Toon posts:

Hulp nodig met beveiligingscamera systeem voor thuis.

Pagina: 1
Acties:

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:35

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Beste mensen,

Mijn ouders zouden graag een tweetal camera's hebben om verschillende plekken om het huis in de gaten te houden, en omdat ik de tweaker in het huis ben krijg ik natuurlijk de opdracht om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb geen ervaring met dit soort hardware en software en daarom vraag ik jullie om hulp. Ik heb zelf al wat rondgekeken en het een en ander gehoord.

Eerst even een lijstje van dingen waar het systeem aan moet voldoen:
- Twee camera's op verschillende plekken om het huis.
- Opnemen bij beweging.
- Ook in het donker.
- Het liefste geen extra kabels behalve stroom, Wifi camera's lijken de voorkeur te hebben, al is dit signaal niet altijd optimaal op de bedachte locaties.
- Een plek waar beelden worden opgeslagen zoals een NAS waar van buitenaf naar gekeken kan worden.

Wat ik tot nu toe heb gezien zijn een groot aantal IP camera's van bijvoorbeeld Foscam, deze lijken allemaal veel op elkaar en ik zou niet weten welke nu beter is dan de andere voor mijn toepassing.
Ook heb ik gelezen dat Synology NAS'en software hebben waarmee je IP camera's kan regelen en opnemen, en dat je hiervoor licenties moet kopen. Ik zou niet weten wat deze software nu eigenlijk allemaal kan. Ook is ons thuisnetwerk nogal een zooi, met meerdere routers, acces points en powerline adapters, zou dat iets uitmaken voor een systeem dat via het netwerk werkt?

Ik zou op dit moment niet weten wat ik moet kopen, is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij zou kunnen adviseren of op het goede pad helpen?

Alvast bedankt! _/-\o_

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-03 02:59
WiFi beveiligingsacamera's zijn niet bepaald veilig. Iedereen kan een wifi client afmelden met een simpele deauth flood. Dus ook die camera's.

PowerLine adapters kan je ook van buiten af manipuleren door gewoon zelf een paar powerline adapters in te pluggen en zo het spectrum waarin die dingen over je stroomdraden communiceren volmaken tot dat er geen signaal meer goed door komt.

PoE of Ethernet camera's, dat gaat wel werken. De Foscams en hun klonen werken allemaal redelijk, het zijn vaak niet extreem goede systemen, maar voor alle sub €100 apparatuur kan je natuurlijk niet meer verwachten.

Als het je niet uitmaakt of de camera's op afstand te storen zijn kan je natuurlijk gewoon een random wifi cameratje nemen.

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
johnkeates schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:29:
Als het je niet uitmaakt of de camera's op afstand te storen zijn kan je natuurlijk gewoon een random wifi cameratje nemen.
Het gaat vooral om het zien van verdachte activiteit, zoals mensen die lang staren of wel heel vaak langslopen, van dat soort dingen. Het storen lijkt mij geen heel groot probleem. De grote vraag zit hem in het besturen en opslaan van het beeldmateriaal van de camera's.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-03 02:59
In dat geval: ZoneMinder of een van de NAS makers hun ideeen. Synology en QNAP enz. maken allemaal NASjes met IP Cam integratie, dus het is dan eigenlijk vooral een kwestie van budget.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03 13:06
IP Cams met bijbehorend spul zijn duur speelgoed... Wat is je budget?

Edit: Eerste opzet gemaakt, met twee 2048*1536 camera's, een dual bay nas en twee 3TB HDD's. Ethernet is wel een must.

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 109,-€ 218,-
2Hikvision DS-2CD2032-I (4mm) 3MP Outdoor Fixed Bullet€ 213,-€ 426,-
1Synology DiskStation DS215j€ 168,90€ 168,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 812,90

[Voor 92% gewijzigd door Balance op 27-11-2014 22:02]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Specifieke vragen over camera's kunnen ook in Foto & Video Hardware, vragen over NAS etc. horen echter meer in CAA. Ik zet het even daar.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-03 13:50
JJ White schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:38:
[...]
Het gaat vooral om het zien van verdachte activiteit, zoals mensen die lang staren of wel heel vaak langslopen, van dat soort dingen.
Twee opmerkingen.

