KPN glasvezel 500/500 haalt 300/25

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-10 10:50
Sinds vorige week een KPN glasvezel abonnement 500/500. Gelijk maar de monteur erbij laten komen want de snelheid dit ik meet op diverse speedtest sites komt uit op:

300 / 25

De monteur heeft een ander modem geprobeerd en tevens een ander NT kastje. Verhaal uiteindelijk is dat de Experiabox V8 is geupdate met firmware welke dit probleem veroorzaakt.

Eigenlijk geloof ik daar helemaal niets van. Zijn er nog meer mensen die deze ervaring hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:23
Speedtest sites zijn nou niet echt heel betrouwbaar bij dit soort hoge bandbreedtes. 500Mbit is nogal wat, de andere kant moet dit uiteraard ook kunnen leveren.

Download eens een 500MB file van een fatsoenlijke source. Bijv: ftp://ftp.bit.nl/pub/speedtest/500mb.bin

Die hebben tevens een upload directory, ftp://ftp.bit.nl/upload/ , waar je diezelfde file weer naar terug kan sturen.

Welke snelheden haal je dan?

Ander punt: Je zit toch niet op WiFi mag ik hopen?

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:32

DarkSide

theres no place like ::1

Bij mij was er een setting niet goed bij het aanmelden destijds (was wel 100/100 abbo)
Maar ik haalde 25/95.
even bellen met de helpdesk. En kwartier later had ik 95/96.
(en idd via kabel gemeten en niet via wifi)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
Heb op diverse manieren gemeten. Windows 7 machine direct bedraad aan het modem.

Ik kan me voorstellen dat het op 300 Mbit blijft hangen maar 25 is wel heel erg laag. Zonet nogmaals contact gehad met de klantenservice. Zij geven ook aan dat dit aan de firmware van de Experiabox V8 ligt.

Kan een paar weken duren. Vindt het een vreemd verhaal....

[ Voor 34% gewijzigd door nico_van_wijk op 28-11-2014 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:16
Kunnen ze geen Experiabox V9 sturen?
Of heeft die ook het zelfde probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:32
Niet toevallig een brakke netwerkkaart of kabel?

Eventueel kun je de EB uitsluiten als je de beschikking hebt over een switch (of andere router) met vlan ondersteuning. Je kan dan iig een snelheidstestje doen om te zien wat je dan haalt.

Speedtestservers zijn niet allemaal even betrouwbaar, zeker niet bij hogere snelheden. Dus dan moet je er meerdere proberen om enigszins een representatief resultaat te krijgen.

Met mijn laptop haal ik bv niet hoger als 400Mbit, terwijl een (nieuwere) Macbook rustig 900Mbit aantikt bij sommige speedtests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
DJSmiley schreef op zondag 30 november 2014 @ 15:32:
Niet toevallig een brakke netwerkkaart of kabel?

Eventueel kun je de EB uitsluiten als je de beschikking hebt over een switch (of andere router) met vlan ondersteuning. Je kan dan iig een snelheidstestje doen om te zien wat je dan haalt.

Speedtestservers zijn niet allemaal even betrouwbaar, zeker niet bij hogere snelheden. Dus dan moet je er meerdere proberen om enigszins een representatief resultaat te krijgen.

Met mijn laptop haal ik bv niet hoger als 400Mbit, terwijl een (nieuwere) Macbook rustig 900Mbit aantikt bij sommige speedtests.
Experia V9 schijnt het zelfde probleem te hebben.

Heb het overigens met diverse kabels en computers geprobeerd. Er zit echt iets niet goed in dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Speedtest.net heeft het bij mij altijd prima gedaan tot 1GBit/s. Speedtest.nl is brak en onbruikbaar, maar tegenwoordig zijn er dus prima speedtest sites, ook voor hoge snelheden. (Je kan daar nog een andere server selecteren als je echt zeker wil zijn, maar goed, 25 upload moet daar natuurlijk niet door komen).

[ Voor 27% gewijzigd door Sissors op 01-12-2014 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
Nog steeds niet opgelost. Zou dit aan de glasvezel zelf kunnen liggen? Bijvoorbeeld verkeerd gelast?

Het geval is namelijk dat ze aan het prutsen zijn geweest bij het aanleggen, ze hebben het nog een keer over moeten doen en dus een las moeten maken.

Gaan up en down door een zelfde ader of door verschillende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeptoetert
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 22:21
De snelheid hoort gewoon synchroon te zijn. Ik heb zelf sinds een paar dagen 500/500 bij KPN en haal de snelheid zonder problemen (met V9 modem): Up 508 en down iets van 495.

