Nieuwe game PC! advies gevraagd :)

Pagina: 1
Acties:

• Mariukai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-01-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
gamen, battlefield 4, rome 2, company of heroes 2 etc

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
alleen een compleet nieuwe kast! :)

ik heb momenteel dit in de lijst staan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,-€ 164,-
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 122,95€ 122,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,-€ 359,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 70,-€ 70,-
1Thermaltake CORE V51 Mid-Tower Chassis€ 87,54€ 87,54
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master V750 Semi-Modular€ 94,90€ 94,90
1Crucial MX100 256GB€ 93,60€ 93,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.091,44

tips en of opmerkingen gevraagd! alvast bedankt :) :)

[ Voor 97% gewijzigd door Mariukai op 29-11-2014 13:01 ]

• stevevr
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-12-2025
Hoi Mariukai,

Neem eens de Handleiding Pricewatch door en het DAA beleid. Dat helpt met het opzetten van een topic zoals dit en maakt het voor ons stukken makkelijker!

Wat je build betreft:
• Blijkbaar ga je er veel mee gamen, waarom kies je dan voor een AMD FX-8320? Na enig onderzoek zou je op verschillende forum kunnen zien dat de i5-4460 beter is voor gamen, wat betreft single-threaded games (de meeste dus op het moment)
• Wat is je budget? Rond de 1,000- euro?

Succes! :P

[ Voor 36% gewijzigd door stevevr op 28-11-2014 01:33 ]

• Mariukai
heb de handleiding bekeken, en twijvel eigenlijk alleen maar over de videokaart ! en ik twijvel dus tussen deze 2, maar als iemand algemene suggesties heeft, sta ik overal voor open

• stevevr
Mariukai schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 01:33:
heb de handleiding bekeken, en twijvel eigenlijk alleen maar over de videokaart ! en ik twijvel dus tussen deze 2, maar als iemand algemene suggesties heeft, sta ik overal voor open
Als je het even netjes op een rijtje zet maakt het het stukken makkelijker dan deze lijst in je eerste post. Hier staat namelijk alles dubbel?

• Mariukai
maar als ik zo naar de stats van de 2 processors kijk is het aantal ghz bij de amd hoger, en het aantal cores is 8 ipv 4! en een nogal groot prijsverschil..,

• Mariukai
ik zie het, ga het ff aanpassen ;)

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

twij·fel (de; m; meervoud: twijfels)
1
onzekerheid, gebrek aan vastheid van wil of besluit, besluiteloosheid: iets in twijfel trekken niet geloven; het lijdt geen twijfel het is zeker

• Mariukai
alright, het is zeker dat ik nog niet weet voor welke ik moet gaan.. :P

• stevevr
Mariukai schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 01:35:
maar als ik zo naar de stats van de 2 processors kijk is het aantal ghz bij de amd hoger, en het aantal cores is 8 ipv 4! en een nogal groot prijsverschil..,
Meer cores betekend niet betere prestaties, evenals hogere ghz.

Lees dit linkje naar anandtech even door!

Intel is heer en meester in games op het moment. Als je wat onderzoek wat had gedaan was je zelf ook op die conclusie gekomen.

(ze hebben mijzelf laatst ook overtuigd hier ;))

• Mariukai
ik ga het even doorlezen!, ik kreeg van collegas echter het tegenovergestelde te horen over amd juist... :P

• stevevr
Mariukai schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 01:38:
alright, het is zeker dat ik nog niet weet voor welke ik moet gaan.. :P
Doe dit even, helpt veel.

• Mariukai
danku! heb het gedaan, maar om eerlijk te zeggen die thread over amd vs intel zegt me niet heel veel, weet er te weinig van allemaal om het daadwerkelijk goed te snappen :/

• Mariukai
had wel in gedachten dat ik over jaartje of 2 jaar eventueel nog een dikkere processor van amd erin kan duwen, deze is zeg maar goede keuze die zou moeten doen wat ik wil, maar open staat voor upgrade op een later moment :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Beetje inlezen zodat je een geïnformeerde keuze kan maken :)

In het kort: AMD heeft soms/vaak een hogere klok en/of meer kernen, maar Intels architectuur presteert per kloktik veel beter, en is daarnaast ook veel zuiniger. Daar betaal je natuurlijk wel de hoofdprijs voor (Intel heeft diepe zakken, maar houdt van zijn gigantische winstmarge).

