Helft van geheugen beschikbaar na installeren processor

Pagina: 1
Acties:

• lariissjj
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-03-2020
Beste mede Tweakers,

Ik zit met een probleempje sinds gisteren.
Heb mijn i3 vervangen voor een i7 870 en sindsdien heb ik maar de helft van mijn geheugen beschikbaar.
Heb in de bios al gekeken of daar iets niet goed stond, maar kan van het geheugen weinig instellen en alles staat op auto. Wel geeft hij aan dat er in de sloten B1 en B2 geen geheugen zit, terwijl daar wel een module inzit. Bij Windows geeft hij aan 8Gb geïnstalleerd, 6GB beschikbaar. Bij Speccy geeft hij ook aan 8GB geïnstalleerd en 6GB beschikbaar.
Heb het geheugen op de volgende manier geïnstalleerd:

4GB Geheugen 1333Mhz in Slot A1
2GB Geheugen 1333Mhz in Slot A2
2GB Geheugen 1333Mhz in Slot B1

(Nu weet ik dat dit geen optimale opstelling is, maar kan even niet anders en heeft met de i3 ook zo gezeten en goed gewerkt)

Nu heb ik de bios al gereset gehad door de batterij van het mb er 15 minuten uit te laten, dit heeft geen effect gehad.
Geheugen balkjes al omgewisseld, maar maakt niks uit in de sloten B1 en B2 pakt hij het geheugen gewoon niet.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe of hoe dit opgelost kan worden?

Systeemspecs:

Mb: GA-H55M-USB3
Processor: i7 870
Geheugen: Zie hierboven
Windows: 8.1 64 bit
Bios versie: F11
Videokaart: Sapphire R9 280x Oc Dual twin

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:17
Het is een mogelijkheid dat tijdens het installeren van de nieuwe cpu, dat je de pinnetjes van de socket hebt verbogen. Het is natuurlijk ook nog mogelijk dat de processor zelf niet goed is.

• lariissjj
Zover ik heb gecontroleerd zijn de pinnetjes niet verbogen, verder werkt de processor ook naar behoren. Al zou het inderdaad nog kunnen zijn dat de processor het geheugen niet goed aanstuurt/verdeeld.

• lariissjj
Nog even een toevoeging, wanneer ik twee geheugenbalkjes in slot A1 en A2 heb zitten. (bv. 4GB in totaal) heb ik ook maar 2GB beschikbaar. Iedere keer heb ik dus maar de helft van het geheugen...
Heb ik de 3 sloten bezet lijkt het erop dat hij A1 en A2 wel volledig pakt, maar de B1 weer niet.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:35

_Arthur

blub

De GA-H55N-USB3 heeft volgens de Pricewatch maar 2 geheugen sloten.

Is dat wel het juiste type dat je geeft?

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:24
Heb je nu de helft (4GB) beschikbaar of zoals je zegt 6GB?

Is het toevallig mogelijk dat je 2GB geassigned hebt aan de interne GPU van de I7?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• lariissjj
Ok, dat ga ik nog even checken inderdaad want heb er echt 4.

• lariissjj
GA-H55-USB3

Sorry de N achter de 55 mag eraf!

• lariissjj
Heb even in systeem zelf maar gekeken zie dat er veel versies van zijn: Komt uit als mb : GA-H55M-USB3.0

• lariissjj
Als ik in A1 en A2 4Gb en 2Gb stop en in B1 2GB dan pakt hij maar 6GB.
Als ik in A1 en A2 beide 2GB stop dan heb ik maar 2GB

• lariissjj
Het zou kunnen dat 2GB geassigned zit aan de CPU. Al heb ik geen idee hoe dat is gebeurd, niet bewust in ieder geval. Verder heb ik daar geen verstand van en weet ook niet hoe ik dat kan controleren of veranderen?

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:24
Waarschijnlijk in het bios, kun je wel vinden via de handleiding van je moederbord?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:35

_Arthur

blub

Welke i3 zat er eerst in?
Puc van S. schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:31:
Heb je nu de helft (4GB) beschikbaar of zoals je zegt 6GB?

Is het toevallig mogelijk dat je 2GB geassigned hebt aan de interne GPU van de I7?
De i7 870 heeft geen integrated graphics.

@TS: Edit je berichten trouwens, ipv steeds een nieuwe te posten...

Verder wat ik uit andere posts haal:

- zit je ram -echt- goed in de sloten geklikt?
- update het bios van je moederboard
- reset bios naar defaults
- zet memory remapping aan in je bios

And try again.

