Samsung UE**H66** - UE**H6700 Motion Plus Custom settings

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Final Flash
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-09 21:51
Beste mede forumleden,

Ik ben sinds deze week nieuw op Tweakers. Na vele uren leeswerk heb ik mijzelf inmiddels behoorlijk ingelezen op internet met behulp van de welbekende forums/websites (AVForums, AVS Forums, HDTVtest, CNET, Techradar etc). Dus ik ben wel enigszins bekend met de termen en werking van de diverse 'beeldverbeteraars' van Samsung LED-TV's.

Desalniettemin worstel ik al een tijdje met de Motion Plus instellingen op mijn Samsung UE48H6650 LED-TV. Deze TV heeft een Clear Motion Rate van 600 Hz met een paneel refresh rate van 100 Hz. Wat mij voornamelijk stoort tijdens het tv kijken is de zogenaamde 'judder' bij panning beelden. Ik heb de preset modes (Clear/Standard/Smooth) allemaal al geprobeerd. Standard en Smooth elimineren motion judder bijzonder effectief, alleen motion blur minder. Bovendien introduceren deze twee modes ook het welbekende Soap Opera Effect (SOE), waar ik absoluut geen liefhebber van ben. De preset mode Clear elimineert motion blur weer bijzonder effectief, alleen motion judder weer minder. De laatste optie die resteert is Motion Plus Custom (Aangepast). Hier kan ik met behulp van een regelaar op een schaal van 0 - 10 de mate van blur- en judder vermindering afzonderlijk van elkaar instellen.

Bij veel gebruikers op diverse forums is de preset mode Clear erg geliefd, vanwege de hoge blur vermindering. Een bijkomend voordeel van deze mode is bovendien dat er geen SOE optreedt. De judder bij panning beelden blijft echter wel aanwezig bij deze mode, tot mijn grote frustratie zoals jullie waarschijnlijk begrijpen.

Het niet gebruiken van Motion Plus bij tv kijken is ook geen optie voor mij, behalve bij films en 24p-series. Dan gebruik ik het niet, omdat het de 'film look' elimineert naar mijn mening. Ik wil dan ook gebruik gaan maken van de Motion Plus Custom instellingen. Mijn hoofdvraag is dan ook of jullie mij misschien een advies kunnen geven over de juiste instellingen hierbij? Hierbij ga ik ervan uit dat de preset mode Standard zowel de blur als judder vermindering op de waarde 5 heeft staan. Aangezien deze mode op het internet omschreven wordt als "medium blur and medium judder reduction". Ik wil graag een natuurgetrouw beeld (geen SOE), met een hoge bewegingsresolutie zonder judder.

Zijn er meer forumleden met bovenstaande TV en/of dilemma's? Zo ja, kunnen jullie mij a.u.b. verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Na een eerdere crosspost besloten om de andere post te verwijderen en dit topic weer open te stellen.

[ Voor 81% gewijzigd door S1NN3D op 01-12-2014 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 23:33

copykat

Good copy isn't bad

Is er op deze vragen in de post van Final Flash ergens een antwoord te vinden?

Ik zoek ook de ideale settings om diverse source kwaliteiten zo goed mogelijk te krijgen zonder allerlei beeld vervormingen door de "verbeteringen door de CMR software" en pixeltoevoegingen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 16:57
Je kunt beide parameters toch naar eigen inzicht instellen? Er is geen ideale stand. Het is niet anders, maar je zult voor jouw werkbare instellingen moeten vinden middels trial-and-error.

[ Voor 22% gewijzigd door ariekanari op 03-02-2015 21:44 ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Final Flash
ariekanari schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 21:42:
Je kunt beide parameters toch naar eigen inzicht instellen? Er is geen ideale stand. Het is niet anders, maar je zult voor jouw werkbare instellingen moeten vinden middels trial-and-error.
Beste ariekanari,

Aangezien jij de 'man-met-ervaring' bent obv trail-and-error, zouden we graag willen weten wat jouw bevindingen zijn tot dusverre?
Ik heb momenteel de blur-vermindering op 5 staan en de judder- vermindering op 3.
Ik kan maar niet uit de voeten met de preset modes.
Zelfs de laagste stand (Clear) veroorzaakt beeldartifacten bij mij.
Waarschijnlijk omdat de blur-vermindering hier te hoog staat...
Standard en Smooth introduceren het welbekende SOE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ariekanari schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 21:42:
goed: voor zover de trail en error werkt>
filmmodus is de meest prettige kleur balans als zijn sommige scenes wat flets.
Ik heb de achtergrond verlichting op 15 gezet en de kleur 3 punten omhoog naar 53.
Dynamisch contrast uit
Zwart tinten uit.
kleurtint warm 2
Clen digital view op middel
Filmmodus op auto 2 (moet nog uitzoeken wat dit is)
Motion plus op helder (ook voor dit moet ik nog even op inlezen)
zwart optimalisatie: laag.
(geluid ook op film selectie: heeft iets meer body dan de standaard stand.)
bij HD source geeft dit een rustig beeld waarbij zwarte kleding nog goede details heeft en niet dicht loopt.
Waarbij de kleuren normaal ogen en de lichte/witte vlakken niet overbelichten/ clippen.

Bij SD source merk ik wel enige blur door toevoeging.
Wat ik bij snelle beweging van links naar rechts nog wel eens zie is ghosting of pixels blokken.

Wat is graag zou willen weten is hoe ik moet calibreren om een goed beeld te krijgen. (ook in de ogen van een ervaren persoon.) welke volgorde en welke autocorrectie modus wel werkt en welke eigenlijk meer kwaad dan goed doet. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 16:57
Ik heb de wijsheid niet in pacht vandaar dat ik eerder schreef dat er maar een methode is, te weten: trial-and-error. Mijn ervaring is dat het verschilt per bron(materiaal). SD beelden lijken meer (gevoelig voor) te trillen dan HD beelden. Zelf kijk ik echter nauwelijks nog naar SD beelden.
Voor films zet ik deze optie vaak uit.

