Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Monitor Audio APEX of Dali Fazon 5.1 setup?

Pagina: 1
Acties:

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-11 22:13
Vandaag paar zaken afgelopen, vermoedelijk ga ik voor de Dali Fazon of Monitor Audio APEX gaan, vooral omdat die qua design ok is en ook prima samen zouden gaan met Marantz.

Ik kan mijn Canton sub en rears in principe houden, of ben ik toch beter met rears uit zelfsde set en subwoofer van Dali zelf? Geen idee hoe ik dat allemaal moet afstellen zodat ook bij stereo de sub 'meedoet'.

Mijn heel concrete vragen zijn dus de volgende :
  • welke passen best bij een Marantz SR6007 (en later Denon)
  • welke zijn dan qua geluid de betere (als er al verschil is)
  • ik kan mijn Canton sub en rears houden, maar zouden jullie dit aanraden of niet (kan beide ook met bijhorende sub kopen
Ik zou volgende sets nemen:

Dali Fazon (http://www.dali-speakers.com/en-US/Loudspeakers-1/FAZON.aspx)
4x Dali Fazon Sat (L+R+surround)
1x Dali Fazon LCR (center)
1x Dali Fazon sub1 (subwoofer)

ofwel

Monitor Audio APEX (http://www.monitoraudio.co.uk/products/apex)
4x A10 (L+R+surround)
1x A40 (center)
1x AW12 (subwoofer)

Kijk alvast uit naar jullie advies!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat het beste past kun jijzelf het beste beoordelen. Het zijn namelijk jouw oren en niet de onze :)
Ik zou zelf een voorkeur hebben om alles (behalve wellicht de sub) van het zelfde merk te houden ivm onderlinge afstemming, maar dat ben ik.
Natuurlijk staat het je ook vrij om je oude spul te verkopen als je graag een integrale set wilt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• lapino
Ik ben sowieso geneigd om alles zelfde te nemen, alleen al omdat dat visueel mooier is. Ik heb de Fazon gehoord in de winkel vandaag, vond ik al mooi klinken maar was een 2.0 setup dus moeilijk om degelijk oordeel te vellen. de APEX lees ik heel goede dingen over en heb mooie deal in shop gekregen waarbij de APEX 5.1 setup (met 4xsat,1xcenter en 1xsub) eventueel kost als de Dali's. Dus qua prijs maakt het geen verschil.

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:40
Welke winkel had die Fazon staan?

Ik wil ze graag eens beluisteren maar hierzo (omg. Arnhem) ben ik ze nog niet in het wild tegengekomen.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus dit topic krijgt een schopje naar CEA.

• lapino
Shocked schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 21:49:

Ik wil ze graag eens beluisteren maar hierzo (omg. Arnhem) ben ik ze nog niet in het wild tegengekomen.
Is winkel in Laarne (Belgie)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Shocked schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 21:49:

Dan zit je ook wel in een uithoek :+
Zie dat Hifi Klubben ze iig in NL levert. Denk dat Utrecht of Hilversum het dichtste bij is voor je.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• lapino
Normaal ga ik voor de APEX gaan. De Fazons klinken goed maar als ik de specs naast elkaar leg dan lijkt de APEX toch een stuk performanter. Heb ze (nog) niet kunnen horen maar ik krijg van veel dealers wel te horen dat ze perfect samen gaan met Marantz dus zal wel ok zijn zeker? (is nu ook niet bepaald goedkoop setje).

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43

OMD

Ben zelf in het bezit geweest van een Apex set gedurende 2 jaar.

In ''kleine'' home cinema systemen is dit wel zo een beetje een van de beste sets. Ze zijn echter best groot en zwaar. De sub zou ik achterwege laten, die kost veel te veel geld voor wat die doet.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Shocked
The Eagle schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 14:19:
[...]
Dan zit je ook wel in een uithoek :+
Als 't goed is opent Hobo Hifi de deuren weer. Maar dan nog heb je gelijk, wil je wat beluisteren wb hifi dan is Arnhem wel zo'n beetje de last frontier.
lapino schreef op zondag 30 november 2014 @ 09:12:
Normaal ga ik voor de APEX gaan. De Fazons klinken goed maar als ik de specs naast elkaar leg dan lijkt de APEX toch een stuk performanter. Heb ze (nog) niet kunnen horen maar ik krijg van veel dealers wel te horen dat ze perfect samen gaan met Marantz dus zal wel ok zijn zeker? (is nu ook niet bepaald goedkoop setje).
Alhoewel ik de Fazons erg fraai vindt, moet ik je gelijk geven als je puur naar de specs kijkt.

Fazons : vanaf 80 Hz (+/- 3 dB)
Monitor Audi Apex : vanaf 60 Hz

Als de specs kloppen, dan zal de Monitor Audio Apex dieper gaan en beter intergreren met je subwoofer als je de crossover op bijv, 80 Hz zet.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• lapino
Welke sub zouden jullie dan aanraden? Ik lees toch regelmatig dat die nogal duur is voor wat hij presteert, dus kan altijd gewoon de sats + center kopen en andere sub. Ik heb een Canton AS 525 SC staan maar vermoed dat deze niet echt zwaar genoeg zal zijn met de APEX speakers. Graag advies!

• Sf1nX
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-11 10:32

Sf1nX

Tuinder

Krijg je de Apex set dan voor zo weinig of de Dali set voor veel?
Want als ik even snel bij HifiCorner kijk dan kost de Dali set 1600 en de Apex set voor ruim 2x zo veel met 3250. Vraag me dan af hoe het kan dat jij ze voor dezelfde prijs kan krijgen.

