Nieuwe GPU met veel RAM.

Pagina: 1
Acties:

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-02 12:12
Ik zoek een?
ik zoek een nieuwe GPU. Mijn huidige kaart is een 560 ti 448 cores. Ik wil de aankomende jaartjes er weer vooruit mee kunnnen en de nieuwste games kunnen spelen, ultra hoeft niet, mag wel :P

Wat is je budget?
Rond de €300,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
k sta in principe open voor alles, maar ik heb wel gelezen dat AMD over t algemeen minder zuinig is en warmer wordt. Mijn voorkeur gaat dus wel uit naar Nvidia.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ik heb momenteel het volgende in mijn systeem:
- Asus Sabertooth 990fx r2.0
- AMD FX6200
- MSI twinfrozer Nvidia GTX 560TI 448 cores
- 16GB dus 2x Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
- 650 watt voeding
- 256GB ssd samsung 840EVO
- 120GB ssd samsung 830
- 1TB hdd
- 650GB hd

Dit alles zit in een NZXT beta EVO case en komt samen op een samsung beeldscherm van 1600x1050 pixels.

Momenteel woon ik in een klein bakhuisje waar mn pc in een IKEA Pax kast staat. Hitte is dus wel een puntje om op te letten.

Ik ben me ervan bewust dat de huidige kaarten waars niet in mijn case passen. Ik ben daarom ook op zoek naar een andere case, waar dan ook waterkoeling in kan voor mijn cpu zodat ik de hitte wat beter kan wegwerken naar buiten de kast. Dit is meer een puntje van aandacht en hoef hier niet per se advies voor, maar is altijd welkom natuurlijk :+

Wat ik wel erg belangrijk vindt is dat er genoeg VRAM op de gpu zit. Toen ik mijn huidige kaart kocht had ik de keuze uit meer cores of meer geheugen. Ik heb toen gekozen voor meer cores en dat snijdt me nu in de vingers omdat ik bijv far cry 4 of Unity niet kan spelen waardoor ik voor mijn idee eigenlijk net te vroeg al moet upgraden.. Ik zag dat unity eigenlijk 3 a 4vram nodig heeft en daarom vraag ik me af of ik niet moet wachten tot er kaarten met 8gb uit komen? Advies op dit punt zou ook heel fijn zijn :?

Alvast bedankt!

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:52
je kan wachten tot de r9 3xx serie of nvidia's nieuwe gpus begin 2015. je kan opzich wel een r9 290 bv nemen. alleen moet je wegblijven van de reference cooler modelen(die met 1 fan) deze zijn gewoon drama en worden makkelijk 95 graden. maar als je bv een r9 290 tri-x neemt die zit op full load op ong 45 graden.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je kan een 290(x) ref nemen maar dan moet je even je fan profiel aanpassen, dan is het best te doen alleen maken ze meer herrie. En aangezien je systeem niet de snelste van het stel is zou ik gewoon kijken naar een 290 die zijn te koop voor 160 tot 200 euro 2de hands misschien dat je daar wel een non ref. model kan kopen ook.

http://tweakers.net/categ...KRZYk5SlbRSubGxsZKsbW1tQA

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Milan57
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-02 09:08
loki504 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:41:
je kan wachten tot de r9 3xx serie of nvidia's nieuwe gpus begin 2015. je kan opzich wel een r9 290 bv nemen. alleen moet je wegblijven van de reference cooler modelen(die met 1 fan) deze zijn gewoon drama en worden makkelijk 95 graden. maar als je bv een r9 290 tri-x neemt die zit op full load op ong 45 graden.
Ik weet niet wat voor een airco of straaljagermotoren jij in je kast hebt, maar een Sapphire r9 290 tri-x wordt op full load +/- 70 graden (afhankelijk van ambient temp, fanprofile en airflow). Om een r9 290 op full load 45 graden te laten worden heb je toch echt een hele stevige custom waterloop nodig. Desalniettemin zijn het hele goede kaarten voor de prijs. Je zou e.v.t ook kunnen kijken naar een Club3D R9 290 Royalace, deze is van zeer hoge qualiteit (aluminium) heeft een backcover en gebruikt hynix geheugenchips.

[ Voor 5% gewijzigd door Milan57 op 28-11-2014 11:49 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:52
Ik zelf heb helaas nog r9 290. Mag zag op een benchmark dat hij Ong 45 graden werd. Maar 70 is alsnog ook niet slecht

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Dat was zeer waarschijnlijk de delta over ambient :+

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 28-11-2014 13:44 ]

• Melantrix
loki504 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:41:
je kan wachten tot de r9 3xx serie of nvidia's nieuwe gpus begin 2015.
Is dit de moeite waard denk je? jij en ik kunnen natuurlijk niet goed voorspellen wat ATI of Nvidia gaat uitbrengen in 2015 maar denk je dat er een kans is dat ze met meer Vram komen dan 4gb? of is 4gb wel voldoende voor de aankomende jaren? (Ik maak me hier wel redelijk druk om, aangezien ik geen zin heb om over een jaar of 2 weer een nieuwe te moeten kopen omdat vram onvoldoende is |:( )
Milan57 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:47:
[...]

Ik weet niet wat voor een airco of straaljagermotoren jij in je kast hebt, maar een Sapphire r9 290 tri-x wordt op full load +/- 70 graden (afhankelijk van ambient temp, fanprofile en airflow). Om een r9 290 op full load 45 graden te laten worden heb je toch echt een hele stevige custom waterloop nodig. Desalniettemin zijn het hele goede kaarten voor de prijs. Je zou e.v.t ook kunnen kijken naar een Club3D R9 290 Royalace, deze is van zeer hoge qualiteit (aluminium) heeft een backcover en gebruikt hynix geheugenchips.
Ik heb inderdaad gekeken naar de Sapphire r9 290 tri-x maar Ik kreeg de kriebels als ik zag wat de temps waren van R9 290. Het zal vast dat ze dat aan kunnen maar in geen enkele mogelijkheid ga ik dat goed kunnen coolen terwijl de case in mn kast staat. Dat was wel een van de redenen dat deze kaart voor mij afviel. Dan betaal ik liever iets meer voor een Nvidia kaart die stiller, koeler en zuiniger is..

