Upgrade allround desktop

Pagina: 1
Acties:

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 10:11
Doordat het moederbord in mijn huidige desktop pc stuk gegaan is, zou ik graag met de nog werkende onderdelen een allround desktop willen samenstellen.
Mijn oude desktop pc was een C2D E6600, Asus moederbord met 8GB memory.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet dienen als allround systeem. Vaak ben ik bezig met muziek editten, af en toe 3D games (bf4, cod,...), surfen, een VM draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het laatste jaar zijn er alreeds wat upgrades uitgevoerd, dit drukt wel in de prijs. Een upgrade kit rond 500-600€ max, minder is altijd mooi... Het is de bedoeling dat dit systeem zeker 5 jaar meekan, al gaat dit voor 3D games al wat moeilijker worden maar is geen ramp.
Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende onderdelen wil ik hergebruiken:
- Case: Antec P180
- Harddisk: Samsung EVO 250GB + 500GB Sata disk
- Voeding: Seasonic 550W G-series
- Geluid: ESI prodigy hifi
- Beeld: Asus Geforce GTX660
- Andere: Monitor, Dvdrw, …

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle CPU die de nodige jaren meekan zou fijn zijn en met een goede/stille koeling. Een moederbord met een PCI slot (geluidskaart). De videokaart upgrade zal voor later zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zou graag voor een Gigabyte moederbord willen gaan. Ik heb altijd Asus moederborden gehad maar heb de indruk dat de kwaliteit achteruit gaat.
De beste PCI(e) layout heb ik ook teruggevonden bij Gigabyte. Hierdoor kan mijn PCI soundcard en eventuele PCIe 1x kaarten in de toekomst onderaan het moederbord geplaatst worden, ver weg van de GPU.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een laag geluidsniveau is gewenst. Op mijn oude desktop pc zat een Scyth Ninja heatsink die ervoor zorgde dat de fans op lage RPM konden draaien maar toch de cpu koel konden houden. De Antec p180 zorgde nog voor extra demping van het geluid.

Ga je overklokken?
Nee, dus heb ik ook niet gekozen van een Z-serie/K processor. SLI is ook niet nodig.

Onderzoek

Moederbord:
Ik heb een lijst met moederborden vergeleken, er is gewoon te veel keuze. Een moederbord met een H97 lijkt mij de beste keuze omdat ik niet ga overclocken of SLI nodig heb, al was het prijsverschil met een instap Z-serie klein.

Het type H97-D3H van Gigabyte spreekt mij vooral aan door hun “Durable Sold caps”, ik zie nogaltijd te vaak moederborden die na x aantal jaren bol staande condensatoren vertonen met alle gevolgen vandien.

Ook de Intel ethernet poort, sata express en M2 is een plus waard, al heb ik ergens gelezen dat de M2 poort voor SSD nooit de maximale snelheid kan halen om wille van gedeelde bandbreedte op de PCIe poort.

Videokaarten nemen ook vaak een dubbel slot in, met dit moederbord zou ik dan een PCI poort kwijt zijn, wat minder erg is dan een PCIe 1x. Door de layout kan ik ook al men uitbreidingskaarten onderaan het moederbord inpluggen waardoor de koeling naar de GPU optimaal blijft.

Cpu koeler:
Door de goede ervaring met een Scyth Ninja in men oude desktop heb ik terug gekozen voor een passende cpu koeler van hetzelfde merk: Scyth Mugen 4 – 120MM.
Volgens gelezen reviews is deze prijs/kwaliteit het beste voor een I7 CPU.

Geheugen:
Eerlijk gezegd heb ik weinig opzoekwerk gedaan wat betreft geheugen en heb ik in de pricewatch gekeken wat vaak gebruikt werd.

Processor:
Omdat het systeem toch enkele jaren moet mee gaan heb ik voor een snelle Haswell refresh cpu gekozen: I7 – 4790 met hyperthreading.
Waar ik me vooral zorgen over maak is de TDP van deze Haswell refresh cpu’s. Zowel I7, als de I5 zitten op 84 TDP, pas vanaf een I3 zakt dit naar 54 TDP.
Als ik reviews bekijk kan een Mugen 4 deze I7 – 4790 net koel genoeg houden. Hier ben ik dus nog niet volledig uit...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 282,50€ 282,50
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 93,-€ 93,-
1Scythe Mugen 4€ 36,40€ 36,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 134,50€ 134,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 546,40

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Upgrade, dus move naar CAA.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 08:09
Ik kan mij niet voorstellen dat de mugen 4 die cpu niet koel houdt. Welke review heb je daarvoor?

Verder zou je k variant van de cpu kunnen overwegen: deze heeft standaard al een hogere clock!

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 10:11
Hij kan het wel koel houden, maar de temps zijn toch vrij hoog niet? Dit was wel met een i7-4770K @ 3.7 GHz, misschien geen al te beste vergelijking...

Waarom je de K-versie aanraad snap ik niet goed, deze is nog hoger geclocked = meer warmte ?

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/Scythe/Mugen4/images/CPU_stock_max.gif
http://www.techpowerup.com/reviews/Scythe/Mugen4/6.html