Anoniem: 585248

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Het kopen van een optische drive voor mijn systeem heeft me aan het denken gezet! Ik wil graag een optische drive inbouwen, maar ik heb nog niet heel veel verstand van componenten! ;) Daarom hoop ik dat een van jullie mij wil helpen bij mijn vraag!

Ik wil een optische drive van onder de 25 euro kopen. Het hoeft geen wonder prestaties te leveren, als hij maar doet wat hij moet doen. Hoe kan ik zien of een optische drive op mijn moederbord past? Naar welk interface moet ik kijken? Veel moederborden hebben namelijk geen interfaces die passen bij een optische drive (denk ik ^^).

Specs staan bij de producten!

Thanks!

Jimmy

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:08

Barrycade

Through the...

Psst: http://tweakers.net/categorie/634/optische-drives/producten/

Meeste hebben tegenwoordig gewoon SATA. Je bent voor 14 euro klaar (tenzij je BR wil)

Topicstarter
Snap ik, maar als een o.d. een sata-150 bus heeft kan ik hem natuurlijk niet aansluiten op mijn moederbord, of wel?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 585248 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 14:58:
Naar welk interface moet ik kijken? Veel moederborden hebben namelijk geen interfaces die passen bij een optische drive (denk ik
Je zult nu je best moeten doen om een moederbord of optical te vinden die geen SATA heeft. En dat werkt eigenlijk altijd wel met elkaar (het is gelukkig niet meer als vroeger, toen je nog daadwerkelijk het probleem had dat je op een UDMAcontroller geen ATAdevice kon knopen).

Topicstarter
Thanks TERW_DAN! Maar kan ik een o.d. met een SATA-150 bus aansluiten op mijn moederbord?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:17
Anoniem: 585248 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:10:
Thanks TERW_DAN! Maar kan ik een o.d. met een SATA-150 bus aansluiten op mijn moederbord?
SATA aansluitingen zijn tot nu toe backwards compatible. Je kan dus op een sata 300/600 poort een sata 150 device aansluiten.

En volgens mij kan je ook een sata 600 device aansluiten op een sata 150 poort.

[ Voor 12% gewijzigd door LordSinclair op 27-11-2014 15:16 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Topicstarter
Thanks! Sorry gasten, maar iedereen moet het leren! ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nou dan leer dit ook: de optische drive is "uit". Vroeger moest je er een hebben, een paar jaar geleden was het niet meer noodzakelijk maar misschien handig, en tegenwoordig neemt "men" geen optische drive meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Reepje schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:08:
Nou dan leer dit ook: de optische drive is "uit". Vroeger moest je er een hebben, een paar jaar geleden was het niet meer noodzakelijk maar misschien handig, en tegenwoordig neemt "men" geen optische drive meer.
Wat een onzin, dat je er geen €500 meer aan uitgeeft logisch. Maar tegenwoordig kosten die dingen bijna niks meer. En af en toe een cd/dvd kunnen branden & lezen is best handig.

[ Voor 19% gewijzigd door LordSinclair op 28-11-2014 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:12:
En volgens mij kan je ook een sata 600 device aansluiten op een sata 150 poort.
Jup, met uitzondering van crappy VIAchipsets die hier nog wel eens de mist mee ingingen (maar die ga je toch niet meer tegenkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
LordSinclair schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 07:45:
[...]

Wat een onzin, dat je er geen €500 meer aan uitgeeft logisch.
En wie heeft het over 500 euro? Ik niet. En dat is dus wel onzin, die jij nu even introduceert. Ze waren natuurlijk wel eens duurder, maar 500 euro hebben ze nooit gehaald. Ik weet nog dat ik er eentje in 1989 ging kopen, dat waren de eerste die ook konden branden, en dat was een revolutie. Ik dacht dat ik er toen 150 gulden voor moest betalen, een heel bedrag.

Verder is iedereen vrij om het handig te vinden om een cd of dvd te branden. Heel veel andere mensen vinden het handiger om het op een usb of sd card te zetten. Dat is alles wat ik zeg.

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 29-11-2014 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Reepje schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:03:
[...]

Je moet even goed oppassen als je mensen beschuldigd van onzin vertellen. Dat is namelijk erg onaardig, en flamen wordt zowiezo niet op prijs gesteld hier.

En wie heeft het over 500 euro? Ik niet. En dat is dus wel onzin, die jij nu even introduceert. Ze waren natuurlijk wel eens duurder, maar 500 euro hebben ze nooit gehaald. Ik weet nog dat ik er eentje in 1989 ging kopen, dat waren de eerste die ook konden branden, en dat was een revolutie. Ik dacht dat ik er toen 150 gulden voor moest betalen, een heel bedrag.

Verder is iedereen vrij om het handig te vinden om een cd of dvd te branden. Heel veel andere mensen vinden het handiger om het op een usb of sd card te zetten. Dat is alles wat ik zeg.
Het was misschien niet zo netjes van mij. Maar in elk topic van iemand die een optische drive zoekt roepen dat dat niet nodig is heeft ook niet veel flair. Iemand geeft al aan er één te willen hebben.