1. Verdiep je in de wetgeving over camera's en opname's.

2. Bedenk vooraf wat je wil registreren en hoe gedetailleerd die registratie moet zijn.
- In het donker zien de meeste camera's ook weinig. Infrarood kan helpen maar heeft ook nadelen.
- Wil je alleen monitoring (zien dat er iemand loopt), registratie (herkennen welke persoon er loopt) of zelfs tot aan identificatie (herkenbaar beeld van het gezicht, bruikbaar om een voor jouw onbekend persoon achteraf door derden te laten identificeren).
- Hoe lang wil je terug (kunnen) kijken?

Abort, Retry, Quake ???

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Balance schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:44:
IP Cams met bijbehorend spul zijn duur speelgoed... Wat is je budget?
johnkeates schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:41:
In dat geval: ZoneMinder of een van de NAS makers hun ideeen. Synology en QNAP enz. maken allemaal NASjes met IP Cam integratie, dus het is dan eigenlijk vooral een kwestie van budget.
Mijn budget is máximaal €1000,- maar als ik zo de prijzen van camera's en simpele NAS'en bekijk gaat dat makkelijk lukken. Voor minder is natuurlijk altijd welkom. Waar moet ik vooral op letten bij het kiezen van deze camera's en een NAS? Niet dat ik dadelijk hier sta met drie dingen die niet samenwerken, en maak de opbouw van het netwerk uit voor de connectie, kan de camera bijvoorbeeld aan een ander wifi netwerk hangen dan de NAS?
aZuL2001 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:58:
[...]

Twee opmerkingen.

1. Verdiep je in de wetgeving over camera's en opname's.

2. Bedenk vooraf wat je wil registreren en hoe gedetailleerd die registratie moet zijn.
- In het donker zien de meeste camera's ook weinig. Infrarood kan helpen maar heeft ook nadelen.
- Wil je alleen monitoring (zien dat er iemand loopt), registratie (herkennen welke persoon er loopt) of zelfs tot aan identificatie (herkenbaar beeld van het gezicht, bruikbaar om een voor jouw onbekend persoon achteraf door derden te laten identificeren).
- Hoe lang wil je terug (kunnen) kijken?
Het zou fijn zijn om op een afstand van een meter of 10 - 20 iemand te kunnen herkennen, ik denk dat een 1080p camera daar wel goed genoeg voor is. Maar daarbij komt een vraag, ik wil opnemen met bewegingsdetectie, wordt deze herkenning uitgevoerd op de NAS of op de camera? Ik ben geen fan van het idee dat er twee of meer fhd streams over het wifi netwerk gaan 24/7. :F

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-03 13:50
Wifi moet je niet willen. Ga voor bekabeld en PoE.

10 tot 20 meter?
Overdag zal wel gaan, een persoon met een blauwe broek en een groene trui met V hals waarvan jij weet dat het de buurjongen is.
In het donker hou je meestal erg weinig over (los van het verlies van kleur).
En of eventuele infrarood ledjes die afstand gaan overbruggen...

Waar komt de camera te hangen?
Moet die vandalproof zijn omdat die binnen het bereik van bezoekers/publiek hangt?

Abort, Retry, Quake ???

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-03 16:56
Er zijn ook camera's met SD kaart optie waarop je cyclisch kan opnemen. Indien de camera locatie zelf veilig is zodat niemand hem mee kan nemen en de capaciteit van een SD kaart is voldoende voor wat je wil bewaren, dan is dat wel een simpele oplossing want dan heb je geen nas nodig

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-03 16:08
Wat aZuL2001 al zei; verdiep je in de wetgeving over camera's en opname's. Je geeft geen duidelijk beeld van de situatie wat betreft je opnamegebied. Als ik je posts zo lees dan lijkt het mij dat je de openbare ruimte wilt filmen met een vaste camera. Dat mag niet zonder vergunning. Eigen terrein filmen mag wel zonder vergunning.

Wat betreft patroonherkenning, ik ben niet bekend met de software, maar het lijkt me nogal veel gevraagd voor dit buget iets te bouwen dat kan herkennen dat een specifiek object (persoon) opslaat en kan herkennen wanneer deze voorbij komt en hoe vaak en wanneer.