Edit:
de CLUB3D R9 290X ziet er wel leuk en goed uit. Alleen die temps.. :|

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dit alles zit in een NZXT beta EVO case en komt samen op een samsung beeldscherm van 1600x1050 pixels.

Momenteel woon ik in een klein bakhuisje waar mn pc in een IKEA Pax kast staat. Hitte is dus wel een puntje om op te letten.
Neem een Nvidia 970 GTX, hands down. Deze hebben 4 GB Vram, zijn zeer stil, zuinig en worden nooit warm. Bovendien game je op 1600 x 1050 pixels, dat is een lachertje voor je 4 GB Vram. Ik heb een 970 GTX met 2560 x 1440px monitor en ik krijg alleen de 4 GB vol als ik shadow of mordor op extreem ultra speel.

Ik zou je vooral niet druk maken om te weinig Vram als je 4GB hebt, dat is echt meer dan voldoende; helemaal op je huidige resolutie of een 1920 x 1080 Full HD resolutie. Het klopt dat games ineens meer gebruik maken van Vram maar 4 GB is echt genoeg :) 6 of 8GB is behoorlijke overkill voor jouw setup en ook totaal onnodig.

pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD

Ik heb de Asus variant maar ik zou persoonlijk de MSI 970 GTX nemen; deze valt ook zeer goed te overclocken mocht dit nodig zijn in de toekomst.

Edit: Het is overigens iets over je 300 euro budget, maar zeker de moeite waard...

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Melantrix
stin00 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:00:
[...]

Neem een Nvidia 970 GTX, hands down. Deze hebben 4 GB Vram, zijn zeer stil, zuinig en worden nooit warm. Bovendien game je op 1600 x 1050 pixels, dat is een lachertje voor je 4 GB Vram. Ik heb een 970 GTX met 2560 x 1440px monitor en ik krijg alleen de 4 GB vol als ik shadow of mordor op extreem ultra speel.

Ik zou je vooral niet druk maken om te weinig Vram als je 4GB hebt, dat is echt meer dan voldoende; helemaal op je huidige resolutie of een 1920 x 1080 Full HD resolutie. Het klopt dat games ineens meer gebruik maken van Vram maar 4 GB is echt genoeg :) 6 of 8GB is behoorlijke overkill voor jouw setup en ook totaal onnodig.

pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD

Ik heb de Asus variant maar ik zou persoonlijk de MSI 970 GTX nemen; deze valt ook zeer goed te overclocken mocht dit nodig zijn in de toekomst.

Edit: Het is overigens iets over je 300 euro budget, maar zeker de moeite waard...
Oke, dat is wel goed/fijn om te horen. voorlopig ga ik sowieso niet upgraden naar een ander beeldscherm, lang verhaal maar ik heb er nog een liggen.. 8)7
ik zal eens even kijken naar de 970, die zien er best goed uit inderdaad en de meerprijs vind ik wel redelijk meevallen, dat kan ik nog wel betalen :+

Thanks!

edit: Je zegt dat je de Asus hebt maar de MSI aanbeveeld, heeft dat alleen met OC te maken of zijn er dingen van de Asus die je tegenvallen?

[ Voor 4% gewijzigd door Melantrix op 28-11-2014 14:09 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De MSI vereist een 6 en 8 pin connector, waardoor het overclock potentieel inderdaad hoger ligt. De Asus heeft slechts één 8 pin connector nodig. Daarnaast is de MSI variant ook iets hoger stock geclocked dan de Asus.

Verder ben ik wel zeer, zeer tevreden over de Asus Strix 970 GTX. Hij is ontzettend zuinig dankzij slechts een aansluiting, heeft een elegante zwarte backplate en is sowieso, naar mijn weten, de zuinigste 970 GTX. Hierdoor ligt de warmteproductie ook zeer laag. Verder is hij net als de MSI passief gekoeld tot 68 graden meen ik, in Windows hoor je dus geen fan draaien. Tijdens het gamen zal de fan overigens echt op 20 tot 30% draaien meestal, het is de stilste en fijnste videokaart die ik tot nu toe gehad heb!

Ik zou vooral wat reviews bekijken, geweldige videokaart en voor die prijs echt een pareltje!

Edit: Overigens raad ik de MSI alleen aan voor overclock mogelijkheden, verder zou ik eigenlijk de Asus kiezen. De kans op coil whine is bij Asus ook nihil :)

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 28-11-2014 14:21 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Melantrix
Voor iedereen: ik heb gekozen voor de MSI GTX 970. De meer prijs was het mij volledig waard en hij was naar mening de beste van allemaal. Ik heb het vergeleken met de Asus maar de MSI scoort in benchmarks etc toch beter, terwijl hij niet per se minder zuinig is (iets minder maar niet significant)

Hartelijk dank voor jullie hulp, heeft me zeker geholpen!

ps. Ik weet niet of ik dan dit topic moet sluiten oid?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:35

br00ky

Moderator Harde Waren
melantrix schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 14:03:

ps. Ik weet niet of ik dan dit topic moet sluiten oid?
Dat is alleen voor modjes weggelegd. Je topic zal vanzelf naar beneden zakken.
Pagina: 1