De meeste programma's hebben meer aan een paar krachtige kernen (2-4) dan aan een stapel hoog geklokte maar in verhouding slechter presterende kernen. Heel weinig programma's of games zijn geoptimaliseerd voor 4 of meer kernen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Mariukai
ja als ik me inlees voel ik me op een gegeven moment gewoon een aardappel ofzo omdat het echt niet mijn ding is om zover op in te gaan :P

maar is het zoveel verschil dat het het geld extra waard is om die i5 te kopen??

• stevevr
Heb je zelf een beetje rond gekeken?

Even googlen levert dit op:
Intel i-5 4460 of AMD FX 8350
Of bij linustechtips

Hieruit blijkt dat veel mensen voor gamen de voorkeur geven aan Intel.

Ik ga nu mijn bed in. Succes met googlen in de tussen tijd! :P

• Mariukai
en welke videokaart raden jullie aan?

• Mariukai
ja ik heb gegoogled, maar zie mijn vorige reactie XD, maar thnx, en slaapse!

• stevevr
Mariukai schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 01:54:
en welke videokaart raden jullie aan?
Wat is je budget, Mariukai? En heb je nog eisen aan je systeem?

• Mariukai
budget moet ik bekijken, maar wil niet al te veel boven deze prijs komen, kost me weer meer financiele vrijheid! ;) ik wil rome2 en bf 4 in mooie max settings kunnen draaien,en soortgelijke games :)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

De CPU en het bordje die je hebt staan moet je in elkaar zetten met 's werelds grootste precisie werktuig: de hamer. Past namelijk niet, een AM3+-CPU op een Intel LGA1150 moederbord :) Ik raad je aan een Intel CPU te gebruken, all round veel sneller. De i5 4460 is een prima keuze.

Dan, je voeding. Die is pure overkill, genoeg om 4 GTX970 met overclock in SLI te zetten. Overnodig dus.
pricewatch: Seasonic S12G 450W

GPU kan je beter bij de Asus houden, de MSI heeft/had veel last van coil whine. Zou verholpen moeten zijn, maar kan ik niet garanderen. Is echter bij vrijwel alle GTX970 een probleem, bij de MSI kwam het alleen in grotere mate voor.

Koelertje kan je ook op besparen door een Gelid Tranquillo Rev. 2 te nemen, is ook een prima ding en bespaard je 10 euro. HDD kan ook 2 euro goedkoper:
pricewatch: Toshiba DT01ACA200, 2TB
Alle kleine beetjes helpen :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Mariukai
klopt! het hoorde deze te zijn: pricewatch: MSI 970 Gaming

maar 450 is dus zeker genoeg? mensen in mijn omgeving zeiden dat het te weinig zou zijn bij eventuele upgrade naar 2e videokaart.. maar deze is gewoon goed genoeg? pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular

maar in processor ben ik nog niet helemaal overtuigd.., vriend van me kwam gisteren ook met benchmark site en daaruit bleek dat deze amd processor meer waar voor je geld is dan de intel die je noemt.., en is het daadwerkelijk zoveel verschil dat die intel zo beter is? want de processor kan over jaartje of 2 jaar nog altijd makkelijk geupgrade worden

alvast bedankt! :D

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik weet niet hoe jij 'over een jaar of twee' ziet. AMD gaat zijn sockets niet eeuwig in leven houden, AM3+ gaat al een tijdje mee, daar zitten als ik het goed heb al twee generaties op, dus het einde is in zicht. Als daar nog een generatie bijkomt gaat die geen gigantische prestatieverbeteringen bieden (tenzij AMD iets uit zijn mouw schudt dat niemand verwacht). Als voor de spellen die je wilt spelen de AMD voldoende ademruimte biedt (met dus nog wat marge in de nabije toekomst) dan ga je gewoon voor de AMD.

Het enige wat mensen hier vragen is dat je je degelijk inleest vooraleer je je aankoop doet of vragen stelt die louter ontstaan uit een gebrek aan informatie of een overvloed aan desinformatie.

Iets zegt me dat je vriend fan is van AMD bijvoorbeeld ;).

Als de 'lappen tekst' waar je eerder naar gelinkt werd niet wil lezen dan denk ik dat je gewoon je eigen zin moet doen, dan heeft het weinig zin om een topic te openen en advies te vragen dat je daarna toch in de wind slaat. Het hele punt hier is dat je niet even snel je vraag dumpt maar dat je ook iets bijleert waar je bij een volgende upgrade wat mee kan.

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 28-11-2014 13:23 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Mariukai schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:43:
maar 450 is dus zeker genoeg? mensen in mijn omgeving zeiden dat het te weinig zou zijn bij eventuele upgrade naar 2e videokaart.. maar deze is gewoon goed genoeg? pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular
als je 2 kaarten in zelfde systeem wil runnen, dan heb je wel wat meer dan 450W nodig.
maar dan heb je ook een beter moederbord nodig.