[ Voor 108% gewijzigd door _Arthur op 28-11-2014 11:57 ]

• lariissjj
Ok ga straks als ik thuis ben even in de handleiding kijken of ik daar iets wijzer van wordt. Verder de i3 was van de 500 serie maar durf niet met zekerheid te zeggen welke precies.

• lariissjj
@Arthur
- Geheugen zit er goed ingeklikt
- Bios is 3 maanden geleden geupdate naar nieuwste versie geloof dat de F11 nu ook de laatste meest recente is.
- Heb de Bios ook al gereset naar Default, maar veranderd niets
- Memory remapping weet ik niet of die aanstaat, moet ik vanavond ook even in de handleiding kijken waar ik die kan vinden.

• lariissjj
Heb even de manual van het mb erbij gehad en daar staat niks in van de bios. Alleen hoe je hardware moet installeren en demonteren en de specs van het mb.
Verder gezocht in de BIOS naar memory remapping, maar ook dat is nergens te vinden.

Iemand nog suggesties?

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Uit de handleiding : >> Click <<
Due to CPU limitations, read the following guidelines before installing the memory in Dual Channel mode.
1.
Dual Channel mode cannot be enabled if only one DDR3 memory module is installed.
2.
When enabling Dual Channel mode with two or four memory modules, it is recommended that
memory of the same capacity, brand, speed, and chips be used for optimum performance. When
enabling Dual Channel mode with two memory modules, be sure to install them in the DDR3_1 and
DDR3_3 sockets.
- Probeer eens 4GB in DDR3_1 (zie je 4GB?)
- Probeer dan eens 2GB in DDR3_1 en 2GB in DDR3_3 (zie je 4GB?)
- Probeer dan eens 2GB in DDR3_1, 2GB in DDR3_3 en 4GB in DDR3_2.

Zie pagina 16 van de handleiding voor slot benaming.

[ Voor 0% gewijzigd door o0SmOkE0o op 28-11-2014 19:51 . Reden: Link naar verkeerd mb gewijzigd en slot namen goed gezet ]

• lariissjj
Ok, dankje! Dat ga ik eens proberen, zal zo even posten wat er uit is gekomen. En bedankt voor de handleiding, die kreeg ik niet naar voren via de gigabyte site.
Heb net ook even een CPU test gedaan van Intel om uit te sluiten dat het daar aan ligt. Deze is helemaal goed op de frequency na, hij geeft aan dat ik de overclocked settings moet disabelen. Deze staan dan blijkbaar standaard aan na een default reset? Enig idee of dit er misschien mee te maken kan hebben?

• o0SmOkE0o
  • Niet online
lariissjj schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 19:49:
Enig idee of dit er misschien mee te maken kan hebben?
Daar kan ik je geen antwoord op geven (geen ervaring mee).

Zet voor de zekerheid in ieder geval ook (tijdelijk) Quick Boot uit in je BIOS, dan heb je ook wat meer informatie (ivm geheugen test)

• lariissjj
Heb even de geheugenbalkjes zoals Smoke zei geplaatst, hier komt het volgende uit:

- 4GB slot 1 --> Pc start niet op, mb krijgt even paar seconde stroom en valt uit, dit blijft zich herhalen
- 2GB in slot 1 en 2GB in slot 2 --> zelfde als hierboven
-2GB in slot 1, 2GB in slot 2, 4GB in slot 2 --> Pc start op alles werkt, 8gb geïnstalleerd 6GB beschikbaar.
dus zelfde probleem.

• lariissjj
Nou deze topic mag gesloten worden, het probleem is opgelost! Ik mag me eigen toch wel aardig blond noemen!
Heb de geheugenbalkjes even allemaal een plek opgeschoven (de eerste vanaf CPU is nu leeg de rest is naast elkaar gevuld in de volgorde: 2,2,4 GB) En ik heb mijn totale geheugencapaciteit weer terug!
Had de sloten ook verkeerd genummerd waarschijnlijk...

Zo simpel was het dus...En zo dom was ik XD

Maar goed weer wat geleerd, wil jullie zeker bedanken voor jullie moeite en meedenken!

• o0SmOkE0o
  • Niet online
lariissjj schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 20:41:
Had de sloten ook verkeerd genummerd waarschijnlijk...
Lol, en het staat nog wel zo duidelijk omschreven in de handleiding ;).

Optimaal zou de bezetting leeg, 2GB, 4GB, 2GB moeten zijn btw.

• lariissjj
Haha ja daarom zeg ik al blond he XD
Heb intussen even de geheugenmodules erin gezet zoals Smoke beschrijft (leeg,2GB,4GB,2GB)
En intussen werkt het nog perfect, dus ben weer tevreden :)

Nogmaals bedankt! :)
Pagina: 1