• lapino
Zelfde prijs niet echt. De APEX set kost overal ongeveer 3.200 euro. Bij Stassen.nl staan ze voor 2.200 euro maar daar heb ik toch mijn twijfels bij (en ik niet alleen, zelfs Monitor Audio zélf die ik mailde heeft me bevestigd dat ze geen dealer zijn en ze dus ook geen garantie geven). Ben dan wat beginnen rondbellen en rondmailen naar enkele dealers in België en uiteindelijk bij iemand terechtgekomen die, omdat het toch puur dozenschuiven is, de set wil laten voor 2.400 euro. Nog altijd een stuk duurder dan de Dali's, maar de APEX zouden dan ook wel een pak performanter moeten zijn.

Ik vind, gezien design en wat er allemaal geboden wordt, de prijs van 2.400 voor die APEX set behoorlijk mooi. Alleen ben ik niet zeker of ik de sub er wel bij neem. Sommige mensen zeggen me van dat beter wél te doen omdat die sub perfect is afgemeten op die sats, anderen zeggen dan weer dat elke sub kan werken.

[ Voor 21% gewijzigd door lapino op 30-11-2014 18:21 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-11 22:06

FeaR

In GoT we trust

Ik ben zelf ook geen fan van Stassen. Maar als je 100% zeker bent wat je wilt hebben en Stassen kan het 100% zeker leveren, gewoon doen. Luidsprekers gaan eigenlijk niet tot haast nooit kapot. Met electronica als receivers, subwoofers, et cetera zou ik voorzichtiger zijn.

Subwoofer van andere merken kunnen net zo goed integreren als van het merk zelf. Enige wat minder zal integreren zijn de looks (vorm dan wel de kleur).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• lapino
Stassen verkoopt enkel de set en na mail van Monitor Audio zelf heb ik er nog weinig vertrouwen in qua garantie. Dus lokaal kopen. Vind de sub van MA wel iets hebben (de aw12) maar hij kost 1200 euro standaardprijs en vraag me af of ie dat wel waard is. Weinig reviews te vinden. Qua specs ziet het er toch geen brol uit.

• Shocked
lapino schreef op zondag 30 november 2014 @ 13:26:
Welke sub zouden jullie dan aanraden? Ik lees toch regelmatig dat die nogal duur is voor wat hij presteert, dus kan altijd gewoon de sats + center kopen en andere sub. Ik heb een Canton AS 525 SC staan maar vermoed dat deze niet echt zwaar genoeg zal zijn met de APEX speakers. Graag advies!
Ik zou gewoon beginnen met de sats+ center met je huidige sub erbij.
Een sub kan je volgens mij altijd wel mengen met de rest van het systeem.
Lage tonen zijn lage tonen. Ik heb altijd geleerd dat bij een goede sub het vermogen en bereik het belangrijkste zijn. Een goede sub zal dus ongeveer 20 Hz moeten halen om echt voldoende laag weer te geven.
Ikzelf heb tegenwoordig een Paradigm dsp-3200 (849 euro bij Look&Listen) staan. Niet een echt bekende sub, maar haalt de 20 Hz en heeft veel output. Voldoet volledig (frontfire, dat was een eis van mezelf) en ik heb nog nooit de behoefte gehad om die te upgraden.
Er zijn voldoende goede subs te verkrijgen: BK, Velodyne etc. De Audio Monitor AW12 lijkt dan ook wat te duur in vergelijking met andere merken. Forse prijs (1200 ?) inderdaad, alhoewel het design wel matchend is.
Nogmaals, begin gewoon met sats+center en daarna kan je eventueel een andere of betere sub uitzoeken.

• lapino
Heb toch de set besteld, zonder sub kreeg ik die nergens onder 1.700 euro, met sub betaal ik nu 2.400 . De sub die overal 1.200 staat, betaal ik omgerekend dan 700 euro. En dat is ongeveer prijs van andere subs met gelijkaardige specs. Voordeel is nu wel dat alles mooi bij elkaar past en (belangrijker) ik mijn Canton set als 5.1 set kan verkopen ipv aparte stukken.

• Shocked
Nou, voor 700 is het een nobrainer. Voor 1200 zou ik wat twijfels hebben gehad.

Ik ben wel benieuwd wat je van de sats vindt. Ze schijnen erg goed te moeten zijn, ook voor muziek.

• Huubbig1979
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-03-2022
Toevallig heb ik ook 2 apex a10 en zat voor de sub te denken aan de SVS sb12nsd(hoogglans). Die past qua looks in ieder geval.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43

OMD

Ik had mijn Apexen met een BK XXLS400 gecombineerd en dat was top.
Zelfs zonder sub doen die Apexen het nog verrassend goed, ok, verwacht geen wonderen maar die dingen produceren zelfs dan een zeer volwassen geluid!

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Verwijderd

Misschien om een juist advies te geven is te beginnen ''wat past'' binnen de akoestiek van de woning.
Alles hangende met de opstelling van speakers/sub, wat wil je erop af spelen (type content) en de juiste surround realisatie hangt veel af van een exacte afstelling/kalibratie.
(Ik ken teveel gevallen dat zeer kostbare speakers/versterker combinaties nergens naar klinken omdat de akoestiek het geluid ''breekt''.)

- wat is de inhoud/aankleding van de woning?
- wat voor type muziek draai je of wil je het (ook) gebruiken voor film (dolby atmos toekomst etc etc)
- welke lengte/type speakerkabels gebruik je/of is de wens?
- welke wens heb je kwa design/layout?
- hangt hier een bepaald budget / eisenpakket aan?
- etc etc...

Kijk eens naar Velodyne subs ;) :)
Pagina: 1