Disk 100% bij middelmatig gebruik?

Pagina: 1
Acties:

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:23
Hoi,

Ik word helemaal gek. Bij simpele dingen als op hoge snelheid downloaden of een zip/rar bestand uitpakken geeft mijn PC 'Disk Usage 100%' aan en kan ik helemaal niets met mijn computer.

Dit is mijn harde schijf.

Zijn de dagen van mijn harde schijf geteld en moet ik eigenlijk een nieuwe? Of is dit een ander dieperliggend probleem.

De rest van mijn specs zijn als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P55M-UD2€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 0,-€ 0,-
1WD Blue SATA 3 Gb/s, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Antec Three Hundred€ 52,95€ 52,95
1Mushkin 4GB (2x2GB) DDR3 SODIMM PC3-10600 CL9 Apple€ 40,50€ 40,50
1Sony Optiarc AD-7240S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 93,45

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-01 17:27

Steef

GoT's Most Eaten

Wordt je systeem onmogelijk traag of komt hij volledig in een freeze terecht?

In het geval van het laatste is het tijd om je SMART waarden eens uit te lezen:
Check je SMART

Je zou ook even in je taakbeheer kunnen kijken welk proces zo veel belasting op je harde schijf legt, misschien een overactieve virus scanner?

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

Verwijderd

Je gebruikt een hardeschijf als systeemdisk. Met een vervuilde installatie betekent dit dat de hardeschijf continu moet seeken. Waarom koop je geen SSD voor je systeem? Installeer Windows vers op de SSD en je probleem is opgelost.

SMART kun je inderdaad ook controleren. Zie daarvoor het Check je SMART topic op dit forum.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2014 18:17 ]

• Majora
ThaRabbit schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:16:
Wordt je systeem onmogelijk traag of komt hij volledig in een freeze terecht?

In het geval van het laatste is het tijd om je SMART waarden eens uit te lezen:
Check je SMART

Je zou ook even in je taakbeheer kunnen kijken welk proces zo veel belasting op je harde schijf legt, misschien een overactieve virus scanner?
Voornamelijk onmogelijk traag. En het is echt alleen bij dingen als uitpakken enzo, maar het wordt tegenwoordig wel echt te bont (ik kan bijvoorbeeld echt niet een update voor een steamgame draaien en tegelijk adequaat browsen). Geen antivirus, het is echt allemaal van het programma dat de schijfactiviteit doet.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:16:
Je gebruikt een hardeschijf als systeemdisk. Met een vervuilde installatie betekent dit dat de hardeschijf continu moet seeken. Waarom koop je geen SSD voor je systeem? Installeer Windows vers op de SSD en je probleem is opgelost.

SMART kun je inderdaad ook controleren. Zie daarvoor het Check je SMART topic op dit forum.
Ik ben maar een arme student, dus wil liever niet upgraden als het niet hoeft. :/

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
het scheeld je een hele hoop ergernis als je er een ssd in zet ,plus veel sneller.
Die blue is helaas geen snelheidswonder.

heb je 1 partitie op die schijf ,of heb je er meerdere?

Staat je schijf erg vol?
@hieronder :) ,mallware check,zekers aan te raden!

Deze programma's vind ik daar wel erg goed voor:

ADW cleaner
Malwarebytes

[ Voor 50% gewijzigd door freaky35 op 28-11-2014 18:34 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:29
Tja met deze gegevens kan het vanalles zijn. Misschien heb je malware geïnstalleerd die moeilijk doet? Dat hoge snelheid downloaden, is dat torrenten en over wat voor snelheid praten we? Torrenten op hoge snelheid kan heel zwaar zijn voor een schijf, maar op zich zou je systeem nog wel bruikbaar moeten zijn. Misschien moet je gewoon eens defragmenteren?

Kijk anders eens in broncontrole / source control welk proces zoveel %HD gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon op 28-11-2014 18:32 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Als je geen SSD wilt kopen is mijn advies: installeer Windows opnieuw vers, en formatteer de hele schijf. Je kunt backuppen door belangrijke dingen te uploaden, en de rest evt. opnieuw te downloaden/installeren. Bij een nieuwe installatie kun je tijdens de setup de disk formatteren en daarbij gaan alle gegevens verloren. Maar dus ook alle traagheid.

Want waarschijnlijk heb je een vervuilde installatie waardoor je schijf continu loopt te seeken. Dat moet je niet willen, en is achteraf eigenlijk niet goed op te lossen behalve formatteren en een verse installatie uit te voeren. Ik neem verder aan dat je Windows 7 of 8 gebruikt?

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Zit de schijf toevallig bijna vol?