Je zou nog je kabels kunnen checken (evt PC met nieuwe kabel rechtstreeks aan modem hangen) en kijken of je wel CAT5e of CAT6 gebruikt. Platte kabels kun je ook beter niet gebruiken. Anders het modem nog een paperclipreset geven en een half uurtje met rust laten (als er nieuwe firmware is, dan krijg je die vanzelf gepushed).

Als dat allemaal niet helpt, gewoon KPN bellen, net zo lang tot het opgelost is. Van andere mensen heb ik gelezen dat KPN het abonnementsgeld aanpast zolang het probleem niet opgelost is. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebbe_
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-10-2023
Nico, ik zou toch kijken of je de V9 kan krijgen, op zijn minst het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
Inmiddels een V9 modem ontvangen en diverse testen gedaan.

Ik heb met diverse moderne machines (I7) speedtests uitgevoerd.

Download zit nu prima op 500 Mbit. Upload kom ik niet hoger dan ca 50 Mbit. Behalve met 1 laptop met een SSD erin, daarmee haal ik wel 500/500.

Lijkt er nu op dat ik tegen beperkingen van machines op loop. Wat zou dat kunnen zijn? Netwerk kaart in alle gevallen rechtstreeks op Experia aangesloten met goede kabel. Netwerkkaarten zijn allemaal 1 Gbit.

Kan zoiets aan de schrijfsnelheid van de Harddisk liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja dat kan zeker. Wat doet pc naar pc ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
nico_van_wijk schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:20:
Kan zoiets aan de schrijfsnelheid van de Harddisk liggen?
Bij upload gaat het om de leesnelheid van je schijf, en die is in de meeste gevallen wel hoger dan de schijfsnelheid. Overigens gebruiken de meeste speedtesten niet hele grote bestanden dus dat zou denk nog wel vanuit het geheugen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
DukeBox schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:20:
Ja dat kan zeker. Wat doet pc naar pc ?
PC naar Server zit ik rond de 65 MB/s en van Server naar PC rond de 100 MB/s. Dit is dus ruim boven de 500 Mbit/s. Kan dus eigenlijk niet aan de lees schrijf snelheid liggen van de disk en ook niet aan de througput van de netwerkkaart.

Ik begrijp er helemaal niets van waar dit nu fout gaat. Ik heb maar 1 laptop gevonden die de 500 Mbit/s upload haalt. Wanneer ik een andere machine eraan hang blijft het al snel steken tussen de 30 en 50 Mbit/s.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoe heb je dat getest ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
Met een copy actie met de verkenner. Ik heb een bin file van 1000 MB gekopieerd. Windows 7 geeft dan het lopende gemiddelde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Heb je een netwerkkaart in je pc zitten die VLAN ondersteund ?
Zo ja dan zou je is kunnen proberen om de EB er tussen uit te halen, VLAN van internet invullen in je PC en dan kun je internet proberen zonder EB .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
Ook al zou je een trage hdd hebben, de speedtest moet dan toch nog wel op een normale snelheid zijn? Bij mij bleek dat ik de drivers van m'n ethernetkaart (op m'n mobo) moest updaten. Misschien is dat nog iets om naar te kijken?

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4046224468.png

Ik heb zelf ook een V8 alleen daar heb ik al een switch staan, had het wel even getest via de V8 en ik haalde zonder problemen de 500mbit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 23:37
Soms wil je antivirus ook nog wel eens roet in het eten gooien, schakel deze eens uit en kijk dan eens wat de speedtest doet.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
Op advies van jullie heb ik het volgende gedaan:

Netwerk drivers geupdate naar de laatste versie en de virus scanner uitgeschakeld. Geen van beide heeft geholpen.

Heb nog wat zitten spelen met de netwerkkaart instellingen want daar kun je heel veel instellen. Tot nu toe zonder resultaat. Wilde nog even proberen om de EB er tussen uit te halen, maar kan geen setting vinden waar ik de juiste VLAN kan instellen. Ik zie wel een setting: Prioriteit & VLAN, deze kan ik uitschakelen.

Snelheid is wel iets hoger nu, maar erg instabiel. Hij schommelt tussen de 50 en 300 Mbit. Dit constateer ik door meerdere malen een speedtest te doen via kpn.com/speedtest (server2).

Download is super stabiel, altijd rond de 500.

Heeft er nog iemand een tip? Zou dit aan de glasvezel zelf kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hoe heb je die 500Mb upload op de laptop gemeten? Toch niet met explorer (de bestandsexplorer, niet internet explorer)? De snelheidsindicatie daarop is zo brak als maar kan, heb hier bijv. een USB2 stick liggen welke altijd stelt 15GB/s te schrijven...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:12
Test eens je interne LAN snelheid eens met iPerf zo krijg je een betrouwbare waarde die ook meteen in Mbit/s word weergegeven.

[ Voor 26% gewijzigd door andy88 op 16-01-2015 13:55 ]

Pagina: 1