistic 2x4gb)
- AMD Athlon X4 860K (was eerst X4-750)
- Radeon R9-270
- 2 Sata schijven.

Vandaag nieuwe processor er in gelegd en voila, UEFI-boot netjes op. Alles weer goed gezet en hopla naar Windows.
>crash< BSOD ....
reboot crash,
reboot, recovery en alles gecontroleerd geen probleem.
reboot crash reboot recovery en restore point teruggezet.
Vervolgens boot de restored versie, herkent van alles (en ziet ergens een foutje in de HD Audio). Reboot en komt keurig op met alles behalve één HD-audio. PC keurig in standby en ook weer netjes uit standby. Spelletje gespeelt en even de boek gestressed. Geen probleem, temp blijft binnen de marges.
En dan, reboot: crash!

Zie ik iets over het hoofd? Ben ik iets vergeten?
Ik vraag het jullie maar even want hier kom ik niet uit en morgen ga ik maar een nieuwe installatie doen tenzij iemand met een simpel/geniaal ideetje komt en mij kan duiden waar het nu mis gaat.

Stop-error in BSD rijdens boot is 0x0000000001d

Zal morgen ook eens starten met 1 dimm er in en kijken of dat wat uitmaakt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je dezelfde type processor als vervanger genomen, of een ander type? Weet je nog wat je voor dit alles had ingesteld staan in je BIOS? Want een reset ervan als je bijvoorbeeld de SATA controller instellingen hebt aangepast vind Windows niet altijd fijn, evenals de boot optie van Legacy naar UEFI. Een snelle Google query leert mij al heel snel dat je foutcode met de controller te maken heeft.

Je zegt dat het eventjes deed, maar blijkbaar was dat maar van tijdelijke aard. Als je toch al een herinstallatie gaat doen, waarom zouden wij dan tijd en moeite gaan steken om jou te helpen een probleem op te lossen wat je hoe dan ook niet meer hebt als je er mee klaar bent?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• VirtualGuineaPig
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nou, de wonderen zijn de wereld niet uit.

Dit is dus een vreemd verhaal; ik had de PC twee weken geleden weggebracht naar een PC-boer in Heerenveen (ik noem nog maar even geen namen...) omdat ik die machine na toevoegen van een extra HD niet meer aan de praat kreeg. Die hebben 'm ook doorgenomen en kwamen er niet uit. Wat ze ook probeerden, zij kregen geen beeld uit de PC en konden niet verder onderzoeken want ze hadden geen FM2+ cpu voorhanden. Vijfenveertig euro armer maar met de toevoeging dat het waarschijnlijk de voeding of het MB was.
Dus nieuwe voeding, nieuw MB en nieuwe processor besteld om na ontbangst de hele boel maar weer netjes op te bouwen en te kijken welke componenten tenminste werkend zouden zijn.
Nieuwe AMD X4-750 zijn niet meer aan te komen dus maar een X4-860. Uiteindelijk, toen die binnenkwam de boel bread-boarden. met de nieuwe CPU. En ja, het werkt. Maar opvallend dat de interne grafische kaart van het nieuwe MSI-board niet werkte. Nog een keer de specs bekeken en dan kom je er achter dat die interene graphiche kaarten dus niet werken met X4 cpu's. OK, dan de nieuwe CPU maar in mijn oude box met het oude MB. En dat werkte dus met het bovenstaande resultaat, crash op crash.

Vanmiddag aan de hand van Hero of Time's aanwijzingen de schijven anders gerangschikt en gestart met 1 reepje mem. Blijft onstabiel.
Dan last resort en nieuwe installatie. Gaat soepel en na reboot en afwerken van installatie crasht een heel nieuwe windows... wtf! Dan is er dus echt iets hardwarematigs mis en ik ga vermoeden dat het toch de CPU is. Maar tegelijkertijd ben ik er dus achter gekomen dat deze CPU's de graphics op het MB niet bedienen en ik besluit een heel gek dingetje te doen. Ik stop de oude CPU weer in de kast en BINGO! PC boot keurig en loopt prima door alles heen!!

Ik vermoed nu dat tijdens het toevoegen van de HD een voedingskabeltje van de R9-270 los is geraakt waardoor de fans op die kaart wel draaien maar de kaart zelf geen signaal uitstuurt.

Lessen geleerd:
- vertrouw nooit op PC-boeren die niet alles kunnen onderzoeken
- kijk altijd alle kabels na in je box
- blijf kalm en rustig en neem de tijd als er een heftig probleem is

Extra weetjes:
Asrock FM2A75-Pro4+ is niet compatibel met de AMD X4-860 (wordt wel herkend in BIOS en Windows als je het draaiende krijgt maar Windows crashed bij reboot)

>UPDATE: nieuwe BIOS v2.10 zal de Athlon II X4-860k toch wel herkennen ...<

Hero of Time, dank voor je moeite. Het gaf me tenminste de tijd om alles nog eens goed na te lopen en te overdenken.