Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe om te gaan met modellenchaos bij de meeste merken?

Pagina: 1
Acties:

• Menn_o
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik orienteer me op een nieuwe laptop, maar ik vraag me af wat de leveranciers bezielt in hun modellengamma? En wat is jullie taktiek om daar mee om te gaan (behalve dan maar op de BBG af te gaan). Maar serieus, wat is de gedachte achter het aanbod?

(Sorry, ik moet het even kwijt)

Bijvoorbeeld, als ik na een aanbeveling afga op de Toshiba satellite serie dan vindt je vier types. Achter de L50 alleen al zitten nu op de website van toshiba 46 modellen, allemaal met minieme verschillen in de modelnamen, zodat de kans groot is dat je de verkeerde koopt. En de logica in de line-up is soms ver te zoeken. Zo heeft bijvoorbeeld bij de p50 het topmodel met ultra hd scherm een hybride disk en het model eronder wel full ssd.

Asus is met de Zenbook niet beter. Het mag een mooi ultrabook zijn, maar je zou denken dat de verschillen tussen ux303la, ux302lg, ux302la, ux301la of ux31 logisch zijn. Maar er is een compleet verschil in design, features en componenten wat verre van inzichtelijk is op de website zelf.

Lenovo? Er zijn maar liefst 15 verschillende series. En iedere serie heeft talloze verschillende types die je ook nog kunt personaliseren. Het lijkt wel alsof ze maar wat doen.

Hoe moet je als normaal mens hier een verstandige keuze uit maken? Ik begrijp echt de gedachte hierachter niet. Met 6-8 types moet je de markt toch kunnen afdekken? Apple doet het met 1 en de keuze is heel simpel: schermgrootte, hoeveelheid RAM en Storage. Klaar. Tijd dat in de PC wereld ook een leverancier wat simplificeerd.

Ben ik de enige die dit vindt?

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben het met je eens. Zelf gebruik ik nu 6 jaar een MacBook Pro, en het is tijd voor een nieuwe laptop. Maar omdat ik tegenwoordig Debian draai ben ik op zoek naar een 'windows' laptop.

De Macbooks zijn allemaal prima apparaten. Je moet alleen kiezen wat voor formaat je wil en een beetje inschatten welke snelheid. Maar als je het verschil niet goed weet tussen verschillende soorten hardware dan ben je echt lang bezig om een windoos bak te vinden. Als ik nog een Apple zou willen dan was het makkelijk kiezen, maar inmiddels ben ik al weken op zoek naar een nieuwe laptop...

[ Voor 29% gewijzigd door Heedless op 29-11-2014 14:45 ]

Verwijderd

Helemaal mee eens, het is één grote chaos. Er is zoveel keuze, maar ik weet niet welke keuze ik moet maken. Bij Mac heb je tenminste die duidelijkheid, en weet je wat je krijgt voor je geld. Bij Windows laptops is het heel moeilijk ook om een krachtig systeem te vinden met portabiliteit (oa uitstekende batterij). En er is altijd wel een storend element (slechte bouwkwaliteit of toetsenbord, slecht scherm, duurzaamheid batterij etc). Ik heb het gevoel dat ik bij Windows veel duurder uitkom als ik bijvoorbeeld een gelijkwaardig Windows-alernatief zoek voor de MacBook Pro Retina. Misschien zijn die Mac's een van de weinige Apple producten die niet overpriced zijn. Misschien ken ik er niet genoeg van maar voorlopig houd ik mijn geld dus maar op zak.

Verwijderd

Bovendien kan je die toestellen dan nog eens vaak niet gaan testen in een fysieke winkel en moet je puur gaan baseren op recensies en specs. En zo kan je topaankoop toch een lichte miskleun blijken in de praktijk... Wat toch echt wel een enorme zonde is voor zulke bedragen!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:26
Ik weet niet of ik het hier hardop mag zeggen, maar ik vond de notebook performance index op hardware.info een erg handig hulpmiddel om de juiste laptop te vinden.
Maximumbedrag instellen,
Schermgrootte instellen,
En dan sorteren op gebruikstype wat jij het belangrijkst vindt.
Ook hebben ze daar een heel handig overzicht van de diverse videochips, allemaal op volgorde van performance.

EDIT: dat laatste is bij notebookcheck...

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 01-12-2014 02:01 ]

iRacing Profiel

• Liber8
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-05 17:46
Verwijderd schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 21:14:
Bovendien kan je die toestellen dan nog eens vaak niet gaan testen in een fysieke winkel en moet je puur gaan baseren op recensies en specs. En zo kan je topaankoop toch een lichte miskleun blijken in de praktijk... Wat toch echt wel een enorme zonde is voor zulke bedragen!
Dit heb je ook met de aankoop van led/LCD tv's.

In de winkel hebben ze:
- 20 tv's aangesloten op 1 bron, zodat t lijkt of alles is gefilmt met een aardappel.
- ze draaien een blu-ray film wat vaak de kwaliteit overklast ten aanzien van een digitale bron (ziggo bijvoorbeeld).

En bij bijvoorbeeld een mediamarkt waar ze een aardig assortiment laptops hebben staan, moet je maar net geluk hebben welke verkoper/student je helpt aan info om zo de juiste keuze te maken.

