Alternate Upgrade Kit (advies nodig)

Pagina: 1
Acties:

• Stan1993
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-02 20:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Spellen als Battlefield 4 / Assassins Creed / Dragon Age Inquisition etc. zou ik graag op hoge settings willen spelen. Ultra is niet nodig, maar ik wil wel kunnen genieten van de graphics van de spellen van tegenwoordig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Upgrade kit +/- €300,- en videokaart €125-€150.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil mijn huidige kast gebruiken, met daarbij de fans, HDD's, kaartlezers, DVDspelert en PSU

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb interesse in de Intel I5 4460 of de AMD FX8350 octacore en daarbij 8GB ram

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor AMD of Intel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC moet stil blijven (evt stock CPU fan vervangen) en moet nieuwe games prima kunnen spelen
Ik zat zelf te kijken naar de MSI GeForce GTX 750 ti, volgens mij is dat een prima low/midrange videokaart

Huidige systeem:
CPU: Intel Q6600
GPU: Nvideo GeForce GTS 450
PSU: 500w
Moederbord: MSI G41M-P26
RAM: 4GB
HDD: 2x 640 GB

Graag hoor ik wat jullie denken dat verstandig is.
Ik zat zelf te kijken naar de volgende upgradekits van Alternate:

AMD FX8350 kit:
https://www.alternate.nl/...duct/1075231?tk=7&lk=9527

Intel I5 4460 kit:
https://www.alternate.nl/...duct/1152243?tk=7&lk=9527

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen hele build, dus move naar CAA.

Verder wijs ik je graag op de Handleiding Pricewatch. Linkjes naar winkelmandjes zijn tegen de regels, dus gebruik die handleiding.

Vaak komt bestellen bij verschillende winkels ook nog eens goedkoper uit, inclusief verzendkosten. Informatie die de Pricewatch allemaal levert.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 28-11-2014 14:38 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 08:09
Als je wilt gamen kan ik je de 750ti afraden: de performance/watt is goed. De prijs/performance is matig!. Voor iets meer haal je een amd r9 280 die significant sneller is.

Ik zou persoonlijk ook naar een intel quadcore kijken omdat deze consistenter presteren dan de amd octacores

Verwijderd

Wat voor 500w voeding is dat? Als die uit dezelfde periode als de rest van die pc komt, zeker niet in je nieuwe computer bouwen. Zou gewoon een nieuwe kopen, voeding is belangrijker dan iedereen denkt.
Een slechte voeding zorgt voor snellere slijtage, doordat de voltages niet helemaal zijn wat ze moeten zijn.
Daarbij zorgt een slechte voeding voor de raarste problemen, en instabiele systemen.
Straks knalt die voeding, en neem je je hele nieuwe computer mee...

750 TI zou ik niet naar kijken, tenzij je specifiek een hele zuinige kaart wil, qua price performance is het een slechte kaart.
Dan kan je beter naar een 280 van amd kijken.

Zou zeker voor een intel kit gaan, amd was al verouderd toen het nieuw uit kwam, en nu ondertussen helemaal.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2014 20:46 ]

• Stan1993
Bedankt voor de snelle reacties. Dus de Intel I5 4460 is een betere keuze dan de AMD FX8350? Ondanks dat de octacore heel hoog scoort op verschillende benchmarks?

Ik zoek niet per se een zuinige videokaart, eerder een stille die ook tijdens het gamen enigzins stil blijft. Die R9 280 is bijna dubbel zo duur. Is er een goedkoper model waar ik mee zou kunnen gamen of is de r9 280 ongeveer wel het minimum?

• Stan1993
De voeding is een aftermarket voeding van 2 jaar oud. Deze is niet zo oud als de processor ;)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-02 09:01
Die R9 280 zal wel zo ongeveer het minimum zijn als je spellen als DA origins etc op high wil spelen. (ik ga voor het gemak even uit van een 1080p scherm)
Door de nieuwe consoles met hun octacores zijn de spellen nu ook beter geoptimaliseerd voor 4+ cores. Dus ik ben geneigd om te zeggen die AMD proc te nemen. Met DA origins zie ik toch een behoorlijke activiteit op mijn I7 4770K van minimum zo`n 40% en hoger afhankelijk waar je staat in het spel. Met een 4core i5 zonder HT loop je denk ik toch tegen een bottleneck aan.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Oke, maar welk merk? Een goede voeding is echt heel belangrijk.
De Amd scoort alleen op bepaalde benchmarks erg goed, omdat benchmarks schalen op alle cores, alleen games doen dat niet.
De intel is zeker de beste keus. Nee 280 is niet het minimale hoor, was een voorbeeld. Al kan je tweedehands wel voor 150 een 280 scoren denk ik... Als je nieuw wilt, Kan je het beste voor een r9 270 gaan.