Die €500 was inderdaad niet juist. In het jaar 2000 koste het 250 gulden voor een 8x HP cd brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-07 12:20
Anoniem: 585248 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:06:
Snap ik, maar als een o.d. een sata-150 bus heeft kan ik hem natuurlijk niet aansluiten op mijn moederbord, of wel?
Dit kan gewoon, alle SATA varianten zijn "backwards compatible". Die uitspraak is niet helemaal waar overigens, maar dat komt meer omdat SATA altijd het zelfde is gebleven. Het is alleen de spec in snelheid wat door een chipset word bepaald werd verhoogd (of verlaagd)

SATA werkt over het algemeen altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-07 22:46

SED

Reepje met de opmerking
Nou dan leer dit ook: de optische drive is "uit".
Zet je mensen ook wel op het flame pad. Klonk best arrogant namelijk, of kwam in ieder geval op mij zo over.
Of iets "in" of "uit" is maakt een doorsnee tweaker toch helemaal niks uit.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
Er is helemaal niks "uit" aan optische schijven.
Het is dat de technologie steeds geavanceerder word en daardoor het niet meer "nodig" is voor de meeste taken.
Maar ook dat is onzin, stel dat iemand nou bulten oude games en software heeft liggen op CD/DVD die iemand nog wil installeren.

Het is maar net wat je eisen & behoeftes zijn.
De optische drive is helemaal niet "uit" het is niet meer voor alles benodigd om een optische schijf te hebben aangezien bijna alles wel digitaal via downloads/FTP/torrents etc. te verkrijgen is maar dat neemt nog niet het praktische nut van een optische schijf weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 474132

TecHHeaD schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:26:
Er is helemaal niks "uit" aan optische schijven.
Het is dat de technologie steeds geavanceerder word en daardoor het niet meer "nodig" is voor de meeste taken.
Maar ook dat is onzin, stel dat iemand nou bulten oude games en software heeft liggen op CD/DVD die iemand nog wil installeren.
Je kunt oude ceedee's toch omzetten naar ISO images en naar USB stick "branden"? Zit zelf ook te dubben om de DVD drive weg te laten uit nieuw te configureren Game PC.

Scheelt toch wat pegeltjes en voor de rest als je een DVD speler verder toch niet gebruikt waarom die "rommel" nog inbouwen, ook beter voor het milieu: downloads ipv polycarbonaat schijfjes en een apparaat minder dat later op de vuilnis belt verdwijnt.

Enige vraag die ik heb: is er een legale manier om Windows te installeren via USB stick? Dwz. iso downloaden uit de microsoft store, naar usb overzetten en een license key laten sms-en/emailen door MS na betalen met paypal bijvoorbeeld. En een en ander moet mogelijk zijn zonder dat je al een Windows PC hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
Anoniem: 474132 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:34:
[...]

Je kunt oude ceedee's toch omzetten naar ISO images en naar USB stick "branden"? Zit zelf ook te dubben om de DVD drive weg te laten uit nieuw te configureren Game PC.

Scheelt toch wat pegeltjes en voor de rest als je een DVD speler verder toch niet gebruikt waarom die "rommel" nog inbouwen, ook beter voor het milieu: downloads ipv polycarbonaat schijfjes en een apparaat minder dat later op de vuilnis belt verdwijnt.

Enige vraag die ik heb: is er een legale manier om Windows te installeren via USB stick? Dwz. iso downloaden uit de microsoft store, naar usb overzetten en een license key laten sms-en/emailen door MS na betalen met paypal bijvoorbeeld. En een en ander moet mogelijk zijn zonder dat je al een Windows PC hebt.
Dan nog maakt dat helemaal niks uit.

Als jij ergens voorkeur bij hebt dan hou je het er zelf lekker bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okay, bedank voor je feedback :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Anoniem: 474132 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:34:
[...]

- USB sticks of andere opslag kosten ook geld.
- USB/andere opslag gaan later ook naar de vuilnisbelt.

En daarnaast heeft downloaden ook impact op het milieu. Het energieverbruik van het internet is vergelijkbaar met die van de luchtvaart. Vrij fors dus.

Ik constateer wel dat ik de optische drive steeds minder gebruik. Maar helemaal zonder, nee dat nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze maken ook herrie trouwens die DVD spelers, en branden doe je toch zeker niet meer mag ik hopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Anoniem: 474132 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:46:
Ze maken ook herrie trouwens die DVD spelers, en branden doe je toch zeker niet meer mag ik hopen?
Juist wel, mijn auto slikt geen sd kaarten of usb sticks. Gelukkig wel MP3 cd's :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

[quote]Reepje schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:03:
[...]
Ik weet nog dat ik er eentje in 1989 ging kopen, dat waren de eerste die ook konden branden, en dat was een revolutie. Ik dacht dat ik er toen 150 gulden voor moest betalen, een heel bedrag.
1989? een brander voor 150 gulden?Lijkt me zeer onwaarschijnlijk :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
blobber schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:52:
[quote]Reepje schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:03:
[...]

[...]

1989? een brander voor 150 gulden?Lijkt me zeer onwaarschijnlijk :)
Ja, ik weet het ook niet meer precies, maar veel geld had ik toen niet. Ik moest helemaal van Amsterdam naar Maastricht liften want daar was de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Dit kon allemaal wat aardiger en on topic. Als TS een brander wil, prima, doe een paar voorzetjes en that's it. Het nut in een specifiek topic als dit is niet aan de orde.
Pagina: 1