Ik weet niet in hoeverre jij je systeem "schoon" houdt, mocht dit niet je ding zijn dan kun je - naast de virus / malware scan - even een tool als CCleaner benutten om je temp files en overige meuk kwijt te raken. Denk ook aan het verwijderen van oude herstel punten en het gebruik van window's eigen geavanceerde schijf opruim tool - deze verwijdert een bult update files.

CCleaner biedt ook mogelijkheid om te kijken wat er allemaal standaard wordt opgestart :) Je kunt een heel eind komen door goed op te ruimen en te defragmenteren.

Toch wil ook ik benadrukken dat CiPHER's suggestie van een schone installatie danwel een SSD waarschijnlijk de kortste klap is. Je kunt al prima windows + wat apps draaien op een SSD van ~120 Gb, je oude schijf gebruik je er dan gewoon naast. Dag en nacht!

Wat je ook besluit, check nog wel je SMART waarden even.

[ Voor 9% gewijzigd door Steef op 28-11-2014 19:28 ]

• Majora
Ik heb net een paar weken een fresh format, ik zou me niet kunnen voorstellen dat ik onder de adware en weet niet wat zit. Zal het wel even checken. SMART waardes kwamen niets uit.

Maar als er niet echt een aanwijsbare reden inzit, zal ik wel geld gaan sparen, zucht...

Verwijderd

Als dit een verse installatie is (had je mogen vermelden in je topicstart) dan zou ik eerder denken aan malware of inderdaad iets als antivirus. Want dan hoort je schijf niet zo dramatisch langzaam te zijn. Ook dan is opnieuw installeren een mogelijke oplossing.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Lijkt op symptomen die ik had met een WD green. Die schijf had op bepaalde sectoren op een gegeven ogenblik maar een leesnelheid van 10kb/s (Ja kb).
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je hd zijn tijd gehad heeft.
Op het ogenblik blijf ik ook verre van de WD greens/blues. Mijn hd heeft 2x dit geintje gehad in 2 jaar.
Ik weet wel, alleen mijn ervaringen gelden niet voor alles, maar ik heb gewoon het gevoel dat het kwalitatief niet goed zit in die serie`s.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

@arbraxas: mogelijk had je bad sectors; maar knap als je kunt aanvoelen/voorspellen dat dit ook het geval is bij de topicstarter. In elk geval, het bestuderen van de SMART kan hierbij helpen.

Een ander merk/type schijf zal ook niet helpen, want vrijwel alle consumentenschijven hebben uBER=10^-14 specificatie; dat is de frequentie van bad sectors zonder fysieke schade. Die is gelijk voor alle recente consumentenschijven.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Hmm, de WD blue schijven zijn wel het lagere performance segment - daar ook nog eens je OS op hebben is begrijpelijk traag.

Performance benchmark gedaan om een idee te krijgen van de throughput? "Heel traag" is zo arbitrair. HD Tune Pro ofzo.

Nogmaals voor de zekerheid: Windows 7 / 8.x ?

p.s. Een redelijk 128 Gb SSDtje is al te hebben voor ~60 euro:
pricewatch: Crucial MX100 128GB

Past prima bij je ATX kast in. WD blue benutten voor opslag van natuurfilms :)

Draait je SATA controller op de bewuste poort in AHCI mode? Native Command Queing werkt alleen in AHCI (afaik), misschien valt daar nog wat winst te halen.

Deze setting is in je BIOS te vinden, let wel even op dat je niet zomaar AHCI in kunt schakelen als die niet aan stond tijdens installatie van Windows. Klik voor info

Verder Malware / Antivirus / Opstartende software / Indexerende software.. the usual suspects. Dat heeft weinig met dit subforum te maken.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:29
Dat de WD Blue niet de snelste HD is, betekent natuurlijk niet direct dat je slowdowns en freezes hebt als je ook maar IETS met je PC doet. En dat een SSD alles veel sneller maakt in vergelijking met een HD is natuurlijk zo, maar voordat je geld uitgeeft zou je mijns inziens toch eerst even moeten onderzoeken wat er aan de hand is.

Daarom zal je toch even de vragen moeten beantwoorden die hier gesteld worden. Laten we beginnen met welk OS je draait. Je hebt een fresh install gedaan zeg je, was dat met een legaal installatie medium? Je draait geen antivirus zeg je? Hoe weet je dan dat je niet - ik zeg maar wat - tig bitcoinminers op je PC hebt draaien die je PC sloom maken? Heb je nog andere 'tweaks' gedaan in je besturingssysteem? Heb je misschien defragmentatie (als het over Windows gaat) uitgeschakeld? Dit is voor HD's nog steeds van belang. Doe wat benchmarks van je HD en plaats hier wat screenshots van de resultaten. In het geval van Windows: Kijk in broncontrole/resource monitor (via task manager) naar welk proces de load veroorzaakt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Majora
Heb hem weer vers geinstalleerd en alle problemen zijn verholpen. Dank jullie wel!
Pagina: 1