@ hierboven... Wat een onzin... Met een amd loop je dan helemaal gigantisch tegen een bottleneck aan, de amd is minder krachtig.... De per core performance is veel en veel slechter van amd.
Spellen gebruiken (meestal) maar 4 cores, meer niet, dus wil je liever 4 snelle cores, dan 8 langzame cores.
Ze zeggen al jaren dat games beter gaan schalen, maar er zijn tot nu toe 2 of 3 games die echt goed schalen op een amd 8 core (battlefield en crysis)

De videokaart heb je wel gelijk in, als je alles op high wilt hebben is een 280 toch wel minimaal.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2014 12:54 ]

• arbraxas
  • Laatst online: 24-02 09:01
Spellen gebruiken (meestal) maar 4 cores, meer niet, dus wil je liever 4 snelle cores, dan 8 langzame cores.
Dit was zo, tot de introductie van de PS4 en XBOX one. Nu zie je toch echt de nieuwe spellen wel meer gebruik maken van de cores. Gezien het lijstje wat hij geeft gaat toch voornamelijk om nieuwe spellen.
Ja de AMD is per core langzamer als een I5, maar gezien de trend in games om meer cores te gaan gebruiken word dat meer als goed gemaakt.

Voor oudere games zul je het verschil tussen de AMD en Intel niet merken. Dan zijn ze beiden snel zat.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Welke spellen dan? Ik heb ze nog niet gezien... Zou er niet op gokken... De intel is nu de betere keus.... Ik heb nog geen nieuwe games gezien die boven de 4 cores schalen.
De intel is nu de betere keus (en ik denk altijd, maar dat is mijn mening) dus zou ik de intel kopen... Anders zit je nu met een mindere proccessor, en kan je wachten tot de amd misschien beter word. Zo werkt dat natuurlijk niet.
De minimale framerates op een amd is altijd veel en veel lager... En dat is het belangrijkste, dat merk je.
Kan er zo even geen benchmarks over vinden.

De oudere games lopen even goed op de amd? ligt er maar net aan, er zijn veel oudere games die juist maar 1 core gebruiken, dan wil je echt de amd niet hebben. Met oude spellen is de schaling van cores nog veel slechter.
Arma is een goed voorbeeld, is best wel oud al, veel mensen met amd processors krijgen echt waardeloze fps, doordat dat spel maar 1 core echt gebruikt, heb je een intel, gaat dat wel goed.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2014 13:04 ]

• Stan1993
Okay, duidelijk. Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik dan voor de R9 280 ga. Als ik de 270 koop, haal ik alsnog niet alles uit de nieuwere games qua graphics.

Nog een vraag; Kan ik alles uit zo'n upgrade kit halen? Ik behoud mijn oude HDD's waar Windows Vista op staat... het is wel 64bit vista maar kan ik de upgrade kit optimaal gebruiken als ik mijn oude HDD's met Vista blijf gebruiken?

Verwijderd

Nou, een SSD is wel aan te raden.
En een herinstallatie moet je ook doen, als je een nieuw moederbord en processor neemt.
Maar in games ga je niet minder FPS krijgen door een oudere harde schijf. Alleen opstarten van windows en programmas gaat een stuk langzamer.
Zou als er nog ruimte voor is in het budget, zeker een ssd inbouwen, dat zorgt er voor dat alles veel sneller aanvoelt, en is. Als je een programma aanklikt, is hij er gelijk, in plaats dat je nog even moet wachten.
Een crucial mx100 is een goede goedkope ssd.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2014 14:18 ]

• Stan1993
Het opstarten gaat nog vrij snel. De hardeschijf is net zo oud als de processor, maar Windows start met 30 sec op. Ik denk dat ik de I5 4460 upgrade kit koop met de Radeon R9 280 erbij. Wanneer mijn budget het toelaat, koop nog eens een SSD en dan gooi ik daar Windows 7 op. Maar voor nu houd ik het bij de upgrade kit en de videokaart. Dan zit ik al rond €450

Verwijderd

Lijkt me een goed plan. Zou wel even windows opnieuw installeren wat ik al zei, anders krijg je waarschijnlijk driver conflicten.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Stan1993 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 14:29:
Het opstarten gaat nog vrij snel. De hardeschijf is net zo oud als de processor, maar Windows start met 30 sec op.
Eh wat? :o
Vrij snel is <5 seconden, niet 30!
Standaard HDD's kunnen dit ook vaak binnen 15, 30 is nogal traag.

[ Voor 16% gewijzigd door Thomg op 29-11-2014 14:42 ]

• Stan1993
Haha, wat verwacht je na 6 jaar:P
Wellicht zal windows sneller opstarten weer na de herinstallatie.

Mijn pc draait de hele dag, alleen af en toe in slaap stand. Ik zou graag een SSD erin willen gooien, maar dan zit ik 100 euro boven wat ik uit wil geven. Ik heb het geld ervoor dus ik twijfel een beetje, maar de videokaart is al dubbel zo duur als die ik eerst op het oog had. Het is allemaal zo duur...