Verder is zo'n Synology prima, de meeste modellen hebben standaard een licentie voor 2 IP streams. Op de site van Synology kun je dat opzoeken..ergens... De aangeraden schijven kunnen misschien beter vervangen worden door de Purple reeks van WD of Surveillance / Video van Seagate. Deze zijn aangepast voor 24/7 schrijven van video.
De hoeveelheid opslag is erg afhankelijk van je opnamekwaliteit, format, framerate en retentie (hoe lang wil je terug kunnen kijken). Voorbeeld: 2 camera's @1080p a 30fps in h.264 codec kost je zo'n 275GB per 24 uur. Maandje terugkijken kost dus ruim 8TB. Moet je data op meer dan 1 schijf staan dan is die €1000 niet meer ruim maar opeens krap aan. Is een weekje terugkijken genoeg, dan is het weer wel ruim genoeg.

Wat betreft netwerk en aansluiting is zoals eerder aangegeven PoE waarschijnlijk de beste oplossing als je weinig kabels wilt hebben. Zorg wel voor een PoE capable switch en degelijke kabels.

Addicted to silent computing

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Crahsystor schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 01:57:
Wat aZuL2001 al zei; verdiep je in de wetgeving over camera's en opname's. Je geeft geen duidelijk beeld van de situatie wat betreft je opnamegebied. Als ik je posts zo lees dan lijkt het mij dat je de openbare ruimte wilt filmen met een vaste camera. Dat mag niet zonder vergunning. Eigen terrein filmen mag wel zonder vergunning.

Wat betreft patroonherkenning, ik ben niet bekend met de software, maar het lijkt me nogal veel gevraagd voor dit buget iets te bouwen dat kan herkennen dat een specifiek object (persoon) opslaat en kan herkennen wanneer deze voorbij komt en hoe vaak en wanneer.

Verder is zo'n Synology prima, de meeste modellen hebben standaard een licentie voor 2 IP streams. Op de site van Synology kun je dat opzoeken..ergens... De aangeraden schijven kunnen misschien beter vervangen worden door de Purple reeks van WD of Surveillance / Video van Seagate. Deze zijn aangepast voor 24/7 schrijven van video.
De hoeveelheid opslag is erg afhankelijk van je opnamekwaliteit, format, framerate en retentie (hoe lang wil je terug kunnen kijken). Voorbeeld: 2 camera's @1080p a 30fps in h.264 codec kost je zo'n 275GB per 24 uur. Maandje terugkijken kost dus ruim 8TB. Moet je data op meer dan 1 schijf staan dan is die €1000 niet meer ruim maar opeens krap aan. Is een weekje terugkijken genoeg, dan is het weer wel ruim genoeg.

Wat betreft netwerk en aansluiting is zoals eerder aangegeven PoE waarschijnlijk de beste oplossing als je weinig kabels wilt hebben. Zorg wel voor een PoE capable switch en degelijke kabels.
De camera's staan alleen gericht op de oprit en de achtertuin, dus er staat hoogstens een klein stukje straat op, over wetgeving maak ik me niet heel druk. Wat betreft opname bedoelde ik niet dat er specifieke dingen herkend hoeven te worden, maar alleen dat een opname begint als er beweging word gedetecteerd.
Ploink schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 01:28:
Er zijn ook camera's met SD kaart optie waarop je cyclisch kan opnemen. Indien de camera locatie zelf veilig is zodat niemand hem mee kan nemen en de capaciteit van een SD kaart is voldoende voor wat je wil bewaren, dan is dat wel een simpele oplossing want dan heb je geen nas nodig
Dit lijkt me geen goed idee omdat de camera's buiten hangen, dus zou iemand wel heel gemakkelijk kunnen saboteren.

Ik zal eens kijken wat de opties zijn voor het aanleggen van een paar ethernet kabels, dan zou het constant streamen ook geen groot probleem zijn.

Anoniem: 992977

*knip* hiervoor een 3 jaar oud topic kicken is een beetje fishy.

[Voor 83% gewijzigd door br00ky op 08-11-2017 14:49]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee