Toon posts:

Zelfbouw NAS / VPN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zelf een NAS in elkaar zetten en gebruiken voor meerdere doeleinden:
- VPN (voor o.a. mobiel)
- Media Server waar ps3ms op draait
- Het standaard NAS gebruik.
- Downloadbak nieuwsgroepen.

Op wat voor manier zou je zoiets implementeren? Windows Server hosten om ip adressen uit te delen, VMware met Linux voor de NAS en een andere distributie via VMware voor het VPN gedeelte? Kan het allemaal veilig lopen op 1 distributie? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2014 20:46 ]

Verwijderd

Heb je de bekende NAS distributies overwogen? Kijk eens in het DIY RAID NAS topic op dit forum voor ideeën. :)

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-01 15:19

GB2

Over hoeveel opslag zit je zelf te denken? Hoe snel moet het zijn?
En verder,.. Hoe zit het met wens om later uit te breiden en is stroomverbruik nog een ding?
Niet geheel onbelangrijk; fouttollerantie en backup mogelijkheden of wensen?
En wat is je eigen voorkeur?

Kortom; Waar heb je zelf al naar gekeken ?

Verwijderd

Topicstarter
Excuus voor de beroerde OP. Ik zat in de bus. Qua hardware zie ik niet zoveel problemen dat ga ik wel redden met hier en daar wat inlezen. het genoemde topic had ik ook doorgekeken inderdaad.

Voor het downloaden stuk denk ik aan een schijf van 2tb. niet zo erg als het verloren gaat. Voor de back-ups e.d. 2x 1tb volledig redundant, ik weet zo niet welke RAID dat is.

Het lijkt mij uit veiligheidsoverwegingen zinvol om het downloaden stuk los te draaien, via de VMWARE dus. Er zal vast wel eens een virusje binnengehaald worden, heeft weinig zin om daar op uit te komen met de vpn verbinding en mijn privé data daar naast te bewaren. Ik ben dus eigenlijk specifiek op zoek naar een veilige oplossing voor deze verschillende zaken.