• Stan1993
Hebben jullie nog tips voor mij nadat ik de upgrade kit heb aageschaft? Dingen waar ik op moet letten, stappen die ik niet moet overslaan. Alternate zet de cpu volgens mij al wel op het moederbord voor me wanneer ik de upgrade kit aanschaf.

Verwijderd

Denk dat hij bedoelde dat dat nog behoorlijk snel is.

SSD: pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB
60 euro voor 120 GB.
Ik zou er niet vanuit gaan dat alternate de processor erin zet, dat lijkt me lastig met verzenden enz.
Heb je al eens een computer gebouwd? Anders even een paar youtube howto's kijken.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Maak in ieder geval alvast een backup van de data op de C schijf omdat Windows er opnieuw op moet. Verder kijk eens wat video's op YouTube over hoe je een moederbord moet inbouwen. Kan je prima zien hoe alles moet.

• Stan1993
Bedankt allemaal voor jullie behulpzaamheid :)

Ik twijfel een beetje tussen de R9 270x en de R9 280, de 270x is een stukje goedkoper en volgens mij kan ik met beide kaarten prima gamen op ultra settings.

Verwijderd

Mwa, ultra meestal niet,(dan bedoel ik ook met AAx8 en andere filters helemaal open.) dat lukt mij met mijn 290 soms nog niet, maar wel alles op high, dat lukt zeker. Ligt er natuurlijk heel erg aan welk spel, ik speel veel spellen die zwaar zijn, met veel eyecandy. En zonder die AAx8 en andere filters kan je alles vrij hoog zetten.
De 280 heeft nog het voordeel van meer geheugen, wat zeker in de toekomst wel handig is.
Het is maar net hoe hoog je eisen zijn... Maar tweedehands zijn amd kaarten heel erg goedkoop, misschien is dat een idee.
V&A aangeboden: XFX Radeon R9 280X 3GB Videokaart
Weet niet of de verkoper betrouwbaar is hoor, maar het is een voorbeeld.
Denk dat je een hele goede computer ervaring krijgt, Als je een 280(X) tweedehands koopt, en dan een ssd bij zet van het geld wat je overhoud. Dat lijkt me het beste

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2014 15:45 ]

• ruftman
  • Laatst online: 23-02 13:45
Bedenk wel dat het moederbord met de i5 CPU, over slechts 2 geheugenslots beschikt. Er wordt 2x4 GB meegeleverd, waardoor de spots dus al vol zijn. Als je later uit wil breiden Miert je daar wel rekening mee houden.

• Stan1993
Ik denk dat 8gb ram wel genoeg is voor de komende jaren, niet?
Ik doe nu alles nog met 4gb. Anders zou ik een veel duurder moederbord moeten uitzoeken met meer slots.

Xeonfan bedankt voor de tip! Ik heb een aantal R9 280x kaarten gevonden rond de 150€ ik vraag mij alleen af waarom de 280x van Sapphire ongeveer 15 maal wordt aangeboden, zou daar iets mee zijn?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met 8GB zit je voorlopig nog wel goed. Wil je een keer naar 16GB toe verkoop je het oude setje en haal je een nieuw setje. Dat is nog goedkoper dan nu een duurder bord kopen terwijl je het niet gebruikt.

Verwijderd

Je kon met die kaarten crypto currency minen... Dus je kon die kaarten berekeningen laten doen, daar kreeg je dan bitcoins voor.
Maar dat is helemaal afgelopen. Dus waarschijnlijk had diegene een heel aantal kaarten om bitcoins te verdienen.
Wat ook kan, is dat dat de eerste 280(X) was die verkrijgbaar was, en kocht iedereen die.
Of het was gewoon een hele goede koeler die op die sapphire kaart zit.
Een tip: kies geen amd kaarten met reference koeler, die dingen worden heet, en maken een hoop lawaai.
Dus niet zo: http://cdn2.wccftech.com/...-Radeon-R9-280X-Photo.jpg
Maar zo: http://www.google.nl/imgr...=6&ndsp=9&biw=882&bih=445
Er zijn een hoop verschillende, zolang je niet de reference pakt, de bovenste dus, zit je altijd wel goed.
8GB is zeker genoeg, doe best een hoop dingen tegelijk, ben nog nooit tekort gekomen.
Kijk ook even bij die link die ik stuurde, die was 140 euro, en voor zover ik kan zien een erg betrouwbare verkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2014 17:47 ]

• Stan1993
Even een kleine update:

Ik heb de i5 4460 upgrade kit aangeschaft.

Heb ook Xeonfan's advies opgevolgd en een 128gb SSD erbij besteld.

Heb van een medetweaker een XFX R9 280x erbij gekocht voor een mooi prijsje, toevallig ook via de link van Xeonfan.

Nogmaals bedankt allemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Stan1993 op 03-12-2014 01:13 ]

Pagina: 1