Ik had een 40 en 46H7000 (2014) in huis (maar teruggestuurd) en heb op de slaapkamer nog steeds een 37D6500 (2011) hangen.
Ik heb nog steeds geen idee welke standen van wazigheidsvermindering en trilvermindering horen bij de standaard presets: helder, vloeiend. etc. Daarom gebuik ik de optie "Aangepast" of "Eigen" zodat ik enige controle heb over de aggresiviteit van deze instellingen.
Ik heb zojuist nog even gekeken op de D6500 op de slaapkamer: daarbij staan beide instellingen op "2".
Let wel, aan de instellingen van deze tv heb ik al in geen maanden wijzigingen aangebracht. Voor mij werkt deze stand goed en is een "gulden middenweg" aangezien ik deze instellingen vrijwel nooit aanpas.
Maar dat deze stand voor mij prettig is betekent niet dat deze door een ander ook als prettig of acceptabel wordt ervaren.
DIt is volgens mij zo'n instelling waarbij je over elke stand kunt ouwehoeren en nooit tot een sluitend antwoord komt.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ariekanari schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 20:36:
Ik heb de wijsheid niet in pacht vandaar dat ik eerder schreef dat er maar een methode is, te weten: trial-and-error. Mijn ervaring is dat het verschilt per bron(materiaal). SD beelden lijken meer (gevoelig voor) te trillen dan HD beelden. Zelf kijk ik echter nauwelijks nog naar SD beelden.
Voor films zet ik deze optie vaak uit.
Waar het het meest op aankomt is het moeilijkste:
niet instellen naar wat je oude tv tot stand bracht maar een evenwichtig realistisch beeld/kleuring voor tv/film en series op basis van de capaciteiten van je nieuwe tv. En je gewenning van "foute" instelling te ontwennen om te zien of het beter kan.
Is er ergens een testblueray iso te downladen om af te stellen? live beelden zoals tv is te wisselend om dit echt als goede calibratiebron te gebruiken.
Ik ben nog een beetje aan het afstellen gegaan en de backlicht nog iets terug geschroeft naar 13.
CDV en MPEG -ruisfilter op laag gezet.( uit kan altijd nog.)

filmmodus: auto2
Motionplus op helder. (dit is de meest voorkomende instelling als je googled of uit.)

Ps, kan iemand uitleggen waarom al die speciale beeldcorrectie software er opzit als eigenlijk iedereen roept ZET DAT UIT!(of erg laag) want het verslechterd alleen maar je beeld :-S

[ Voor 1% gewijzigd door copykat op 06-02-2015 19:24 . Reden: zin afgemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Final Flash
copykat schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 17:33:

Ps, kan iemand uitleggen waarom al die speciale beeldcorrectie software er opzit als eigenlijk iedereen roept ZET DAT UIT!(of erg laag) want het verslechterd alleen maar je beeld :-S
Deze zogenaamde 'beeldverbeteraars' zitten er eigenlijk om twee redenen op:
- Mocht er sprake zijn van een slecht /matig signaal vanaf de bron, dan corrigeert de Tv softwarematig het beeldmateriaal (bijv. SD-content);
- In hoofdzaak zijn deze beelverbeteraars marketing gimmicks van Tv producenten om elkaar de loef af te steken omtrent technologische ontwikkeling.

Het komt erin het kort op neer: als de bron goed is (bijv. HD-content of Blu-ray), dan hoef je het gros van deze beeldverbeteraars helemaal niet te gebruiken. Hetzelfde geldt met de in te stellen scherpte op je Tv, deze moet je eigenlijk zo laag mogelijk houden. Denk er maar eens goed over na: als de bron goed is, waarom zou je dan nog lopen klooien met het beeldmateriaal?? Ik heb de scherpte van mijn Samsung UE48H6650 bij normaal tv kijken op 10 staan (van 100) en bij het kijken van Blu-ray content staat deze op 0 geparkeerd.

Als je meer wilt weten over het juist instellen van je TV raad ik je aan om ook eens een bezoekje te brengen aan de website van AVForums en dan met name: https://www.avforums.com/PicturePerfect/
Op het forum van deze website kun je ook allerhande beeldinstellingen vinden van mede-gebruikers.

Een test Blu-ray om je beeld mee in te stellen, kun je hier downloaden:
- http://www.avsforum.com/f...-ray-mp4-calibration.html

Mocht je 1 willen aanschaffen voor weinig geld dan raad ik je ondestaande website aan:
- https://www.hifiklubben.nl/accessoires/tv-accessoires/

Succes met alles!! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Thanks!

De manual van Samsung is nogal marginaal in uitleg ;)
Dus dit is veel beter om kennis van zaken te krijgen!
En dus voor alle bronnen een mooie en realistische weergave :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Ik heb de UE40H6670 en ik heb er een tijdje mee zitten spelen en ik heb de motion plus nu altijd aan. Tijdens bluray/tv/voetbal met de volgende standen: wazigheid op 2 en trilvermindering op 4. Dit geeft voor mij een scherp beeld met nog wel een beetje de film look dus niet het bekende ''soap opera effect''.

Misschien heb je hier iets aan.

Groet,

Woutoro

Edit: Het verschilt per film: bij Avengers op bluray staat ie op Helder.. Bij andere films op aangepast.. Ligt er net aan op welke manier de film geschoten is op film of digitale film denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2015 08:48 ]

Pagina: 1