Toon posts:

Barebone i.p.v. laptop voor op het werk en thuis?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Barebone, CPU en RAM.
De Barebone moet zeker 2 beeldschermen aankunnen.

Wat is je budget?
550 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeuren

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Binnenkort begin ik aan een nieuwe baan die ondanks een prima salaris geen laptop/pc te bieden heeft. Nu ben ik een MacBook Pro (i7) gewend met 16GB RAM en een SSD. Bij standaard gebruik ga ik al snel over de 8GB ram heen. Laptops met dergelijke specs gaan over de 1000 euro... dat is mij te gortig.

Op mijn werkplek thuis heb ik al een beeldscherm, toetsenbord en muis. Voor op het werk heb ik zeker al een muis en toetsenbord. Een beeldscherm moet ik nog regelen maar laat ik in dit verhaal buiten beschouwing.

Mijn broer zei waarom neem je niet een barebone ipv een laptop? Het is wat onorthodox maar als ik toch thuis al een werkplek heb, en op het werk alleen een beeldscherm mis, waarom niet?

Nooit heb ik gewerkt met een barebone, ik weet er niets van. Vroeger (in een ver verleden) kluste ik zelf PC's in elkaar dus daar zie ik geen problemen.

Van beroep ben ik backend software ontwikkelaar en op een doordeweekse dag kan het volgende lokaal draaien:
- 2 tot 4 VM's met daarin allerlei zooi, vaak erg geheugen intensief; veelal diverse java processen, databases, Ruby servers, Node.js servers, ...
- Database management tools
- IntelliJ IDE
- Atom IDE
- 2 tot 3 browsers (Chrome, Firefox en soms een derde)
- een shitload aan andere kleine tools

Ik doe niets qua entertainment, daarvoor heb ik een normale PC thuis.

Soms doe ik ook load testen en weet ik mijn CPU redelijk op te blazen... aan de andere kant zou ik dat soort klussen ook in de cloud kunnen gaan draaien...

Qua OS denk ik aan Ubuntu (nog niet helemaal decided, voordat ik mijn MacBook kreeg werkte ik met Fedora).

In de praktijk loop ik vaak tegen geheugen problemen aan (...in mijn laptop). 12gb lijkt me het minimum. Qua grafische kracht heb ik volgens mij niet veel nodig maar ik heb geen idee wat de onboard grafische chips aankunnen tegenwoordig. Ik verwacht wel twee beeldschermen aan te willen sluiten, zowel thuis als op het werk. Qua CPU; hoe meer hoe beter maar een echte bottleneck is het nooit (d.w.z. met een i7 quad core in een MacBook Pro...).
Qua harddisk is een SDD een must, deze heb ik nog een spare liggen van 256gb (2.5 inch, sata 3, 6gbps, OCZ Vertex 4).

Zelf ken ik niemand die elke dag een barebone heen en weer sleept en is dit misschien een krankzinnig idee. Ben benieuwd naar jullie meningen!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 12:20
Geinig idee, ik lees mee

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik heb je verhaal gelezen maar het is mij nu eigenlijk nog niet duidelijk wat voor type barebone je eigenlijk zoekt?
Een barebone kan zowel een laptop, (mini)PC, server of wat dan ook zijn. Barebone staat in mijn beleving in de meeste gevallen voor;

vrijwel compleet maar exclusief;

- geheugen
- opslag
- soms met onboard CPU, maar ook zonder
- afhankelijk van de CPU ook (onboard) GPU
- OS

Zou je misschien eens aan kunnen geven aan welke oplossing (v.w.b. uiterlijk) je op dit moment denkt?

Testing, one, two ...

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:51:
Binnenkort begin ik aan een nieuwe baan die ondanks een prima salaris geen laptop/pc te bieden heeft.
Gewoon nieuwschierig: wat bieden ze dan wel? Of dien je echt zelf voor je eigen werk-machine te zorgen?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik denk dat hij denkt aan een soort uit de kluiten gewassen NUC.
Dan kom je bijvoorbeeld hierop:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Next Unit of Computing (V3) Core i5-4250U€ 324,50€ 324,50
1Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU€ 129,-€ 129,-
1Crucial M500 mSata 240GB€ 95,51€ 95,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 549,01

i5, 16GB RAM, SSD voor net geen €550. Je kan meerdere schermen aansluiten via HDMI+DP.
Eventueel nog een 802.11ac kaartje met Bluetooth erbij om geen gezeik te hebben kabels:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 23,15€ 23,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 23,15

[ Voor 95% gewijzigd door Petervanakelyen op 28-11-2014 19:33 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Er was blijkbaar nogal haast mee gemoeid? :+

Testing, one, two ...

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Misschien te laat voor de TS (moet ie maar reageren ook), maar dit leek me meer iets:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX Pro GB-BXi7-4770R€ 565,-€ 565,-
1Kingston KVR16S11K2/16€ 141,-€ 141,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 706,-

De Brix Pro heeft een desktop klasse processor. Die maakt ook wel wat meer geluid dan andere mini barebones die ultrabook processors hebben, maar die hebben dan meestal dualcores of heel trage quadcores. Geheugen kies je zelf maar deze geeft een indicatie van hoeveel 16GB DDR3 SO-DIMM kost. Die barebone slikt 2,5" sata SSD's, dus een nieuwe SSD hoef je niet te kopen.

Als die met i7 te duur is, is er ook een versie met i5, maar ik denk dat voor jouw werk hyperthreading wel nuttig kan zijn.
pricewatch: Gigabyte BRIX Pro GB-BXi5-4570R

Ik vermoed toch dat je op zoek was naar een NUC-achtige pc, want met een Shuttleachtige barebone is een soort kleine mITX behuizing die geleverd wordt met moederbord en voeding, maar die dingen wegen wel een paar kg.

Vind het eerlijk gezegd wel gek dat jij zelf een pc moet voorzien voor je werk., tenzij je zelfstandig werkt als consultant o.i.d., maar dan had je beter toch maar een laptop genomen (of je moet bij elke klant een scherm/toetsenbord/muis gaan versieren). Een pc of laptop voor je werk zijn kosten die je van je belastingen kunt trekken of normaal gezien hoef je er dan ook geen BTW op te betalen. En als je toch in loondienst werkt, vind ik het eigenlijk helemaal onprofessioneel van je baas dat je zelf een pc moet voorzien. Ik werk met 2 pc's (desktop en laptop, maar eigenlijk volstaat de laptop als ze mij schermen met DP zouden geven).

Is een 256GB SSD wel groot genoeg voor je projecten?

[ Voor 14% gewijzigd door MacPoedel op 05-12-2014 08:58 ]

Pagina: 1