Als je een nieuwe kaart binnen 3 jaar (ter vervanging) ofzo bedoelt dan zal die alleen maar minder gaan verbruiken. Dat is al enkele jaren de trend.

[ Voor 12% gewijzigd door SmokingCrop op 28-11-2014 14:11 ]

• Mariukai
Ik vind het allemaal lastig aangezien ik er niet superveel van weet en het in 1 keer wel veel is allemaal! :)

Maar voor 2e videokaart bijvoorbeeld? Dat kan toch in dit moederbord aangezien er 2 slots inzitten of heb ik het fout?

En kan ik als ik de i5 koop er later nog de i7 inzetten? Of is dat een ander slot?

alvast bedankt!

• SmokingCrop
  • Niet online
pricewatch: MSI B85-G43 Gaming heeft:
1x PCIe 3.0 x16 in x16 mode
1x PCIe 2.0 x16 in x4 mode

Als je niet wil dat het PCIe slot de bottleneck vormt dan wil je minstens volgende hebben:
• PCIe 3.0 x8
• PCIe 2.0 x16 (= evensnel als PCIe 3.0 x16)

+ het feit dat het moederbord gewoon geen SLI support (Crossfire wel) ;)

=> http://www.msi.com/produc...G.html#hero-specification (klik op detailed en dan bij Multi-GPU)

• Mariukai
Ik weet om eerlijk te zijn niet eens watpcie of sli is... welk moederbord is er wel geschikt voor? Of kom jr dan in veel hogere prijsklasse?

• SmokingCrop
  • Niet online
PCIe zijn de sloten waar je die grafische kaart in moet steken, in de loop der tijd zijn daar steeds betere versies van gemaakt die telkens sneller zijn.

SLI = twee of meerdere Nvidia kaarten gebruiken
Crossfire = twee of meerdere AMD kaarten gebruiken

Als je een deftig bord wil voor SLI/Crossfire zit je al snel aan de 120~ euro ;)
bv. pricewatch: MSI Z97-G45 GAMING
pricewatch: MSI Z97 GAMING 5

Maar persoonlijk zou ik niet eens voor SLI/CrossFire gaan omdat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is.
Bij nieuwe spellen moet er eerst verbeterde profielen/drivers door nvidia/amd gemaakt worden en dergelijke.
De scaling bij veel spellen is gewoon slecht te noemen.
Natuurlijk een stuk meer energieverbruik en geluidsproductie.
Al dan niet wat last hebben van micro-stutter bij sommige games.
Kost zal ongeveer evenveel zijn wellicht, high end single card vs grotere voeding/moederbord + iets minder high end gpu

[ Voor 11% gewijzigd door SmokingCrop op 28-11-2014 15:00 ]

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-03 12:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Moet de toetsenbord, muis en beeldscherm ook in budget, of heb je die al?
Bij je beginpost zag ik dat je geen randapparatuur hebt

Review QNAP TS-230 NAS

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Maak alsjeblieft een wenslijstje aan, Handleiding Pricewatch dit moet eigenlijk!!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die wenslijst staat toch in z'n openingspost?

• Mariukai
ik heb een wenslijstje!, en alle randapperatuur heb ik al, en staat ook vermeld...

pricewatch: Gigabyte GA-H97-Gaming 3

deze lijkt me nog mooier als (na tip van collega) maar past hier de i5 en de i7 in? als ik naar de socket kijk wel! (hier moet ik toch naar kijken? :P )

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kijkt naar de socket en je checkt ook de specificaties van het moederbord op de site van de fabrikant. Zo zie je exact welke modellen er ondersteund worden.

• Mariukai
thanks! ik ik heb het in de openingspost aangepast, ik denk dat dit hem zo wordt :) tenzij iemand nog ideen heeft?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Op zich een prima build, alleen snap ik niks van je voeding en moederbord. Dit is een systeem waar je later nog een GPU bij wil gaan zetten, maar is dat werkelijk interessant? Dat kost je nu 100 euro meer, maar eer je aan extra grafische kracht toen bent, zijn we 2 GPU generaties verder en zijn er GPUs te krijgen met méér VRAM, waardoor je er echt niet meer op zit te wachten om je 970 in SLI te gaan zetten.

Neem gewoon een 970, een mooie gold 450W voeding en een H97 bord en houdt die 100 euro in je zak. Van alle drie de onderdelen zijn er al uitstekende voorzetjes gedaan. Kwestie van die overnemen en je hebt een magnifiek systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 29-11-2014 13:18 ]

• Mariukai
Duidelijk! Thanks! :D
Pagina: 1