Upgrade PC 2009

Pagina: 1
Acties:

• Sib1987
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-12-2023
Mijn huidige PC is 5 jaar oud, maar heb toentertijd best aardige onderdelen gebruikt zover ik weet.
Omdat ik weinig geld over heb vroeg ik mij af of ik de prestaties van mijn PC relatief goedkoop kan verbeteren door een SSD te plaatsen. Daarnaast vroeg ik mij af of jullie nog tips hebben om mijn PC op een goedkope manier sneller te maken. Vooral voor dagelijks gebruik, ik game wel maar dit heeft geen prioriteit i.v.m. budget!

Ik dacht voor een SSD aan de best buy, Crucial MX100 128GB, om mijn OS en office e.d. op te zetten. Die kost ongeveer €70,-. Mijn huidige HDD dan als tweede schijf.
Ik heb in totaal ongeveer €150 gereserveerd voor eventuele upgrades.
Ik kan het ook laten zitten en sparen voor een nieuwe PC, dit duurt alleen nog wel een jaartje.

Op dit moment heb ik de volgende configuratie onder windows 7 32 bit. (Dit moet uiteraard 64 bit worden maar die upgrade heb ik al liggen).

ASRock P55 Extreme - Moederbord - ATX - iP55 - LGA1156 Socket
Intel Core i7 i7-860 / 2.8 GHz - LGA1156 Socket - L3 8 MB
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1 TB 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 32 MB
Kingston HyperX 4 GB : 2 x 2 GB DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.65 V - niet-gebufferd
MSI R5770-PMD1G - Radeon HD 5770 - PCI Express 2.1 x16 - 1 GB GDDR5

Bedankt!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Een SSD kan een prima upgrade voor je pc zijn, maar wat ik mis je in je verhaal, waarom wil je upgraden? Wil je weer een pc de gevoelsmatig heel snel is, is een SSD namelijk een uitstekende oplossing. Wil je (weer) op fanatiek gamen, zal je een nieuwe GPU nodig hebben en extra RAM.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:20

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

SSD is prima ja. Ik zou meteen voor 256GB gaan.

Mocht je het voor gaming willen kan je later nog eens een ram + gpu upgrade doen; maar sowieso ga je dat met €150 niet redden als je echt goed voorbereid wil zijn op moderne games, zelfs al laat je de SSD zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-11-2014 21:54 ]

youtube.com/@hisrep

• Sib1987
br00ky schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 19:52:
Een SSD kan een prima upgrade voor je pc zijn, maar wat ik mis je in je verhaal, waarom wil je upgraden? Wil je weer een pc de gevoelsmatig heel snel is, is een SSD namelijk een uitstekende oplossing. Wil je (weer) op fanatiek gamen, zal je een nieuwe GPU nodig hebben en extra RAM.
Sorry, ik wil inderdaad het gevoel hebben dat mijn PC sneller is. Hij is ook trager geworden maar dat ligt aan de harde schijf en alle rotzooi die erop staat. Daarom wil ik een SSD gebruiken en schoon houden, mijn huidge schijf als tweede.

Als het zou kunnen wil ik wel graag beter games spelen. Maar is een upgrade van GPU/RAM nuttig bij deze (oude) pc, of kan ik dat geld beter sparen voor een nieuwe PC over een jaar?
DeNachtwacht schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 21:54:
SSD is prima ja. Ik zou meteen voor 256GB gaan.

Mocht je het voor gaming willen kan je later nog eens een ram + gpu upgrade doen; maar sowieso ga je dat met €150 niet redden als je echt goed voorbereid wil zijn op moderne games, zelfs al laat je de SSD zitten.
Enig idee wat ik kwijt zou zijn? Dan zou ik alleen over een jaar geen andere PC kopen. Als ik alleen een SSD koop, spaar ik gewoon verder en kan ik over een jaar wel een nieuwe pc kopen (wel onder de €700,- o.i.d.). Vraag me af wat het meeste nut heeft.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

pricewatch: Crucial MX100 256GB

Je zou al meteen 4GB exta geheugen kunnen nemen:
pricewatch: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9

Dan zit je nog onder de 150 euro en heeft je systeem een leuke boost, waarmee ook nog best te gamen valt. Daarna koop je nog eens een leuke videokaart voor een euro of 200 en je systeem is weer helemaal bij de tijd.

Ik zou zelf je huidige pc nog niet geheel vervangen; hoop extra geld voor veel spul waarvan je toch niet merkt dat je het vervangt.

youtube.com/@hisrep

• Sib1987
DeNachtwacht schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 13:18:
pricewatch: Crucial MX100 256GB

Je zou al meteen 4GB exta geheugen kunnen nemen:
pricewatch: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9

Dan zit je nog onder de 150 euro en heeft je systeem een leuke boost, waarmee ook nog best te gamen valt. Daarna koop je nog eens een leuke videokaart voor een euro of 200 en je systeem is weer helemaal bij de tijd.

Ik zou zelf je huidige pc nog niet geheel vervangen; hoop extra geld voor veel spul waarvan je toch niet merkt dat je het vervangt.
Ja oke aangezien ik toch 64 bit ga draaien kan dat geheugen er net zo goed bij. Ga ik sowieso doen.
Misschien wacht ik nog even tot na kerst als ik mijn PC toch komend jaar niet ga vervangen. Dan ga ik een andere videokaart kopen.

Is de BestBuy Club3D Radeon R9 270 '14 Series dan een goeie? Die is niet zo duur. Maar als ik geen nieuwe pc ga kopen kan ik evt wel €200,- missen voor een kaart na kerst. Ik zie wel dat die BestBuy dingen in prijs stijgen zodra ze gepubliceerd worden..

Ik weet niet zo goed wat het beste past bij mijn PC, ben bang dat ik een te dure kaart koop die niet tot zijn recht komt i.v.m. bottleneck moederbord o.i.d.. Heb nu de 1gb Radeon HD 5770.

EDIT: Ik zie net dat mijn moederbord geen PCI-e 3.0 x16 heeft..
Alleen deze: 3x PCI, 3x PCI-e 2.0 x16, PCI-e x1
ASRock P55 Extreme
Het geheugen pricewatch: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 kan denk ik niet samen met mijn unbuffered geheugen. Maar zal kijken voor een alternatief.

Bedankt zover!

[ Voor 13% gewijzigd door Sib1987 op 29-11-2014 13:55 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Sib1987 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 13:47:
[...]

Is de BestBuy Club3D Radeon R9 270 '14 Series dan een goeie? Die is niet zo duur. Maar als ik geen nieuwe pc ga kopen kan ik evt wel €200,- missen voor een kaart na kerst. Ik zie wel dat die BestBuy dingen in prijs stijgen zodra ze gepubliceerd worden..
Als je 200 te besteden hebt is het niet zo een goede keus, dan zit de 280 al in je budget en die is dan net wat beter geprijsd, terwijl die 3 GB VRAM heeft.
Ik weet niet zo goed wat het beste past bij mijn PC, ben bang dat ik een te dure kaart koop die niet tot zijn recht komt i.v.m. bottleneck moederbord o.i.d.. Heb nu de 1gb Radeon HD 5770.
Die 860 kan nog prima mee. Ik heb die zelf ook. Op stock heeft die over het algemeen zelfs geen moeite om een 290 bij te houden in goed gemultithreade games, maar het is geen slecht idee die misschien eens te gaan overklokken om het gebrek aan single core snelheid te verminderen.
EDIT: Ik zie net dat mijn moederbord geen PCI-e 3.0 x16 heeft..
Alleen deze: 3x PCI, 3x PCI-e 2.0 x16, PCI-e x1
ASRock P55 Extreme
Dat gaat geen probleem geven. Je kaart kan zonder bottleneck in de PCI-e 2.0 x16.

• Sib1987
br00ky schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 13:59:
[...]

Als je 200 te besteden hebt is het niet zo een goede keus, dan zit de 280 al in je budget en die is dan net wat beter geprijsd, terwijl die 3 GB VRAM heeft.

[...]

Die 860 kan nog prima mee. Ik heb die zelf ook. Op stock heeft die over het algemeen zelfs geen moeite om een 290 bij te houden in goed gemultithreade games, maar het is geen slecht idee die misschien eens te gaan overklokken om het gebrek aan single core snelheid te verminderen.

[...]