Ik ben er iig nog nooit een medewerker tegengekomen met meer kennis dan ikzelf.

edit: On-Topic
Ik stoor me eigenlijk niet aan de verschillende modellen en/of types. Je zoekt toch geen laptop uit op model of nummer maar op specificatie.?

Het type/serie nummer is vaak hetzelfde, alleen de reeks erachter is anders.

Dit komt door de verschillende configuraties. 8/12/16 GB ram geheugen, HDD/SSHD/SSD/SSD+HDD. En dan nog de verschillende grafische kaarten en/of resoluties.

Zou vreemd zijn als er voor elke verschillende samenstelling een nieuwe serie moet komen. Verdiep je meer in de hardware en het kiezen van een laptop is een stuk makkelijker.

Als je er geen of weinig verstand van hebt, lijkt het mij het makkelijkst om langs een BCC / expert oid te gaan en je daar te laten voorlichten. Heb je iig geen last van de modellen chaos die hier beschreven is.

[ Voor 29% gewijzigd door Liber8 op 30-11-2014 16:55 ]

Scheduler: Fiops CPU | Governor: Ondemand | CPU FreQ.: 384Mhz/1,56Ghz | TCP: Westwood | GPU Governor: Simple | GPU FreQ.: 450Mhz

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 10:35

TNW

Elektronicawinkels hebben ook belang bij de chaos in typenummers.

"De geniepigste voorwaarde is dat producten die elders goedkoper zijn identieke typenummers moeten hebben. Winkelketens kunnen fabrikanten namelijk vragen om een zogenoemd schaduwmodel te maken. Dit is exact hetzelfde product, maar met een ander typenummer."

Vroegah kon je ook processoren met elkaar vergelijken op aantal MHz, nu hebben ze de meest uiteenlopende, verwarrende namen. Ik heb laatst van mijn server mijn workstation gemaakt, en toen moest ik kijken hoeveel een " AMD Turion II Neo" en een "Intel Core i3 550" uiteenlopen qua performance. Gelukkig zijn daar handige sites voor.

Het lijkt erop dat fabrikanten en verkopers niet willen dat je een geinformeerde vergelijking kan maken, ze willen alleen dat je koopt.

Weblog | Straling!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Je kan nu nog altijd cpu's vergelijken op mhz, maar dat is altijd al een onzinnige vergelijking geweest. Alsof een motor met 10000 toeren ook altijd beter is dan een met 8000.

Er zijn sites waarbij je een laptop grotendeels zelf kan samenstellen. Barebone design met scherm en wat er aan hardware inzit zelf kiezen. Bijv: http://www.laptopplus.nl/subcategory/zelf-samenstellen/105/

• Liber8
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-05 17:46
Producten die elders goedkoper zijn die bestel je dan toch ook elders.? Of zie ik dat verkeerd.?

En CPU's van 5 jaar geleden kun je onmogelijk vergelijken met CPU's van nu.

Single core, dual core, quattro, octa, hexa-core.

Octacore vs octacore bijvoorbeeld is wel makkelijk te vergelijken..

AMD en Intel vergelijken is als appels met peren vergelijken.

Het is over het algemeen lastiger om de juiste specificaties te vinden die het beste past bij jou doeleinden. Zodat je niet teveel uitgeeft aan een overpowered systeem, maar ook niet te weinig voor een systeem waardoor jou doeleinden niet haalbaar zijn.

Ik denk dat dit lastiger is als al die verschillende model nummers ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Liber8 op 30-11-2014 17:59 ]

Scheduler: Fiops CPU | Governor: Ondemand | CPU FreQ.: 384Mhz/1,56Ghz | TCP: Westwood | GPU Governor: Simple | GPU FreQ.: 450Mhz

Verwijderd

Liber8 schreef op zondag 30 november 2014 @ 16:41:
En bij bijvoorbeeld een mediamarkt waar ze een aardig assortiment laptops hebben staan, moet je maar net geluk hebben welke verkoper/student je helpt aan info om zo de juiste keuze te maken.
De laatste keer, vorig weekend, toen ik de mediamarkt langsging vond ik het aanbod toch zeer beperkt. Zat niet echt een toestel tussen dat ik zocht. Bij zowel mediamarkt Kortrijk als die van de korenmarkt Gent is er weinig te zien. Misschien zijn er andere mediamarkten met een ruimer aanbod?

Trouwens als je je een beetje verdiept in de materie dan weet je wel snel wat je ongeveer nodig hebt qua specs. Het probleem echter met online aankopen is dat je het toestel niet eens effe kan bekijken en uitproberen. Staat de bouwkwaliteit je aan? Vind je het een aangenaam toetsenbord? Goed trackpad? Fijn scherm? M.a.w. is het aardig werken? Minstens even belangrijk als de performantie vind ik. Dat is zeer subjectief en natuurlijk test je dit in een ideale wereld zelf uit in plaats van je te baseren op online recensies, die mekaar trouwens ook wel eens tegenspreken.

Mijn aankoop van een Asus N55S een aantal jaren terug bv was op papier een topaankoop. Maar omwille van het immens matige toetsenbord (en ook wel nog wat andere problemen) heb ik mij die keuze toch wel wat beklaagd. Goed performant beestje, maar voor mij althans niet aangenaam om mee te werken.
Pagina: 1