Anti statisch werken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-07 11:37
Hi mede tweakers,

Wellicht een veelgestelde vraag, maar ik heb even duidelijkheid nodig :P

Morgen ga ik dus mijn setup van oude behuizing naar nieuwe behuizing zetten (op voeding na), dit wil ik ESD-veilig doen (iig kans zo klein mogelijk maken)
Nu heb ik dus zo'n anti-statische armband gekocht, alleen hoe kan ik deze op de beste manier gebruiken?

Ik zat zelf te denken om mijn pc aangesloten te laten op een geaard stopcontact, met de PSU switch off. En mijn armbandje dus op de behuIzing te klippen.

Is dit een goeie manier? Hoor graag hoe jullie hier over denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-07 09:25

painkill

Pain(k)(ill)

De enige aarde waarop je kunt vertrouwen zit in je stopcontact, even het pinnetje aanraken en je bent geaard.
Desnoods dat bandje op de aarde van je stopcontact klemmen.

Wat ik ook wel eens heb gezien is een stekker maken waar alleen nog aarde in zit, de 2 pinnetjes voor fase en nul zitten er dan niet op. Heb je wat meer ruimte om bij een stopcontact weg te werken. bandje is ook maar werkbaar binnen 50 cm oid...

Aardingsstekker: http://www.adirect.nl/ind...uct/product&product_id=85

Evt. zelf te maken als je een beetje weet wat je doet.

[ Voor 14% gewijzigd door painkill op 28-11-2014 21:37 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOx
Thx voor de tip! :)

Is het evt. Ook een oplossing een stekkerdoos/haspel aan te sluiten op een geaard stopcontact, en dan op stekkerdoos pin te klippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:21

Onbekend

...

Let er wel op dat alles antistatisch met elkaar is verbonden.
Dus de oude kast, nieuwe kast, en de onderdelen die je tijdelijk even weglegt moet op een ondergrond liggen die antistatisch is. Als je geen antistatische mat hebt, kan je daarvoor ook een zijplaat van de computerkast gebruiken en daarop de onderdelen leggen.

Oja, zorg ook voor kleding die niet snel statisch kan worden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOx
Onbekend schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 21:48:
Let er wel op dat alles antistatisch met elkaar is verbonden.
Dus de oude kast, nieuwe kast, en de onderdelen die je tijdelijk even weglegt moet op een ondergrond liggen die antistatisch is. Als je geen antistatische mat hebt, kan je daarvoor ook een zijplaat van de computerkast gebruiken en daarop de onderdelen leggen.

Ik heb inderdaad geen anti statische mat. Ik weet wel dat ik alles op de vloer ga uitvoeren (laminaat), op evt. een handdoek om krassen te voorkomen. Voldoet dat ook aan anti statisch :?

[ Voor 3% gewijzigd door DutchOx op 28-11-2014 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:45
DutchOx schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 23:05:
[...]

Voldoet dat ook aan anti statisch :?
ligt er aan hoe schoon je bent , stof is ook statisch

lees ook even deze uitleg

http://www.simco-ion.nl/o...-statische-elektriciteit/

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOx
Thx voor de reacties! :D

Heb inmiddels alles in mijn nieuwe behuizing zitten. zover ik weet is alles goed gegaan, alleen is het controleren of er statische ontlading heeft plaatsgevonden natuurlijk lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:21

Onbekend

...

Dat is inderdaad heel lastig, want het heeft voornamelijk invloed op de levensduur.
Misschien dat je pas over 2 jaar er iets van merkt.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Voor de volgende dit dit leest: niet alleen jezelf ontladen, maar er juist voor zorgen dat de kast waar alles ingaat het zelfde potentiaal heeft, dus ook regelmatig wat bloot metaal van de kast waar je alles in gaat zetten aaien.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Onbekend schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 21:48:
Dus niet in je aussie pak aan de slag... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:43
Als je net een trui aantrekt kan gevaarlijk zijn,
op sokken/blote voeten je opladen aan bijv vloerbedekking, dus schoenen aan,
Als je net uit een auto komt, ook eerst ontladen,
als je in de kast wilt gaan met onderdeel of je handen, pak altijd eerst de kast vast, zodat je ontladen wordt, en niet naar je eerste onderdeel ontlaadt.
Polsbandje kun je ook aan je oude kast hangen, alles eruit halen, dan aan je nieuwe hangen, dan daar de onderdelen inbouwen.
En nooit je anti statische zakje gebruiken.
Voordat je aan een pc werkt, stroomkabel verwijderen, dan pc startknop 5 seconde vasthouden, dan ontlaadt de pc zich van stroom, dan pas eraan gaan werken.

[ Voor 13% gewijzigd door jan99999 op 30-11-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOx
Ik heb het als volgt gedaan:

1. Voeding in nieuwe behuizing geschroefd.
2. Stekkers in beide pc's op geaard stopcontact (aangesloten op zelfde stekkerdoos) met natuurlijk de PSU switch off.
3. Aan knop 5 sec. Vastgehouden.
4. Polsbandje op nieuwe kast vastgemaakt
5. Zodra ik de oude kast inging eerst behuizing van vast gepakt
6. Alles overzetten, zoveel mogelijk aan koelblokken ed. Vastgepakt met overhevelen.

Misschien toch beter geweest om bandje aan oude kast vast te maken ipv. nieuwe, maar dat is achteraf :p

Ook blijft het me onduidelijk of de stekker er nou beter in kan met PSU switch off, of stekker er helemaal uit. Mij leekt het juist beter zodat de behuizing het ook 'kwijt' kan.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchOx op 30-11-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
painkill schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 21:35:
De enige aarde waarop je kunt vertrouwen zit in je stopcontact, even het pinnetje aanraken en je bent geaard.
Zonder te testen kan ik het hier niet mee eens zijn. Je wilt niet weten hoeveel geaarde stopcontacten er rondzwerven waar het aardcontact niet mee verbonden is. Denk maar aan oude woningen waar nog geen aarding in zit maar waar men wél een geaarde verdeeldoos gebruikt. Schijn-aarde dus.

De enige manier om dit te testen is de fase met de aarding te verbinden en kijken of je ALS er uitklapt. Als dat niet het geval is weet je genoeg. Als dit wél het geval is: schakel de ALS weer in, aard jezelf met het aardcontact en ga aan de slag.

Ik weet dat in dit geval de boel al gedaan is, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:43
Aarde aansluiting kan natuurlijk ook niet goed zijn, als bijv een apparaat een probleem heeft, dan kan er stroom op je aarde gaan staan.
Bijv een printer die storing heeft(aan de aarde), dan zet deze stroom op je aarde, normaal loopt dit weg naar de aarde. Een keer of 10 de bios verdwenen bij een pc, ja de hele bios leeg, moest steeds opnieuw erop zetten, lag toen aan de printer, pc was toen niet geaard, pc geaard, toen was het weg.
Pagina: 1