Dat gaat geen probleem geven. Je kaart kan zonder bottleneck in de PCI-e 2.0 x16.
Bedankt voor de info. Ik heb vroeger wel eens geoverclocked maar ben altijd bang dat ik dingen kapot maak of dat er vanalles doorbrand. Maar kan voorzichtig wat overclocken.
Het geheugen pricewatch: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 is trouwens bij nader inzien toch unbuffered volgens mij, het wordt alleen niet overal even duidelijk aangegeven. Dit is dus wel een juiste keus?

Kortom: SSD, geheugen en een videokaart (evt de 280 ipv de 270.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

pricewatch: Crucial CT25664BA160B x2

Op V&A kan je goedkoop aan iets als een 7950 komen, mogelijk ook een idee.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Die extra 8 euro is het naar mijn mening wel waard.
pricewatch: MSI Radeon R9 280 Gaming 3G

• Sib1987
Thx. Voor de turbo, of zijn er andere voordelen? Zie niet meer in de specificaties staan.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Koeler is beter.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ik zou zeker een 2e handsje overwegen, gewoon omdat de HD7950 erg goedkoop is en HD7950=R9 280.

• Sib1987
Ik heb deze gevonden in mijn omgeving. Vind het wel moeilijk om een 2e hands te kopen, maar misschien kan ik een mooie prijs krijgen.. Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
Zal wel redelijk wat geld schelen? En de prestaties zijn dus vergelijkbaar met de 280?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Je kan ook naar een R9 280X kijken, toch nog iets sneller dan een HD7950 en gaan via V&A weg voor zo'n €160: http://tweakers.net/product/344494/sapphire-r9-280x/aanbod/

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wat mag die mooie prijs zijn?

Edit: V&A aangeboden: Gigabyte GV-R928XOC-3GD

[ Voor 68% gewijzigd door Thomg op 29-11-2014 15:25 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou dat GSkill geheugen niet nemen, dat is sneller dan je eigen geheugen en kan daardoor door Cas Latency verschillen of snelheidsverschillen makkelijker compatibilitietsproblemen oplopen. Dat Corsair geheugen 'lijkt' het meest op wat je er al in hebt zitten dus is de kans op fouten het kleinst.

Het vervelende van geheugenfouten is ook nog eens dat het vaak vreemde fouten zijn (eens in de paar uur een reboot zonder duidelijke reden, een vastloper eens in de week oid) waardoor je lang bezig bent voor je het in de gaten hebt.

Ik heb zelf een 4870 vervangen voor een R9 270 en dat is prima bevallen, hoewel je met jouw processor nog wel naar iets hoger kan, een 280(X). Bij mij vormde de processor de bottleneck. Maar je gaat ook met de 270 al wel flinke verschillen zien (oa DX11).

[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 29-11-2014 15:47 ]

youtube.com/@hisrep

• Sib1987
Als de betere specs ook tot uiting komen op mijn PC onder het huidige moederbord en processor zou ik die jij linkte ook kunnen overwegen. Maar zie hem niet in mijn omgeving dus dan moet ik vertrouwen dat zoiets werkt en aankomt. Bovendien is hij duurder zo te zien.
DeNachtwacht schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 15:45:
Ik zou dat GSkill geheugen niet nemen, dat is sneller dan je eigen geheugen en kan daardoor door Cas Latency verschillen of snelheidsverschillen makkelijker compatibilitietsproblemen oplopen. Dat Corsair geheugen 'lijkt' het meest op wat je er al in hebt zitten dus is de kans op fouten het kleinst.

Het vervelende van geheugenfouten is ook nog eens dat het vaak vreemde fouten zijn (eens in de paar uur een reboot zonder duidelijke reden, een vastloper eens in de week oid) waardoor je lang bezig bent voor je het in de gaten hebt.

Ik heb zelf een 4870 vervangen voor een R9 270 en dat is prima bevallen, hoewel je met jouw processor nog wel naar iets hoger kan, een 280(X). Bij mij vormde de processor de bottleneck. Maar je gaat ook met de 270 al wel flinke verschillen zien (oa DX11).
Thx voor de feedback. Zal dat GSkill geheugen indd niet kopen.

[ Voor 46% gewijzigd door Sib1987 op 30-11-2014 11:37 ]

Pagina: 1