sample rate en bit depth van USB 2.0 macbook late 2008

Pagina: 1
Acties:

• pptw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Ik ben in het bezit van een Cambridge Audio DacMagic die via USB aan mijn Macbook 13 inch late 2008 hangt.

Nu stuur ik mijn DAC standaard aan via 44.1kHz/16bit omdat de meeste muziek die ik heb dat ook is. Ik wil echter ook eens proberen om highres muziek op 88.2/96 en 24 bit af te spelen. Dit lukt mij echter niet. Via het Audio/MIDI setting menu van mijn macbook ben ik gelimiteerd tot een output van 44.1/48khz op 16 bit.

Los van het feit dat ik het verschil zeer waarschijnlijk niet kan horen, vraag ik me wel af waarom het afspelen uberhaupt niet lukt. Zou dit te maken kunnen hebben met een soort van bandbreedte van mijn USB op deze verouderde macbook? Of zie ik specifieke instellingen over het hoofd?

Ik hoor graag of een oplossing mogelijk is!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Je zegt er niet bij welke DacMagic je hebt, maar als het de "oude" is, dan ben je gefopt: als ik het goed begrijp, ondersteunt de DA-chip weliswaar 24bit/96kHz, maar de USB-chip niet, dus effectief ondersteunt ie alleen 16bit/48kHz input. Intern zou die dat dan weer upsamplen naar 24bit/96kHz maar het nut daarvan is twijfelachtig.

Via optisch of coax is het wellicht wel mogelijk, maar dan zou je een extra USB-naar-digital-out adapter aan moeten schaffen.

Zie: http://www.computeraudiop...ge-audio-dacmagic-review/

[ Voor 13% gewijzigd door Solarsparc op 28-11-2014 21:50 ]

• pptw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Ah dat is een duidelijk verhaal. Bedankt. Zelf had ik er niet aan gedacht dat de DAC mogelijk beperkt was via USB input. Scheef dat ze inderdaad pronken met 24/192 maar dat dat niet op iedere input het geval is. Ik weet niet exact welke versie ik heb omdat ik hem via MP heb gekocht, maar gezien je uitleg lijkt het me logisch dat ik de oude versie heb.

Ik heb even gekeken naar de prijs van een dergelijk kastje maar dat vind ik toch erg veel(ik keek alleen naar de Bel Canto die in jou link genoemd wordt, die is mij te prijzig).Wel ligt het in de lijn der verwachting om binnenkort een nieuwe macbook te kopen. Deze beschikken standaard wel over optische uitgang toch? Dan kan ik wel van macbook optisch naar de DacMagic en via 24bit/96khz afspelen?

Mocht ik toch een adapter kopen, vormt de USB dan geen bottleneck? Vindt er geen (groot?) kwaliteitsverlies plaats bij de omzetting van digitaal-usb naar digitaal-optisch?

[ Voor 5% gewijzigd door pptw op 29-11-2014 00:30 ]

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
De nieuwe Retina-macbooks hebben inderdaad een optische uitgang die tot 192kHz kan, dus met het juiste kabeltje zou je dan in ieder geval 24/96 kunnen halen inderdaad.

Wat betreft de snelheid:
16 bit audio bij 44.1kHz is 16 * 44100 * 2 kanalen = ruwweg 1.4Mbit (176 kilobytes per seconde).
24 bit audio bij 96kHz = 24 * 96000 * 2 kanalen = ruwweg 4.6Mbit (576 kilobytes per seconde).
USB 2.0 kan in theorie 480Mbit per seconde halen, dus dat valt belachelijk ruim binnen de specificaties :P
Het zou zelfs nog over ouderwetse USB 1.0 kunnen.

Die Bel Canto USB Link vind ik een beetje extreem, heeft in mijn ogen geen enkele toegevoegde waarde. Een Asus Xonar U7 kan dat bijvoorbeeld ook prima, als je goed zoekt kun je nog wel iets goedkopers vinden. Een Xonar U7 presteert als DAC waarschijnlijk vergelijkbaar als je DacMagic, om het maar even in perspectief te plaatsen. 75 euro is dus nog best een investering als je puur het verschil tussen 16/44.1 en 24/96 wilt ervaren (en ik zou het knap vinden als je het verschil zou horen). Maar het is jouw geld :D

Deze van een tientje of 4 zou het ook al prima kunnen, zit een vergelijkbare chip in als in de U7 (C-Media 6631A vs. 6632A), functioneert voor jouw doel identiek. Komt wel uit China, maar ik vermeld het er even bij voor de vergelijking.

[ Voor 16% gewijzigd door Solarsparc op 29-11-2014 01:32 ]